Kouluja käyneet väliinputoajat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
puhuin noista tunnetuista "iq"-testeistä, joihin siis voi ajan kanssa miettiä oikeat vastaukset kuka tahansa.

Sano yksi nimeltä, niin kiistän joko testin pätevyyden tai sen, että sen voi opetella ulkoa.

Psykologit eivät käytä P1:stä tai P2:sta rekrytoinnissa. Useimmiten käytetty on Ravenin edistynyt matriisi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos puhutaan intin P1 ja P2 kokeista niin periaatteessa P1 ei kovin vaativa ole, joten siinä voi monikin saada kaikki oikein. P2:ssa taas ei välttämättä täysin oikeita vastauksia olekaan.

Noh, jos puhutaan rekrypuolen testeistä, niin P1 ja P2 eivät todellakaan kuulu näihin.
 
Noh, jos puhutaan rekrypuolen testeistä, niin P1 ja P2 eivät todellakaan kuulu näihin.

No shit!:eek:

Tässähän on jo vaikka kuinka pitkään puhuttu, että osa rekrytoinneissa käytetyistä testeistä/tehtävistä perustuu vähän samaan kaavaan. Kyllä mä ainakin olen puhunut niistä koko ajan intin testeinä.
 
Taisi olla tänään taas 100-lehdessä pieni artikkeli siitä, miten mikään laki ei edellytä mitään pätevyyksiä testaajaputiikeilta.
 
Tässähän on jo vaikka kuinka pitkään puhuttu, että osa rekrytoinneissa käytetyistä testeistä/tehtävistä perustuu vähän samaan kaavaan. Kyllä mä ainakin olen puhunut niistä koko ajan intin testeinä.

Tipuin nyt onnellisesti kärryiltä.

Mitä minä yritän selittää on, että standardoiduilla ja huolella kehitetyillä älykkyys-, kyky- ym. testeillä saadaan tietoa testattavasta.

Osa testeistä varmasti perustuu "samaan kaavaan", mutta ne voivat silti olla pätevämpiä kuin P1 ja P2. P1 ja P2 ymmärtääkseni vain varmistavat, ettei kukaan täysimbesilli sekopää pääse leikkimään puolustusvoimien johtajaa valtion rahoilla sekä tietysti antavat pinnallisen ohjeen siitä, kannattaako ko. tapausta laittaa AUKiin tai RUKiin. Niiden funktio on täysin eri kuin oikeiden psykologisten testien.
 
Taisi olla tänään taas 100-lehdessä pieni artikkeli siitä, miten mikään laki ei edellytä mitään pätevyyksiä testaajaputiikeilta.

No ei tietenkään. Psykotestaajalla pitää kuitenkin olla jokin pätevyys, sillä iso osa psykotesteistä on testisuojattuja. Muita testejä voi tietty käyttää vaikka peruskoulun seiskaluokkalainen.

Eri asia sitten onkin, haluaako joku yritys oikeasti jonkun laskentatoimen kolmannen vuoden opiskelijan tekevän haastattelut jollekin potentiaaliselle työntekijälle.
 
Tipuin nyt onnellisesti kärryiltä.

Mitä minä yritän selittää on, että standardoiduilla ja huolella kehitetyillä älykkyys-, kyky- ym. testeillä saadaan tietoa testattavasta.

Osa testeistä varmasti perustuu "samaan kaavaan", mutta ne voivat silti olla pätevämpiä kuin P1 ja P2. P1 ja P2 ymmärtääkseni vain varmistavat, ettei kukaan täysimbesilli sekopää pääse leikkimään puolustusvoimien johtajaa valtion rahoilla sekä tietysti antavat pinnallisen ohjeen siitä, kannattaako ko. tapausta laittaa AUKiin tai RUKiin. Niiden funktio on täysin eri kuin oikeiden psykologisten testien.
Samaa mäkin olen tietääkseni yrittänyt sanoa, ja vähintään sen ymmärrän.

Kyllähän mä koko ajan sen olen tiennyt, että ne "oikeat" testit ovat parempia. Koko ajan olen yrittänyt kirjoittaa siten, että tulisi selväksi, että esim. P1 ja P2 ovat pintaraapaisuja, joita käytetään, koska on aika mahdotonta syvällisesi testata vuodessa kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Tähän P1- ja P2-jankkaamiseen jouduttiin siitä, kun joku väitti, että niihin laajempiin kykytesteihin voisi opetella oikeat vastaukset, ja mä sanoin, että se ei onnistu varmaan edes noissa P-kokeissa.
 
Eri asia sitten onkin, haluaako joku yritys oikeasti jonkun laskentatoimen kolmannen vuoden opiskelijan tekevän haastattelut jollekin potentiaaliselle työntekijälle.

OT: Jos laskisihmiset kelpaa markkinoinninkin asiantuntijoiksi niin samaan hintaan menee noikin.
 
Jollekin Pertti perusinsinöörille on todella vaikeaa löydää duunia jos ei satu asumaan Helsinki, Turku, Tampere, Oulu, yms suurissa kaupungeissa. Sama se on muutenkin korkeakoulutetuille ellet satu olemaan Lekuri tai opettaja, jolloin saat kohtuu vapaasti valita missä haluat asua.

Aika kummalliselta se tuntuu jos pitäisi opiskella alaa X, jotta voisi asua haluamassaan paikassa.
 
Back
Ylös Bottom