Kokkausketju, reseptit

Menu noin suurin piirtein sitten ideoitu:
- Alkuruoka: Hupen kermainen kanttarellikeitto
- Pääruoka: hiiligrillattu entrecote, bearnaisekastike, perunaa jossain muodossa ja joku kasvislisuke
- Jälkiruoka: mansikkakakku oman maan mansikoista

Kunhan mutuilen, ja makuasioitahan nämä... mutta! Itse en laittaisi tuota kanttarellikeittoa alkuruoaksi. Olen itse tehnyt (en tuolla samalla ohjeella, mutta ei kanttarelleista ja kermasta pahaa ole mahdollista tehdäkään) vähän samantapaisen menyyn jossa kanttarellikeitto oli alkuruokana ja pääruokaan kuului bearnaisekastike. Bearnaisekastike oli kyllä helvetin hyvää, mutta jotenkin ei alkuruoan jälkeen sen kermaisen kanttarelliorgasmin jälkeen lihan kanssa tarjottu bearnaise tehnyt kyllä mitään säväystä. Mietin aterian jälkeen, että olis pitäny tehdä niistä sienistä kastike sille lihalle ja tehdä alkuruoaksi jotain muuta :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi voi kyllä olla hyvin totta, että bearnaise maistuu pliisulta jos alkuruokana kermaisan makoisa kanttelikeitto. Alkoipas just tehdä mieli kanttarellikastiketta :kuola:

Mun pitäisi tiistaina kokata Ranskasta ja Liettuasta saapuville vieraille. Sekä lounas että illallinen. En vain osaa yhtään päättää mitä tekisin, jotta kaikille maistuisi. Päivälle olin vähän ajatellut jotain kana-pastasalaattia tai avokado-fetasalaattia ja tuoretta leipää/patonkia, mutta mitä muuta vielä siihen kylkeen? Illan menusta ei ole oikein mitään ajatusta. Mielessä käynyt vain hapanimelä kanakastike tai kookoskana riisin kera. En ole aivan varma, syökö yksi seurueesta punaista lihaa niin siksi kana. En ole mikään superkokki mutta kyllä aika pitkälti kaikki "normiruoat" onnistuu blondiltakin :) Vinkkejä? Sellaisiin ruokiin, ettei mun tarvitse häärätä koko iltaa keittiössä. Ja mitä iltapalaksi? Entä mitä aamiaiselle? Loppuviikon safkailut saavat hoitaa itse, ja varmaan hoitavatkin jossain ravintolassa, kun pitkin Etelä-Suomea viipottavat. Hankittava vain siis aamiais - ja iltapalatarvikkeet (perus), ja muut extrat osaavat varmasti ostaa itse. Mun emännöitävä vain siis tiistai aamupäivästä keskiviikko-aamuun, jolloin mä lähden muualle ja jäävät keskenään.

Kunhan mutuilen, ja makuasioitahan nämä... mutta! Itse en laittaisi tuota kanttarellikeittoa alkuruoaksi. Olen itse tehnyt (en tuolla samalla ohjeella, mutta ei kanttarelleista ja kermasta pahaa ole mahdollista tehdäkään) vähän samantapaisen menyyn jossa kanttarellikeitto oli alkuruokana ja pääruokaan kuului bearnaisekastike. Bearnaisekastike oli kyllä helvetin hyvää, mutta jotenkin ei alkuruoan jälkeen sen kermaisen kanttarelliorgasmin jälkeen lihan kanssa tarjottu bearnaise tehnyt kyllä mitään säväystä. Mietin aterian jälkeen, että olis pitäny tehdä niistä sienistä kastike sille lihalle ja tehdä alkuruoaksi jotain muuta :D
Mietin suunnitellessani ihan samaa. Muutenkin tuo menu on melko tunkkainen näille kesäisille hellekeleille. Sapuskat on kuitenkin aika mun näköisiä ja itselleni mielenkiintoisia, joten näillä mennään. Ja onhan raaka-aineissa ja valmistustavoissa jotain viittauksia meneillään olevaan vuodenaikaan.

Laardin viidensoppa:

- pistä litra vettä lämpiämään kattilaan
- lisää suolaa, pippuria ja loraus punaviinietikkaa
- töräytä sekaan purkillinen tomaattimurskaa
- viipaloi viitisen senttiä salamia ja sekaan
- viipaloi sekaan viisi paprikaa ja viisi sipulia
- anna porista
- anna jäähtyä
- lisää viisi avomaankurkkua pieneksi kuutioituina

Naamariin!

- Pihveissä kannattaa kiinnittää huomiota paksuuteen. 3-4cm on hyvä, jotta saadaan kunnon paistopinta, ilman että sisälämpötila nousee liiaksi. Omassa weberissä (57cm one touch) piipullinen brikettejä tarvitsee tuon paksuuden, jotta paistopinnasta saadaan hyvä.

Avaisitko tätä? Brikettimäärä kuulostaa kohtuullisen jykevältä. Eikö pihvit valmistu muutamassa minuutissa?

Pakkiksen kokit, olisi tarkoitus pitää parin viikon päästä rapujuhlat venäjä-teemalla. Tällähetkellä ajatuksissa on tehdä alkuruoaksi borschkeittoa ja pelmenejä, ja pääruuaksi rapuja perinteisesti paahtoleivän kera sekä sashlikkia eli lihavartaita. Joku tvisti tuohon vielä menisi, esim. mitä ovat perinteisesti venäläiset lisukkeet kautta salaatit, kuin myös jälkiruoka kaipaa ideoita ?

Avaisitko tätä? Brikettimäärä kuulostaa kohtuullisen jykevältä. Eikö pihvit valmistu muutamassa minuutissa?

En ottanut aikaa, vaan mulla oli lämpömittari yhdessä pihvissä ja menin sen perusteella. Pihvejä oli 4 kpl ja kokonaispaino tasan kilon. Yllättävän paljon toi lihan pinta sieti suoraa lämpöä kyllä, palamisesta ei tietoakaan.

Tyhjä kurkkupurkki, emalivati, jotain ritilää, koivua ja ei muuta ku burgaret tulille!
_full.jpg

_full.jpg

En ottanut aikaa, vaan mulla oli lämpömittari yhdessä pihvissä ja menin sen perusteella. Pihvejä oli 4 kpl ja kokonaispaino tasan kilon. Yllättävän paljon toi lihan pinta sieti suoraa lämpöä kyllä, palamisesta ei tietoakaan.

OK tänks.

Mitäs pro:t sanovat kaslerin sisälämpötilasta? Luin jostain, että 90 pitäisi olla, mutta 73:ssa meni jo kuivaksi. Pitääkö olla pussissa vai kämmäsinkö muuten?

OK tänks.

Mitäs pro:t sanovat kaslerin sisälämpötilasta? Luin jostain, että 90 pitäisi olla, mutta 73:ssa meni jo kuivaksi. Pitääkö olla pussissa vai kämmäsinkö muuten?
Mitä vittua? Sait kasslerin kuivaksi? Tuollaista ei vain tapahdu.

E: Mä pidän kilon kimpaletta 120 asteessa kahdeksan tuntia, eli sen sisälämpötilankin voi olettaa olevan hyvin lähelle tuota siinä ajassa. Ja siitä tulee pulled porkia. Ei kuivu yhtään. Mä luulin ettei kasslerin kuivattaminen ole edes mahdollista.

Aika jännä että kasslerin saanut kuivaksi tosiaan :D Suoraan pakkasesta 200 asteeseen?

Voin sanoa,ettei hommassa ollut mitään jännää (jääkaapista huoneenlämpöön neljäksi tunniksi), vaan pikemminkin viiksetti vaikka yritin noudatella ohjeistusta. Paistelin siis weberin ufossa kiloista kassleria 110-120 lämmöillä 6 tuntia. Pulledia tuli, mutta kuivakkaa. Oliko vika lihassa vai minussa?

Seuraava viheliäs kysymys liittyy majoneesin valmistamiseen. Kolmesti olen yrittänyt ja aivan shaibelia on tullut. Antakaa resepti, jossa on tarkat nimikkeet ja määrät yms.

P.S.
Olen martta-asioissa aivan tumppu! Auttakaa silti.

Seuraava viheliäs kysymys liittyy majoneesin valmistamiseen. Kolmesti olen yrittänyt ja aivan shaibelia on tullut. Antakaa resepti, jossa on tarkat nimikkeet ja määrät yms.

Ei tuo voi epäonnistua kun tekee sen(kin) Bamixilla:

https://www.youtube.com/watch?v=ubKScCNyk7A

Aineet huoneenlämpöisiä.

Kassleria grillailin viikonloppuna, ei ollut kuivaa ei:

kasslerit.jpg

Marinaadi oli thaihenkinen:

Sweet chilisoossia
Ketjap Majis
reilusti murskattua valkosipulia
Thai Seasoning Sauce (soijapohjainen soossi)
Limemehua
Riisiviinietikkaa
Kalakastiketta
Sokeria
Ripaus suolaa
Ketsuppia hieman

Bamixilla sekaisin ja 1vrk marinoitumassa.

Kasslerin kuivuus voisi ehkä johtua siitä että se on jätetty 73-asteiseksi eikä rasva ole ehtinyt sulaa? Kannen alla minä Kasslerin (kokonaisena) aina uunissa paistan. Vaikee sanoo miten toi on saatu kuivaksi.
Oliko se kassleria varmasti, eikä ulkofilettä, josta on mahdoton saada mehukasta?

Eli tämmöistä läskilihaa, tämmöinen on kassleria:

kasslerit2.jpg

Ei tuo voi epäonnistua kun tekee sen(kin) Bamixilla:]

vaikuttaako Bsmix makuun=) epäonnistuin ilman bamixia maun osalta, rakenne olisi "kelvannuta". Lopputulos maistui vehkeelle (arvaus =D ) tai siis sille rypsiöljylle. Täytynee jatkaa harjoittelua, mutta korpeaa kun noin yksinkertainen asia epäonnistuu. No liukkaan lucian hampparit onnistuivat kohtuudella, vaikka olivat kritisoitua tornimallia=)

Aineet huoneenlämpöisiä.

oli suunnilleen. Vaikuttaako makuun?

Kasslerin kuivuus voisi ehkä johtua siitä että se on jätetty 73-asteiseksi eikä rasva ole ehtinyt sulaa? Kannen alla minä Kasslerin (kokonaisena) aina uunissa paistan. Vaikee sanoo miten toi on saatu kuivaksi.
Oliko se kassleria varmasti, eikä ulkofilettä, josta on mahdoton saada mehukasta?

kysäri kuuluikin, että mikä se sisälämpö tulisi olla. 90? Tähdätään siihen ensikerralla
ja lihaköntin kyljessä luki porsaan kassler. Tuskin oli filettä=)

nyt on 6 tuntia pöhistelty naudan rintaa, saas nähdä parin tunnin päästä...

Tämä on näpytelty älyluurista eli voi näyttää epäloogilliselta.

Jollain perverssillä tavalla grillattu banaani ja ihan reippaasti wings-kastiketta (texas pete jne.) toimii.. Varmaan vähän niinku Dr. Pepper :D

vaikuttaako Bsmix makuun=) epäonnistuin ilman bamixia maun osalta, rakenne olisi "kelvannuta". Lopputulos maistui vehkeelle (arvaus =D ) tai siis sille rypsiöljylle.
Tuskin vaikuttaa. :D Onnistuu toi ihan millä tahansa sauvasekoittimella ihan tuosta vain. Mä vaan en tykkää sen mausta kun toi tapa vaatii sen, että sinne laitetaan kokonainen kananmuna ja se maistuu liikaa valkuaiselta. Viimeksi kun tein niin heitin joukkoon niin paljon murskattua pekonia ettei se voi maistua enää pahalta. Ihan "oikean" majoneesin väsää mun mielestä parhaiten käsin vispilällä jos vaan jaksaa vatkata. Keltuainen kippoon ja vatkaamaan ja vähissä erissä öljyä joukkoon.

kysäri kuuluikin, että mikä se sisälämpö tulisi olla. 90? Tähdätään siihen ensikerralla
Älä kyttää sisälämpötiloja. Voin olla melkein varma, että metsään menee. Se on ihan eri asia nostaa lämpötila yhdeksäänkymppiin tai pitää se siellä monta tuntia. Se saattaa olla sitkeää vaikka sisälämpötila olisi mikä, jos aika ei ole riittävä. Nimimerkillä kokemusta on. Ja mites sulla muuten oli kastikkeen laita? Sellainenhan pulled porkiin kuuluu ja se nyt tietysti hävittää pienen kuivuuden.

Älä kyttää sisälämpötiloja. Voin olla melkein varma, että metsään menee. Se on ihan eri asia nostaa lämpötila yhdeksäänkymppiin tai pitää se siellä monta tuntia. Se saattaa olla sitkeää vaikka sisälämpötila olisi mikä, jos aika ei ole riittävä. Nimimerkillä kokemusta on. Ja mites sulla muuten oli kastikkeen laita? Sellainenhan pulled porkiin kuuluu ja se nyt tietysti hävittää pienen kuivuuden.

Totta. En ole koskaan katsellut kasslerin sisälämpöjä, pitänyt vain sen bauttiarallaa 10h sopivassa (110C) lämmössä ja sitten 2h folioon+pyyhkeeseen käärittynä kylmälaukussa muhimassa. Epäonnistumset: 0 kertaa.

Heipä moi! Tuli lueskeltua ketjua reilut 50 sivua ja oli vaan huikeita mössöjä täällä. Ainakin porkkanakakun resepti ja lukemattomat lihasafkat tulee otettua kokeiluun kotona heti kun viitsin nähdä vaivaa.

Tekeekö moni täällä leipää itse? Löytyykö kotoa juuri/raski, jota on käytetty pidempäänkin? Tein itse alkukesästä ruisjuuren ihan kokeilumielessä, kun ajattelin ettei menetettävää juuri ole. Viimeksi syönyt hyvää ruisleipää yli 10v sitten, kun jo edesmennyt mummoni sitä vielä teki. Ainoat muistikuvat olivat leivän ulkonäkö ja maku, joka oli niin huikea, että monesti syötiin ruoaksi uusia perunoita, leipää ja voimariinia. Taisi olla markka-aikaan.

Nostalgian innoittamana laitoin juuren kypsymään jääkaapin päälle lämpimään paikkaan. Kulhoon taisi mennä kaksi desiä vettä ja desi ruisjauhoja. Mössöä pyöriteltiin muutama kerta päivässä viikon ajan, jonka jälkeen se näytti kuplivan mukavasti ja tuoksui hieman oluelta. Tuosta sitten tehtiin raski, johon upposi muistaakseni 6dl haaleaa vettä ja 5dl ruisjauhoja. Sen annettiin kohota seuraavaan päivään.

Taikinasta otettiin raskin valmistuttua osa talteen, suunnilleen sama määrä kuin alkuperäistä juurta. Loppuun lisäsin desin vehnäjauhoa, ruokalusikallisen suolaa ja niin paljon ruisjauhoa, että sain taikinasta runsaassa jauhossa muotoiltavan pallon. Taikina sai kohota kolmisen tuntia ennen sen muotoilua leiväksi. Mitään hajuahan minulla ei leivän leipomisesta ollut, mutta muistelin sen olevan sellanen pyöree jutska tai jotain. Oltuani tyytyväinen lopputulokseen annoin leivän kohota vielä reilun tunnin, jonka jälkeen paistoin sitä 250 asteisessa uunissa n. 25min, vähensin lämmön 225c tienoille ja annoin paistua vielä puolisen tuntia.

10376328_10202829784044815_5205780733414423384_n.jpg

Ensimmäiseltä leivältä huonossa uunissa tuskin voisi enempää odottaa. Raski paranee jatkuvalla käytöllä ja leivistä on tuon jälkeen(1-3 kertaa viikossa tehtynä) tullut kerta toisensa jälkeen parempia koostumuksen ja maun puolesta. Ensimmäinen leipä oli vielä melko hauras ja vaikeasti leikattava, kolmannen kerran jälkeen saa jo leikattua vaikka läpinäkyviä siivuja niin halutessaan. Myös pienemmät leipäset onnistuvat erinomaisesti. Ainoa ongelma näissä on voin kulutuksen lisääntyminen ja ylipäänsä se, että leipää tulee syötyä moninkertaisesti normaaliin verrattuna.

10525676_10203044495172459_1934495370853971342_n.jpg

Eihän tuota voi kuin suositella kokeilemaan. Rahallisesti säästöä tuskin älyttömästi tulee, mutta kaupan leipään ei halua koskea enää pitkällä tikullakaan. Kilo ruisjauhoa maksaa 1-1,5 euroa ja sähkökin varmaan jotain, mutta onhan ne ruispalatkin aika kalliita. Tästä on helppo myös tehdä luomua, koska ainesosia ei ole montaa. Kuten ei leivässä pitäisikään.

Ihan "oikean" majoneesin väsää mun mielestä parhaiten käsin vispilällä jos vaan jaksaa vatkata. Keltuainen kippoon ja vatkaamaan ja vähissä erissä öljyä joukkoon.

Olen mieluummin noita parin sekunnin miehiä (siis silloin kun se on kohtuudella mahdollista).

Mutta tosiaan makupuolella oli ongelmia. Mitä öljyä siinä kannattaa käyttää? Edellinen kokeilu maistui pelkästään sille rypsiöljylle. Sitä edellisellä kerralla halvatun kitkerästi Dijonille.

Älä kyttää sisälämpötiloja. Voin olla melkein varma, että metsään menee. Se on ihan eri asia nostaa lämpötila yhdeksäänkymppiin tai pitää se siellä monta tuntia. Se saattaa olla sitkeää vaikka sisälämpötila olisi mikä, jos aika ei ole riittävä. Nimimerkillä kokemusta on.

Jotain ohjenuoraa pitää olla, kun taito ja kokemus puuttuvat. Jo kuuden tunnin kypsyttely kuivumisen suhteen "pelotti", mutta losautetaan seuraavalla kerran pari tuntia lisää. Kyttäilemättä sitä sisälämpötilaa, niin olisi kiva tietää, mikä se suunnilleen tuossa vaiheessa pitäisi olla. Jos siis lämmön pitää olla esim. 90, niin lukemasta 73 tietäisin, että vielä pitää jatkaa. Ja vastaavasti, jos sen pitää olla x tuntia 90, niin helppoahan tuota olisi seurata muutenkin kuin perstuntumalla.

Ja mites sulla muuten oli kastikkeen laita? Sellainenhan pulled porkiin kuuluu ja se nyt tietysti hävittää pienen kuivuuden.

Se vähä mitä foliossa oli ja sitten kylkeen BBQ:ta.

Totta. En ole koskaan katsellut kasslerin sisälämpöjä, pitänyt vain sen bauttiarallaa 10h sopivassa (110C) lämmössä ja sitten 2h folioon+pyyhkeeseen käärittynä kylmälaukussa muhimassa. Epäonnistumset: 0 kertaa.

Tämä selvä. Kannattaako toi liha kypsennellä nesteessä vuoassa (jopa pussissa) tai foliossa?

Naudanrinta onnistui kokolailla kohtuullisesti. Pöhöttelin sitä ufossa 9 tuntia 110-120 asteessa, paitsi brikettien lisäyksen yhteydessä tuli 160 asteen puolituntinen :) Lihan reunat olivat rakenteeltaan suorastaan mieluisat, sisältä oli vähän jämäkämpää. Vissiin oli saanut vielä tunnin pari muhia, vai?

Ongelmaksi tässä normaalissa mökkigrillailussa näyttää tulevan noi kypsytysajat. Jos on viikonlopun reissussa, niin perjantai-iltana pitäisi aloittaa sunnuntailounaan kypsennys ;) Tosi levänneenä sitten maanantaina duuniin hyvin levätyn viikonlopun jäljiltä.

Olen mieluummin noita parin sekunnin miehiä (siis silloin kun se on kohtuudella mahdollista).

Mutta tosiaan makupuolella oli ongelmia. Mitä öljyä siinä kannattaa käyttää? Edellinen kokeilu maistui pelkästään sille rypsiöljylle. Sitä edellisellä kerralla halvatun kitkerästi Dijonille.

Jotain ohjenuoraa pitää olla, kun taito ja kokemus puuttuvat. Jo kuuden tunnin kypsyttely kuivumisen suhteen "pelotti", mutta losautetaan seuraavalla kerran pari tuntia lisää. Kyttäilemättä sitä sisälämpötilaa, niin olisi kiva tietää, mikä se suunnilleen tuossa vaiheessa pitäisi olla. Jos siis lämmön pitää olla esim. 90, niin lukemasta 73 tietäisin, että vielä pitää jatkaa. Ja vastaavasti, jos sen pitää olla x tuntia 90, niin helppoahan tuota olisi seurata muutenkin kuin perstuntumalla.

Se vähä mitä foliossa oli ja sitten kylkeen BBQ:ta.

Tämä selvä. Kannattaako toi liha kypsennellä nesteessä vuoassa (jopa pussissa) tai foliossa?

Naudanrinta onnistui kokolailla kohtuullisesti. Pöhöttelin sitä ufossa 9 tuntia 110-120 asteessa, paitsi brikettien lisäyksen yhteydessä tuli 160 asteen puolituntinen :) Lihan reunat olivat rakenteeltaan suorastaan mieluisat, sisältä oli vähän jämäkämpää. Vissiin oli saanut vielä tunnin pari muhia, vai?

Ongelmaksi tässä normaalissa mökkigrillailussa näyttää tulevan noi kypsytysajat. Jos on viikonlopun reissussa, niin perjantai-iltana pitäisi aloittaa sunnuntailounaan kypsennys ;) Tosi levänneenä sitten maanantaina duuniin hyvin levätyn viikonlopun jäljiltä.
92° C jos haluat mitata. Kauanko tähän menee, riippuu hyvin paljon palan koosta. Ei tarvi nestettä pohjalle. Ite käytän sellaista ikean isoa teräsvuokaa jossa ritilä pohjalla. 110 on hyvä uunin lämpötila.

Edit. Mitä sä laitat siihen majoneesiin ja kuinka paljon?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom