Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onko toi repeämä periaatteessa aina merkki siitä, ettei ole kohottanut leipää tarpeeksi?

Mua kiinnostaisi muutenkin tietää hyviä vinkkejä leivän, pullan ja sen sellaisen leipomiseen. En ole meinaan mikään huippujauhopeukalo... Ihan syötävää saan aikaiseksi, mutta ulkonäkö ei ole aina se paras mahdollinen.

Leipä repeää, kun siitä poistuu kosteutta - joko kohottaessa ilman liinaa ja/tai uunissa paistaessa.
Liikaa kohtoteutsta leivästä häviää sitko ja siitä tulee lissahtanutta, ainakin minun kokemuksellani.

Ehkä paras vinkki, jonka voin antaa on liikojen jauhojen välttäminen: jauhot kannattaa mitata kaatamalla, ei "kuopaisemalla". Hiivan toiminnan kanssa pitää olla tarkkana - kuten aina. Taikinaa voi vähemmällä hiivamäärällä nostattaa pidempään, jolloin tulee lisää makua.

Erittäin hyvä ja monipuolinen kirja leivän leivontaan on (nyt jo vanha) Otavan julkaisema Parhaat Leivonnaiset. Siitä on ainakin 15, lähempänä 20 vuotta kun aloin leipomaan leipää tuon kirjan ohjeilla. Ja voin suositella: ohjeet nimittäin toimivat hyvin. Välttäisin Jamie Oliverin leipäohjeita kuin ruttoa - niillä tulee vain kuraa.

Leivän ympärillä on englanninkielisessä maailmassa hirveästi hifistelyä, ja mikäs siinä, jos tykkää että maistaa mihin veteen leipä on tehty. En väheksy yhtään tuoreita sämpylöitä vaikka valmiista sekoituksesta tehtynä - tuoreus on itse leivotun leivän hyvä puoli!

Höh. mistäs tiesitte? En tosiaan kohottanut leipää vaan heitin sen about suoraan uuniin, olin kärsimätön...

Höh. mistäs tiesitte? En tosiaan kohottanut leipää vaan heitin sen about suoraan uuniin, olin kärsimätön...

No sanotaanko, että mulla ei ole eka kertaa nyrkit taikinassa :D

Kiinalaista ruokaa - naudanlihaa vihanneksilla

1 sipuli
1 tlk bambua
1/2 vihreä paprika
1 porkkana
400g naudanlihaa
1 pss chop suey valmiskastiketta <- ens kerralla teen kyllä kastikkeen itse lihaliemestä ja maissijauhoista
soijaa
rypsi- ja sesamöljyä
chilihiutaleita

riisiä

1. Leikkaa lihasuikaleet vielä ohuemmiksi paloiksi, tai leikkaa kokonaisesta lihaköntistä paperinohuita viipaleita. Leikkaa myös paprika ja porkkana todella ohuiksi viipaleiksi. Lohko sipuli isoiksi paloiksi.

2. Voit marinoida lihan edellisenä iltana soijassa ja sesamöljyssä. Paista liha ensin yksin tulikuumalla pannulla, rypsi- ja sesamöljyn seoksessa koko ajan sekoittaen. Kun valmis, siirrä liha johonkin kippoon odottelemaan. Paista nyt vihannekset pannulla (paitsi bambu!) koko ajan sekoittaen ja lisää öljyä tarvittaessa pannuun, etteivät pala.

3. Kun vihannekset alkavat hieman pehmentyä lisää kastike (tai lihaliemi + maissijauhoista tehty suuruste). Ohenna tarvittaessa vedellä, ja lisää nyt bambu ja lihat joukkoon. Mausta soijalla ja chilihiutaleilla. Laita hetkeksi kansi päälle ja anna hetki porista vähemmällä kuumuudella.

4. Nauti

Sori mutta mun photoskilssit on ihan nolla.
attachment.php

Liitteet

• kiinalainen.webp
    kiinalainen.webp
    40,7 KB · Katsottu: 2 451
Ketjun toisella sivulla on Anonymityn viesti jossa on kuvia, yhdessä lukee tyyliin kokkauskurssilta thaimaasta, voiko joku lukea kuvasta mitä kaikkea tuo heti kuvan jälkeen oleva soosi pitää sisällään? Nyt on joku pääjumi enkä saa mieleeni mitä tuo sipulin ja kaalin välistä oleva kaveri on...

Ketjun toisella sivulla on Anonymityn viesti jossa on kuvia, yhdessä lukee tyyliin kokkauskurssilta thaimaasta, voiko joku lukea kuvasta mitä kaikkea tuo heti kuvan jälkeen oleva soosi pitää sisällään? Nyt on joku pääjumi enkä saa mieleeni mitä tuo sipulin ja kaalin välistä oleva kaveri on...

Meinaatko tätä kuvaa? Alla resepti, suomenna itse. Kaalia siinä ei ole.

Thaimaalaista.jpg

GAI PHAD MED MAMUANG (CHICKEN WITH CASHEW NUTS)

Ingredients

Chiken - sliced in small pieces: one handfull
Garlic: 1 tea spoon
Vegetable oil: 1 table spoon
Chillipaste: 1 tea spoon
Chilli oil: 3-4 drops
Oyster sauce: 1 table spoon
Light soy sauce: 1 table spoon
Sugar: 1 table spoon
Cashew nuts: 2 table spoons
Small onion – cut as an inch: half onion
Spring onion – cut as an inch: 1 stalk

Method

Step 1.
Put the cashew nuts in the microwave for 2 minutes

Step 2.
At low heat put oil in a wok, add tha garlic, and immediately add chicken. Stir fry until it is half cooked, then ad the chilli paste and mix well.

Step 3.
Stir fry the cashew nuts with mixture of step 2. Then add all the remaining sauces (oyster sauce, light soy sauce and sugar)

Step 4. Add the onion, stir fry until the onion is half cooked. Add the spring onion, mix well and turn the heat off. Don’t forget to make her up by dropping the chilli oil. Here is your lovely chicken with cashew nuts.

NB: For the vegetarian variation, we replace the meat with savoy cabbage, baby corn, onions, carrots and spring onions.

1 pss chop suey valmiskastiketta <- ens kerralla teen kyllä kastikkeen itse lihaliemestä ja maissijauhoista

Toi valmiskastike mikä tossa sun kuvassa näkyy, muistuttaa hyvin paljon kiinalaista hoi sin -kastiketta (hoy sien), joka on tummanruskeaa ja paksua. Mun mielestä se on aika hyvänmakuista ja sitä tahnaa löytyy etnisistä kaupoistakin valmiina. Kantsii käydä googlettamassa reseptejä, johin sitä laitetaan.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin ei ole olemassa varsinaista chop suye -nimistä kastiketta, vaan tuo kastike on kastike chop suye -nimiselle ruokalajille. Lukemani perusteella tämä ruokalaji on ikäänkuin jonkinlainen kiinalainen pyttipannu, johon laitetaan mitä sattuu. Täältä löytyy lisää tietoa tästä ruokalajista ja googlettamalle löytyy kuvia: http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/c.html#chop

Toi valmiskastike mikä tossa sun kuvassa näkyy, muistuttaa hyvin paljon kiinalaista hoi sin -kastiketta (hoy sien), joka on tummanruskeaa ja paksua. Mun mielestä se on aika hyvänmakuista ja sitä tahnaa löytyy etnisistä kaupoistakin valmiina. Kantsii käydä googlettamassa reseptejä, johin sitä laitetaan.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin ei ole olemassa varsinaista chop suye -nimistä kastiketta, vaan tuo kastike on kastike chop suye -nimiselle ruokalajille. Lukemani perusteella tämä ruokalaji on ikäänkuin jonkinlainen kiinalainen pyttipannu, johon laitetaan mitä sattuu. Täältä löytyy lisää tietoa tästä ruokalajista ja googlettamalle löytyy kuvia: http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/c.html#chop
Se kastike oli kyllä chop suey nimellä, harmi kun en löydä kuvaa. Mutta hyvä, kun kerroit tuon että sitä löytyisi etnisistä kaupoista. Olenkin miettinyt mistä semmoista soosia saa. En tosin tykkää kastikkeista missä on voimakas makea maku, joten toivon että tuo kastike olisi "neutraali".

^

Mä en enää tarkkaan muista, kuinka mä aikoinani tein ton kastikkeen, johon käytin tota hoi sin -tahnaa, kun en ole kiinalaista vuosiin tehnyt. Mutta pelkästä tahnasta en sitä tehnyt, vaan tahna oli kastikkeen yksi ainesosa. Mutta kuten sanoin, niin googleta "hoi sin" ja katso minkälaisia reseptejä sieltä tulee.

Muoks:

Ilmeisesti tota hoi sin -kastiketta käytetään sittenkin vähän erilaisissa ruuissa, mutta hyvää se on silti. Suosittelen kokeilemaan.

"Hoisin -kastike on soijapavuista, valkosipulista, sokerista ja mausteista valmistettu paksu, tummanruskea kiinalainen kastike. Sen maku on pistävä, hieman makean tulinen. Sitä käytetään ruuanvalmistuksessa sekä dippikastikkeena liha- ja kalaruokien kera."

Lähde: http://www.saunalahti.fi/lammas/Ruoka/raaka_aineet.html#

"Hoisinkastike on ruskea ja paksu kiinalainen maustekastike, joka on valmistettu käyneistä soijapavuista ja erilaisista mausteista. Hoisinkastike on hyvin suosittua kiinalaisessa keittiössä ja Kaakkois-Aasian maissa, perinteisesti sitä tarjotaan Pekingin ankan kastikkeena. Hoisinkastiketta voi tarjota kastikkeena lihalle ja linnulle sellaisenaan, se on myös erinomaista grillikastiketta ja marinadia. Kokeile myös wokkikastikkeena ja kalan, äyriäisten sekä kasvisten kanssa."

Lähde: http://www.signalpack.com/reg/shp/fine/product.php3?idCat=41&idProduct=255

Itse tehty hoisin –kastike: http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/60127/Hoi Sin-kastike

Reseptejä:
http://sillasipuli.blogspot.com/2008/04/pekingin-ankka.html
http://koti.welho.com/psohlma2/hoisin.html
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/33850/Hoi Sin possua
http://www.mtv3.fi/ohjelmat/sivusto2008.shtml/lifestyle/foodoo/arkisto?855675
http://www.hartwall.fi/fi/Juomat/Ru...nlapaa-paistettua-riisia-ja-papaijasalaattia/
http://elisa.net/ruokajaviini/reseptit/?id=R000061

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan kiva tietää, mutta missä resepti (+ kuva)? :rolleyes:

Ei oo kameraa niin kuvia vaikea ottaa :jahas: Pitää kyllä semmonen hommata, kuhan palkkaa alkaa saamaan :D

Ohjeeseen ei tarkkoja määriä ole, tulee aina tehtyä kaikki vähän mututuntumalla. Tästä satsista tuli 2 pohjaa halkaisija n. 35 cm.

Pohjaan:
Suolaa n. 1tl
Hiivaa 1/4 palaa
Vehnäjauhoja 2 dl (loppui kesken)
Sämpyläjauhoja n. 2-4dl
Öljyä 0,5 dl
Vettä n.1dl

Täytteeksi:
Tomaattikastiketta (Tomaattipyrettä, tomaattimurskaa, suolaa, sokeria, pippuria, basilikaa, vettä)
<---Porataan
Pepperonia
Ananasta (Ohuina siivuina)
Pecorino juustoa
Normaalia edam tyylistä juustoraastetta.

Vaivaa taikinaa pitkään, taikinan pitää olla melko kovaa mutta vielä kimmoisaa. Kohotin pohjan jääkaapissa kelmulla peitettynä. Pohja kaulitaan ohueksi! runsaassa määrässä vehnäjauhoja. Päälle tomaatti kastike, edam juusto, pepperonit, ananas siivut ja viimeiseksi pecorino juusto. Paistoin 300 C asteessaa noin 5 minuuttia kunnes juusto kuplii ja on kullankeltaista sekä pohja on kypsää. Pitsan reunat voitelin öljyllä palamisen estämiseksi.

Pitäisi jostain hommata marmorilaatta uunin pohjalle niin voisi tehdä oikeita pitsoja (pohjasta tulee rapea). Kannattaa oikeasti tehdä kotona pitsaa. Saa helposti parempia kuin ravintolan pitsat :whip:

hitto että on hyvää simppeliä mättöä.

kana&riisi.

-riisi + hernemaissipaprika
1kkp vettä, 0,5kkp riisiä. keitellään, kun vettä vähän jäljellä, hernemaissipaprikat sekaan ja sit keitellään loput vedet pois.

-kanasuikaletta ruskistellaan + aitoa skermaa rankalla kädellä.

vielä ripaus juustoraastetta annoksen päälle :kuola: ja huuhdotaan
alas maidolla.

harvoin noin yksinkertainen on hyvää. tuosta tieten yksi modifikaatio on vielä yksinkertaisempi: riisimömmön sijasta paketti nuudeleita. aijjai tuliset nuudelit, kana ja kerma :kuola:

e: btw kiertoilmauunissa jossa grillivastukset toimii tosi hyvin pitsatoiminto. oon vaan käryttänyt liian miedoilla lämpötiloilla mutta silti tullut tosi rapsakat pitsapohjat.

Parasta pastaa mitä on tullut syötyä...

n.80g pastaa / ruokailija, keitetään "al dente" runsaassa suolalla maustetussa vedessä jossa on myös öljyä. Valutetaan kypsä pasta lävikössä (käytä kuumaa vettä niin pysyy pastat kuumina) ja heitetään takaisin kattilaan ja höyräytetään loppu kosteus pois pastoista.

Soosi neljälle:
0,5dl oliiviöljyä
20g valkosipulia
hiukan tuoretta chiliä
300g katkarapuja (sulata haalean veden alla siivilässä ja puristele varovasti kuivaksi)
0,5 dl valkoviiniä
40g aurinkokuivattua tomaattia
40g rucolaa
1 sitruunan mehu ja kuori

Poraa valkosipuli, chili, valkoviini, aurinkokuivatut tomaatit, sitruunan mehu ja kuori tahnaksi.
Kuumenna öljy pannulla ja lisää tahna joukkoon, anna tahnan kuumentua ja lisää sulatetut ja kuivatut katkaravut joukkoon, lämmitä hetki. Kaada kastike valutetun pastan sekaan ja lisää rucola, sekoita. Annostele, päälle vielä rucolaa, parmesaania ja mustapippuria myllystä.

Mihin kaikkeen tuota ruokakermaa voi ja ei voi käyttää kerman sijaan? On vähän mysteeri.

Viime aikoina innostunut kokkailemaan taas vähän enempi ja löytänyt tuolta kivoja reseptejä ja vinkkejä myös videomuodossa. Suurin osa ihan asiallisia, mutta esim. hollaindaisekastikeohje on aika luokaton.
http://video.about.com/food.htm

Mihin kaikkeen tuota ruokakermaa voi ja ei voi käyttää kerman sijaan? On vähän mysteeri.

Jos haluat kermavaahtoa, tulee sinun käyttää kuohu- tai vispikermaa. Näitä kahta voi käyttää myös jälkiruuissa, leivonnassa (makeissa ja suolaisissa) sekä ruuanvalmistuksessa.

Ruokakerma ei vaahtoudu vaahdoksi, joten sitä käytetään ruuanvalmistukseen sekä suolaisiin leivonnaisiin.

Kahvi- ja kevytkermoja taas voi käyttää kahviin sekä leivontaan. Kevytkermaa voi käyttää myös ruuanvalmistukseen, mutta vasta valmiiseen ruokaan lisättynä. Olen käsittänyt, että se ei kestä kovaa kuumentamista.

Kermoja valitessa kannattaa lukea varmuuden vuoksi siitä kyljestä, mihin kaikkeen se soveltuu, jos ei ole varma.

Tätäkö hait kysymykselläsi?

Jos haluat kermavaahtoa, tulee sinun käyttää kuohu- tai vispikermaa. Näitä kahta voi käyttää myös jälkiruuissa, leivonnassa (makeissa ja suolaisissa) sekä ruuanvalmistuksessa.

Ruokakerma ei vaahtoudu vaahdoksi, joten sitä käytetään ruuanvalmistukseen sekä suolaisiin leivonnaisiin.

Kahvi- ja kevytkermoja taas voi käyttää kahviin sekä leivontaan. Kevytkermaa voi käyttää myös ruuanvalmistukseen, mutta vasta valmiiseen ruokaan lisättynä. Olen käsittänyt, että se ei kestä kovaa kuumentamista.

Kermoja valitessa kannattaa lukea varmuuden vuoksi siitä kyljestä, mihin kaikkeen se soveltuu, jos ei ole varma.

Tätäkö hait kysymykselläsi?
Kyllä vain, kiitoksia. Lähinnä juuri mietin onko ruokakermalla muita rajoitteita kuin vaahtoamattomuus.

Huomenna ois tarkotus väsätä seuraavat ruoat 6 immeiselle.

Broileri-Feta salaatti.
-Kiinankaalia
-Fetaa
-Grillattua kirsikkatomaattia
-Grillattua broileria
-Paahdettuja cashewpähkinöitä
-Vinegraitte

Porsaannoisetteja, uuniperunaa, porkkanapyrettä & bearnaisekastiketta + koristeeks rucolaa.

Maitosuklaamoussea ja tuoreita mansikoita.

Pitää yrittää saada kamera jostakin niin vois kuvat ottaa. :D
Ohjeita ei ihmeellisiä ole, ne on kaikki päässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom