Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tässä taas tällaista peruskotiruokaa, josta voi vääntää erilaisia variaatioita… Tässä niistä yksi.
IMG_0560.jpg
Pakko kysyä että mikä pannu kyseessä? Näyttää mukavan kokoiselta. Pistää ainakin itseäni vtuttamaan, kun valmistaa ison määrän kastiketta kerralla ja sekoittaessa saa varoa ettei kastikkeet lentele yli.

Ostin itse jokin aika sitten kuvanmukaisen Hackmann Matadorin lihojen paistamiseen. Oli hukkaan heitetty 60e. Olen hoitanut pannua ohjeiden mukaan, mutta se on mennyt täysin käyttökelvottomaksi. Pihvit tarttuvat pannuun samantien kiinni, aivan sama miten sen pannun voitelee vai voiteleeko ollenkaan.

47994555.jpg

Mä luulen, että toi mun paistinpannu on Hackman Kovanaama Wok, mutta en ole ihan varma. Siinä on korkeat laidat, jonkinlainen teflon-pinnoite, lasinen kansi ja siinä on induktiomahdollisuus. Pannu on ollut mulla ehkä nelisen vuotta ja hyvin on kestänyt. Teflonpinnoitteisten kanssa on tärkeää, että käytetään esim. muovisia vispilöitä ja kauhoja, jotka eivät vahingoita teflonin pintaa toisin kuin metalliset.

Tässä toi Kovanaama Wok näkyy paremmin: http://www.hackman.fi/web/hackmanww...oastiat_kovanaama_osat_wok_ilman_kantta_28_cm

Aiemminkin taisi olla keskustelua, mutta nuo Hackmannit ovat aivan kuraa. Tefal Jamie Oliveriin olen itse ollut tyytyväinen jo 2005 vuodesta saakka, hintakin tosin tuplat Hackmanniin nähden. Täysin uutta vastaava kunto ja voin sanoa että on käytetty aktiivisesti. Iso Kovanaama Wok lasikannella löytyy myös, tuota tulee käytettyä lähinnä wokatessa (joo, ei pitäisi, anteeksi) ja isoja kastikkeita tehdessä. Wokkia varten pitäisi olla kaasupoltin ja rautawokki.

Muutossa pari vuotta sitten tuohon Tefaliin osui joku terävä ja pinta särkyi pohjarautaan saakka. Eli semmoinen 2x2mm kokoinen kolo paistopinnassa. Ei ole levinnyt eikä haitannut mitenkään.

Uunimakkaraa Juhasu:n tyyliin:

- Bisset kylmään / pakkaseen.
- Paketti uunimakkaraa johonkin haluamaasi vuokaan. Päälle hieman ketsuppia ja chilikastiketta.
- 200 asteiseen uuniin paistumaan kunnes sierainparia huumaava tuoksu kantautuu olohuoneeseen asti.
- Nautitaan kylmän oluen kera.

img1913726.jpg

Unohti Juhasu kuoria nakkinsa, kun ne laukesivat tuollatavalla?
Ne meinaan tahtoo tursuta, jos sitä kuorta ei irrota ensin.

Laitetaan tähän nyt meikäläisenkin resepti tälle illalle ettei mene aivan tyhjänpäiväiseksi jorinaksi:
400g jauhelihaa
Tölkki kidney-papuja
Puolikas tölkki tomaattimurskaa
Desi soijarouhetta
Yksi sipuli
Pari kynttä valkosipulia
Mausteet (esim. lihaliemikuutio, basilika, chili, mustapippuri, paprika, suola... vähän fiilisten ja tarjonnan mukaan)

Kaikki kattilaan jauhelihan ja sipulin ruskistamisen jälkeen.

Tarjoillaan perunoiden, riisin tai jopa ranskalaisten kera.

Roheiinia koko setissä noin 140g ja ~1800 kcal.

Uunimakkaraa Juhasu:n tyyliin:

- Bisset kylmään / pakkaseen.
- Paketti uunimakkaraa johonkin haluamaasi vuokaan. Päälle hieman ketsuppia ja chilikastiketta.
- 200 asteiseen uuniin paistumaan kunnes sierainparia huumaava tuoksu kantautuu olohuoneeseen asti.
- Nautitaan kylmän oluen kera.

Onko sulla fanikerhoa ? Voisin vaikka liittyä:rock:
Tosimiehen hiukopala.

onkos kukaan muuten jalostanut tuota ravintopuolelta löytyvää tee se itse -kebabin ohjetta? siihen tulee siis 800g jauhelihaa, 30g aromisuolaa ja 1/5dl pippurisekoitusta. tuolleenkin siitä tulee hyvää, mutta ajattelin jos joku olisi päässyt vielä lähemmäs oikeaa kebabia omalla reseptillä. vinkkejä otetaan vastaan.. :D

Leivoin ruisleipää, noh tuollaisesta valmiista leipäjauhosta, mutta silti. Ihan hyvää tuli. Noin kilon leivälle tulee hintaa 0,40e.

ruisleipaa.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toiselle foorumille postaamani lasagneresepti. Eli:

Paras peruslasagne

No niin. Mikäli mielii oikeasti hyvää, italialaistyyppistä lasagnea, joka ei hajoa lautaselle, kannattaa oman kokemukseni mukaan panostaa seuraaviin asioihin:

- Käytä oikeita raaka-aineita, eli italialaisia juustoja
- Käytä tuoreita yrttejä
- Ragun eli jauhelikastikkeen tekoon kannattaa oikeasti uhrata se kolme tuntia. Pidä huolta, että jauheliha ja pekoni tai pancetta ovat ennen nesteen lisäämistä mahdollisimman kuivia, kuten myös muut vuokaan laitettavat komponentit. Kastiketta maistellessa huomaa kyllä makujen syvenemisen.
- Lasagne pysyy kasassa Ricottalla (italialainen tuorejuustovalmiste) ja/tai kananmunilla. Ricotta ei liene välttämätön, mutta mauttomasta töhnästä tulee Parmesanin kanssa toimiva seos.
- Hyvän pastan maun salaisuus ovat mahdollisimman tuoreet kananmunat, öljyä ei tarvita.
- Älä käytä teflonvuokaa. En muista miksi, luin tämän jostain. Lasi tai metalli rokkaavat.

PERUSKOMPONENTIT

1) Tuoreita lasagnelevyjä
2) Ragua
3) Bechamel-kastiketta
4) Parmesan-raasteen, Ricottan ja kananmunien seos
5) Mozzarellaa raastena
6) Tuoreita yrttejä
7) Jokerihevosena vuokaan voi ladata nimenomaan italialaista salamia. Esimerkiksi pippurisalamit ovat tarpeeksi mausteisia tähän tarkoitukseen. Älä käytä suomalaista/venäläistä/saksalaista salamia, chorizoa tai meetwurstia.

Huom. Resepteissä olevat raaka-ainemäärät ovat suuntaa-antavia, sillä yleensä mitoitan raaka-aineet täysin fiilispohjalta.

RAGU

Ensimmäisenä valmistetaan Ragu, jauhelihakastike. Perusmaku syntyy varsiselleristä, porkkanasta ja sipulista, joka on italialaisissa ruokalajeissa muutenkin yleinen yhdistelmä. Pekoni/pancetta komppaa. Tärkeää on, että kastiketta keitetään vähintään kaksi tuntia.

Eli:

- pekonipaloja tai pancettaa
- 1 sipuli
- sokeria
- valkosipulia maun mukaan
- 1 porkkana
- 1 varsiselleri
- 400 g sikanautaa
- tomaattipyreetä
- 1 prk tomaattimurskaa
- 2½ dl maitoa
- 2½ dl kuivaa valkkaria tai punkkua, oman maun mukaan.
- tuoretta basilikaa
- 3 dl lihalientä
- muskottipähkinää
- suolaa
- mustapippuria

1. Pekonipalat paistetaan pannulla, jonka jälkeen kuivatetaan talouspaperia vasten. Heitetään läski takaisin pannulle, sekaan sipulin ja valkosipuli. Sipulia paistetaan hetki, ei ruskisteta. Katso ettei valkosipuli kärtsäänny.

2. Porkkana ja varsiselleri paloiteltuna sekaan. Paistetaan jälleen hetki.

3. Lisätään mahdollisimman kuiva jauheliha, tässä vaiheessa lihassa tulisi olla mahdollisimman vähän nestettä seassa. Kevyt rusketus, päälle suolaa ja pippuria sekä muskottipähkinää, jos tykkää.

4. Lisätään seokseen tomaattipyre, paistellaan hetken aikaa.

5. Tässä vaiheessa seokseen heitetään desi maitoa. Kiehutetaan, kunnes neste haihtuu.

6. Tässä vaiheessa olen heittänyt sekaan valkkarin ja basilikan ja hauduttanut hetken.

7. Lihaliemen vuoro.

8. Keitetään 3h ja vartioidaan, ettei neste pääse loppumaan. Olen fiiliksen mukaan heittänyt sekaan joko valkkaria tai lihalientä. Tällä välin voi leipoa pastan.

PASTA:

- 4 1/2 dl durumjauhoja
- 1-2 dl vettä
- 2-3 kananmunaa

Heitä jauhot kulhoon. Jos käytät suolaa, sekoita se jauhoihin. Öljyä ei tarvita, ja pasta kyllä imee keitinvedestä riittävästi suolaakin.

Tee jauhojen keskelle kuoppa, johon rikot kananmunat. Nostele jauhoja kuopan päälle, vaivaa taikinaa n. 10 min. Kun ainekset alkavat olla tasaisesti sekoittuneet, heitä köntti kelmuun ja jääkaappiin vähintään 30 minuutiksi.

Ota köntistä sopiva pala ja kaulitse levyksi. Mitään pastakoneita tai muita ihmehärveleitä ei tarvita. Voit antaa levyjen kuivua jonkin aikaa, vaikka puolisen tuntia.

Keitä lasagnea suolalla maustetussa vedessä 2-3 min, nosta vedestä ja kuivaa.

BECHAMEL

Helppo peruskastike. Nopeiten syntyy, kun tekee suurusteen erikseen ja kiehauttaa maidon omassa kattilassaan.

Eli

- Voita
- Vehnäjauhoja
- Maitoa
- mustapippuria, muskottipähkinää, suolaa

Sulata voi kattilassa, sekoita jauhot messiin. Kypsennä 4-5 minuuttia. Älä ruskista.

Kiehauta toisessa kattilassa maito, muista sekoittaa koko ajan. Heitä maito suurusteen päälle ja sekoita valmiiksi kastikkeeksi. Heittele sekaan mustapippuria ja muskottipähkinää.

JUUSTOSEOS

- Parmesania
- Kananmunaa
- Ricottaa

Raasta parmesan, soossaa kaananmunien ja ricottan kanssa reippaaksi jöötiksi. Perusmaku on sen verran hyvä, että monenlaisista kolmen juuston resepteistä huolimatta ylimääräisiä osatekijöitä ei välttämättä tarvita.

Jos haluat lisätä kolmannen juuston, kannattaa olla varovainen: Gorgonzola ja muut homejuustot vievät yleensä huomion liiaksi itseensä, samoin vuohenjuustot saattavat olla turhan dominoiva. Aurajuusto on aika neutraalia, fontinasta en muista saaneeni lasagnessa mitään iloa.

KYTKENTÄKAAVIO

Läjää aineksi vuokaan seuraavasti

1) Paksusti Ragua
2) Vähän Bechamelia
3) Fiiliksen mukaan juustotöhnää
4) Juuston päälle tuoreita yrttejä
5) Itse heitin optiomakkarani tähän
6) Lasagnelevyt

Aloita sama setti alusta. Kastikkeiden jälkeen päällimmäiseksi tulee kerros lasgnea ja lopuksi Mozzarellaa. Peitä vuoka foliolla.

Paista 220 asteessa jokin sopiva aika, vaikka 30-40 minuuttia. Ota folio pois ja paista 10 min, Mozzarella ruskistuu mukavasti.

Anna vetäytyä 10 minuuttia ja vedä napaan.

Huppe, kuvat ovat kivoja, mutta laita niitä reseptejä myös niiden kuvien oheen.
Ostin kilon pussin tuollaista ruisleipäainesta. Sekoitin siihen ohjeen mukaan vettä + puoli pakettia ainesta. Vuokaan leivinpaperia ristiin 2kpl, hieman vehnäjauhoja, mössö vuokaan, 30min nostatusta ja 40min paistoa.

Tulipas herkullisen oloinen lasagneresepti väliin. Tässä tosin huomaa miten tärkeitä ne kuvat ovat resepteissä.
Itse muuttaisin tuota niin että jos/kun käytetään tuoretta basilikaa niin sitä ei todellakaan kannata keittää 3h. Basilika menee pahaksi jos sitä keittää pitkään, eli lisäys aivan loppuvaiheessa.

Kuitenkin aika vaativa ja aikaaviepä resepti. Eli ehdottomasti kokeilemisen arvoinen, otan sitten kuvankin :D

Nämä leipäainespussit ovat kyllä käteviä. Nyt leivoin Ciabattaleipää:

ciabattaleipa.jpg

Painoa 1kg ja hintaa 0,40e.

Aivan törkeen hyvää!

En löytänyt jostain syystä sitä grillausketjua, joten laitan tänne.

Hankin tuossa kaasugrillin ja olen aika aloittelija sen käytössä.
Eli simppeli kysymys:
Pidetäänkö sitä kupua yleensä auki vai kiinni grillatessa? :)

Kyseessä kahden polttimen valurautaparila/ritilä -malli.

Onko huppella kohotus jäänyt kesken kuin noin komea repeämä leivän kyljessä? ;)

Oma tekemä leipä on kyllä törkeän hyvää, ja halpaa..

Lohimedaljonkeja uusien perunoiden, fetasalaatin ja rosepippurikastikkeen kanssa

Eli tämähän on hyvin yksinkertainen ruoka ja monella on varmasti variaationsa siitä mutta tässä on omani.

Lohi

attachment.php

Ainekset:

Lohifile
Sitruunamehu (myös sitruunapippuri kelpaa)
Mustapippuri
Suola

Eli lohifile leikataan yksinkertaisesti noin 5 sentin pituisiksi siivuiksi poikittaissuunnassa ja jokaisen palan keskelle tehdään viilto joka ei riko nahkaa. Seuraavaksi leikatut lohipalat vain avataan medaljongeiksi ja maustetaan. Maustamisenhan oppii kun kokeilee millainen määrä tuntuu hyvältä omaan makuun, itse suosin paljon pippuria.

Paistaminen oliiviöljyssä, joitain minuutteja kummaltakin puolelta, jättää sivut oman maun mukaan vaaleiksi tai tummiksi. Itse suosin hyvin paistettua kalaa, saa olla ihan grillatun näköiset sivut.

Perunat ja kastike

Ainekset:
Jotain perunaa
Kastikepussi

Uusista perunoista voi sanoa sen verran että pikkuisen voita kattilaan mukaan niin saavat perunat vähän makua. Jos joku ei osaa keittää perunoita niin et välttämättä ole oikeassa ketjussa.

Rosepippurikastike on ihan valmiskamaa. Blå Band.

Fetasalaatti

Ainekset:
Fetajuustoa
Jääsalaattia
Punaista paprikaa
Punasipulia
Kurkkua
Oliiviöljyä
Mustapippuria
Oreganoa

Fetasalaatti on eilistä, näyttää vähän nahistuneelta.

Salaatin teko on helppoa, pistä ainekset viipaleiksi ja sekoita keskenään, perään oliiviöljyä ja mausteet.

Sitten vaan syömään

attachment.php

Toivottavasti kuvat ja ruoka kelpaavat kaikille :)

Liitteet

• lohileikkaus.webp
    lohileikkaus.webp
    61 KB · Katsottu: 1 689
  • annos.webp
    annos.webp
    82,1 KB · Katsottu: 1 655
Onko huppella kohotus jäänyt kesken kuin noin komea repeämä leivän kyljessä? ;)

Onko toi repeämä periaatteessa aina merkki siitä, ettei ole kohottanut leipää tarpeeksi?

Mua kiinnostaisi muutenkin tietää hyviä vinkkejä leivän, pullan ja sen sellaisen leipomiseen. En ole meinaan mikään huippujauhopeukalo... Ihan syötävää saan aikaiseksi, mutta ulkonäkö ei ole aina se paras mahdollinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom