Onko toi repeämä periaatteessa aina merkki siitä, ettei ole kohottanut leipää tarpeeksi?
Mua kiinnostaisi muutenkin tietää hyviä vinkkejä leivän, pullan ja sen sellaisen leipomiseen. En ole meinaan mikään huippujauhopeukalo... Ihan syötävää saan aikaiseksi, mutta ulkonäkö ei ole aina se paras mahdollinen.
Leipä repeää, kun siitä poistuu kosteutta - joko kohottaessa ilman liinaa ja/tai uunissa paistaessa.
Liikaa kohtoteutsta leivästä häviää sitko ja siitä tulee lissahtanutta, ainakin minun kokemuksellani.
Ehkä paras vinkki, jonka voin antaa on liikojen jauhojen välttäminen: jauhot kannattaa mitata kaatamalla, ei "kuopaisemalla". Hiivan toiminnan kanssa pitää olla tarkkana - kuten aina. Taikinaa voi vähemmällä hiivamäärällä nostattaa pidempään, jolloin tulee lisää makua.
Erittäin hyvä ja monipuolinen kirja leivän leivontaan on (nyt jo vanha) Otavan julkaisema Parhaat Leivonnaiset. Siitä on ainakin 15, lähempänä 20 vuotta kun aloin leipomaan leipää tuon kirjan ohjeilla. Ja voin suositella: ohjeet nimittäin toimivat hyvin. Välttäisin Jamie Oliverin leipäohjeita kuin ruttoa - niillä tulee vain kuraa.
Leivän ympärillä on englanninkielisessä maailmassa hirveästi hifistelyä, ja mikäs siinä, jos tykkää että maistaa mihin veteen leipä on tehty. En väheksy yhtään tuoreita sämpylöitä vaikka valmiista sekoituksesta tehtynä - tuoreus on itse leivotun leivän hyvä puoli!