Kouluja käyneet väliinputoajat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Protskulle sanon sen verran, että kannattaa vakavissaan harkita pk-seutua. Ei tänne lopullisesti tarvitse muuttaa, mutta tulet tänne vuodeksi pariksi hakemaan työkokemusta ja sen jälkeen on helpompaa työpaikan hakeminen pohjoisesta. Junat, bussit ja lentokoneet kulkee, niitä minäkin olen käyttänyt ja käytän edelleen. Lähtemisen vaikeudesta on mulle turha kenenkään paasata, sillä olen muuttanut ulkomaille asti työn perässä. No myönnetään, että ei ole perhettä ja muutenkin aika omituinen höpöttäjä :D.


Entä jos on satsannut vitusti korkeatasoiseen, mutta yhteiskunnalle & yritysmaailmalle hyödyttömään koulutukseen? Tai koulutukseen jonka käyneistä on selvästi ylitarjontaa?

Heh, tästä tuli mieleen lapsuuden ystävä joka useamman vuoden koitti päästä lukemaan tv- ja elokuvatieteitä yliopistoon. Vihdoin aukesi paikka ja alkoi opiskelu. Opiskelua meni se reipas kuusi vuotta ja gradun teko edessä. Tässä kohtaa kaveri ilmeisesti sai herätyksen ja totesi, että ikinä ei oman alan töitä löydä. Loppui gradun teko ja alkoi ammattikoulu. Filmifriikkinä varmasti mielenkiintoista tutustua aiheeseen äärimmäisen syvällisesti, mutta työmarkkinoiden kannalta ei niinkään kannattava veto. Mahdollisia ammattinimikkeitä varmaan on tutkija ja kriitikko.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Entä jos on satsannut vitusti korkeatasoiseen, mutta yhteiskunnalle & yritysmaailmalle hyödyttömään koulutukseen? Tai koulutukseen jonka käyneistä on selvästi ylitarjontaa?

Koulutuspaikkojen määrien suunnittelu Suomessa on minusta kohtuullisen takapainoista ja perseellään eli tarpeita ei edes yritetä ennakoida, vaan reagoidaan reippaasti takapainoisesti.

Siis joku opetusministeriössä huomaa että ala X vetää nyt hyvin ja sillä on noususuhdanne päällä -> opetuspaikkoja lisätään reippaasti -> 6+ vuoden jälkeen markkinoille alkaa sylkeä alan X tyyppejä, vaikka alalla on ylämäki-alamäki-sykli jo selvästi laskuvaiheessa.

Koulutus ei siis takaa mitään, vaan pitää osata ostaa se arpa jolla on hyvät mahdollisuudet voittaa sitten joskus 6 vuoden kuluttua suhteessa muihin aloihin ja suhteessa kysyntään & tarjokkaiden määrään. Tietty jos ei kouluttaudu niin sitten ei osallistu koko arvontaan.


Kyllä minusta kauppatieteiden maistereille on käyttöä yrityselämässä. oikeassa olit tuossa, että alalle koulutetaan liikaa.. ainakin tradenomeja tulee ihan törkeesti liikaa.
 
Eli pyöritään vaan kaikilla mahdollisilla tuilla, apurahoilla ja assarikoiranpalkoilla koulun kirjoilla pitkälle yli nelikymppisiksi. Sitten on jo aika myöhäistä yrittää siirtyä yksityiselle työnantajalle, vaikka rohkeutta viimein tarpeeksi saisi kerättyäkin.

Nyt taisi kalikka kalahtaa tähän koiraan. :rolleyes: En ole tosin koiranpalkalla enkä assari vaan tutkija eräässä valtion sektoritutkimuslaitoksessa. Ainakin meillä tutkijoilta edellytetään tutkijakoulutukseen hakeutumista eli suomeksi sanottuna väitöskirjan tekoa. Sektoritutkimuslaitokset eivät tarjoa opetusta, joten niissä ei voi väitellä vaan on anottava jatko-opinto-oikeus yliopistosta. Jotta väikkäriä voisi tehdä tehokkaasti, siihen kannattaa hakea apurahaa. Niistä on melko kova kilpailu, mutta mulla tärppäsi. Olen jäämässä n. vuoden kuluttua apurahalle, jolloin reilu puolet vuotuisesta palkasta tulee tutkimuslaitokseltani ja hieman alle puolet on apurahaa. Kun olen väitellyt n. 5 vuoden sisällä, minusta tulee erikoistutkija ja palkkakin tietysti nousee.

Yritän siis sanoa, että koulussa kirjoilla olevat, apurahaa nauttivat, reilusti yli 30-vuotiaat voivat itse asiassa olla tukevasti uraputkessa. Näin ainakin tutkimusalalla ja useissa (kansainvälisissä) järjestöissä. Eivät varmastikaan kaikki ole tässä tilanteessa, mutta eivät kaikki mitään ikiopiskelijaluusereitakaan ole. :D Yksityissektorille hakeutumisen vaikeudesta mä en tosin tiedä mitään, kun en ole sinne hakeutumassakaan. Ja mä olen vielä alle 30 eli 40+ on kaukana. Tän lisään ihan off topic -tietona. :)
 
Mutta korkeakoulumaailmaan on minusta pesiytynyt yllättävän paljon myös jotain tunnollisen tuolla puolen olevaa porukkaa. Siis sellaisia henkilöitä, joilla ei ole varsinaisesti mitään akateemista kunnianhimoa tai tavoitteellisuutta, mutta aina vaan opiskellaan lisää ja lisää ja lisää ja lisää. Vähän siihen tyyliin kuin se opiskelu olisi joku äiteen nänni josta ei oikein koskaan uskalleta irtautua kylmään maailmaan ja työelämään.

Tätä en iljennyt itse sanoa ääneen. :rolleyes:
 
Opintolainan kera tulot on noin 730 euroa kuussa. Joudun itse maksamaan erästä kulutusluottoa takaisin 50e/kk, vuokra melkeen 400e, matkustaminen 100e/kk (kyllä, näen mieluummin nälkää kuin menetän mielenterveyteni istuen yksin opiskelija-asunnossani viikosta toiseen), ruoka 100-150e/kk. Siihen se menikin. En juo, en osta vaatteita, en rellestä, en tupakoi, en herkuttele, en biletä.

Saanko kysyä miten tämä minun rahatilanteeni liittyy tähän keskusteluun?

Sanoit ensin tässä tredissä että kaikki työttömät ovat sosiaalipummeja, siitä riippumatta miten paljon he ovat yrittäneet panostaa koulutukseen ja työnhakuun. En koe olevani millään tavalla sosiaalipummi, koska maksan opintolainaa takaisin pankille, maksan kaikki muut laskut tv-lupaa myöten, en käy pimeissä töissä, ja otan aina työn vastaan jos sellaisen saan.

Sitten toisessa tredissä naureskelit sille, kun ZannaZ valitti ettei hänellä riitä työssäkäynnistä huolimatta raha mihinkään. Tässä yhteydessä kerroit, miten sinulla itselläsi 730 euroa kuukaudessa ei riitä.

Eli jos nyt tosiaan on niin, että kaikki työttömät, opiskelijat ja matalapalkkatyössä olijat ovat sinun mielestäsi yhteiskunnan väliinputoajia, niin minkä takia haukut meitä kaikkia?

Mielestäni yhteiskunnan epäkohtia saa nostaa esille, ja niistä pitää keskustella. Muuten mikään ei tule paremmaksi. Mutta se että haukutaan kaikki muut paitsi rikkaat, sitä on vaikea ymmärtää.

Ja lopuksi hieman :offtopic: - kirjoitat että "näen mieluummin nälkää kuin menetän mielenterveyteni istuen yksin opiskelija-asunnossani viikosta toiseen". Olisiko mitenkään mahdollista, että alkaisit tutustua niihin muihin opiskelijoihin siellä opiskelupaikkakunnalla? Se on nimittäin paras tapa luoda suhdeverkostoa, joka auttaa sitten aikanaan työpaikan saannissa. Ja parhaassa tapauksessa opiskelijatovereista voi saada parhaita kavereita. :)
 
itse olen toista mieltä. harva kuitenkaan pystyy tehokkaasti opiskelemaan 8 tuntia päivässä. opiskelu ei ole työntekoa vaan itsensä kehittämistä. töitä tekee mielellään samaan aikaan opiskelun kanssa. se on mukavaa vaihtelua, eikä tarvitse köyhäillä jollain opintotuella. tietenkään mistään 40 tunnin työviikon puskemisesta en puhu, vaan osa-aikaisesta työstä. se on juuri hauskaa kun jotkut selittää, että "opiskelevat" 8 tuntia päivässä. suurin osa ajasta menee kuitenkin jossain tylsällä luennolla nuokkuessa, jossa joku tyyppi selostaa asioita, jotka voisi itse omaksua lukemalla paljon nopeammin.

Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että joillain aloilla (niin yliopistossa kuin amk:ssakin) on 100% läsnäolopakko ja lähiopiskelua on päivittäin useita tunteja. Siihen päälle vielä omatoiminen opiskelu niin ei kovin paljon jää aikaa työlle.

Ja oppimistapoja on erilaisia. Joku oppii paremmin luennolla ja toinen lukemalla. Siksi onkin hienoa, että joillain aloilla opiskelija saa valita oman tapansa, kun läsnäolopakkoa ei ole.
 
Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että joillain aloilla (niin yliopistossa kuin amk:ssakin) on 100% läsnäolopakko ja lähiopiskelua on päivittäin useita tunteja. Siihen päälle vielä omatoiminen opiskelu niin ei kovin paljon jää aikaa työlle.

Tuo on pelkkä järjestelykysymys. Jos haluaa tehdä työtä, niin siihen kyllä löytyy aikaa. Monet vain matkustavat ilmaiseksi yhteiskunnan rahoilla...
 
Pakko kommentoida, kun valitit aiemmin että rahat eivät riitä mihinkään. 730 euroa on perheettömälle keskivertoelämää elävälle opiskelijalle enemmän kuin tarpeeksi. Jos rahat menee tiukille eikä meinaa mihinkään riittää niin ne ovat kyllä sitten omia valintoja. Kukaan ei esim pakota asumaan 400 euron asunnossa tuollaisilla tuloilla. Asutpa sitten missä tahansa niin varmasti löytyy halvempi vaihtoehto. Ei ehkä yhtä mukava, mutta halvempi.

Itselle riitti huomattavasti pienempi summa kuukaudessa kuin 730 euroa kun opiskelut aloitin. Rahat riittivät helposti ruokaan, vuokraan ja järkevään biletykseen..jäipä sitä vielä silloin tällöin ylikin. Tosin en asunut missään 400 euron kämpässä...

Mun asuminen on siitä ongelmallista, koska asun kahdessa kaupungissa. Toisessa kaupungissa maksan asumisesta 270e ja toisessa 100e. Onko se pelkkä valinta? Jollain tasolla kyllä. Voiko halvemmalla selvitä? Periaatteessa ei. Toisaalta taas toivottavasti saan viimeistään vuoden päästä siirron Helsingin yliopistoon, jolloin voin jatkaa opiskeluja supervauhdilla (mikä ei nykyisessä opiskelupaikassa onnistu) ja valmistua etuajassa. Kaiken lisäksi omalla alallani pääsee melko varmasti töihin.

Mutta jos joku nyt haluaa vielä keskustella mun rahatilanteesta vielä voi ottaa yhteyttä privalla :)
 
Mutta jos joku nyt haluaa vielä keskustella mun rahatilanteesta vielä voi ottaa yhteyttä privalla.

Eli ensin haukuit kaikkien muiden työttömien ja matalapalkkaisten rahankäyttöä, ja sitten et vastannut omaan rahankäyttöösi liittyviin ristiriitaisuuksiin. Kaksi asuntoa yhdellä opiskelijalla? Haloo.
 
Itselläni oli pari vuotta sitten edessä valinta, jäänkö kituuttamaan maakuntaan vai muutanko pääkaupunkiseudulle uran perässä. Valitsin pääkaupunkiseudun ja en todellakaan ole katunut valintaa. Maakunnassa olisi odottanut aivan varmasti ainainen taistelu työpaikoista ja erään ison toimijan nyt taas irtisanottua paljon jengiä ei oman alan töitä olisi ollut senkään vertaa. Sain tältä isolta toimitsijalta kyllä aikanaan varsin arvokasta työkokemusta muutaman kesän ajan, orjapalkalla tosin.

Eipä tätä pääkaupunkiseutua kannata minään peikkona pitää. Tietyllä tapaa ikävää, että työmarkkinat keskittyy tänne, mutta minkäs teet.

Ihan perhepiiristä tiedän miten raskasta se uraputkesta tipahtaminen tuossa 30-40 vuotiaana on.
 
Sanoit ensin tässä tredissä että kaikki työttömät ovat sosiaalipummeja, siitä riippumatta miten paljon he ovat yrittäneet panostaa koulutukseen ja työnhakuun. En koe olevani millään tavalla sosiaalipummi, koska maksan opintolainaa takaisin pankille, maksan kaikki muut laskut tv-lupaa myöten, en käy pimeissä töissä, ja otan aina työn vastaan jos sellaisen saan.

Lueppa uudelleen mun viestini. En ole sanonut pitäväni yhtäkään työtöntä sosiaalipummina. Päinvastoin sun pitäisi tietää, että mä olen pakkiksen kuuluisa kukkahattu, joka ei kutsu ketään sosiaalipummiksi.

Eli jos nyt tosiaan on niin, että kaikki työttömät, opiskelijat ja matalapalkkatyössä olijat ovat sinun mielestäsi yhteiskunnan väliinputoajia, niin minkä takia haukut meitä kaikkia?

Mielestäni yhteiskunnan epäkohtia saa nostaa esille, ja niistä pitää keskustella. Muuten mikään ei tule paremmaksi. Mutta se että haukutaan kaikki muut paitsi rikkaat, sitä on vaikea ymmärtää.

Mä en ole haukkunut teitä (edit: tai meitä oikeastaan, olen itsekin opiskelija ja työssä käydessäni matalapalkkainen). Mä olen ainoastaan erittäin närkästynyt siitä kuinka sinä nostat itsesi jollekin korkeammalle jalustalle ja haukut muita pummeiksi, vaikka itsekin olet työtön. Et sinä ole yhtään sen parempi ihminen kuin kukaan muukaan.

Yhteiskunnan epäkohtia täytyykin ottaa esille, mutta ei sillä tavalla, että siinä sivussa teilaa muita ihmisryhmiä kuin sen, mihin itse kuuluu.

Ja lopuksi hieman :offtopic: - kirjoitat että "näen mieluummin nälkää kuin menetän mielenterveyteni istuen yksin opiskelija-asunnossani viikosta toiseen". Olisiko mitenkään mahdollista, että alkaisit tutustua niihin muihin opiskelijoihin siellä opiskelupaikkakunnalla? Se on nimittäin paras tapa luoda suhdeverkostoa, joka auttaa sitten aikanaan työpaikan saannissa. Ja parhaassa tapauksessa opiskelijatovereista voi saada parhaita kavereita. :)

Opiskelupaikkani on pienessä kaupungissa ja iso osa opiskelutovereistani tulevat itsekin muulta koulupäiviksi opiskelemaan ja palaavat päivän jälkeen kotikaupunkeihinsa. Nämä samaiset ihmiset eivät siellä myöskään vietä viikonloppuja, päinvastoin siellä ei taida kukaan viettää viikonloppuja (edes ne, joilla on opiskelija-asunto).
 
Eli ensin haukuit kaikkien muiden työttömien ja matalapalkkaisten rahankäyttöä, ja sitten et vastannut omaan rahankäyttöösi liittyviin ristiriitaisuuksiin. Kaksi asuntoa yhdellä opiskelijalla? Haloo.

Niin kuin sanoin, se on minun valintani. Sitä paitsi kuvitteletko, että koko Suomesta löytyy asuntoa 100 eurolla? Se ei siis ole asunto.

EDIT: missä olen haukkunut työttömien ja matalapalkkaisten rahankäyttöä?
 
Tästä oli yhden sakun kanssa juuri puhetta. Hän ihmetteli kuinka suomessa porukka on töissä jo vuosia ennenkuin saavat paperit ulos koulusta. Homma ei todellakaan mene näin saksassa, vaan siellä istutaan koulussa kunnes on valmista ja sitten täysummikkona ekaan työpaikkaan ihmettelemään.

Tämän käytännön varjopuoli suomessa on sitten se, että ne tunnolliset opiskelijat jotka eivät käy töissä ennen valmistumistaan tipahtavat kuiluun, koska kyllähän sitä vastavalmistuneella täytyy työkokemusta olla. :lol2:

Mä olen tässä nyt vuoden lykännyt valmistumista tuonkin takia. Toki osasyynä oli kyrpiintyminen nopeaan opiskelutahtiin ja viime kesän seikkailut upseerin uran suuntaan. Olisin siis valmistunut kolmessa vuodessa, jonka havaitsin aika typeräksi ideaksi. Valmistun nyt neljässä vuodessa virallisesti ja olen vähän hidastellut senkin vuoksi, että olisin saanut esim. jotain osa-aika hommaa omalta alalta. Toki omaa syytä työn löytymisen hankaluudessa on myös pääainevalinta, mutta enpä olisi ikinä pitänyt esim. laskentatoimesta niin paljon, että olisin pärjännyt.

Työkokemuksen osalta komppaan Sammyt:tä
 
no voi nyyh. kyllä mäkin haluaisin nuoria työntekijöitä, jos mun rahat olisi ericssonissa kiinni. vertaa nyt keskimääräistä 25-vuotiasta keskimääräiseen yli 35-vuotiaseen. ihmiset yksinkertaisesti veltostuu ja tulee mukavuudenhaluisiksi.

Kyllähän se on muutenkin yritykselle riski ja taakka, jos sillä ei ole tarpeeksi nuoria työntekijöitä. Ja kysehän tuossa on 35-kuolema työntekijöistä. Eli ei sieltä nyt pelkkiä 35-vuotiaita pyydetä poistumaan 1,5 vuoden palkka kädessään.
 
missä olen haukkunut työttömien ja matalapalkkaisten rahankäyttöä

Sinun kannattaa tutustua omaan viestihistoriaasi mm. siltä osin, miten vähättelevään sävyyn naureskelit nimimerkin ZannaZ rahaongelmille "Työnteko ei kannata" -tredissä.

Sitten laitoit minut samalle viivalle peruskoulun keskeyttäneen elämäntapatyöttömän kanssa. Jatkoit loan heittoa väittämällä, että minä en hae työtä enkä ota vastaan työtä, koska olen nostanut itseni korkeasti koulutettujen jalustalle. Mistä tällaista keksit?

Sanoit siis mm. ZannaZille, että "köyhillä ei ole varaa viettää juhannusta". Ja sinulla on kuitenkin varaa pitää kahta asuntoa ja matkustella satasella joka kuukausi näitten asuntojen välillä?

Mitenkäs sinulla oli varaa ottaa kulutusluottoa, jos kerta et salli ZannaZille juhannuksen viettoa?

Mä olen muodostanut noista sinun viesteistä aika selkeän kuvan siitä, miten 730 euron kuukausituloilla yrität kusettaa jengiä ja veisata jotain itkuvirttä siitä miten rahat ei muka riitä, ja samaan hengen vetoon vittuilet kaikille muille siitä miten heidän pitäisi elää.

En jaksa enää lukea noita sinun lätinöitä. Edustat sitä ihmisryhmää, joka vittuilee kaikille ja yrittää nostaa itseään jalustalle, vaikka tosiasiassa mm. tuo kahden asunnon kikkailu on aivan hävytöntä yhteiskunnan varojen tuhlausta.

Jos kertomasi valheelliset marttyyrin tarinat uppoaa johonkin kuulijaan, niin se hänelle sallittakoon. Tämä ei ole vittuilua, vaan sanon asian niinkuin se on. Sen verran on tuota opiskelijaelämää ja siihen liittyviä taloudellisia näkökohtia tullut seurattua sekä omasta että muiden elämästä. :curs:
 
Back
Ylös Bottom