Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Äiskän kunniaksi innostuin kokkailemaan vähäsen.

Pääruuaksi possun sisäfileestä pihvejä pannulla, vähän pippuria ja suolaa pintaan. Lisukkeeksi siihen tein perus fetasalaatin.

Jälkkäriksi tein Hupen ohjeella piirakkaa. Tuli muuten pirun hyvää.

Itsellä on Macin superior, pieni vihannesveitsi & Sataken "no-vac rose" kokkiveitsi.. Keraamisella teroituspuikolla pidän veitset kunnossa. Lisäksi on vielä erilaisia victorinox veitsiä. En niistä paljoa ole tykännyt. On tullut myös kokeiltua globalin ja macin kokkiveitset mutta tuo sataken veitsi on omaan käteen tuntunut ylivoimaisesti parhaalta.

edit: itselle on nuo kaksi veistä riittänyt vallan mainiosti, pieni veitsi tarkkaan näperrykseen ja iso kaikkeen muuhun. Välillä tarvitsee myös kylläkin fileerausveistä.

Tässä taas tällaista peruskotiruokaa, josta voi vääntää erilaisia variaatioita… Tässä niistä yksi.

JAUHELIHAKASTIKE (n. 6 hengelle)

n, 400g naudan paistijauhelihaa
1prk tomaattimurskaa (noin 370g, yrttistä tai valkosipulista)
n. 2-4dl kermaa
1 lihaliemikuutio
mustia tai vihreitä oliiveja tai herkkusieniä
1 sipuli
valkosipulia oman maun mukaan
oliiviöljyä
tuorebasilikaa
n. 2rkl ketsuppia
1-2rkl sokeria oman maun mukaan
mausteita, esim. suolaa, jauhelihamaustetta, mustapippurirouhetta, paprikajauhetta, sipuli- ja valkosipulijauhetta, kuivattua basilikaa ja meiramia

1. Hienonna sipuli ja valkosipuli. Kuullota sipulit paistinpannulla oliiviöljyssä.
2. Paista jauheliha sipuleiden joukossa ja mausta kypsä jauheliha ketsupilla ja mausteilla
3. Lisää joukkoon tomaattimurska sekä lihaliemikuutio, anna hautua hetki
4. Lisää joukkoon kerma ja anna hautua hetki
5. Lisää joukkoon sokeri. Sokerilla on tarkoitus pehmentää tomaattimurskan kitkerää makua
6. Lisää joukkoon viipaloidut oliivit tai herkkusienet
7. Lisää joukkoon hienonnettu tuorebasilika
8. Nauti esim. keitetyn spagetin kera
9. Tarvittaessa kastiketta voi ohentaa vedellä tai saostaa maizenalla

Kuullota hienonnetut sipulit oliiviöljyssä:
IMG_0560.jpg

Lisää jauheliha joukkoon, paista ja mausta se ketsupilla sekä mausteilla:
IMG_0562-1.jpg
IMG_0565.jpg

Lisää joukkoon tomaattimurska sekä lihaliemikuutio. Anna hautua hetki. Tämän jälkeen lisää joukkoon kerma. Anna kastikkeen hautua taas hetki:
IMG_0567.jpg
IMG_0573.jpg

Sekoita joukkoon sokeri, lisää oliivit/herkkusienet ja lopuksi tuorebasilika:
IMG_0576-1.jpg
IMG_0579.jpg
IMG_0583.jpg

Nauti esim. keitetyn spagetin kera:
IMG_0585.jpg

Minulla on 2 Sataken Damascus-veistä, kuvassa ylin ja alin:

Damaskus-001.jpg
Onko olleet hintansa väärtejä nuo damascukset? kuitenkin hintaa on n.300e/kpl...

Vittu kyllä kelpais sipulia pilkkoa, en tiä tulisko itku sipulin takia vai sen takia että tili olis miinuksella.

Huimalle tiedoks että Keballe raha on vaan numeroita ja jotain millä voi pyyhkiä takamuksensa, jos ei satu oleen puunsäästäjää lähettyvillä:rock: Hintansa väärti ? Ei varmasti, jos kysytään matti meikäläiseltä.

Jos ylimääräistä olisi niin voisin itsekkin helposti investoida johonkin kunnon japanin rautaan;)
Tällä hetkellä pitää tyytyä Obh Oden kokkiveitseen, ylivoimaisesti paras mitä olen itse testannut.

Kuinka hyvin pysyy terässä ?

Nojoo onhan nuo kalliit mutta jos ruokaa laittaa ammatikseen, niin on työkaluja siinä missä rakentajalle vasarat yms. Hyvin pidetyt veitset kuitenkin kestää vuosia.

Vittu kyllä kelpais sipulia pilkkoa, en tiä tulisko itku sipulin takia vai sen takia että tili olis miinuksella.

Huimalle tiedoks että Keballe raha on vaan numeroita ja jotain millä voi pyyhkiä takamuksensa, jos ei satu oleen puunsäästäjää lähettyvillä:rock: Hintansa väärti ? Ei varmasti, jos kysytään matti meikäläiseltä.

Jos ylimääräistä olisi niin voisin itsekkin helposti investoida johonkin kunnon japanin rautaan;)
Tällä hetkellä pitää tyytyä Obh Oden kokkiveitseen, ylivoimaisesti paras mitä olen itse testannut.

Kuinka hyvin pysyy terässä ?

Olen kertaalleen kokeillut tuollaista satakea, ja voin kertoa että kyllä tuollaisella kelpais töitä tehdä. Viipalointi, kuutiointi, suikalointi yms. onnistuu juuri niinkuin itse haluat, eikä niinkuin veitsi nyt sattuu leikkaamaan.

En tosiaankaan suosittele ostamista mikäli kotikäyttöön tulee, mutta jos ruoanlaitto on ammatti, ja työtään haluaa helpottaa ja tarkoitus on saada aikaan hyvää jälkeä niin tilaukseen.

Kotikokille riittää sataken Houcho-veitset tai perusmallin MAC:it.

Itseltä löytyy veitsilaukusta MAC:in vihannes- ja muotoiluveitset ja Sataken yleisveitsi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Damaskiteräs ei varsinaisesti ole parempaa kuin normiteräs, kunhan nyt vaan tuo vähän esteettistä nautintoa kokkaukseen. Mutta hyvä veitsi on hyvä veitsi, materiaalista riippumatta. Kaverille ostettiin lahjaksi perus-MAC ja voi kyllä sanoa että jo se oli ihan eri maailmasta kuin citymarketin fiskarssi mihin meikäläisen opiskelijakeittiössä on totuttu. Ei muuta kun liikkeeseen kokeilemaan eri veitsiä että mikä passaa kouraan.

Kokkailu on harrastus siinä missä muutkin ja kunnon välineillä homma on paljon kivempaa.
tv. nimim. kyllästynyt Hackmannin pannuihin ja Fiskarsin veitsiin :piis:

Onko kukaan kokeillut nuita tupperwaren veitsiä? Itsellä tuollainen 5 veitsen setti ja se tupperwaren teroitin. Ainakin omaan kätöseen parhaita veitsiä mitä olen käyttänyt ja vois sanoa että aikasta monennäköisellä veitsellä ja veitsen irvikuvalla on tullut kokkailtua. Tuo terotinkin aivan parhautta, pari vetäsyä ja kyllä leikkaa. Hintaa tuolla taisi olla n.200e jossen ihan vallan väärin muista.

edit. jaahas, ano olikin pistänyt jo toisen ketjun mihin näistä huuteloida. No kerkesi jo tänne...

Tuli väsättyä tämmöinen ihan mututuntumalla.. :D

Jauheliha-Makaronilaatikko (med oliivi & feta)

400g jauheliha - ruskista, mausta (pippuri & jauheliha mauste. vähän suolaa)
400g makaroni - keitä (jätä hivenen kovaksi)
200g oliivi - kokonaisina tai pienempinä paloina, päätä itse
3 pientä / 1 iso sipuli - suikaloi & kuullota
200g fetaa, sitä pehmeää, ei kovaa - kuutioi / murenna
3 munaa & puoli litraa maitoa - sekoita - ylimääräisen munamaidon voi heittää pois...

Itse olisin laittanut vielä parmesaania pintaan jos ois ollu, ei ollut :jahas:

Kaikki härpäkkeet vuokaan & sekaisin, kaada munamaito päälle, 200 C & 40 min, tai kunnes neste on imeytynyt ja pinta on saanut väriä.

400gr lihaa ja 400gr makaroonia tarvitaan ainakin 8dl maitoa... mielellään litra. Makaroonien pitää peittyä munamaitoon. Ne kovat rouskuvat mustat makaroonit aikaansaavat oksennusrefleksin.

No hyvä jos joku dikkailee, itse en munaa ja oliivia voisi yhdessä edes maistaa...

400gr lihaa ja 400gr makaroonia tarvitaan ainakin 8dl maitoa... mielellään litra. Makaroonien pitää peittyä munamaitoon. Ne kovat rouskuvat mustat makaroonit aikaansaavat oksennusrefleksin.

No hyvä jos joku dikkailee, itse en munaa ja oliivia voisi yhdessä edes maistaa...

Kyllähän toi ihan hyvin toimii. Samaa mieltä tuon nesteen kanssa, eli jos ei makaronia ole esikeittety, niin nestettä kaipaa vähän enemmän. Jos on keitetty makaronit ennen laatikkoon lisäämistä, niin nestettä voi olla vähemmän. Hyvänä puolena makaronin esikeitämisessä on se pehmeys koko tuotteessa ja vähemmän on pinnalla kovaa makaronia. Ja uunissa saa olla vähemmän aikaa.

Mustat oliivit sopii paremmin mielestäni laatikkoon. Itse olen joskus tehnyt makaronilaatikon kanasuikaleiden, oliivien, aurajuuston ja valkosipulin kera. Väliin ja pinnalle vielä juustoraastetta.

Kerran italianpataa pohtiessa haaveilin hiilarimäärien vähentämistä, eli makaroonien korvaamista - ja kappas, kaapissa keräkaali!

Jauhelihatomaattikaalimuhju:

Keräkaali, pienehkö, noin 800g, silputtuna sopiviksi paloiksi/suikaleiksi
Sipuli 1-2,
Valkosipuli, pari kynttä
Jauhelihaa, 600-800g ite käytän semmosen 800g kun sekotan sika-nautaa ja hirveä
Chili-tomaattimurskaa, itsellä käytössä pirkan isompi loota, olikohan 500g
pippureita
liemikuutio
cayennepippuria oman maun mukaan
riistafondia loraus
suolaa
timjamia 1tl

Lisäksi voi laittaa vihanneksia oman maun ja fiiliksen mukaan.

Kuullottele sipulit isohkossa kattilassa tms. ja lisäile silputtu kaali, pyörittele vähän.
Lisää vettä että kaalit peittyy ja heitä sekaan lihaliemikuutio, maustepippurit. Keittele.
Ruskista jauhelihat kaalimuhjun kypsyessä. Lisää jossain sopivassa raossa tomaattimurska porisevaan kaalimuhjuun, vaikka melko alussa. Keittele.
Kun kaali alkaa tuntumaan mukavan pehmeältä (fiiliskysymys) heitä sekaan ruskistettu jauheliha ja fondi, sekoittele ja anna porista.
Tuunaa loppuvaiheessa maku timjamilla ja Cayennepippurilla jos tykkäät. Ja anna vaikka porista miedolla lämmöllä vielä vähän lisää.

Ei ihan pikaruoka, mutta ei kyllä vaadi erityisen aktiivista osallistumista kunhan jauhelihat on ruskistettu. Meniskö tuohon porisutteluun sitte semmone tunti, ei pitempikään kypsentely tuntunu makua ainakaan pahentavan.

Ite tuunailin vielä elävillä tomaateilla tuota viimeksi, ja ei se pahaa ollu sekään :kuola:

Ei tarvinnut peittyä, vähän pinnan alapuolelle asti oli munamaitoa (esikeitetyt makaroonit, ei ime paljoa sitä nestettä), ja IMO makaroonilaatikon paras osuus on se rapea kuori <3

Eikä tuossa kyllä kananmuna juurikaan maistu, se vain on siinä sitomassa pakettia yhteen..
Hyvää tuli ;)

Damaskiteräs ei varsinaisesti ole parempaa kuin normiteräs, kunhan nyt vaan tuo vähän esteettistä nautintoa kokkaukseen.

Tästä minäkin olen lähtenyt. Veitset ovat erittäin kauniit katsella, kun ne roikkuvat veitsimagneetissa. Mieluummin minä satsaan muutaman satasen tällaisiin kuin johonkin koriste-esineeseen. Sitä paitsi veitsien teroittaminen hiomakivellä on mukavaa puuhailua.

Ja kyllä leikkaavat hyvin, ei voi valittaa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom