Kisaviimeistelyväittely

Nyt kun päätit kuitenkin jatkaa keskustelua niin voisitko tosiaan kertoa mikä tekee sinusta käytännön tietäjän ja Utista ei? Vai meinaatko tosiaan noin ohittaa nuo kysymykset kun menee vaikeaksi?

Melkoisen typerä heitto. Vastaus ois varmaan se että Utti on käyttänyt tässä keskustelussa perustelunaan vain tuota Harvardin tutkimusta?

Kyllähän me kaikki, Mika mukaan lukien tiedetään että yleisesti ottaen Utti on myös käytännön puolestapuhuja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jätitkö taas tahallasi lukematta viestistäni kohdat "hiuksia halkomaan" "jotka ovat toimineet erinomaisesti". Eihän tuo SINUN kisaviimeistelyjesi toimivuus ole uskon asia. Käytännössähän se on toimivaksi todettu SINUN kohdallasi jo lukuisia kertoja. Te väittelette kahdesta eri asiasta ja jostain syystä et pysty sitä myöntämään. Minä en ole yhtäkään kisadieettiä vetänyt, joten minulla ei tarvitse vetää poroja kolviin, jos fakta poissulkee oman olettamukseni kyvyistäni manipuloida kehoni natrium tai kalium tasoja. Mitä sillä on väliä vaikka sinä et pystykään esimerkiksi solunsisäistä natriumtasoa muuttamaan?
Eikö minun vastaukseni nyt riittänyt sinulle? Eli kysyit miten minä olen todennut nämä muutokset? Enkö vastannut sinulle? Nyt en ihan seuraa sun juttujasi. Mä mielestäni olen kyllä vastannut ihan selvästi kysymyksiin. Ja ymmärrän vallan hyvin mikä pointti utilla on.

Ärsyttävää ja ala-arvoista on joidenkin toteuttama henkilöä kohti hyökkääminen keskustelussa, jossa on selkeä asia josta väitellään. Ja musta on hienoa että eturivin kisailija täällä jaksaa selventää tekemisiään ja väitellä niistä. Ei täällä liikaa kisailijoita näy.

Pitäisiköhän, pojat, laittaa peli poikki, molemmin puolin. Liian isot herneet nyt vedetty nenään liian pienestä asiasta. Ja hyöty oli mikä? En näe tässä voittajaa tai "parempaa" osapuolta.
"Väärillä" metodeilla ja "väärillä" viimeistelyillä tullaan voittamaan vielä monta kisaa.

Pitäisiköhän, pojat, laittaa peli poikki, molemmin puolin. Liian isot herneet nyt vedetty nenään liian pienestä asiasta. Ja hyöty oli mikä? En näe tässä voittajaa tai "parempaa" osapuolta.
"Väärillä" metodeilla ja "väärillä" viimeistelyillä tullaan voittamaan vielä monta kisaa.
Tällaisethan on koko foorumin suola. Tuskin kumpikaan, Mika tai Utti, on mieltään pahoittanut ☺ Väittelyhän on vaan kivaa!

Ärsyttävää ja ala-arvoista on joidenkin toteuttama henkilöä kohti hyökkääminen keskustelussa, jossa on selkeä asia josta väitellään. Ja musta on hienoa että eturivin kisailija täällä jaksaa selventää tekemisiään ja väitellä niistä. Ei täällä liikaa kisailijoita näy.
Juu mä en ymmättä tätä vihamielisyyttä mitä nyt täällä on. Mä ymmärrän Utin mielipiteen, pointin ja väitteen että elimistön elektrolyyttista epätasapainoa ei voida luoda natriumin ja kaliumin säätelyllä. Itse olen tämän kuitenkin todennut käyttämällä näitä ja ilman sekä nähnyt omassa kropassani eron. Subjektiivinen näkemys itselläni, joka perustuu omiin kokemuksiin sekä muutamiin huipputasolla kilpaileviin kehonrakentajiin.

