Kotisali

Kiitoksia tästä! Vaikuttaa todella hyviltä vehkeiltä. Hinta/laatusuhde kohdillaan. Ellei nyt joku satu pikaisesti noita haukkumaan, niin taitaa ostoon mennä!
Minä soittelin kanssa tuolle jo kesäkuussa kun vaimon vanhemmille vähän kotisalia suunniteltiin. Kyllä se tuntuu tietävän mitä tekee. Soittele ja kysy jos jossain voisi testata laitteita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä soittelin kanssa tuolle jo kesäkuussa kun vaimon vanhemmille vähän kotisalia suunniteltiin. Kyllä se tuntuu tietävän mitä tekee. Soittele ja kysy jos jossain voisi testata laitteita.

Tuliko hommattua kamoja vai jäikö vain suunnittelu asteelle? En havainnut kysyä, että olisiko tuon vehkeitä lähialueelle myyty. Itse pääkallopaikalle kuitenkin n. 4 tunnin ajomatka joten kokeilu ei tullut nyt kyseeseen. Mutta kuvat, miehen puheet sekä hinta vakuuttivat sen verran, että tilaukseen lähti räkki ylä- ja alataljalla, vinopenkki hauislaudalla ja vatsalauta. Eiköhän noilla ja jo olemassa olevilla painoilla (pari normi tankoa, ez-tanko ja vajaa 200kg rautaa) hyvin reenit hoida. Toivotaan nyt, että kuvat, puheet ja odotukset kohtaavat. Eipä noissa toki kovin pieleen voi mennä kun mitoitukset ovat oikeat yms.

Jos tässä noita odotellessa kans saisi aikaisesti jonkinlaisen nostolavan tehtyä. Hommaa vaikeuttaa vähän hallin lattian lievä kaato, mutta eiköhän tuon jollain vaateriin saa.

Muutamia kuvatuksia omasta saliprojektista mitä tehty nyt kevään ja kesän aikana. Kotipaikan vanha navetta, salille jäi tilaa reilu 100 neliötä ja toinen puoli tallitilaa.
Tuon kyykkyhäkin tein nyt aluksi. Rauta tavaraa/rullia/laakereita/taljapyöriä hommattu, tarkoitus olisi ajan kanssa rakennella taljat, penkit, vipuvarsi punnerrus/veto laitteita 20150213_142707.jpg 20150308_165910.jpg 20150517_095605.jpg 20150612_191645.jpg WP_20150622_15_26_34_Pro.jpg WP_20150707_15_24_59_Pro.jpg 20150821_170505.jpg prässi, hackki ja muita jalkalaitteita.

Eleiko XF bumberit on muuten uusi aika pätevä vaihtoehto kotisalille bumber kiekoiksi. Eivät ole hirveästi kalliimpia kuin halvimmat bumberit, mutta laatu pitäisi olla Eleikon tapaan eliittiä. Kalliitahan nuo bumberit on aina vrt. halvat valurautakiekot. Ovat kaikista leveimmät ja pehmeimmät mitä löytyy. 10 kg kiekko 6 cm, 15kg 9 cm, 20 kg 12 cm leveä.

http://www.garage-gyms.com/eleiko-xf-bumpers-plate-review/

Ite olen tykännyt käyttää maveissa muutamia bumbereita pohjapainoina mitkä osuu maahan ja sitten pienemmällä halkaisijalla olevia 20 kg kiekkoja on helppo latoa tankoon.

Meinasin rueta lavan rakennukseen, mutta tulisi tuohon tilaan hankalia eri tasoisia lattioita niin taidan tehdä vain suojalevyt painojen alle mavea varten. Betonilattialla 10 mm kumimatto, päälle 21 mm vaneri minkä päällä 10 mm kumimatto ja vanerin alla 15 mm solumuovi (telttapatja). Ei luulisi betonin hajoilevan.

Meinasin rueta lavan rakennukseen, mutta tulisi tuohon tilaan hankalia eri tasoisia lattioita niin taidan tehdä vain suojalevyt painojen alle mavea varten. Betonilattialla 10 mm kumimatto, päälle 21 mm vaneri minkä päällä 10 mm kumimatto ja vanerin alla 15 mm solumuovi (telttapatja). Ei luulisi betonin hajoilevan.
Itellä lattia hieman epätasainen joten mietin seuraavaa:
- Lattiaa vasten 20 mm finnfoam (josko tuo painuisi sen verran kasaan että lattiassa olevat terävät särmät ja muut epätasaisuudet eivät keikuttaisi itse lavaa)
- Jonkunpaksuinen (?) vanerilevy tähän päälle
- Päälimmäiseksi keskelle filmivaneri (kumimaton paksuudesta riippuen ehkä 12 mm) ja reunoille kumimattoa

Onko kukaan askarrellut vastaavalla kaavalla? Kokemuksen syvällä rintaäänellä saa kommentoida, joskin myös valistuneet arvaukset toimivuudesta otetaan huomioon.

Ihanko oikein porukka meinaa teräsbetonilattian saada rikki maastavetotreeneillä? Eipä taida särkeminen onnistua etenkään millään bumppereilla. Teräskiekoilla voi jotai jälkiä saada aikaiseksi. Jos joku tätä varten nostolavan rakentaa, että pelkää särkevänsä teräsbetonilattian niin hukkaan rahat menevät. Joku kumimatto riittää suojaksi oikein hyvin.

Ihanko oikein porukka meinaa teräsbetonilattian saada rikki maastavetotreeneillä? Eipä taida särkeminen onnistua etenkään millään bumppereilla. Teräskiekoilla voi jotai jälkiä saada aikaiseksi. Jos joku tätä varten nostolavan rakentaa, että pelkää särkevänsä teräsbetonilattian niin hukkaan rahat menevät. Joku kumimatto riittää suojaksi oikein hyvin.
Muista en tiedä, mutta itse ainakin rakentelen lavan seuraavista syistä: Tasoittaa noita pieniä epätasaisuuksia (tuntuvat jalan alla), painoista lähtee vähän maltillisempi meteli ja voisinpa kuvitella että toi on myös lämpimämpi/muuten mukavampi alusta jos siinä tarttee kuitenkin joskus rähmällään olla. Kunnollinen paksu kumimatto maksaa kuitenkin todennäköisesti enemmän kuin ym. lavarakennelma, eikä toi projektinakaan ihan kohtuuttoman suuritöinen ole. Joten en näe oikeen syytä että miksi ei.

No joo, ei sitä kumimattoa kannata kaupasta ostaa mutta jos on tuttuja töissä metsäteollisuudessa niin sieltä on ilmaisia kumimattoja järjestelty ;)

Näin se kyllä varmaan on. Meillä ollut monta vuotta vain 10 mm kumimatto lattian suojana ja kun tarkistin niin ei mitään näkyviä vaurioita. Maahan osuvina levyinä suurimman osan ajasta ainoastaan Rebarin 20 ja 15 kg muovipäällystetyt levyt, ei edes mitkään varsinaiset bumberit. Niiden lisäksi pienemmällä halkaisijalla olevia levyjä. Nyt on tullut myöhemmin hommattua 4x10 kg bumber levyt niin osuma pinta-ala aika leveä. Kunnon kumi Bumbereilla ei varmasti tule mitään vauriota pelkällä 10 mm kumimatolla.

No joo, ei sitä kumimattoa kannata kaupasta ostaa mutta jos on tuttuja töissä metsäteollisuudessa niin sieltä on ilmaisia kumimattoja järjestelty ;)

Kuljetinhihnaahan sitä meidänkin tallin lattialla on. Maksoin tosin kaverille vaivanpalkkaa kun hommasi. Aika kallista tollanen 20 m2 olisi ostaa jostain voimailukaupasta. Painaakin kuin perkele.

DSC01769.JPG

Itse väänsin viime viikonloppuna tuollaisen setin käsipainoja. Tein vähän fiilispohjalta ja tuli lopulta 6, 11 ja 17 kilon hanttelit. Ennestään oli 25 ja 33 kiloset jos nyt oikein muistan. Teen ehkä vielä noin 45 kilosia kaksi ja sitten yksittäiset 55 ja 65 kiloset. Aika nopeasti noita tulee kun pätkii sahalla ja pyöräyttää sorvissa reiän keskelle ja vähän siistii ja sitten hitsaa kasaan. Uskon myös, että ovat melkokestävät :D Löysin sorviinkin pyöllystysterän niin sai gripitkin kohdilleen.

Itse olen niin laiska, että jää kaikki säädettävät painot kyllä säätämättä ja siten myös käyttämättä, niin parempi tehdä vaikka sitten vähän harvemmalla jaolla noita. Vielä kun minulle käsipainot ovat lähinnä jotain lämmittelyä tai kevyttä loppupumppailua varten ja kaikki oikeat liikkeet missä täytyy saada vähän tarkemmin lastattua tehdään levytangolla.

On kyllä komiat pirkale. Tuollaisia kelpaisi kaupitella punttieinareillekin. Onko sulla joku oma paja missä teit?

Samalla tontilla missä asun ja tuo autotallisali sijaitsee löytyy myös oma konepaja, mistä löytyy hitsauskoneet, sorvit, jyrsinkoneet jne... eli ihan kohtuulliset puuhailu mahdollisuudet noita salitavaroitakin tehdä. Kyykkyhäkkejä joskus ajattelin ruveta kaupallisesti tekemään mutta ei ole ollut niin hiljaista hetkeä, että olisi tullut vielä niitä tehtyä. Lisäksi kyykkyhäkkejä saa nykyään niin halvalla, että homman kannattavuus on vähä siinä ja siinä.

Käsipainoja perjaatteessa voisi kannattaa tehdä, mutta noille on taas ostajia vähän harvemmassa kuin kyykkyhäkeille. Lisäksi tuollaisiin pieniin sarjoihin saa halvalla materiaalia paikalliselta romupihalta ja isompaan erään pitäisi taas tilata jostain mikä nostaa taas hintaa. Kaupallisissa käsipainoissa olen usein ihmetellyt, että minkä takia niitä ei ole hitsattu kasaan? Ne kierreliitokset ovat aina löysällä tai hajoavat kokonaan. Itse olen muutaman käsipainon korjannutkin paikalliselle salille korvaamalla kierreliitoksen hitsaamalla tulpan mutterin tilalle ja johan on ruvennut kestämään käyttöä.

Seuraava projekti olisi "mave-tunkin" tekeminen, vai miksi sitä kampetta sanotaan millä saa tangon sen muutaman sentin nostettua maasta, että saa lisää levyjä paikalleen ilman hirveää ähellystä.

Hienot on käsipainot!

Jaa se kippi vai, eikai sillä muuta nimeä ole vai onko?

Hei jamppax, säähän voisit tehä uuden kipin sinne opiskelijoiden kisaan ens kuussa?
Sais olla aika levee se haarukka siinä, että pystyy lätkiin enempi levyjä ilman et tanko taipuu ja levyt ottaa lattiaan kiinni.

Joo kai noita vois pari tehdä samalla vaivaa. Onko siellä opiskelijoiden kisoissa käytetty sitä hh-gymin kampetta mikä oli ainakin nääshallin varustekisoissa? Sillä ei kyllä ollut mitään käyttöä kun painoa alkoi olemaan 300kg tai enemmän, omat romut ovat muistaakseni nousseet vielä sillä hh-gyminkin kamppeella. Mutta ajattelin tehdä ihan reilusti leveän ja laittaa nostopintoihin sellaiset muovipalaset, ettei mun rakas Leokon tanko vaan kulu :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom