Janssoninkiusaus
Tykkään hirveästi tehdä semmoisia ruokia mitä sai lapsuudessaan maistella, laatikoita ja kiusauksia ja muita yksinkertaisia ruokia. Useimmat tietävät nämä ruoat mutta mielestäni on ihan kohtuullista välillä muistuttaa ihmisiä joistain ruokalajeista, saattaahan olla että joku nyt sitten innostuukin valmistamaan jotain mitä ei ole hetkeen maistanut.
Eli janssoninkiusaus on ERITTÄIN helppo ruoka josta sitten riittää töihin otettavaksi ja vielä seuraavallekin päivälle. Pistää raejuustoa vielä seuraksi niin ei ole edes niin ravintoarvoiltaan köyhä ateria.
Aineksia tarvitset seuraavanlaisesti:
Kaksi pussia perunasipulisekoitusta pakkasesta (voi tehdä myös itse suikaleita mutta itse en ainakaan vaivaudu)
Ruokakermaa 2,5-4dl (itse käytän sitä valion kevyt ruoka 2% mömmöä, ihan hyvää tavaraa)
Janssoninfileitä/ravintolafileitä (itse käytän ravintolafileitä koska niitä saa 800g pöniköissä ja on huomattavasti halvempaa)
Valmistus
Sitten vaan vuoan pohjalle kerros perunaa ja sipulia, sitten kerros fileitä (fileitä ihan muutaman sentin välein, ei tartte laittaa liikaa) ja sitten päälle taas perunaa. Jos on syvä vuoka niin voi toistaa kerrostamisen pariin kertaan.
Lopuksi valutat fileiden lientä koko komeuden päälle säästäväisesti (ei liikaa, tulee helposti liian maukasta).
Sitten kermat vaan tasaisesti ympäri vuokaa.
Seuraavaksi lyöt vuoan uuniin 200 asteeseen noin tunniksi. Useat ohjeet sanovat että pitäisi pitää vain 30 min mutta mielestäni silloin ruoka jää semmoiseksi litkuksi eikä maku kerkeä kunnolla tarttua perunoihin.
Uunin jälkeen annat vetäytyä että ruoka hieman kiinteytyy.
Lopuksi nautitaan.
Kuva ei nyt oikein hivele silmiä mutta tuollaista se kaikessa karmeudessaan on :D Voihan sitä kikkailla folion kanssa jos haluaa kiva tasaisen pinnan, itse nyt vain tein ruokaa töihin.