Kokeilu/tutkimus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Niin tosiaan tää paras juttu jäi kokonaan kertomatta!!!

Yhdeksällä koehenkilöllä salitulokset paranivat huomattavasti vuoden aikana painon samalla laskiessa eli paino laski keskiarvolta 15-20 % (paino laski ensimmäisen puolen vuoden aikana tasaisesti, jonka jälkeen pysyi miltei samoissa). Koehenkilöt olivat eri lajeja harrastavia ja tein kaikille omat lajikohtaiset treeniohjelmat sekä painoharjoitteluohjelmat salille. Tulokset nousivat kaikilla huomattavasti, mutta erot kehityksessä oli kyllä aika suuret. Prosentuaalista keskimääräistä esim. voiman ja lihasmassan kasvua en ole vielä laskenut.

Yhdelle koehenkilöistä tämä dieetti ei sopinut muuten kuin, että ulkonäkö muuttui radikaalisti eli oli vuoden kuluttua aloittamisesta todella tiukassa kunnossa, mutta treenit kärsi eli hän ei jaksanut tällä dieetillä kunnolla treenata (vaikka jossain vaiheessa lisättiinkin kaloreita, itse asiassa pariinkin otteeseen).

Edelleenkin olen sitä mieltä, että mitään yhtä oikeeta ruokavaliota ei tietysti ole olemassakaan, vaan jokaiselle on tehtävä henkilökohtainen suhteutettuna treenimääriin ja tietysti siihen mitä viime kädessä haluaa saavuttaa.

Vielä eräs huomioitava juttu: koeaikana ei sattunut yhtään loukkaantumista, eikä edes rasitusvammoja esiintynyt. Tulehduskipulääkkeetkin saatiin kaikki jättää apteekkiin eli niitä ei tarvittu koko vuoden aikana, samoin flunssaa ei kukaan sairastanut, vaikka koeaika ylitti pahimman influenssaepidemia-ajankohdan.

En tiedä sitten oliko tämä sattumaa, mutta varsinkin yksi koehenkilöistä oli sellainen, joka sairasti tätä ennen ainakin kolme flunssaa vuodessa. Yksi taas kärsi jatkuvasta tenniskyynerpäävaivasta, joka meni ohi tänä koeaikana.

Onko laittaa kattavampaa tekstiä palstalle tai word-dokumentin muodossa. Näistä yksittäisistä posteista ei saa kovinkaan paljoa irti. Laita myös vilma-liinan mainitsemat asiat jos ovat vielä tallessa.

Haluaisin nyt vielä tähdentää, että tää ei ole mikään tieteellinen projekti!!!

Eli mitään tieteellistä termistöä ei ole odotettavissa tällä haavaa, vaan tää on ihan maalaisjärjen kehittämä yksittäinen juttu, joka ehkä hiukan paisui isommaksi, kun mitä pitikään. Tää oli siis alun perin tarkoitettu vain mulle tiedoksi ja ojennukseksi. Mutta huomaan, että koko ajan uusia kysymyksiä nousee mieleeni.

Mielenkiintonne taisin kyllä herättää eli tällainen työ on siis tarpeellista...

jatkan tältä pohjalta jonkinnäköisen tarkemman yhteenvedon laatimista.

Massamonster sanoi:
Tein tämän tutkimuksen ihan omasta uteliaisuudestani, koska monella sektorilla väitetään, että esim. kolesteroli olisi laskenut tällaisella dieetillä. Verikokeita en otattanut eli en tiedä miten kolesterolin kävi, mutta verenpaine laski ja rasva-% nousi.

Minun mielestäni yllättävä tulos!

Oletetaan koehenkilön massaksi 85 kg ja rasva-%:ksi 15 alussa. Lopussa tulos olisi sitten sellainen, että henkilö olisi ihan ripped ja rasva-% esim. 18? Useita kiloja rasvaa olisi siis siirtynyt maksan ja munuaisten ympärille, eivätkä koehenkilöt olleet siitä moksiskaan? Yksi vaihtoehto tietenkin on se, että koehenkilöiden verenpaine laski, koska he kuolivat :)

Voin rauhoitella kaikkia kertomalla, että kaikki voivat hyvin projektistani "huolimatta" :hyper:

Minulla on sellainen kutina, että ehkä sitä rasvaa ei niin kauheesti sisäelimiin olis siunaantunut, vaan lihaksen sisään. Tässä lisätutkimisen paikka!

Tämä oli sikälikin hauska dieetti, koska osallistujat valittelivat etteivät millään tahdo jaksaa syödä niin paljon kuin piti.

Mä olen itse noudattanut aina tämänkaltaista ruokavaliota ja mun on ollut tosi helppo olla tiukassa kunnossa ympäri vuoden ja silti treenata kovaa. Lihasmassaakin on kertynyt ihan kiitettävästi, mutta kasvu ehkä olisi voinut olla nopeampaa toisella tavalla...paha mennä sanomaan. Rasva-%:ni on silti ollut aina korkea, vaikka säikeet loistaa. Verenpaineeni on jopa tosi alhainen ja kolesteroliarvoni ovat todella hyvät (perimällä tietysti voi olla aika suuresti sormensa pelissä).

Kunnianhimoinen tavoitteeni onkin, että valmennuksessani kaikki olisivat ympäri vuoden ainakin suht hyvässä kunnossa, eivätkä olisi suurimman osan aikaa sen näköisiä, että huh huh. Saas nähdä onnistuuko...

Eli yritän saada urheilijoista todellakin urheilijan näköisiä...voi olla, että siinä kyllä käy näin :wall:

Tää vaikuttaa aika sekavalta koko juttu. Tee exelillä kuvat koehenkilöiden painon, rasva%:n ja treenipainojen muutoksista.

Massamonster sanoi:
Minulla on sellainen kutina, että ehkä sitä rasvaa ei niin kauheesti sisäelimiin olis siunaantunut, vaan lihaksen sisään. Tässä lisätutkimisen paikka!

lihasten sisään, midävidduu.. Hieno homma enivei että oot saanu porukalle hyviä tuloksia. Pistä tosiaan vähän perusteellisempi juttu tuosta rojektista esille niin on helmpompi ihmisten miettiä mitä on tapahtunu ja mikä on mennyt maksan sisään / verisuonien seinämille.

Massamonster sanoi:
Olen Personal Trainer ja valmennan tällä hetkellä pääasiassa urheilijoita, mutta toimin myös kuntosaliohjaajana. Mä olen tehnyt noin vuoden ajan mielenkiintoista kokeilua/tutkimusta Atkinson/Zone/tärkkelysrajoitteinen -tyyppisestä dieetistä/ruokavaliosta ja sen vaikutuksista rasvaprosenttiin.

Keräsin kymmenen asiasta kiinnostunutta henkilöä mukaan, jotka halusivat kokeilla ko. dieettiä ja kuinka se toimii.

Mittaukset tehtiin vedenalaispunnituksella ja Body Stat -mittarilla.

Kaikki kymmenen pääsivät ulkoisesti erittäin hyvään kuntoon eli peilistä näytti, että rasvat ovat ihan minimissä...mutta...

...mittaukset näyttivät aluksi nesteiden hurjaa laskua, joka kyllä tasoittui ajan myötä.

...mittaukset osoittivat, että rasva-% nousi kaikilla, vaikka ulkoisesti näytti siltä, että rasvat olivat hävinneet olemattomiin???

Eli johonkin sitä rasvaa oli pakko tulla...sisäelimiin, lihaksen sisälle???

Oot ilmeisesti ihan vakavissasi? Mietippä vaikka minua, olen polttanut sellaset reilut 10 kiloa rasvoja pois talven aikana juuri vähähiilarisella dietillä. Jakauma on ollut n. 40prot, 30 hiilarit, 30 rasvat. Meinaatko, että se kymmenen kiloa joka hävis vyötäröltä on nyt maksan ympärillä??

Eihän tossa ole mitään järkeä...Siis voi olla, että sisäelinten ympärillä oleva rasva ei niinkään vähene dietillä, mutta jos rasvaprosentti muka nousee vaikka peilinmukaan rasva palaa niin sehän tarkoittaa sitä, että lihat palaa vielä nopeammin kuin rasvat.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Muuten noi sähköset kädessä pidettävät omronit ja muut antaa ihan ihmetuloksia treenanneelle henkilölle. Jos sattuu olemaan vielä pitkät kädet ja nestevajausta niin kyseiseen laitteeseen ei ole mitään luottamista edes 5% tarkkuudella.

Siis rasva-% nousi, kuka puhui että rasvat kiloissa olisivat nousseet???

En minä ainakaan tai jos olen, niin siinä kohtaa olen antanut väärää informaatiota. Kehonkoostumus siis muuttui suhteellisella tasolla. Mutta rasvaa ei palanut kiloissa niin paljon kuin olisi kuvitellut ihan peilikuvista katsomalla eli osa rasvasta johonkin dieetin aikana kulkeutui, mutten vielä tiedä minne.

Osa selittyy tietysti nesteen menetyksellä, mutta sekin kun tasaantui kokeen edetessä. Kuiva paino nousi, mutta nesteet väheni eli kokonaisuudessaan rasvaton paino pieneni. Kuitenkin lihakset näyttivät täyteläisiltä ja pyöreiltä, eivät siis yhtään nesteettömiltä...

(Miten suorititte vesipunnituksen? Mittausvirheen mahdollisuus rasvojen määrittelyssä?) edit: ei mitään.

Sähkömittareihin en luottaisi ainakaan. Jos kerran MITATAAN, niin miksi koneeseen pitää syöttää mitattavan ikä, pituus ja paino? Taitaa olla "mittauksen" pohjana painoindeksi. :david:

atkinson/zone/vähähiilarinen ja 30-40% hiilareita?

Joku tässä haisee... devil is in details....
fishy-svenno.jpg

Kuka on jekun takana? Mike, Tonppa, Anssi? :D

"paino laski keskiarvolta 15-20 %" ja samalla rasva% nousi? :david:

D.Yates sanoi:
Kuka on jekun takana? Mike, Tonppa, Anssi? :D

"paino laski keskiarvolta 15-20 %" ja samalla rasva% nousi? :david:
Mika tarkoittaa sita etta lihaksia paloi myos...mitas ihmeellista tuossa on? Jos oot jollain tallaisella dietilla milla ei syoda juuri mitaan niin varmasti se paino tippuu, mutta suhteellinen rasvaprosentti kasvaa.

Mariachi sanoi:
Mika tarkoittaa sita etta lihaksia paloi myos...mitas ihmeellista tuossa on? Jos oot jollain tallaisella dietilla milla ei syoda juuri mitaan niin varmasti se paino tippuu, mutta suhteellinen rasvaprosentti kasvaa.

Jos diettaa oikein vähähiilarisella dietillä niin pitäisi käydä juuri päinvastoin. Rasva palaa, lihasmassa jopa lisääntyy ( jos muut säädöt on kohdallaan ) ;)

Tämähän oli joku trolli, eikö?

Omna sanoi:
Jos diettaa oikein vähähiilarisella dietillä niin pitäisi käydä juuri päinvastoin. Rasva palaa, lihasmassa jopa lisääntyy ( jos muut säädöt on kohdallaan ) ;)

Mistäs tollasta tietoa? Mun käsityksen mukaan korkeahiilariset dietit säästää paremmin lihasta kuin matalahiilihydraattiset. Tosta tais olla Pauliina Taluksen kirjassa jotain.

Omna sanoi:

Siis jos diettaa oikein niin kay kuten kuvasit (edit: siis pakkikselta lukemani perusteella). Toi mun heitto olikin suunnattu sita D. Yatesin kommenttia vastaan etta on deividia etta paino laskee ja rasvaprosentti nousee, mika on aivan mahdollista/todennakoista jos kaytetaan jotain naistenlehti-diettia...eli siis nusasin pilkkua kun irroitin D.Yatesin kommentin taman tutkimuksen/keskustelun kontekstista...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom