Kokeilu/tutkimus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen Personal Trainer ja valmennan tällä hetkellä pääasiassa urheilijoita, mutta toimin myös kuntosaliohjaajana. Mä olen tehnyt noin vuoden ajan mielenkiintoista kokeilua/tutkimusta Atkinson/Zone/tärkkelysrajoitteinen -tyyppisestä dieetistä/ruokavaliosta ja sen vaikutuksista rasvaprosenttiin.

Keräsin kymmenen asiasta kiinnostunutta henkilöä mukaan, jotka halusivat kokeilla ko. dieettiä ja kuinka se toimii.

Mittaukset tehtiin vedenalaispunnituksella ja Body Stat -mittarilla.

Kaikki kymmenen pääsivät ulkoisesti erittäin hyvään kuntoon eli peilistä näytti, että rasvat ovat ihan minimissä...mutta...

...mittaukset näyttivät aluksi nesteiden hurjaa laskua, joka kyllä tasoittui ajan myötä.

...mittaukset osoittivat, että rasva-% nousi kaikilla, vaikka ulkoisesti näytti siltä, että rasvat olivat hävinneet olemattomiin???

Eli johonkin sitä rasvaa oli pakko tulla...sisäelimiin, lihaksen sisälle???

Ruokavaliossa käytettiin pääasiassa ns. hyviä rasvoja, vain satunnaisesti punaista lihaa tms., hiilarilähteet valittiin pääasiassa kasviksista, vihanneksista, hedelmistä jne. (vrt. tärkkelysrajoitteinen dieetti). Ainoastaan aamiaisella ja aamun välipalalla sai käyttää esim. vähän leipää, muita hitaita ja kuitupitoisia viljatuotteita.

Ravintoaineiden suhteet prot. 30%, rasvat 30%, hh 40%.

Toisinaan käytettiin viikon jaksoissa seuraavaa suhdejakaumaa prot. 40%, rasvat 30%, hh 30%.

Tein tämän tutkimuksen ihan omasta uteliaisuudestani, koska monella sektorilla väitetään, että esim. kolesteroli olisi laskenut tällaisella dieetillä. Verikokeita en otattanut eli en tiedä miten kolesterolin kävi, mutta verenpaine laski ja rasva-% nousi.

Minun mielestäni yllättävä tulos!

Osallistuneet henkilöt kaikki olivat natuna kovasti treenaavia.

Tällä ruokavaliolla siis pääsee erinomaiseen peilikuvaan, mutta mitäköhän tapahtuu kehon sisällä...tämän haluan vielä saada itselleni selväksi.

Mittasitko sähköisellä rasvaprosenttimittarilla rasvaprosentin?

Veikkaisin, että jos peilistä näyttää paremmalta, niin pihditkin näyttää pienempää lukua.

Mielenkiintoista. Rasvat sisäelimissä ja verisuonten seinämissä näyttää peilissä hyvältä, mutta tuntuu loppupelissä pahalta? Olisi mielenkiintoista tietää myös pihtirasvat peilin näyttämän tuloksen varmentamiseksi.

Hulmin ja Anssin kommentteja odotellessa.

Kerrohan vähän tarkemmin tästä sun tutkimuksesta, tutkittavista, tutkimusvälineistä ja menetelmistä. Kuulostaa niin huuhaalta nuo tulokset, että lisäselvityksiä todellakin kaivataan.
Tuo Bodystat nyt on niin turha vehje monen kohdalla, että sen tuloksiin en kyllä luottais minkään vertaa, mutta väitätkö, että upotusmenetelmälläkin olet saanut samansuuntaisia tuloksia. Jotenkaan nyt ei oikein jaksa uskoa.
nimim. :wanha: skeptikko

vilma-liina sanoi:
Kuulostaa niin huuhaalta nuo tulokset, että lisäselvityksiä todellakin kaivataan.
Juu, samaa mieltä. Ei millään pahalla, mutta ton ensimmäisen selostuksen perusteella tota ei voi kovin tieteellisenä tutkimuksena pitää, joten tuloksiinkiin kannattaa suhtautua aika varauksella.

Heh, vedenalaispunnituksesta johtuen, jos mittasitte vedessä tai edes märissä käsissä sillä Body Stat -mittarilla niin johtuen sähkönjohtokyvyistä en yhtään ihmettelisi ns. rasvaprosentin nousua. :rolleyes:

Anssi mukaan remmiin ja teette kunnollisen tutkimuksen aiheesta.

Porukassa oli ikähaarukka 20-41v., miehiä 5 kpl, naisia 5 kpl. Halusin tutkia vaikutukset nestetasapainoon, rasva-%:iin, kuivaan painoon, rasvattomaan painoon jne. Mittauksia tehtiin jokaisella viisi kertaa: Aloitettaessa ja sen jälkeen kolmen kuukauden välein.

Body Statia käytetään mm. paljon urheilulääkäriasemilla yms. (esim. Oulussa) ja sen käyttökelpoisuus on todettu ainakin suuntaa antavana ihan hyvänä. Mulla on itselläni tämä mittari.

Olen itsekin niin skeptinen, että en tietenkään uskonut pelkästään tämän mittarin antamiin tuloksiin, vaan teetätin vedenalaispunnitukset Paavo Nurmi -keskuksessa. Mittausmenetelmien erot olivat todella ihmeellisen pienet.

Skeptisyydestäni johtuen ylipäätään aloin tehdä tätä tutkimusta.

Näytti siltä, että tämän kaltainen dieetti toimii lyhyellä aikavälillä rasva-%:kin suhteen, mutta kun käytetty aika piteni tulokset alkoivatkin muuttua vastakkaiseen suuntaan.

Jatkan tutkimista edelleen...jäin kai nalkkiin tähän, vaikka tän piti olla vaan ihan pienimuotoinen juttu, varmistaakseni itselleni sen, että kannattaa tehdä tällaisia ruokavalioita valmennettavilleni ja laihdutusryhmien jäsenilleni. Olen jo pyytänyt tuttua lääkäriä mukaan, että tehtäisiin tarkempaa analyysiä ja tarkempia tutkimuksia.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Laitoit että Ravintoaineiden suhteet prot. 30%, rasvat 30%, hh 40%. tai sitten se toinen..
Aikaisemmin kuitenkin kirjoitit kokeilusta atkinsonilla myös. Tuohan ei käsittääkseni ole lähelläkään sitä, joten miten hoidit sen atkinsonin kokeilun ja siitä tuloksia.

Pihdeillä ei tosiaankaan mitattu, mutta olen varma, että pihdit olis näyttänyt tosi pientä prosenttia. Mun käsityksen mukaan vedenalaispunnitusta tarkempaa menetelmää ei ole...ei ainakaan sit sellaista, että mun varat riittäis teettää tutkittavillani.

Massamonster sanoi:
Tää dieetti oli siis muunnelma, jossa käytettiin sekä Atkinsonin, Zonen että ihan tärkkelysrajoitteisen ruokavalion elementtejä.

:kuvia:

Ei vaan miten tuo on mahdollista? Yhtä aikaako käytit noita kaikkia?

Älkää nyt vaan mua teilatko, mä en oo siis mikään professori tältä alalta, vaikka opiskellut oonkin paljon.

Tää oli mun oma projekti omalla kustannuksella, ku halusin tutkia mahdollisuutta kehittää omaa valmentaja-ammattitaitoani.

Eli itse pääsin siihen johtopäätökseen tällä haavaa, että jos kehonrakennus- tai fitnesskisoihin on menossa, niin tää mun muunneltudieetti toimii sikahyvin, mutta tavallisille ylipainoa laihduttaville enkä myöskään pitkäkestoiseksi voisi tätä suositella.

Mutta jatketaan...

Palailen joskus taas asiaan...

Mutta olis sun ja sun asiakkaidenkin etu, että nyt kuitenkin paneutuisit vähän paremmin ja pidemmälle tämän asian suhteen. Niin oudolta noi rasva systeemit kuulostaa.

Kertokaapas nyt tyhmälle miten toi upotusmittaus käytännössä toimii. Jotenkin syrjäytetyn veden mukaan lasketaan joku prosentti jollakin kaavalla vai? Eikös siihen nyt kuitenkin vaikuta myös lisääntynyt lihasmassan määrä vai oonko mä taas ihan pihalla kuten niin monta kertaa aikasemminkin... :D

Minkälaisia kalorimääriä koekaniineille syötettiin ja onko aivan varmaa, että he orjallisesti noudattivat vähähilarista ruokavaliota?

Kalorimäärät laskin kaikille erikseen henkilökohtaisen peruskulutuksen ja toiminnallisen kulutuksen mukaan ottaen huomioon myös jokaisen lihasmassan määrän (alkumittauksen tulokseen perustuen). Sitten suhteutin ravintoaineiden saannin kalorimääriin. Laskettu kaikki ATK-ohjelmaa hyväksi käyttäen.

Koekaniinit olivat todella erikokoisia ja painoisia ja kehonkoostumukseltaan erilaisia.

Tulokset kun olivat kaikilla saman suuntaisia, niin sitten kaikkien olisi pitänyt fuskata ruokavalion noudattamisessa...jota en kyllä oikein usko, koska kaikki vieläpä olivat erittäin motivoituneita tähän kokeiluun.

Massamonster sanoi:
1. ...mittaukset näyttivät aluksi nesteiden hurjaa laskua, joka kyllä tasoittui ajan myötä.

2. ...mittaukset osoittivat, että rasva-% nousi kaikilla, vaikka ulkoisesti näytti siltä, että rasvat olivat hävinneet olemattomiin???

Eli johonkin sitä rasvaa oli pakko tulla...sisäelimiin, lihaksen sisälle???

Mutuarvelua:

1. Näin yleensä käy kun siirrytään runsashhdietistä-> vähähhd.

2. Vähähhd:llä neste- ja mineraalitasapainot voi heitellä, joten sähkömittarit voi näyttää mitä sattuu. Tohon vedenalaispunnitukseen en nyt keksi muuta kuin, että vähähhd. pierettää ja siksi kelluivat enemmän. :)

Miten koekaniinien paino ja salitulokset muuttuivat?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom