Kisaviimeistelyväittely

Kilpailijan kannalta tärkeintä on löytää se itselleen sopivin ja toimivin juttu. On loppujen lopuksi ihan sama miksi joku toimii kunhan se toimii, luki siinä Harvardin tutkimuksessa sitten mitä tahansa.
Ei täällä kukaan ole väittänyt olevansa 100%.sti oikeassa.
Tutkimuksiakin pitää osata lukea.. ketä on testattu, miten on testattu, missä olosuhteissa on testattu. Onko haettu ja testattu niitä asioita, jotka ovat oleellisia dieettinsä lopussa oleville kilpakehonrakentajille?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuota tuota, missäköhän kohtaa ainakaan minä olen täällä väitellyt VIIMEISTELYISTÄ mitään? Kisaviimeistelyt on aina hyvin kokonaisvaltainen protokolla, jossa voidaan manipuloida nesteen, hiilarin, rasvan, natriumin, kaliumin ja jopa lääkaineiden käyttöä mitä erikoisimmilla tavoilla ja yhdistelmillä. Viimeistelyprotokolla tulisi aina mieltää kokonaisuudeksi, joka toimii kokonaisuutena ja johtaa johonkin lopputulokseen. Tässä keskustelussa meikäläinen on puuttunut vain tuohon fysiologisesti virheelliseen oletukseen, että natriumin saantia vähentämällä ja kaliumin saantia lisäämällä kehon omaa natrium-kalium-tasapainoa voisi muka jotenkin muuttaa (ei voi). Siitä huolimatta nämä viimeistelykokonaisuudet, joissa tuotakin yritetään (mielestäni turhaan) tehdä, ovat monesti tuottaneet oikein hyvän lopputuloksen lavalle (varsinkin HC-kehonrakennuspuolella). Itse en vain usko pätkääkään tuohon natrium-kalium-tasapainon horjutukseen ruokavaliollisin keinoin - lääkkeiden avulla homma kyllä onnistuu.
-En ole ketään haukkunut kynikseksi.
Tämä on totta, lisäsin sen kyniksen sinne ikään kuin geneerisesti listaan kuuluvan "argumenttina". :D
-Häröviimeistelyksi kutsut viimeistelyä, josta sulla ei ole mitään hajua, mitä siellä viimeistelyssä tehdään vaikka nyt minun kohdallani. Natriumia ei vedetä nollaan, vettä ei lyödä kokonaan poikki missään vaiheessa jne. Siinä pelataan pitkälti juuri natriumin ja kaliumin kanssa ja se on toiminut erinomaisesti.
En edelleenkään ymmärrä miksi haluat puhua viimeistelyistä, vaikka tässä on kyse natriumin ja kaliumin tasapainon horjuttamisesta? Viimeistelyt on isompi kokonaisuus, kuin se pieni osa mistä tässä puhutaan. Sinulla on kisahistoriasi perusteella aika hyvällä prosentilla onnistunut aina viimeistelyt, ei sitä ole kukaan kiistänyt.
Tuo fysiologiajuttu, jonka kuvina postasin, oli vain siksi, että halusin näyttää näiden "kikkailujen" takana olevan ihan jotain konkreettista osaamista ja käytännön esimerkkejä ihan ammattitasolta.
Jep, nuo alkuperäiset hypoteesit "old school -kikkailujen" fysiologisista mahdollisista perusteista juontavat juurensa ainakin jonnekin 1970-1980-luvulle, koska tuolloin juuri noita samoja tekstejä alkoi ilmestyä mm. jenkkilehtiin. Noissa on tuon ajan tietämykseen perustuen käytetty ihan OK logiikkaa, mutta myöhemmin on ainakin tuosta vahvasta elektrolyyttikikkailusta saatu ihan oikeaa dataa, joka ei todellakaan puolla noita alkuperäisiä oletuksia. Periaatteessa natriumilla ja kaliumilla kikkaileminen siinä kohtaa tuskin mitään myöskään haittaa, jos lääkityksellä estetään esim. aldosteronin tuotanto (kuten monesti HC-viimeistelyissä tehdään), mutta yksinkertaisempaa olisi vain olla kikkailematta natriumin ja kaliumin kanssa.
Mutta kunto ei mennyt nappiin Utin ohjeilla käsittääkseni? Seuraavaan kisaan mentiinkin Dennis Jamesin ohjeilla ja kunto oli parempi. ;)
Petterin eka kehonrakennuskisa oli melkeinpä kaiken osalta täysi floppi, mitä pieleen voi mennä. Sen jälkeen on sitten jo opittu asioita ja hiljalleen päästy paremmin perille miten tuota kroppaa pitäisi yrittää lavalle viedä. En oikein tiedä mistä tämä "Dennis James hoiti viimeistelyt" -käsitys on tullut, mutta käytännössä Peterin 2014 SM-kisan viimeistelyt vedettiin loppuun saakka 95-prosenttisesti meikäläisen ja Peterin alkuperäisillä suunnitelmilla. Voin vaikka kasvotusten Mika kertoa sen pienen eron minkä Dennis James hommaan toi, sillä se on oikeastaan aika huvittava juttu.
No kyllä se tässä tapauksessa jotain merkkaa jos toisen väite on että ko. ilmiö ei ole fysiologisesti ihmiselle mahdollista. Sitten taas jos vähän peruuttelee ja sanoo että "no kyllä se joillekin on mahdollista" niin mitä merkitystä koko tutkimuksella lopulta on?
Mihin nyt viittaat? Missä on muka "peruuteltu" ja sanottu että natrium-kalium-tasapainon ruokavaliollinen muuttaminen on "joillekin mahdollista"? Viimeistelykokonaisuus on eri asia kuin tuon elintärkeän tasapainon horjuttaminen. Viimeistelykokonaisuus voi aivan hyvin toimia, vaikka yksi osa siitä perustuisikin turhaan yritykseen horjuttaa natrium-kalium-tasapainoa.
Eroaako CBB ja BB kisavalmistelut diureettien käytön suhteen?
CBB:ssä ei diureetteja voi käyttää.
Onko haettu ja testattu niitä asioita, jotka ovat oleellisia dieettinsä lopussa oleville kilpakehonrakentajille?
Tämähän se pointti juuri onkin, miksi en ikinä lähtisi kovin vahvasanaisesti väittämään esim. jotakin VIIMEISTELYprotokollaa toimimattomaksi (varsinkaan koska en ole itse maailman paras bodari). Koska ihmiskeho on todella monimutkainen allostaattinen järjestelmä, jossa pinnan alla on reaaliajassa tuhansia feedback-looppeja säätelemässä eri osajärjestelmien toimintaa, kisaviimeistelytkin ovat aina vain hyvin pieneltä osin kontrolloitavissa oleva juttu. Sen sijaan tuo elektrolyyteilla voimakas kikkailu on yksi niistä harvoista asioista, jota voi nykytietämyksen valossa jo pitää vähintäänkin arveluttavana (ja IMO turhana) yrityksenä tapella kehon omia säätelymekanismeja vastaan. Jos kehon omaa natrium-kalium-tasapainoa ei kyetä noilla kikkailuilla horjuttamaan, pienimmillään on vain tehty turhaa kikkailua joka ei vaikuta lainkaan viimeistelykokonaisuuden lopputulokseen. Mutta usein tuo elektrolyyttimanipulointi voi aiheuttaa ongelmia mm. aldosteronin erityksen kautta itse kondikselle (ellei aldosteronia blokata), tai esim. hiilihydraatin imeytymiselle tankatessa. Jos hiilaria yritetään tankata ilman natriumia, on imeytyminen todella rajallista ja tästä on seurauksena sitten mm. pakit täynnä ruokaa lavalla, ja samaan aikaan tyhjäksi jääneet lihakset.

