Kokkausketju, reseptit

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kukaan pakkislainen rillannut naudan ribsejä?
Jääkaapissa möllöttää tuollainen 1.4kilon ribsipalanen ja tässä yrittänyt parasta reseptiä etsiä.
Kannattaako ribsejä esikeittää? Varmaan pari tuntia saa grillissä paistaa kuitenkin vai riittääkö kaksi tuntia?

reilu tunnin keittää ensin suolavedessä. Sen jälkeen mausteet pintaan ja grillissä väri.

Kymmenen tuntia vähintään ottaa aikaa ja n. 110 asteessa.
Mielellään savustamalla tai sitten 48h sous videllä.

Mitä tehdä juhannukseksi neljästä kilosta marinoidusta ja sitten pakastetusta naudan sisäfileestä? (Kaveri tuo, itse en olisi koskaan toiminut näin...)

Mitä tehdä juhannukseksi neljästä kilosta marinoidusta ja sitten pakastetusta naudan sisäfileestä? (Kaveri tuo, itse en olisi koskaan toiminut näin...)

Sulatat, annat mennä huoneenlämpöön ja paistat grillissä viipaleina.

Kymmenen tuntia vähintään ottaa aikaa ja n. 110 asteessa.
Mielellään savustamalla tai sitten 48h sous videllä.

Useammassa ohjeessa näyttäis riittävän pari tuntia grillissä epäsuoralla tulella....
Taidan kallistua uunin puoleen , grillivastuksilla aina välillä paahtaen.

Sulatat, annat mennä huoneenlämpöön ja paistat grillissä viipaleina.

Entä ilman grilliä kerrostaloasunnossa? Pannussa?

Useammassa ohjeessa näyttäis riittävän pari tuntia grillissä epäsuoralla tulella....
Taidan kallistua uunin puoleen , grillivastuksilla aina välillä paahtaen.
Niin pelkästään grillissä pari tuntia? Ei muuta? Jos näin on, niin voisin haukkua huonoksi ohjeeksi. Kyllähän ne kypsyy vaikka puolessa tunnissa, mutta lopputuloksena on takuuvarmasti sitkeä makuelämys. Mä tekisin varmaan samalla tavalla kuin possun ribsien kanssa. Useampi tunti uunissa pellillä joka on foliolla peitetty ja jossa on jotain nestettä pohjalla. Cokis toimii aina. Sen jälkeen siirtelee supervarovasti grilliin jollain fakiiritempulla ja yrittää pitää ne suurinpiirtein kokonaisina, kun liha on niin mureaa, että se hajoo väkisin käsiin. Grillissä vähän väriä pintaan, grillisoosia päälle ja vähän lisää väriä. Jos ei ole grilliä niin kyllä ne uunin grillivastuksetkin sen asian ajaa.

Pitkään savustus on tietysti sellainen oikeaoppinen tapa, mutta pakko myöntää etten ole järin suuri savustetun lihan ystävä ja teen mieluummin ylläolevalla tavalla. Ei se pahaa ole, mutta otan mieluummin silti pulled porkinikin ilman savua.

Naudan ribsit tuli tehtyä ekaa kertaa näin:
Kalvon poisto ->suolaa ja pippuria pintaan ->jääkaappiin yön yli kevyessä marinadissa (valkosipulia+oliiviöljyä)-> aamulla keitin ribsejä n.1.5h->annoin jäähtyä-> grillissä vähän illemmalla paistoin 45min.
Soosi jolla sivelin grillauksen aikana oli tällainen:

BBQ-kastike ribseille
2-3 kynttä valkosipulia hienonnettuna
1/2 tl chili-jauhetta
1/2 tl juustokuminaa eli jeeraa
1,6 dl (2/3 cups) ketsuppia
0,8 dl (1/3 cups) kolajuomaa
2 rkl soijakastiketta
2 rkl siideriviinietikkaa
1/4 tl mustapippuria myllystä
oliiviöljyä

Ilman kuminaa tosin.
Ihan hyvää siitä tuli, hiton mureaa oli, mut kai siitä olis parempaakin saanut :D
Ja tuo keittämisen ja grillaamisen välinen aika oli olosuhteiden pakosta.

Eikö tota perhanan Anovan Sous Videe saa ostettua muuta kuin netistä. Oon lomamatkalla jenkeissä ja nettiä selaamalla ei ainakaan löydy mitään kivijalkaliikkeitä tuon vehkeen myymiseen. Tosin arvotus sekin, olisiko kivijalkamyymälöissä 230 v vehkeitä. Pistotulppaa tuohon nyt ei haastava oo vaihtaa, jos vehje sama, mutta pistotulppa eri.

Eikö tota perhanan Anovan Sous Videe saa ostettua muuta kuin netistä. Oon lomamatkalla jenkeissä ja nettiä selaamalla ei ainakaan löydy mitään kivijalkaliikkeitä tuon vehkeen myymiseen. Tosin arvotus sekin, olisiko kivijalkamyymälöissä 230 v vehkeitä. Pistotulppaa tuohon nyt ei haastava oo vaihtaa, jos vehje sama, mutta pistotulppa eri.

Amazon <3

amazon-locker.png

Pärjääköhän ilman tuota vakuumikonetta? Nettiä tutkaillessa kai altaaseen upotus ja näin ilman poisto oli yks tapa. Pärjääkö tuolla minigippipussien kanssa?

Edit: Nooni, eihän tuota international-versioo oo amazonissa sit myynnissä. Ja noissa ei mee voltit ja taajuudet yks yhteen, niin ei selviä vain pistotulpan vaihdolla.

Perhanan perhana, ei tuota nyt hotelliinkaan voi tilata.

Vastaus tuli sähköpostiin ja eipä ole muita mahdollisuuksia. Suomeen sopivaa versiota saa vain heidän omilta sivuiltaan tilaamalla. Ei siis oo keinoo saada vekslattua vehjettä matkatavaroissa himaan. Harmi. Kulut nousi varmaan sadalla eurolla tämän johdosta joten saa jäädä myöhemmäksi osto.

Muutin taloon jossa on leivinuuni olen tästä tietenkin täpinöissäni. Muun ruoanvalmistuksen lisäksi olen kelaillut myös barbequen tekemistä uunilla (jenkkityyliin tuntitolkulla kostealla savulla ja matalalla lämpötilalla). Alustavasti ideana olisi lämmittää uuni ensin sopivana lämpötilaan ja kaapia tulipesä jättäen hiillosta uunin etuosaan. Hiillokseen savulastut ja lihat sitten hiilloksen ja hormin väliin. Ongelmaksi tulee vesihöyry, tai siis helppohan sitäkin on tuottaa heittämällä vesiastia uuniin höyryämään, mutta kaatuukohan koko homma siihen, että kostea ilma ei tee hyvä hormeille...mikä on yksi syy siihen miksi märkää puuta ei kannata polttaa.

Kommenttia ideasta? Kommenttia tuosta vesihöyryongelmasta? Muuta huomioitavaa? Sekä barbeque- että leivinuunitaitoni ovat vielä teorian asteella.

en lähtisi itse kikkailemaan tuohon tyyliin leivinuunilla. eikös veto pitäisi olla päällä koko ajan, pelti auki siis ainakin jonkun verran? märät puut nokeaa paikat.

Suositut

Back
Ylös Bottom