Kouluja käyneet väliinputoajat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Senkö takia olen käynyt peruskoulun ja lukion jälkeen muuta koulutusta yli 7 vuotta, että olisin työnhaussa samalla viivalla peruskoulun keskeyttäneen sosiaalipummin kanssa? :eek:
ei koulutuksen mielestäni mikään tae kuulu mistään olla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei missään tapauksessa. Ensin etsitään oman alan töitä, jollei niitä löydy mitenkään minkään kiven alta, sitten tuota vaihtoehtoa kannattaa harkita. On yhteiskunnan varojen tuhlausta opiskella ja mennä sitten mihin tahansa työhön. Koulutuksen tulisi aina johtaa ammattiin eikä sellaista alaa kannata opiskella, miltä ei aio työllistyä.

Protskun tilannehan on juuri se, ettei työtä ole löytynyt etsinnöistä huolimatta.

On myös yhteiskunnan varojen tuhlaamista, ettei mene töihin, vaikka töitä saisi.
 
Missä täällä on sanottu etten ole huolinut tarjottua työtä? Olen ottanut työttömänä ollessa kaiken tarjotun työn vastaan, jopa sellaista työtä, mistä selviää kunhan osaa käynnistää kahvinkeittimen. Tämä on vain ansioluettelon kannalta ongelmallista, kun kovasti koulutukseen panostanut ihminen ei ole päässytkään suoraan uraputkeen. Miten selität tämän työhaastattelussa?

Helposti! Varsinkin, jos olet juurivalmistunut tai opiskelija ollut tuolloin, kerrot vain että tarvitsit rahaa ja heti. Siten voi selittää vaikka minkä duunin. Mulla on kanssa ceeveessä vaikka mitä hommaa, joskus menty jopa uraputkea alas (määräaikainen soppari loppui mutta rahantarve oli sama -> hetkeksi taas ei-niin-glamooriin duuniin). Sitten taas kohta ylöspäin... Selitys on aina purrut hyvin.
 
Haloo Hippa! Protsku ainakin puheidensa mukaan hakee aktiivisesti duunia toisin kuin nuo sosiaalipummit jotka mainisit. Sosiaalipummit eivät tee mitaän/tekevät vain vaadittavan, että ansiosidonnainen tms. pyörii.

Jos olisin itse hitsari vailla töitä niin en varmasti menisi siivoojaksi. But the again, that's just me...
en mä ainakaan arvostaisi sua tossa tilanteessa yhtään sosiaalipummia enemmän.
 
Niin tai nuori jolla on ollu jotain pahoja ongelmia, kuten huumeet ja/tai nuorisorikollisuus.

En tahdo provosoida, mutta teen sen kuitenkin. Huumeet ja nuorisorikollisuusko eivät ole jonkinasteisen vätyksen merkkejä? Jos ei muuta niin on ollut liian laiska ottamaan itseään niskasta kiinni. Aika vätys jos ei sen verta viitsi.

Alkuperäiseen asiaan. (Tai sen viereen). Itsekin 25v. ja vasta pari vuotta aloitellut opintoja. Oikeastaan en edes osaa vielä kuvitella itseäni aikaisemmin mainituissa uraputkissa, tai sen paremmin edes kunnon vakituisessa työpaikassa. Toisaalta teen kyllä oman alani töitä koko ajan. (Etätöinä käännöstöitä.), että ehkä sitten olen jo luiskahtanut huomaamattani siihen uraputkeen...
 
Protskun tilannehan on juuri se, ettei työtä ole löytynyt etsinnöistä huolimatta.

On myös yhteiskunnan varojen tuhlaamista, ettei mene töihin, vaikka töitä saisi.

Jooh, en vain itse ihan ymmärtänyt, kauanko töitä on etsitty. Onko siis kyse vuosista vai kuukausista. Parin kk:n työttömyys valmistumisen jälkeen on ihan normaalia, parin vuoden voi olla jo ongelmallisempaa. Itse en osaisi olla tekemättä mitään, mutta se johtuu (enimmäkseen) synnynnäisesti voimakkaasta kulutusvietistä ja ahneudesta. Opiskeluaikana palauttelin tukia, joita olin nostanut ollessani rappusiivoajana. Tunteja tuli vähän liikaa, kun pääsi moppauksen makuun (ja palkan makuun 6ex10 /vko on paljon opiskelijalle, mutta 6ex30 on vielä enemmän ja viikonloput voi tottakai omistaa pyhälle työnteolle, ja illatkin kunhan ehtii salilla käydä ja lukea voi sitten yöllä...).

Ihan samaa mieltä muuten. Musta on kehittymässä hyvää vauhtia palstan jees-nainen. :D
 
Ja on aika kyseenalaista, kuinka kypsiin ratkaisuihin 14-vuotias kykenee. Ei yläasteikäinen ymmärrä vielä, että kouluja kannattaisi käydä.

Niinpä. Siksi usein siihen tilaan ajautuvilla nuorilla on jollain tapaa puuttellinen kasvatus. Vanhemmat liian vähän kotona, vanhemmat juoppoja jne.
 
Niinpä. Siksi usein siihen tilaan ajautuvilla nuorilla on jollain tapaa puuttellinen kasvatus. Vanhemmat liian vähän kotona, vanhemmat juoppoja jne.

Ja huonot vaikutteet kaveripiirissä ja kotona.

:offtopic: Meillä oli yläasteella yksi jannu, joka jäi peruskoulusta pois ysin syksyllä. Se vietti aikaa enimmäkseen dokaillen himassa mutsinsa kanssa. :jahas:
 
Takasin aiheeseen: Juttelin taannoin tuossa omalla alalla erittäin arvostetun firman omistaja/johtajan kanssa. Kaveri oli sitä mieltä, että arvostaa hakijassa sitä, että ihminen omaa monenlaista kokemusta; "kiertelin nuorenamiehenä ittekkin sen verran eri hommissa, raksalla, baaritiskin takana, yms., että ei tässä paperia lähdetä palkkaamaan. Tyyppi ratkaisee."

Okei, toi oli vaan yksi kokemus, ja alalla on todella hyvät työllistymislukemat. Kuitenkin mulle itellenikin kertoo kyllä tyypistä jotakin, että se jaksaa yrittää pärjätä, vaikkei niitä oman alan hommia olisi aluksi näkynytkään.

Toisaalta, mun asumiset on sukkuloinut Hki -Turku - Tampere -väliä, onhan niitä hommia tottakai helpompi löytää isoista kaupungeista.

Prode: Tsemppiä työnhakuun, ja vinkkinä, että ei Helsingissäkään tartte asua lähiöissä - eikä edes koko kaupungisa - käydäkseen siellä töissä.

PS: Ei nuorisorikolliset oo vätyksiä. Nehän on yritteliäitä!
 
Mulla on muutama lapsuuden ystävä kuollut (ette ikinä arvaa mihin), yks mielisairaalassa, moni linnassa (tai käynyt sielä), jotkut juoppoja, jotkut käyttäjiä, jotkut uskovaisia... Samojen ihmisten kanssa oon edelleenkin kaveria, en ehkä tosin niiden hulluimpien/vaarallisimpien.
 
En tahdo provosoida, mutta teen sen kuitenkin. Huumeet ja nuorisorikollisuusko eivät ole jonkinasteisen vätyksen merkkejä? Jos ei muuta niin on ollut liian laiska ottamaan itseään niskasta kiinni. Aika vätys jos ei sen verta viitsi.

Voi vittu mikä kusipää olet! Ärsyttää suunnattomasti kun jotkut luulee olevansa jotenkin parempia kuin ne, joilla on oikeasti ollut vaikeaa elämässä, jos on itse vaikka vain sattunut syntymään oikeaan perheeseen eikä joutunut muihinkaan vaikeuksiin. Sanoisit varmaan burnouttiin sairastuneelle kaverillesikin, että nyt vittu ryhdistäydyt ota itseäsi niskasta kiinni vätys!! Olet vaan laiska!
Vähän suvaitsevaisuutta voisit yrittää kehittää.:curs: :curs:
 
Ja on aika kyseenalaista, kuinka kypsiin ratkaisuihin 14-vuotias kykenee. Ei yläasteikäinen ymmärrä vielä, että kouluja kannattaisi käydä.

Niinpä sen takia mäkin menin lukioon. Sen kävin niin lusmuillen, että hyvä kun ei erotettu. Armeijan jälkeen menin amk:hon, kun lukion jälkeen on lähes pakko opiskella jotain, jos haluaa hiukan parempaa ja pysyvämpää työtä. Amk:n kävin niin lusmuillen kun sen vaan voi käydä, itse asiassa valmistun seuraavana valmistumispäivänä. Mutta jotenkin asioiden summana ja omalla päättelykyvyllä pääsin sellaiselle alalle, joka aika kovassa huudossa tällä hetkellä (LVI) ja päättötyöpaikka poikikin, ihan kohtuu työpaikan.

Valitettavasti monilla aloilla on ylikoulutusta ja pitäisi olla mestari työssään jo koulunpenkiltä valmistauduttuaan. Mutta kuitenkin uskon, että suurin osa pääsee alansa töihin, kun jaksaa hakea vaan tarpeeksi kauan ja "markkinoida" itseään työnantajalle.
 
musta on huvittavaa tuollainen vätykseksi nimittely. kyllä ne "vätyksetkin" yleensä varmasti mieluummin tekisivät kovapalkkaista työtä, jos itse saisivat valita. muutenkin alle 25-vuotiaiden henkilöiden menestys perustuu lähinnä siihen, että ovat sattumalta syntyneet sopivaan ympäristöön sopivilla ominaisuuksilla varustettuna. kukaan ei noin nuorena omaa kovin kokonaisvaltaista käsitystä asioista. ja elämä nyt on muutenkin pelkkää onnea/epäonnea ja sattumaa noin yleisesti. ihmisen todelliset mahdollisuudet vaikuttaa itse mihinkään on etenkin nuorena äärimmäisen rajoittuneet. henkilö on täysin sattumanvaraisten ympäristön vaikutusten ja omien pakkoajatustensa tuote. ihminen ei ole oman onnensa seppä.
 
Protskun tilannehan on juuri se, ettei työtä ole löytynyt etsinnöistä huolimatta.

On myös yhteiskunnan varojen tuhlaamista, ettei mene töihin, vaikka töitä saisi.

Käy lukemassa uudestaan aikaisemmat viestit, olen aina mennyt töihin kun vain olen työtä saanut. Ja kyllä, olen myös kovasti hakenut työtä.

Tässä sitten Hipan viesti toisesta tredistä:

Kyllä mä tiedän, mitä on, kun ei ole rahaa mihinkään. Vaikka opintolainaa saankin niin ei raha meinaa riittää mihinkään. Ei voi ostaa jumppakorttia, ei syödä terveellisesti ja joka kuukausi on itku kurkussa, kun on raha niin tiukalla.

Saat opintolainaa ja rahat ei riitä mihinkään? Mihin ne sinun rahat sitten menee? Käsittämätöntä!

Mä olen työtön, peruspäivärahalla, ja maksan silti kuukausittain opintolainan lyhennystä pankkiin.

Tästä huolimatta maksan kaikki pakolliset laskut, jopa TV-luvan joka kolmas kuukausi. Että näin meillä. :arvi:

P.S. Salikorttiin ei jää rahaa tällä hetkellä, koska olen niin lainkuuliainen kansalainen että maksan ton televisiolupamaksun. Ruokaan on rahaa noin 45 euroa viikossa, viinaan ja tupakkaan ei yhtään.
 
Saitko Protsku arvokkaitakin neuvoja muutamasta viime kommentista?

Tuo oli minulle uutta, että palkkatoivomus ei saa olla liian alhainen, Mäyräkoira taisi kirjoittaa siitä. :)

Noin muuten meinaa tulla itku parin toisen kirjoittajan negatiivisesta asenteesta, ja vaikka raavas mies olenkin, niin en pysty enää tänään lukemaan tätä trediä tämän enempää, koska tulee oikeasti paha mieli. Tunteet kuumenee siihen malliin että lähden nyt tästä katsomaan jalkapalloa loppuillaksi. Koettakaa hyvät ihmiset pysyä asialinjoilla. :itku:
 
Back
Ylös Bottom