Viimeksi muokattu:
Terveiset esim JiiPee Pulkkiselle, Aki Mähöselle ja muille vanhoille guruille, jotka näitä samoja metodeja käyttävät onnistuneesti.

Onnistumisiakin on erilaisia, harmi että niistä toisenlaisista vaietaan. Keväällä Aki Mähösellä oli valmennettavana Body Fitness -kilpailija Katja Paju, jonka viimeistelyviikko epäonnistui. Kilpailijarekisteröinnin jälkeen hän siirtyi sairaalavuoteelle. Alla pätkä kilpailijan blogikirjoituksesta:

"Kisoja edeltävänä iltana sain hotellihuoneessa vesimyrkytyksen, jonka vuoksi jouduin Meilahden sairaalaan. Sairaalahoidossa olin kaiken kaikkiaan 3 päivää ja vihdoin kisojen jälkeisenä maanantaina kotiuduin.

Kisat jäivät nyt välistä, mutta kertaakaan en ole suuremmin harmitellut asiaa. Mahtava fiilis oli päästä kotiin näiden omien ”kisojeni” jälkeen. Tapauksen taputtelin nopeasti, ei jääty murehtimaan tai tuleen makaamaan ja nyt tämäkin ikävä takaisku on osaltani historiaa."

Jos joku teistä päättää vetää jonkun perseestä revityn selityksen tällekin - urheilija ei tervettä päivää näe, niin toivotan hyvää arpaonnea elämässä. Natikkasarjoissa ja etenkin naiskilpailijoilla voisi olla hieman terveemmät ja enemmän ihmiskehon fysiologiaan perustuvat valmennukset, dieetit ja kisaviimeistelyt. Ihmiset tuntuvat ihailevan vanhan liiton "guruja", koska he ovat joskus valmentaneet ison ja paineisen kivilihamörön tähtivalojen loisteeseen ja samaan hengenvetoon palkataan sama valmentaja myös itsellekin, koska kivilihamörkö. En tiedä onko ihmiset aivan vitun tyhmiä vai muuten vaan yksinkertaisia. Tuokin naiskilpailija kohautti olkapäitään ja kilpailee nyt syksyllä Lahdessa, toivottavasti ei ainakaan saman valmennuksen alaisena.

Viimeksi muokattu:
Käytännössä Utti siis sanoo, että natriumin vähentämisellä ja kaliumin lisäämisellä tietyssä suhteessa toisiinsa sekä veden vähentämisellä viimeisenä iltana/kisapäivänä (ei toki kokonaan) ja hiilaritankkauksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että alkuviikosta ja kisapäivänä kunto on täysin erilainen?

Olen myös tyhjennellyt ja tankkaillut ilman natriumin ja kaliumin säätämistä dieetillä enkä ole saanut vastaavaa kuntoa aikaiseksi kuin mitä näiden kanssa.

Jotain ilmiselvästi prosessissa tehdään oikein, jos ihonalainen neste on pois ja lihas on täynnä glykogeenia? Onko kaliumlisä vaikuttanut asiaan? Onko natriumin määrä elimistössä hetkellisesti saatu kaliumin määrää alhaisemmaksi? Tiede vastaan käytäntö.

Itse en ole koskaan kuullutkaan mistään aineesta joka jotain aldosteronia blokkaisi.

Btw. Utti ei myöskään vastannut, miksi hänen viimeistelynsä ei sitten aina toimi, ei muilla eikä edes itsellään? Eikö hänen tiedoillaan sitten kaiken pitäisi mennä täydellisesti? Vai voiko ollakin niin, että vaikka kuinka ollaan teoriassa viisaita, käytännössä ei pystytäkään toteuttamaan asioita kun kyseessä on ihminen?

Käytännössä Utti siis sanoo, että natriumin vähentämisellä ja kaliumin lisäämisellä tietyssä suhteessa toisiinsa sekä veden vähentämisellä viimeisenä iltana/kisapäivänä (ei toki kokonaan) ja hiilaritankkauksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että alkuviikosta ja kisapäivänä kunto on täysin erilainen?

Olen myös tyhjennellyt ja tankkaillut ilman natriumin ja kaliumin säätämistä dieetillä enkä ole saanut vastaavaa kuntoa aikaiseksi kuin mitä näiden kanssa.

Jotain ilmiselvästi prosessissa tehdään oikein, jos ihonalainen neste on pois ja lihas on täynnä glykogeenia? Onko kaliumlisä vaikuttanut asiaan? Onko natriumin määrä elimistössä hetkellisesti saatu kaliumin määrää alhaisemmaksi? Tiede vastaan käytäntö.

Itse en ole koskaan kuullutkaan mistään aineesta joka jotain aldosteronia blokkaisi.

Btw. Utti ei myöskään vastannut, miksi hänen viimeistelynsä ei sitten aina toimi, ei muilla eikä edes itsellään? Eikö hänen tiedoillaan sitten kaiken pitäisi mennä täydellisesti? Vai voiko ollakin niin, että vaikka kuinka ollaan teoriassa viisaita, käytännössä ei pystytäkään toteuttamaan asioita kun kyseessä on ihminen?
Spironolaktoni, yleinen diureetti on aldosteronin estäjä. Myös ACE-estäjät ja AT-salpaaajat ovat yleisiä verenpaineen hoidossa käytettäviä reniini-angiotensiini-aldosteroni-järjestelmän jarruttajia. Itse uskoisin että noilla säätelyjärjestelmillä jonkinlainen viive on, että elektrolyyttitasapainoja voisi hetkellisesti muuttaa. Mutta tunneissa munuaiset korjaavat homman. Tietty muutkin diureetit estävät munuaisen säätelyä ja niillä voidaan saada massiivisia määriä natriumia menemään virtsaan vaikka suolaa ei syötäisi yhtään. Onko CBB puolella diureetit reseptillä sallittuja? Jos vaikka on saanut ne verenpaineen hoitoon, niin onko ne pakko lopettaa, jos meinaa kisailla?

Aika huikeaa keskustelua jätkät ja vaikka itsellä ei mitään hajua tämän luokan jutuista niin jollain tapaa pysyy kärryilläkin kun selkeästi selitetään :D

Hienoa seurattavaa!

Spironolaktoni, yleinen diureetti on aldosteronin estäjä. Myös ACE-estäjät ja AT-salpaaajat ovat yleisiä verenpaineen hoidossa käytettäviä reniini-angiotensiini-aldosteroni-järjestelmän jarruttajia. Itse uskoisin että noilla säätelyjärjestelmillä jonkinlainen viive on, että elektrolyyttitasapainoja voisi hetkellisesti muuttaa. Mutta tunneissa munuaiset korjaavat homman. Tietty muutkin diureetit estävät munuaisen säätelyä ja niillä voidaan saada massiivisia määriä natriumia menemään virtsaan vaikka suolaa ei syötäisi yhtään. Onko CBB puolella diureetit reseptillä sallittuja? Jos vaikka on saanut ne verenpaineen hoitoon, niin onko ne pakko lopettaa, jos meinaa kisailla?
Veikkaan että ovat kiellettyjä aineita eniweis, vaikka olisikin respa. Eiks se sama juttu ole korvaushoidon kanssa?

Eikös tähän tullut Hulkilta kohtuu selkeä vastaus, jonka näin ihan asiaan vihkiytymätönkin jotenkin ymmärtää, ja vastaus oli tiivistetysti jotensakin tällainen:

Viimeistelyt on isompi kokonaisuus, kuin se pieni osa mistä tässä puhutaan.

Mitä ihmettä sä nyt taas horiset? Missä kohtaa olen puhunut vedestä, tai hiilarista? En missään. Koko tämä keskustelu on (ainakin omalta osaltani, sinä olet jostain syystä vetänyt koko muun viimeistelypaletin tähän mukaan) koskenut kehon natrium-kalium-tasapainon horjuttamista natriumin ja kaliumin saantia manipuloimalla. Sinä olet väittänyt, että natriumin ja kaliumin saantia säätämällä voidaan vaikuttaa kehon sisäiseen natrium-kalium-tasapainoon (ja jopa solun sisäisen vs. ulkopuolisen pitoisuuden suhteeseen). Minä olen väittänyt (mm. tutkitun datan kera), että tuo ei ole mahdollista.

Vesi- tai hiilarikikkailuista tässä ei ole missään vaiheessa puhuttu, enkä edes lähtisi puhumaan, koska noilla (varsinkin hiilarilla) kuntoon voidaan aivan ehdottomasti vaikuttaa.
JOS kaikki muut olosuhteet ovat olleet identtiset, poislukien tuo natrium-kalium-säätö, tuo tietenkin puoltaa omalta kohdaltasi että kannattaa jatkaa elektrolyyteilla kikkailua. Epäilen vain vahvasti, että lopputulokseen on vaikuttanut jokin muu(kin) tekijä, kuin vain tuo ero natriumin ja kaliumin saannissa.
Jotain ilmiselvästi prosessissa tehdään oikein, jos ihonalainen neste on pois ja lihas on täynnä glykogeenia?
Prosessissa, kyllä. Mutta prosessi on kokonaisuus, siitä ei ole tässä väitelty. Tässä on väitelty tuosta natrium-kalium-tasapainon horjuttamisen mahdottomuudesta natriumin ja kaliumin saannin kautta.
Tiede vastaan käytäntö.
Ottaen huomioon, että tuhannet natikkakisaajat ovat onnistuneesti viimeistelleet kuntonsa koskematta lainkaan elektrolyyttien määriin, sanoisin pikemminkin tiede + käytäntö vastaan käytäntö. On se kumma, että kun tiedettä hyödynnetään käytännön tukena, tulee siitä automaattisesti pelkkää teoriaa (vaikka lopputulos vietäisiin aivan samalla tavalla lavalle), mutta kun bodari tekee jotain vanhan "näin on aina tehty" -kaavan mukaan, se on sitten sitä vankkaa käytäntöä?
Millä ihmeen perusteella minkään viimeistelytaktiikan pitäisi toimia 100% ajasta? Ei tuo "old school" radikaali kikkailukaan ole todellakaan toiminut 100% ajasta, tästä on todisteena joka ikisessä kisassa bodareita jotka ovat kikkailleet niin vimmatusti suoloilla yms. ja silti ovat huonossa kunnossa lavalla. Jos minun kerran pitäisi perustella miksi esim. minä en ole joka kerta täydellinen lavalla, mikset sinä sitten perustele miksei kaikki bodarit jotka kikkailevat suolalla ja kaliumilla, ole joka kerta täydellisessä kunnossa lavalla? Mikäs oletus tuo on, että Utin pitää olla 100% ajasta täydellisessä kunnossa ja hänen valmennettaviensa pitää olla 100% ajasta kunnossa, kun yksikään valmentaja tässä maailmassa (ei edes Chris Aceto, George Farah, Chad Nicholls, tms huipputason gurut) ei tuollaiseen track recordiin ole päässyt? Minkä takia meikäläiselle asetetaan korkeammat odotukset, varsinkin kun en ole VIIMEISTELYISTÄ tässäkään väitellyt?

Olen sanonut tämän jo aika monta kertaa selvällä suomen kielellä, mutta pitää ilmeisesti vieläkin vääntää rautalangasta: tässä väittelyssä EI ole kyse viimeistelykokonaisuuksista. Niistä on turha väitellä, enkä minä ole niin tyhmä että kuvittelisin KENENKÄÄN tässä maailmassa voivan jotenkin aukottomasti perustelemaan esim. yhden viimeistelyprotokollan paremmaksi kuin toisen. Tässä väittelyssä on kyse kehon natrium-kalium-tasapainon horjuttamisesta natriumin ja kaliumin saantia manipuloimalla. Tuo on tässä viimeistelyihin liittyvässä aihepiirissä se yksittäinen rajattu osa-alue, jossa perinteillä ja olemassaolevalla tiedolla on sen verran diskrepanssia, että siitä voi ihan perustellusti jopa väitellä. Ongelmana on se, että vastapuoli yrittää koko ajan väitellä ihan eri asiasta.

PS. Nyt on pakko kysyä Mikalta, kun sinun mukaasi minulla on pelkkää teoreettista tietoa jota en osaa lainkaan viedä käytäntöön, niin onko kaikki meikäläisen valmennettavat vuosien varrella käyneet lavalla vain noin niin kuin teoriassa? Eli vähän niin kuin kisanneet paperilla, mutta ei käytännössä? Ja tiedän, en ole itse eikä valmennettavanikaan ole olleet 100% ajasta täydellisessä kunnossa, mutta pistäpä vastapallona esimerkkiä valmentajasta jolla on 100-prosenttisen täydellinen track recordi?

Viimeksi muokattu:
Eikös tähän tullut Hulkilta kohtuu selkeä vastaus, jonka näin ihan asiaan vihkiytymätönkin jotenkin ymmärtää, ja vastaus oli tiivistetysti jotensakin tällainen:
Niin niin. Ympäripyöreitä vastauksia. Haukutaan muiden viimeistelyt häröviimeistelyiksi, mutta sitten itse ei saada edes itseään kunnossa lavalle? Mä en lähtis koskaan haukkumaan kenenkään viimeistelyitä, koska en edes tarkalleen tiedä mitä siellä tehdään, varsinkin, jos henkilö ei ole koskaan tullut paskassa kunnossa lavalle. Onnistumisprosentti 100 häröviimeistelyillä. o_O

En ole Utti, mutta varsin selkeästi mies rajasi, mistä kirjoitti. Olet varmaankin ainoa, joka ymmärsi lukemansa tällä tavoin.
No sitten ei kannata varmaan vaihtaa systeemiä?

Ei natrium-kalium ja veden säätelyssä ole mitään ideaa. Natriumia on enemmän lihassolun ulkopuolella ja kaliumia sisäpuolella jos jättää suolan vähälle ja kaliumia lisää ei vesi seuraa mitään kaliumia. Pitää myös olla natriumia reippaasti lihassolun sisällä jotta sinne saadaa täytettä

Vähän tulee nyt sellainen kuva tästä "väittelystä" että Utti kirjoittaa asiallisia, hyvin perusteltuja vastauksia, samalla kun Mika heittelee oletuksia miten Utti hoitaa asiat ja vetää sitten näistä johtopäätöksiä. Hyvänä esimerkkinä tuo kun Mika kuvitteli että DJ oli hoitanut Peterin viimeistelyt :D

Sinä olet väittänyt, että natriumin ja kaliumin saantia säätämällä voidaan vaikuttaa kehon sisäiseen natrium-kalium-tasapainoon (ja jopa solun sisäisen vs. ulkopuolisen pitoisuuden suhteeseen). Minä olen väittänyt (mm. tutkitun datan kera), että tuo ei ole mahdollista.

Kokeile ihmeessä sinäkin, niin voit sitten henkilökohtaisesti sanoa, toimiiko. Jos et ole kokeillut niin miksi me edes keskustellaan tästä? Kun tiedät, että sinäkin teoreetikkona et saa käytännössä asioita toimimaan lajissa jossa on kyse ihmisen kehosta, niin ehkä kannattais luottaa enemmän käytännön tasolla asioden toimivuuteen?

JOS kaikki muut olosuhteet ovat olleet identtiset, poislukien tuo natrium-kalium-säätö, tuo tietenkin puoltaa omalta kohdaltasi että kannattaa jatkaa elektrolyyteilla kikkailua. Epäilen vain vahvasti, että lopputulokseen on vaikuttanut jokin muu(kin) tekijä, kuin vain tuo ero natriumin ja kaliumin saannissa.
Ja sä saat tietysti epäillä asiaa ihan niin paljon kuin haluat, mulla homma toimii (kuten monella muullakin), ja kiitos neuvosta, aion jatkaa tätä "kikkailua" ja häröviimeistelyitä. :)

Vähän tulee nyt sellainen kuva tästä "väittelystä" että Utti kirjoittaa asiallisia, hyvin perusteltuja vastauksia, samalla kun Mika heittelee oletuksia miten Utti hoitaa asiat ja vetää sitten näistä johtopäätöksiä. Hyvänä esimerkkinä tuo kun Mika kuvitteli että DJ oli hoitanut Peterin viimeistelyt :D
Johon Utti vastasi, että Dennis oli vaikuttamassa hänen mukaansa siellä... Eli nämä huhut olivat jossain määrin totta? Eikö? En mä tuota keksinyt vaan totesin sen minkä olin kuullut.

Ja siis itse koen tuolaisen arvostelevan ja häröviimeistelyksi haukkumisen aika loukkaavana, koska olen tehnyt tätä melkoisen kauan, menestynyt juuri näillä tavoilla mitä olen tehnyt. Siinä voi kukin miettiä onko mun viimeistelyt häröviimeistelyjä kun niillä voitetaan kisoja, nimenomaan sen kovan kunnon turvin.

Haukutaan muiden viimeistelyt häröviimeistelyiksi
FOR THE LOVE OF GOD. Missä kohtaa mä olen muka HAUKKUNUT kenenkään VIIMEISTELYT toimimattomiksi? MISSÄ? Onko sulla Mika lukihäiriö vai ymmärrätkö tahallaan selvää tekstiä väärin? Olen sanonut pitkään, että vaikka minkälaisilla kikkakutosilla on saatu vuosien varrella montakin ukkoa tosi hienoon kuntoon lavalle. En ole niin tyhmä, että lähtisin HAUKKUMAAN viimeistelykokonaisuuksia toimimattomiksi (voin kyllä nimittää niitä vaikka tuolla härötermillä), koska tuollaista väittelyä ei voi voittaa kukaan.
mutta sitten itse ei saada edes itseään kunnossa lavalle? Mä en lähtis koskaan haukkumaan kenenkään viimeistelyitä, koska en edes tarkalleen tiedä mitä siellä tehdään, varsinkin, jos henkilö ei ole koskaan tullut paskassa kunnossa lavalle. Onnistumisprosentti 100 häröviimeistelyillä. o_O
Ja edelleenkään en ole puhunut kenenkään muun viimeistelyprosessista, vaan tuosta natrium-kalium-kikkailun perusteettomuudesta. Se on yksi aika tarkkaan rajattu osa viimeistelykokonaisuutta, mutta sinä et vain tunnu haluavan ymmärtää. Väität että minä HAUKUN täällä jonkun muun viimeistelyitä, vaikka nimenomaan olen esim. sinunkin omaa henkilökohtaista kisarecordiasi kehunut poikkeuksellisen onnistuneeksi.

FOR THE LOVE OF GOD. Missä kohtaa mä olen muka HAUKKUNUT kenenkään VIIMEISTELYT toimimattomiksi? MISSÄ? Onko sulla Mika lukihäiriö vai ymmärrätkö tahallaan selvää tekstiä väärin? Olen sanonut pitkään, että vaikka minkälaisilla kikkakutosilla on saatu vuosien varrella montakin ukkoa tosi hienoon kuntoon lavalle. En ole niin tyhmä, että lähtisin HAUKKUMAAN viimeistelykokonaisuuksia toimimattomiksi (voin kyllä nimittää niitä vaikka tuolla härötermillä), koska tuollaista väittelyä ei voi voittaa kukaan.Ja edelleenkään en ole puhunut kenenkään muun viimeistelyprosessista, vaan tuosta natrium-kalium-kikkailun perusteettomuudesta. Se on yksi aika tarkkaan rajattu osa viimeistelykokonaisuutta, mutta sinä et vain tunnu haluavan ymmärtää. Väität että minä HAUKUN täällä jonkun muun viimeistelyitä, vaikka nimenomaan olen esim. sinunkin omaa henkilökohtaista kisarecordiasi kehunut poikkeuksellisen onnistuneeksi.
"Jos katsot esim. mitä Tomi tai minäkin ollaan noista old school -häröviimeistelyistä"

Petterin eka kehonrakennuskisa oli melkeinpä kaiken osalta täysi floppi, mitä pieleen voi mennä. Sen jälkeen on sitten jo opittu asioita ja hiljalleen päästy paremmin perille miten tuota kroppaa pitäisi yrittää lavalle viedä. En oikein tiedä mistä tämä "Dennis James hoiti viimeistelyt" -käsitys on tullut, mutta käytännössä Peterin 2014 SM-kisan viimeistelyt vedettiin loppuun saakka 95-prosenttisesti meikäläisen ja Peterin alkuperäisillä suunnitelmilla. Voin vaikka kasvotusten Mika kertoa sen pienen eron minkä Dennis James hommaan toi, sillä se on oikeastaan aika huvittava juttu.

Heh. Pakko sen verran tähän ottaa kiinni, että eipä taida Mika olla ainoa kehonrakentaja joka luulee näin. Olen kuullut tuon tapauksen jälkeen useammalta taholta ( osa kilpailevia kehonrakentajia) kommenttia jotka ovat menneet tyyliin näin: "Utti sähläsi viimeistelyt ja Dennis tuli pelastamaan tilanteen" / "Utti ei osannut tehdä mitään viimeistelyjä, niin Dennis piti pyytää apuun"

Videoita seuranneena taisi tuossakin tilanteessa olla suurimpana syyllisenä Peterin stressi, joka saatiin kylpyläreissulla tms pois ja kunto parani heti...

Jos minun kerran pitäisi perustella miksi esim. minä en ole joka kerta täydellinen lavalla, mikset sinä sitten perustele miksei kaikki bodarit jotka kikkailevat suolalla ja kaliumilla, ole joka kerta täydellisessä kunnossa lavalla? Mikäs oletus tuo on, että Utin pitää olla 100% ajasta täydellisessä kunnossa ja hänen valmennettaviensa pitää olla 100% ajasta kunnossa, kun yksikään valmentaja tässä maailmassa (ei edes Chris Aceto, George Farah, Chad Nicholls, tms huipputason gurut) ei tuollaiseen track recordiin ole päässyt? Minkä takia meikäläiselle asetetaan korkeammat odotukset, varsinkin kun en ole VIIMEISTELYISTÄ tässäkään väitellyt?

Täällä Suomessa luotetaan vaikka viimeiseen asti 30 vuotta vanhoihin metodeihin ja haistatetaan paskat uusille tutkimuksille ja tyypeille, jotka pyrkivät tekemään asioita fiksummin. Sitten kun jotain menee viimeistelykokonaisuudessa vihkoon ja kisakunto ei olekaan itsellä tai valmennettavalla täysin optimi niin voidaan tulla lyttäämään koko porukalla ja hehkuttamaan tislatun veden ja suolakikkailun maagiseen voimaan :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom