Kokemuksia HIITistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aloitinpas minäkin tuon HIITin. Tänää aamulla vedin toisen setin eikä se mitenkään SUPER pahalta tuntunut (ei tuntunut ekakaan) ja tein siis eka vähän alkulämmittelyhölkkää ja sitten 30 sec hölkkää, 30sec spurtti, yhteensä neljä kappaletta noita. Peruskuntoni kyllä on jo aika hyvä, koska olen nyt tämän vuoden treenaillut tuonne ljk:n valintatesteihin, lähinnä semmosia 5-10km matkoja juosten. Täytyy katsoa, että paraneeko hapenottokyky
tässä muutaman viikon aikana. :)

Mitäs muuten olette mieltä siitä, kun teen tuon HIITin aikana myös paljon muuta aerobista liikuntaa? Eli hiihdän uin ja juoksen siten, että ehkä 2x viikossa hiihdän noin 5-10km ja uintia yleensä kerran tai kaksi kertaa viikossa kroolia joku 500m. Juoksu sitten on joku 6-9km kolme kertaa viikossa (tähän asti). Eli uhkaako joku ylikunto tai alkaako mahdollisesti penikkatauti vaivaamaan?

Anteeksi etukäteen ei-vakavasti otettava :offtopic:

Mutta, kehittelin tuossa mielessäni mielenkiintoisen vaihtoehdon HIIT:lle, eli tämän uuden systeemin nimi on HIIF. Luulen, että jokainen ymmärtää tuon F:n kunhan on lukenut. Eli:
Tämäkin toteutetaan aamulla tyhjään mahaan. Herätään oman kullan (lue treenikaveri) vierestä ja lämmitellään hänet, tässä siis suorituksen lämmittelyosio. :love: Seuraavaksi itse suoritus, 30 sekunnin sykleissä hidas- ja nopeatempoista hydrauliikkaa, vaikka nyt alussa se normaali 4 minuuttia. Minuutteja toki lisätään ohjelman edetessä aivan kuten HIIT:ssä.
Pahimmaksi ongelmaksi voi muodostua alussa treenikaverin tyytyminen siihen 4 minuuttiin.
Jos suorituksen jälkeen oksettaa niin treenikaveri on väärä.

En tiedä tehokkuudesta mutta täytynee ehdottaa kotona...

PS: Tämä juttu on kirjoitettu työpäivän loppupuolella huonosti nukutun yön jälkeen. Vakavasti otettuna aion ehdottomasti kokeilla tuota HIIT:iä kevään mittaan, kuulostaa erittäin tehokkaalta!

Mä oon alotellu ton HIIT:n kanssa ja tehny sen aamuisin (kolme kertaa viikossa) ennen aamupalaa niin et ekax about 5 minsaa alkulämpöö ja sit aloitin 5 min HIIT:llä. Toka viikko vasta takana eli 6 min tehty ja ei nyt vielä oo kuolema korjannu. Tosin enemmän tai vähemmän aktiivista futistaustaa about 15 v. takana... Katellaan miten homma jatkuu

Joo elikkä pitänee herätellä tää posti eloon :P Tänään tein ekan HIITin ja vaikutti ihan toimivalta reeniltä... mutta vedetäänkö toi siis tyhjään vatsaan? Vai pitäskö protskuja ottaa ennen lenkkiä (hiilihydraattejen olettasin olevan haitaksi)? Huolestuttaa nimittäin tuo proteiinien kuluminen. Kysymykseen "Kuluttaako tää lihaksia vai rasvaa" oon lukenu nimittäin monen monta erilaista vastausta eri sivuilta, joten jos joku vähänkään enemmän asiasta tietävä viittis pistää jotain niin ois kiva...

Daigle sanoi:
Millasia painonpudotuksia ihmiset on saanu tällä sit aikaa ja millasen ajan sisällä? Ja millasella ohjelmalla on vetäny?

No naapurilta lähti 13kiloa 12vk aikana, kun se veti noin -500kcal ja Hiit normaaliohjelmana 3 krt viikko aamulla.. Ainakaan lihaksia ei lähtenyt, kaverilta paljastui aika lihaisa keho laardien alta...
Ite olin jo laihduttanut tuossa vaiheessa n 25kg, ja kun aloin vetää tota hiittiä, noin 3-4kg lähti viimeisiä rasvoja kans. Tosin ,kyllä ne miinuskaloreilla lähti, mutta ei tuo ainakaan haittaa siinä tehnyt, vappuna aloitan uuden rundin.

Tykkäsin.

HIITtiä suunnitteleville voin sanoa oman kokemukseni perusteella, että ei missään nimessä kannata juosta tms useammin kun juuri nuo 3 kertaa viikossa.
Itse suoritin syklin juoksemalla 4-5 kertaa viikossa. 2 juoksupäivää, lepopäivä, ja taas 2 juoksupäivää. Juoksemisen suoritin sisätiloissa pitkässä portaikossa jossa on 108 askelmaa. Ylös-alas juoksemiseen menee noin minuutti. Aloitin syklini juoksemalla ensimmäisen kahden päivän aikana portaat kahteen kertaan (~2min), ja joka kolmantena kertana juoksin siis yhden kerran useammin kun edellisenä. No kaikki varmaan ymmärtävät.
Suoritin itse syklin "loppuun" nyt lauantaina. tai itseasiassa, keskeytin sen. Juoksin toiseksi viimeisen 15-minuuttiseni, joka jäi 12-minuuttiseksi. Kunto ei kerta kaikkiaan enää kestänyt, vaikka 13- ja 14-minuuttiset sessiot menivät vielä ihan kunnialla läpi. Liika on yksinkertaisesti liikaa.

Ruokavaliota tuskin on syyttäminen. Olen ollut low-carb-dieetillä nyt tammikuun alusta lähtien. Olen pyrkinyt syömään oikeaoppisesti, mutta homma on tainnut mennä perseelteen. Vitamiineja ja hivenaineita ei välttämättä ole ihan tarpeeksi aina tullut, mutta tuskin kondiksen loppuminen siitäkään johtuu. Kun aloin lähenemään 10:n minuutin rajaa, aloitin tupakkalakon, koska jos keuhkoissa ja nielussa on tuoreeltaan röökin sisältämiä paska-aineita, ei juokseminen ole kovinkaan kivaa, kun skeidansekaista räkää kerääntyy koko ajan suuhun :urjo:

Painoa on tippunut ainoastaan parin kilon verran, 90kg -> 88kg. Taitaa johtua sekä liiasta juoksemisesta (onko mahdollista?) että ruokavaliosta, koska olen ollut lähes päivittäin low-carbin ja ketodieetin välimaastossa.

Noin kolmen viikon päästä ajattelin aloittaa uuden syklin, juoksemalla nyt sen kolme kertaa viikossa. Tällä kertaa meinasin varustaa itseni jonkinlaisilla lisäpainoilla.

PS: Ennen juoksua vedin 30g heraa ja kupin kahvia, vihreetä teetä tai muuta kofeiinipitoista. Muuten tyhjään mahaan, ja aamuisin.

En ole kuin noin 3.5 kk harjoittanut lihastreeniä ja alussa oli ruokavalio niin persiillään, että lihosin noin 90 kg:stä (silloin oli läskiä enemmän kuin nyt) 95 kg:hen... no, hälytys kellot alkoi soida, että nyt teen jotain väärin. Tein kokovartalon 3 kertaa viikossa-tyylisellä ohjelmalla. Vaihdoin ohjelman 3-jaksoiseksi, joka toinen päivä salia ja joka toinen HIITtiä, viikonloppuna lepäsin. Muutin myös ruokavaliota ja (ohjelman muutoksesta on noin kuukausi) lopetin ryyppäilyn.

Kun aloitin, mittasin netistä lyödetyllä rasva%mittarilla (eihän se nyt kovin tarkka ole, mutta suuntaa antava) ja se oli noin 22%. Nyt kuukauden päästä aloituksesta rasva%on noin 16, paino on tippunut 92 kiloon. Ja ohjelmanmuutoskin on tehnyt poikaa, lihakset ovat kasvaneet ihan selvästi. Vaikka paino ei ole hirveästi tippunut, niin rasvat ovat palaneet aika nätisti vartalosta. Nyt juoksen 10ssä intervallissa ja ei tunnu edes pahalta ja salilla kovan sarjan jälkeen palautuu todella nopeasti. Ensimmäinen Hiit-treeni oli kaikista pahin, luulin melkein että tulee noutaja, mutta kroppa tottuu tosi nopeasti.

Välillä olen juossut vain 2 kertaa viikossa, kun jalat ovat olleet kovilla, mutta voin sanoa, että HIIT todella toimii tehokkaasti.

Hei kaikki HIITtiä tehneet !

Nyt kun aikaa on mennyt enemmän... voisitte kertoa pitkän ajan kokemuksia hiitistä... mikä ei ollut hyvää/kivaa... miksi en enää tee hiittiä tai miksi en ole voittanut olympialaisissa 1500 metriä... kaikesta huolimatta.

Sain hyviä tuloksia itse Hiitillä dietin yhteydessä. Mutta mites plussalla? Vähän selailin vanhoja threadeja, en löytänyt vielä kokemuksia...?
Kaveri sanoi että kun sanoin haluavani kiristellä kesäksi, sanoi että se on täysin turhaa, mutta kuittas että "jos pakko on hakea sellaista ripped-lookkia, niin tee treeniä ja syö plussalla, mutta vedä siihen päälle hiitti, se riittää..."

Sotiiko tämä sitä plussalla "laihtumista" vastaan, onko teillä mitä kokemuksia hiitistä plussakaudella?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kysymys

Wondadog sanoi:
Sain hyviä tuloksia itse Hiitillä dietin yhteydessä. Mutta mites plussalla? Vähän selailin vanhoja threadeja, en löytänyt vielä kokemuksia...?
Kaveri sanoi että kun sanoin haluavani kiristellä kesäksi, sanoi että se on täysin turhaa, mutta kuittas että "jos pakko on hakea sellaista ripped-lookkia, niin tee treeniä ja syö plussalla, mutta vedä siihen päälle hiitti, se riittää..."

Sotiiko tämä sitä plussalla "laihtumista" vastaan, onko teillä mitä kokemuksia hiitistä plussakaudella?
Itekkin mietin just tota, että jos plussalla vetäis ton hiitin. Kait siitä nyt kuntoa ainakin tulee lisää, mutta laihtuuko kans vaik ei ookkaa dietillä?
Mäkin meinaan vetää ton kesällä, että sais vähän sitä läskiä poies, mut ei huvittais paljoo ruveta dieettailemaan.

Mietin kans sitä, että kun mulla on punttitreenit 4 kertaa viikossa niin voisko ton hiitin vetää ke,la,su vai jaksaako sitä vetää kahtena peräkkäisenä päivänä?

PS. tulipas taas sekavaa tekstiä.

Kurkulis sanoi:
Itekkin mietin just tota, että jos plussalla vetäis ton hiitin. Kait siitä nyt kuntoa ainakin tulee lisää, mutta laihtuuko kans vaik ei ookkaa dietillä?
Mäkin meinaan vetää ton kesällä, että sais vähän sitä läskiä poies, mut ei huvittais paljoo ruveta dieettailemaan.

Mietin kans sitä, että kun mulla on punttitreenit 4 kertaa viikossa niin voisko ton hiitin vetää ke,la,su vai jaksaako sitä vetää kahtena peräkkäisenä päivänä?

PS. tulipas taas sekavaa tekstiä.

Itse oon sitä mieltä että massakaudella ei ole kovinkaan järkeä tehdä aerobista koska se rasvanpalaminen jää melkoisen marginaaliseksi jos miinuskaloreita ei ole. Pidetään ne massakaudet massakausina ja dieetit dieetteinä.

Rock^ sanoi:
Itse oon sitä mieltä että massakaudella ei ole kovinkaan järkeä tehdä aerobista koska se rasvanpalaminen jää melkoisen marginaaliseksi jos miinuskaloreita ei ole. Pidetään ne massakaudet massakausina ja dieetit dieetteinä.

Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta toisaalta, jos välttää tosissaan hiilareitten vetämistä illalla, aamulla ne varastot on tyhjänä ja hiitin pitäs nimenomaan polttaa silloin rasvoja. Kun taas sitten päivällä syö oikein, se ei tuo takaisin niin paljon rasvaa, vaan tuloksena pitäisi olla kiristymistä... Hmm. Harmillista kun 2 teoriaa ei kohtaa. Noh, tarvii kokeilla ensin, jos ei 2-3vk mitään näy, niin sitten kalorit miinuksille loppuajaksi..

Ja kyllähän parempi kunto auttaa punttitreenissäkin... Jaksaa paremmin.. :whip:

Wondadog sanoi:
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta toisaalta, jos välttää tosissaan hiilareitten vetämistä illalla, aamulla ne varastot on tyhjänä ja hiitin pitäs nimenomaan polttaa silloin rasvoja. Kun taas sitten päivällä syö oikein, se ei tuo takaisin niin paljon rasvaa, vaan tuloksena pitäisi olla kiristymistä... Hmm. Harmillista kun 2 teoriaa ei kohtaa. Noh, tarvii kokeilla ensin, jos ei 2-3vk mitään näy, niin sitten kalorit miinuksille loppuajaksi..

Ja kyllähän parempi kunto auttaa punttitreenissäkin... Jaksaa paremmin.. :whip:

HIITissa palaa myös lihaa, ei pelkästään rasvaa. Ei ole järkevää yhdistää aerobista massakauteen koska tällöin lihaksen kasvattaminen ei ole optimaalista. Ja ei se pelkkä HIIT kovinkaan montaa kaloria polta, pääosa rasvan palamisesta tapahtuu nimenomaan ruokavalion eli miinuskaloreiden avulla. Kannattaa ottaa elämän reaaliteetit huomioon ja havaita että naturaalille kiristyminen lihasten kasvaessa on käytännössä mahdotonta, ellei kyseessä ole aivan aloittelija.

Joten itse en näe mitään järkeä aerobisen tekemisessä massakaudella.

Rock^ sanoi:
HIITissa palaa myös lihaa, ei pelkästään rasvaa. Ei ole järkevää yhdistää aerobista massakauteen koska tällöin lihaksen kasvattaminen ei ole optimaalista. Ja ei se pelkkä HIIT kovinkaan montaa kaloria polta, pääosa rasvan palamisesta tapahtuu nimenomaan ruokavalion eli miinuskaloreiden avulla. Kannattaa ottaa elämän reaaliteetit huomioon ja havaita että naturaalille kiristyminen lihasten kasvaessa on käytännössä mahdotonta, ellei kyseessä ole aivan aloittelija.

Joten itse en näe mitään järkeä aerobisen tekemisessä massakaudella.

Todennäköisemmin se on näin... :( Nooh, silti jos joku on kokeillut, kertokoon tässä. Tarvii kai optimoida se dietti sitten ihan -300kcal päivätasolle, jotta ei ne pienetkin lihat heti lähde.

En viitsinyt aloittaa uutta threadia asiasta kun monenlaisia kokemuksia luin asiasta..sellaista vaan kysyisin että mitä kannattaisi tehdä,tilanne tämä:

Aloitin hiitin tuossa viime viikolla eli nyt olen menossa 6min kohdalla.
Teen hiitin salin kuntopyörällä, ja ongelmana syke.
Tosin pyörän sykemittari voi arpoa omiaan mutta luulisin sen nyt suurinpiirtein näyttävän oikean tapaista sykettä

"hölkkä" jakson aikana syke on 130 luokkaa ja nopean jakson aikana noin 150.
Olen 21v ,painoa noin 95kg,pituutta 188cm ja perus kuntoni oli ok ennen hiitin aloittamista,cooperissa 3000m.

Pyörän vastustasot ovat 1-16,itse käytän tasoa 14 ja viimeiselle minuutille laitan maksimivastuksen ja puristan kaikki mehut irti.Teenko jotain radikaalisti väärin vai mitä pitäisi muuttaa että saisin sykkeen korkeammalle,mikä lienee koko homman idea.
Olen lukenut tuon musclemedian hiit jutun monesti läpi ja idea on päivänselvä, mietin vaan pitäisikö hommata luotettava sykemittari ranteeseen vai...
Kun koko homma on ohi niin syke palautuu aika nopeasti 70-90 välille noin 4-5min jälkeen. Pitäisikö siirtää hiitti ihan vaan juoksuksi että saisin sykkeen korkeammalle?

Kumma homma sinänsä että syke näyttää hiitin loputtua vain 140-150 vaikka tuntuu ettei pystyssä pysy ja sydän takoo kuin viimeistä päivää.

Neuvot ja vinkit tervetulleitä

Siis eikö hiitin pitäis just nopeuttaa perusaineenvaihduntaa ainakin pariks tunniks?? Tein tänään ekan hiittini koskaan ja hyvin pumppu hakkas vielä pitkään sen jälkeen. Vai onko perusaineenvaihdunta just sellanen ettei siihen voi vaikuttaa?

Eihän se itse 4 minuuttinen hirveästi kuluta.

Wondadog sanoi:
Todennäköisemmin se on näin... :( Nooh, silti jos joku on kokeillut, kertokoon tässä. Tarvii kai optimoida se dietti sitten ihan -300kcal päivätasolle, jotta ei ne pienetkin lihat heti lähde.

Ensimmäinen viikko on nyt HIITiä takana ja aamupaino on pudonnut 78 - 76,5 kiloon. Ruokavalioon olen tehnyt vain sellaisen muutoksen, että olen vähentänyt hiilareita ja lisännyt rasvaa, joten kulutus on luultavasti plussan puolella edelleen.

default sanoi:
Aloitin hiitin tuossa viime viikolla eli nyt olen menossa 6min kohdalla.
Teen hiitin salin kuntopyörällä, ja ongelmana syke.
Tosin pyörän sykemittari voi arpoa omiaan mutta luulisin sen nyt suurinpiirtein näyttävän oikean tapaista sykettä

"hölkkä" jakson aikana syke on 130 luokkaa ja nopean jakson aikana noin 150.
Olen 21v ,painoa noin 95kg,pituutta 188cm ja perus kuntoni oli ok ennen hiitin aloittamista,cooperissa 3000m.

Pyörän vastustasot ovat 1-16,itse käytän tasoa 14 ja viimeiselle minuutille laitan maksimivastuksen ja puristan kaikki mehut irti.Teenko jotain radikaalisti väärin vai mitä pitäisi muuttaa että saisin sykkeen korkeammalle,mikä lienee koko homman idea.
Olen lukenut tuon musclemedian hiit jutun monesti läpi ja idea on päivänselvä, mietin vaan pitäisikö hommata luotettava sykemittari ranteeseen vai...
Kun koko homma on ohi niin syke palautuu aika nopeasti 70-90 välille noin 4-5min jälkeen. Pitäisikö siirtää hiitti ihan vaan juoksuksi että saisin sykkeen korkeammalle?

Kumma homma sinänsä että syke näyttää hiitin loputtua vain 140-150 vaikka tuntuu ettei pystyssä pysy ja sydän takoo kuin viimeistä päivää.

Neuvot ja vinkit tervetulleitä

Pyörien mittareilla ei saa tarkkoja tuloksia sykkeesä. Eikä sen sykemäärän kanssa tarvii niin tarkka olla; vedät vaan sprintit melkein ihan täysillä (mutta ei täysillä) ja sitten kruisaat korostetun kevyesti aina sen 30-35 sek. antaen sykkeen laskea. Se ei taatusti ehdi laskea kruisissakaan kovin alas, vaan se intensiteetin vaihtelu on a ja o.

Kuinka tää hiitti olis paras suorittaa kuntopyörällä? Kovalla vastuksella, vai semmoisella sopivalla? 4 minuuttia; 30sec sprinttiä ja 30sec löysäilyä? Noita sit vuoronperään? Olenko ymmärtänyt oikein?

Suositut

Back
Ylös Bottom