Kouluja käyneet väliinputoajat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
:offtopic:

Onhan mullakin onglemaa...en päässy ammattikouluun ja nyt olen töissä sedällä, syksyllä en tiedä mitä teen koska ei ole koulua alkamassa, menisikö inttiin vai mihin kouluun vois yrittää? Vai pitäiskö koko koulutus hässäkkä lykätä tehtäväksi armeijan jälkeen? Ja olla nyt töissä inttiin asti? Onko kaikki ihan päin vittua?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun kirjoitat CV:tä, niin kannattaa vähän rajata sitä aikaisempien työpaikkojen listaa. Pari edellistä alaan liittyvää työtä on se asia, mikä hakemuksen lukijaa kiinnostaa. Jos haet vaikka jotain tietokonealan hommaa, niin CV:ssä ei kannata kertoa ruohonleikkuukesätyötä 15 vuoden takaa ja jokaikistä työtä siitä eteenpäin. Ketään ei kiinnosta. Jos haetun alan kokemusta on, kerro tarkemmin niistä, jätä muut kokonaan pois.

Lue CV ja työhakemus hyvin kriittisellä mielellä ja luetuta ne kavereillakin, sopivia ovat pilkunnussijat ja muut vittuilijat ;) Näissä papereissa ei saa olla kirjoitusvirheitä etkä saa vaikuttaa onnettomalta nyhveröltä. Huonon kuvan (verrattuna muihin hakemuksiin) voi antaa hyvinkin helposti. Harvemmin pelkkien hakupapereiden perusteella ketään palkataan, karsintaa sen sijaan tehdään niiden perusteella jo paljon (tämä perustuu sitten omiin kokemuksiin, ei tilastoihin).
 
Aikaisempi pidempi työkokemus on Suomessa myös eräänlainen näyttö siitä, ettei kyseinen henkilö ole arvaaamaton antisosiaalinen tapaus, vaan tulee myös toimeen yhteisöissä. Tyyppi jolla ei ole mitään työkokemusta voi olla luonteeltaan ihan mitä vain vaikka (varsinkin jos?) paperit ovat huippuluokkaa.

Olen itse palkannut ihmisiä neljän vuoden projekteihin ja siinä sivussa lukenut useamman CV:n ja haastatellut useampaa ihmistä. Ei muuta voi kyllä sanoa kuin että on ihan käsittämätöntä miten monenlaista hiihtäjää sitä löytyy yliopistojen sisältä. Tuollainen CV ja haastattelu ei paljon loppujen lopuksi kerro ihmisestä.

Totta kai ihmisellä pitää olla työkokemusta. En tiedä viittasitko oman alan työkokemukseen, mutta mä puhuin siitä. Onhan mulla vaikka minkälaista työkokemusta, se vaan ei tunnu auttavan paskaakaan. Koska mulla ei ole kaupallisen alan työkokemusta niin olen automaattisesti lähes kyvytön edes löymään lukuja Excel-taulukkoon.

Dangerous_Dave sanoi:
Mä vähän luulen, että se on vastavalmistuneille yhtä vaikeaa kaikkialla. Oikeasti ne, jotka heti valmistuttuaan pääsee oman alansa duuniin hyville palkoille, on tosi harvassa. Suurin osa alottaa sieltä ruohonjuuritasolta ja etenee vuosien myötä oman alansa hommiin ja tavoittelemaansa työpaikkaan. Ja jotkut ei pääse tavoitteeseensa milloinkaan, vaan jää sinne ruohonjuuritasolle. Oikeasti työelämä on aika helvetin rankkaa, jos on tavoitteet korkealla ja paska tsägä. Kaikki kun ei niihin ihannetyöpaikkoihin pääse millään ilveellä, koska niihin on vähän liikaa tunkua.
Sehän se ero Suomeen verrattuna niillä vastavalmistuneilla monissa muissa maissa on, että toki aloittaa ihan ruohonjuuritasolta sielläkin, mutta sillä ei ole niinkään väliä minkälaista työkokemusta sulla on. Mä menisin innosta hihkuen vaikka kuinka ruohonjuuritason hommaan, jos vain pääsisi. Ja uskokaa pois, rima ei tosiaankaan ole ollut liian korkealla.
 
nimenomaan siksihän niitä nuoria halutaan, että ovat tehokkaita työntekijöitä, eivätkä osaa ajaa omia etujaan. hyödytään rahallisesti niiden typeryydestä niin kauan, että ottavat opikseen ja rupeavat
vaativaisiksi. :)

Omien kokemusten ja työpaikkojen mukaan juuri näin. Sellaiset 35-45-vuotiaat ovat jo sen verran nähneet ja kokeneet, että osaavat oikaista pienet epäkohdat, joissa huomaavat, että heitä kusetetaan. Totta kai on ehdottoman tärkeää, että parikymppisille on töitä juuri aloilta missä ei tarvita juurikaan koulutusta tai osaamista, mutta säälihän se on jos nämä hieman iäkkäämmät eivät saa edes niitä töitä, "joita kaikki saa".

Olen itse palkannut ihmisiä neljän vuoden projekteihin ja siinä sivussa lukenut useamman CV:n ja haastatellut useampaa ihmistä. Ei muuta voi kyllä sanoa kuin että on ihan käsittämätöntä miten monenlaista hiihtäjää sitä löytyy yliopistojen sisältä. Tuollainen CV ja haastattelu ei paljon loppujen lopuksi kerro ihmisestä.

Eräs sukulaiseni on töissä valtion virkamiehenä. Kertoi sitten viime keväänä kun nähtiin tekevänsä työnsä puolesta myös rekrytointeja ja luonnollisesti haastatteluja työhönottoon. Eikä tietenkään mihinkään ruohonleikkaajan apupojaksi, vaan korkeakoulutettuun, oikeasti vastuulliseen (osittain jopa salainen pulju, vrt. vakoojan työ tai SuPo) hyväpalkkaiseen työhön. Sanoi sitten kerran ottaneensa haastatteluun papereiden perusteella parhaat hakijat. Oli jokunen tyyppi, jota olisi luullut CV:n mukaan CIA:n neroksi, mutta osoittautui tavatessa sellaiseksi hiihtäjäksi, jota ei olisi firmaan ottanut juuri edes kesä-ruohonleikkaajaksi. Oli kuulemma joutunut pyytämään viittä eri kolleegaa katsomaan, onko mahdollista olla tällainen "hiihtäjä" kyseisillä papereilla.

Mitä tästä opimme: ei sitä autoakaan kortilla ajeta.
 
Mitä tästä opimme: ei sitä autoakaan kortilla ajeta.

Mutta on aika helvetin paljon todennäköisempää, että ajokortin omistaja osaa liikennesäännöt paremmin kuin kortiton kuski. Valtiolla on vielä tietyissä tapauksissa aika tiukat kriteerit työntekijöille.

Mun mielestä koulutus kuitenkin kertoo siitä, että jamppa on kiinnostunut alasta, kun kerran koulussakin on jokusen vuoden istunut aiheeseen "perehtyen". Jos kaverin ainoa suoritettu koulu on autokoulu, niin ei oikein herätä minussa luottamusta. Poikkeuksia aina on, mutta ne kai vaan vahvistaa säännön.

Vai oikein vakooja ;)
 
Kyllähän Suomessa välillä menee aivan liian pitkälle sekä muodollisen pätevyyden vaatimus että kokemuksen painottaminen. En voi millään tajuta miten monissa muissa Euroopan maissa vastavalmistuneet pärjäävät ekoissa töissään ilman sen suurempaa kokemusta, mutta Suomessa eivät.
Tästä oli yhden sakun kanssa juuri puhetta. Hän ihmetteli kuinka suomessa porukka on töissä jo vuosia ennenkuin saavat paperit ulos koulusta. Homma ei todellakaan mene näin saksassa, vaan siellä istutaan koulussa kunnes on valmista ja sitten täysummikkona ekaan työpaikkaan ihmettelemään.

Tämän käytännön varjopuoli suomessa on sitten se, että ne tunnolliset opiskelijat jotka eivät käy töissä ennen valmistumistaan tipahtavat kuiluun, koska kyllähän sitä vastavalmistuneella täytyy työkokemusta olla. :lol2:
 
Homma ei todellakaan mene näin saksassa, vaan siellä istutaan koulussa kunnes on valmista ja sitten täysummikkona ekaan työpaikkaan ihmettelemään.
Olen kyllä täysin tämän saksalaisen mallin kannalla. Opiskelu pitäisi hoitaa ensin pois alta ja sitten vasta mennä töihin. Suomessa touhu vain on mennyt kyllä ihan ihmeelliseksi, kun pitäisi samaan aikaan käydä töissä ja opiskella.
 
Olen kyllä täysin tämän saksalaisen mallin kannalla. Opiskelu pitäisi hoitaa ensin pois alta ja sitten vasta mennä töihin. Suomessa touhu vain on mennyt kyllä ihan ihmeelliseksi, kun pitäisi samaan aikaan käydä töissä ja opiskella.

Tässä olen ehdottomasti samaa mieltä. Työskentely ja opiskelu samanaikaisesti eivät tue toisiaan millään tavalla, poislukien harjoittelujaksot jolloin koulussa ei luonnollisesti tarvitse suorittaa mitään. Täyspäiväinen opiskelu on täyspäiväistä ja 40 tuntia viikossa ympäri vuoden vastaa yliopistotasolla yleensä noin 5-6 vuoden valmistusmisaikaa. Tuohon kun iskee kymmeniä tunteja työtä päälle joka viikko niin voi vaan ihmetellä jos joku sankari onnistuu valmistumaan määräajassa ja hyvin, tai edes kelvollisin arvosanoin. Toki löytyy sitten näitä ihmisiä joiden mielestä opiskelijalla ei ole oikeutta elämiseen, vaan tämä 5-6 vuoden jakso elämästä tulisi vain kestää, "kun kerran opiskelemaan on ryhdytty vaikka töitäkin voisi tehdä", joskin tämän näkökulman voi jättää täysin omaan arvoonsa jos yhtään ymmärtää muunkin kuin nykyarvoisen rahan tai yhteiskunnallisen verokertymän päälle.

Mutta annapas olla kun pitäisi saada oman alan työkokemusta esim. kesätöistä: kaikki työnantajat edellyttävät aiempaa kokemusta alalta, täyspäiväistä sitoutumista työhön vähintään 4-5 kuukaudeksi ja loppujenlopuksi oikeastaan nämäkin paikat menevät viimehetkellä työkaverin veljenpojalle, vaikka k.o. henkilöllä on kompetenssia hommaan yhtä paljon kuin Nykäsen Masalla iskelmälaulajaksi. Neljä-viisi kuukautta duunia putkeen taas sotkee lukukauden opinnot melko lahjakkaasti, ja useimmiten käytännössä siirtää myös seuraavan lukukauden kursseja vuodella eteenpäin kun suorittamattomien kurssien pohjalle rakennetut esitietovaatimukset tulevat vastaan. Sitten taas mietitään että mikä siinä on kun ei nuorille opiskelukaan maistu ja maistereita ei tule putkesta ulos riittävällä vauhdilla, vaikka kuinka opinto-ohjelmat ja excelit niin väittäisivät.
 
itse olen toista mieltä. harva kuitenkaan pystyy tehokkaasti opiskelemaan 8 tuntia päivässä. opiskelu ei ole työntekoa vaan itsensä kehittämistä. töitä tekee mielellään samaan aikaan opiskelun kanssa. se on mukavaa vaihtelua, eikä tarvitse köyhäillä jollain opintotuella. tietenkään mistään 40 tunnin työviikon puskemisesta en puhu, vaan osa-aikaisesta työstä. se on juuri hauskaa kun jotkut selittää, että "opiskelevat" 8 tuntia päivässä. suurin osa ajasta menee kuitenkin jossain tylsällä luennolla nuokkuessa, jossa joku tyyppi selostaa asioita, jotka voisi itse omaksua lukemalla paljon nopeammin.
 
Senkö takia olen käynyt peruskoulun ja lukion jälkeen muuta koulutusta yli 7 vuotta, että olisin työnhaussa samalla viivalla peruskoulun keskeyttäneen sosiaalipummin kanssa? :eek:

Ymmärtää niin kovin hyvin tuon tilanteen...:jahas:

Omalla kohdallana pätkätyöt tulevat olemaan varmaan kohtalona hamaan hautaan asti, mutta toisaalta ei tarvitse pelätä että työt loppuisivat.

Koulutus voi todellakin olla myös dismeriitti. Aina joutuu salaamaan osan opinnoistaan esimerkiksi työhaastatteluissa, jottei joutuisi huonoon valoon. Sama on monella ystävälläkin. Yksi sai juuri vakituisen duuniin, koska salasi omaavansa tohtorin paperit. Ei siis valehdellut, muttei kertonut kaikkea. Ja aivan yhtä hyvä ja pätevä on hommaansa edelleen...
 
jos vähänkään ajattelee tilannetta sen rekrytöijän kannalta. onhan alhaiset palkkatoiveet nyt epätoivoisia, ja jos jollain on pokkaa vaatia enemmän, niin täytyyhän hänessä silloin jotain erikoista olla.

Niin no, sanoisin että useimmiten se ongelma on täysin epärealistinen palkkatoive. Jos jollain on pokkaa vaatia vähän enemmän, jää kyllä helposti palkkaamatta, jos ei yhtään pysty perustelemaan minkä hiton takia pitäisi niistä sadasta ihan yhtä pätevästä hakijasta palkata se kallein. Jos ei ole sen vertaa alaan perehtynyt että olisi perillä palkkahaitarista tai alan palkkausjärjestelmistä, ei se kovin hyvää kuvaa anna jos vaatii vaan jotain kivaa summaa X koska "mussa on jotain erikoista".
 
ei koulutuksen mielestäni mikään tae kuulu mistään olla.

Suoraan sanoen vituttaa jos olet satsannut elämästäsi ja ajastasi vitusti hyvään koulutukseen ja et saa oman alan töitä!!! No itsekkin kohta kauppatieteiden maisteri ja järjestyksenvalvoja.. Johtuu varmaan alueesta, ensi kesänä suosiolla ulkomaat hakuun /helsinki..

Edit: monesti sanotaan, että:" kyllä kaikki työkokemus on arvokasta". Mutta tuo on kyllä totaalinen illuusio. Mun cv:ssä yrityksiä ei ole kiinnostanu paskaakaan se, että aina olen tehny töitä. Ainoastaan työnantajaa kiinnostaa oman alan tehdyt työt..
 
Jossain topikissa olen tästä samasta aiheesta tarinoinut omia kokemuksiani, laitetaan nyt tännekin. Eli itse tein täydellisen alanvaihdoksen vuonna 2001 kun 27-vuotiaana hain ammattikorkeakouluun ammattikoulupaperit pohjana. En ollut kovinkaan huolissani työllistymisestä valmistuessani, koska aina olen töitä saanut, tärkeämpää minulle oli saada "hyvä peruskoulutus" alalle jossa olis edes jonkunnäköiset mahdollisuudet jaksaa eläkepäiviin asti, toisin kun vanhassa ammatissa.

Sain toisena opiskeluvuonna osa-aikaisen työpaikan opiskelemani alan hommien parissa, ja työnteko tuki aivan loistavasti senhetkisiä opintojani sekä taloudellisesti että ammatillisesti. Opiskelutahti ammattikorkeassa oli mielestäni sellainen että helposti pystyi hieman aikatauluaan järjestellen suorittamaan 50 opintoviikkoa hyvin arvosanoin vuodessa ja työskentelemään kahtena-kolmena päivänä viikossa. Työharjoittelun tein luonnollisesti samassa työpaikassa, palkallisena. Valmistuin keväällä 2005 ja sain hieman ennen valmistumistani todella hienon työpaikan opiskelemaltani alalta (jossa olen vieläkin) jossa pääsen ihan oikeasti käyttämään hyödykseni sekä 1) koulussa oppimaani, 2) aikaisempaa alan työkokemusta sekä 3) kaikkea sitä kokemusta mitä elämäni aikana aivan eri alalta olen saanut.

Pointti koko tässä kirjoitelmassa on se, että mikä tahansa on mahdollista jos vaan yrittää mennä eteenpäin. Joskus voi joutua ottamaan askelia takaperin, joskus junnaa paikallaan, mutta jos suunta on eteenpäin niin ei voi mennä mönkään. Mielestäni työnteko koulunkäynnin ohella on (hyvässä ja huonossa) aika olennaisesti valmistumisen jälkeiseen työnsaantiin vaikuttava tekijä. Koulukavereistani ne, jotka saivat alan hommia opiskeluaikana olivat niitä joille löytyi valmistumisen jälkeen vaivattomimmin hyviä hommia. Kannattaa olla optimistinen, uskoa itseensä ja olla realistinen. Johtajan pallille ei kannata heti tähdätä, mutta ei myöskään aliarvostaa kykyjään.

En tiedä kuinka hyödyllinen mun kertomus on postin aloittajan näkökulmasta, tarkoituksena oli vaan tuoda hieman positiivista sävyä tähän keskusteluun. Opintolainaa on tarpeeksi vuosiksi eteenpäin, tukia maksetaan takaisin tälläkin hetkellä koska tienasin liikaa opiskeluaikana. Oliko se sen arvoista? You bet!

Ai niin, koska asun ja työskentelen pk-seudulla en välttämättä osaa katsoa tilannetta muun Suomen kannalta, mutta anyway. Ja luonnollisesti opiskeltavan alan yleinen työllisyystilanne ja suhdanteet vaikuttavat merkittävästi kilpailuun työpaikoista. Minun onnekseni opiskelin alaa jota aina tarvitaan, palkka on keskimääräistä vaatimattomampi mutta töitä päteville löytyy aina. Lisäksi ikää arvostetaan hommissani hieman enemmän kuin muilla aloilla.

En osaa sanoa muuta kuin tsemppiä ja onnea työnhakuun! :thumbs:
 
Tässä olen ehdottomasti samaa mieltä. Työskentely ja opiskelu samanaikaisesti eivät tue toisiaan millään tavalla, poislukien harjoittelujaksot jolloin koulussa ei luonnollisesti tarvitse suorittaa mitään. Täyspäiväinen opiskelu on täyspäiväistä ja 40 tuntia viikossa ympäri vuoden vastaa yliopistotasolla yleensä noin 5-6 vuoden valmistusmisaikaa. Tuohon kun iskee kymmeniä tunteja työtä päälle joka viikko niin voi vaan ihmetellä jos joku sankari onnistuu valmistumaan määräajassa ja hyvin, tai edes kelvollisin arvosanoin. Toki löytyy sitten näitä ihmisiä joiden mielestä opiskelijalla ei ole oikeutta elämiseen, vaan tämä 5-6 vuoden jakso elämästä tulisi vain kestää, "kun kerran opiskelemaan on ryhdytty vaikka töitäkin voisi tehdä", joskin tämän näkökulman voi jättää täysin omaan arvoonsa jos yhtään ymmärtää muunkin kuin nykyarvoisen rahan tai yhteiskunnallisen verokertymän päälle.

Riippunee tuo 40 h/vko-->5-6v vähän alasta. Itse olen opiskellut yhteiskuntatieteitä yliopistolla ja olen nyt valmistumaisillani kelvollisin arvosanoin, aikaa on kulunut 5,5 vuotta. Olen tehnyt opiskelujeni läpi koko ajan vähintään 20 h viikossa töitä (parhaimmillaan kahta työtä ja gradua yhtä aikaa n. 6kk ajan olosuhteiden pakosta) ja arvioisin, että panokseni opiskeluun on ollut saman verran tai vähemmän. Silti opintoviikkoja on tullut tasaiseen tahtiin, ei se tällä alalla ole niin vaikeaa. Siksipä, jos itse olisin rekryämässä työntekijää, jolla on samanlainen koulutustausta, niin kyllä se vähän haiskahtaisi, jos tyyppi on ainoastaan vääntänyt 6 vuotta tutkintoa ja tehnyt pelkän harjoittelun eikä muita töitä. Niinku että mitä se on sitten tehnyt sen koko 6 vuotta, kun ei opintoihin millään saa uppoamaan 40 h/vko koko ajan (graduvaiheessa ehkä, samoin kuin satunnaisesti tenttikaudella)? Onko tehokkuudessa ja työskentelytavoissa jotain häikkää, ja miten mahtaa onnistua siirtyminen työelämään, jos ei ole yhtään työyhteisössä tottunut toimimaan?

Ja olen kyllä myös sitä mieltä, että niillä ns. paskahommilla, mitä opintojen aikana tekee (itselläni myyjän töitä erikoisliikkeissä ja tavaratalossa, sihteeri/assarihommia ja jopa pikaruokaravintolaa) on väliä. Jos on monia tasavertaisia tarjokkaita töihin (kuten Suomessa yleensä on), niin sinnikkyyttä ja ahkeruutta osoittava katkeamaton, monipuolinen työhistoria kyllä merkitsee, vaikkei kaikki työt omalta alalta olisikaan. Olen kuullut sekä itseni että muiden kohdalta, että etenkin vähän pidempiä työsuhteita paskahommiin kuten pikaruokamestoihin arvostetaan - jos pysyy semmoisessa työssä vuoden tai pari vuotta niin paineensietokyky ja ihmissuhdetaidot on aivan eri luokkaa kuin opiskelijajärjestöjeesuksena 6 v hengailleella, vain 3kk pakollisessa julkishallintoharjoittelussa viihtyneellä tyypillä.

Ei pidä myöskään ylenkatsoa esimerkiksi oman laitoksen tarjoamia tutkimusassistentuuri-pätkiä. Itse olin puoli vuotta assarina sattuman oikusta ja nyt siitä ponnahtaneena ainakin 3 vuotta varmasti tutkintoa vastaavissa töissä, assarin sijasta tutkijana vaikkei ole vielä edes perustutkinto valmis. Eräänä kesänä taas olin suomalaisen IT-alan yrityksen puhelinvaihde/aulahenkilönä henkilöstöpalvelun kautta ja olen kuullut, että kaksikin sen aikaista työtoveria on rekrytty sieltä tiskin takaa paremmille paikoille. Ei mikään firma rupea työlääseen, kalliiseen ja aikaa vievään rekryprosessiin joka voi silti tuottaa huonon lopputuloksen, kuten täälläkin on kirjoitettu, jos sopiva tyyppi löytyy henkilökohtaisten verkostojen kautta.
 
Tämän käytännön varjopuoli suomessa on sitten se, että ne tunnolliset opiskelijat jotka eivät käy töissä ennen valmistumistaan tipahtavat kuiluun, koska kyllähän sitä vastavalmistuneella täytyy työkokemusta olla.

Totta. Mutta korkeakoulumaailmaan on minusta pesiytynyt yllättävän paljon myös jotain tunnollisen tuolla puolen olevaa porukkaa. Siis sellaisia henkilöitä, joilla ei ole varsinaisesti mitään akateemista kunnianhimoa tai tavoitteellisuutta, mutta aina vaan opiskellaan lisää ja lisää ja lisää ja lisää. Vähän siihen tyyliin kuin se opiskelu olisi joku äiteen nänni josta ei oikein koskaan uskalleta irtautua kylmään maailmaan ja työelämään.

Eli pyöritään vaan kaikilla mahdollisilla tuilla, apurahoilla ja assarikoiranpalkoilla koulun kirjoilla pitkälle yli nelikymppisiksi. Sitten on jo aika myöhäistä yrittää siirtyä yksityiselle työnantajalle, vaikka rohkeutta viimein tarpeeksi saisi kerättyäkin.
 
Itse työnantajana ymmärrän hyvin ketjun aloittajan ongelman. Tosiasia on vain se, että työnantaja valitsee hakijoista aina parhaimman kyseiseen tehtävään. Tämä tarkoittaa sitä, että jollain muulla oli paremmat kriteerit kuin sinulla. Ja usein se tökkää juuri tuohon työkokemukseen. Tosin olen palkannut henkilöitä myös suoraan koulun penkiltä ilman alan kokemusta. Mutta tuolloin kyseessä on ollut lahjakkaista ihmisistä.

Lahjakkuudesta, tai muuten soveltuvuudesta kertoo esim. se, että henkilöllä on musta vyö itsepuolustuslajeista (nainen) tai että, hän osaa kuutta eri kieltä (mies). Tai hänellä on taustat kunnossa. Mutta tärkeimpänä pidän siitä, että millaisen vaikutuksen tämä kyseinen henkilö minuun tekee. Ja se vaikutus tulee monasti esille jo ensimmäisten sekunttien aikana.
 
Ja joskus siitä opiskeluaikaisesta duunista saattaa tulla pysyvä työsuhde. Nykyisessä duunipaikassani alotin toimistonsiivoushommissa lukioaikoina.
(*** noin 10 vuoden pituinen, kaihoisa huokaus***)
Kauppakorkea-aikoina pikkasen parempiin hommiin, lähetin hommia, yms, jonka jälkeen gradu itse valitsemastani aiheesta ja saman tien "oman alan" hommiin.

Myöhemmin kun halusin lähteä käymään lisää kouluja (ja vielä toiseen kaupunkiin), niin pomot sanoi, että perkeles, mikäs siinä. Annetaan sulle osa-aikaisia etätöitä, käyt stadissa kerran pari viikossa, josta saat kilsakorvaukset.

Nykyisen koulun aikanakin ollut kahdessa eri firmassa (nykyisen koulun alaa) harjoittelussa, ja kyllä siitä koulunkäynnillekin on ollut hyötyä, joskin on vähän hidastanut lukuja. Ainakin se motivoi. Opintotukea en nosta yhtään.

Ja myönnetään, mulla on käynyt poikkeuksellisen hyvä munkki.
 
Suoraan sanoen vituttaa jos olet satsannut elämästäsi ja ajastasi vitusti hyvään koulutukseen ja et saa oman alan töitä!!!

Entä jos on satsannut vitusti korkeatasoiseen, mutta yhteiskunnalle & yritysmaailmalle hyödyttömään koulutukseen? Tai koulutukseen jonka käyneistä on selvästi ylitarjontaa?

Koulutuspaikkojen määrien suunnittelu Suomessa on minusta kohtuullisen takapainoista ja perseellään eli tarpeita ei edes yritetä ennakoida, vaan reagoidaan reippaasti takapainoisesti.

Siis joku opetusministeriössä huomaa että ala X vetää nyt hyvin ja sillä on noususuhdanne päällä -> opetuspaikkoja lisätään reippaasti -> 6+ vuoden jälkeen markkinoille alkaa sylkeä alan X tyyppejä, vaikka alalla on ylämäki-alamäki-sykli jo selvästi laskuvaiheessa.

Koulutus ei siis takaa mitään, vaan pitää osata ostaa se arpa jolla on hyvät mahdollisuudet voittaa sitten joskus 6 vuoden kuluttua suhteessa muihin aloihin ja suhteessa kysyntään & tarjokkaiden määrään. Tietty jos ei kouluttaudu niin sitten ei osallistu koko arvontaan.
 
Siis joku opetusministeriössä huomaa että ala X vetää nyt hyvin ja sillä on noususuhdanne päällä -> opetuspaikkoja lisätään reippaasti -> 6+ vuoden jälkeen markkinoille alkaa sylkeä alan X tyyppejä, vaikka alalla on ylämäki-alamäki-sykli jo selvästi laskuvaiheessa.

Toi on valitettavan totta. Mutta minkäs teet, jos esim. lääkäreitä (!) tarvittaisiin lisää.
 
Opintolainan kera tulot on noin 730 euroa kuussa. Joudun itse maksamaan erästä kulutusluottoa takaisin 50e/kk, vuokra melkeen 400e, matkustaminen 100e/kk (kyllä, näen mieluummin nälkää kuin menetän mielenterveyteni istuen yksin opiskelija-asunnossani viikosta toiseen), ruoka 100-150e/kk. Siihen se menikin. En juo, en osta vaatteita, en rellestä, en tupakoi, en herkuttele, en biletä.

Pakko kommentoida, kun valitit aiemmin että rahat eivät riitä mihinkään. 730 euroa on perheettömälle keskivertoelämää elävälle opiskelijalle enemmän kuin tarpeeksi. Jos rahat menee tiukille eikä meinaa mihinkään riittää niin ne ovat kyllä sitten omia valintoja. Kukaan ei esim pakota asumaan 400 euron asunnossa tuollaisilla tuloilla. Asutpa sitten missä tahansa niin varmasti löytyy halvempi vaihtoehto. Ei ehkä yhtä mukava, mutta halvempi.

Itselle riitti huomattavasti pienempi summa kuukaudessa kuin 730 euroa kun opiskelut aloitin. Rahat riittivät helposti ruokaan, vuokraan ja järkevään biletykseen..jäipä sitä vielä silloin tällöin ylikin. Tosin en asunut missään 400 euron kämpässä...
 
Back
Ylös Bottom