Eikö minun vastaukseni nyt riittänyt sinulle? Eli kysyit miten minä olen todennut nämä muutokset? Enkö vastannut sinulle? Nyt en ihan seuraa sun juttujasi. Mä mielestäni olen kyllä vastannut ihan selvästi kysymyksiin. Ja ymmärrän vallan hyvin mikä pointti utilla on.
Halusin vain varmistaa, että sinun todentamisesi perustuu mutuun ja fiilikseen. :) Sen verran täytyy vielä sanoa, että toivottavasti et koskaan muuta viimeistelymetodiasi, sillä esimerkiksi se ACE:en tuomasi paketti oli hienointa mitä Suomen bodyskenessä on hetkeen nähty.

Melkoisen typerä heitto. Vastaus ois varmaan se että Utti on käyttänyt tässä keskustelussa perustelunaan vain tuota Harvardin tutkimusta?

Kyllähän me kaikki, Mika mukaan lukien tiedetään että yleisesti ottaen Utti on myös käytännön puolestapuhuja.

Melkoisen typerä vastaus. Ja ei ole käyttänyt pelkästään tuota. Kannattaa lukea hieman aikaisempia vastauksia ennenkuin tulee haukkumaan kenenkään kommentteja typeräksi :)

Halusin vain varmistaa, että sinun todentamisesi perustuu mutuun ja fiilikseen. :) Sen verran täytyy vielä sanoa, että toivottavasti et koskaan muuta viimeistelymetodiasi, sillä esimerkiksi se ACE:en tuomasi paketti oli hienointa mitä Suomen bodyskenessä on hetkeen nähty.
NO minähän olen koko ajan sanonut, että en perusta näitä asioita mihinkään muuhun kuin omiin käytännön kokemuksiini. Alusta asti olen näin todennut. Ja kyllä, natrium/kalium kikkailut olivat vahvasti ACE kunnon takana. Jokainen millgramma oli tarkasti laskettuna viimeiselle viikolle. Kun sitten oltiin saavutettu se haluttu tila elimistössä, pystyttiin jo leikittelemään kunnolla. Overall kisaan sain pakattua glykogeenia lihaksiin niin että painoin 4 kiloa enemmän kuin oman sarjani kisassa. Ei näitä asioita tehdä arvaillen, nämä tulevat vuosien ja vuosien kokemuksella.

Melkoisen typerä vastaus. Ja ei ole käyttänyt pelkästään tuota. Kannattaa lukea hieman aikaisempia vastauksia ennenkuin tulee haukkumaan kenenkään kommentteja typeräksi :)

Jos et oikeasti onnistu tästä keskustelusta löytämään seikkoja miksi Utti on tässä nyt se "teoreetikko" ja Mika se "käytännön mies" niin täytyy ihmetellä.

Jos et oikeasti onnistu tästä keskustelusta löytämään seikkoja miksi Utti on tässä nyt se "teoreetikko" ja Mika se "käytännön mies" niin täytyy ihmetellä.

Ja sinä et nyt taas ymmärrä että ei ole puhuttu tästä keskustelusta. Kuten sanoin, lue noita aikaisempia viestejä. En jaksa enää sulle vastata jos et voi tuon verran tehdä :)

En ymmärrä hevon vittua mitä täällä kirjoitetaan, mutta itse kuulun myös näihin tyyppeihin jotka uskoo asioita mitkä käytännössä on todistettu. Tämän takia en usko esim Jumalaan :) mutta todennäköisesti molemmat on käytännössä asioita koittanut ja itellä tulee ainakin semmonen tunne melkein että herrat on sopinut tämän väittelyn

Kyllähän se niin menee että jos vaikka palkkarissa on suolaa niin pumpissa olevalle lihassolulle käy samalla tavalla kuin jos vesi-ilmapalloa pistäisi neulalla :david:

En ymmärrä hevon vittua mitä täällä kirjoitetaan, mutta itse kuulun myös näihin tyyppeihin jotka uskoo asioita mitkä käytännössä on todistettu. Tämän takia en usko esim Jumalaan :) mutta todennäköisesti molemmat on käytännössä asioita koittanut ja itellä tulee ainakin semmonen tunne melkein että herrat on sopinut tämän väittelyn
Niin että mitenkä tää nyt meni? Käytännössähän monet ihmiset ovat omien sanojensa mukaan kokeneet jumalan, kun taas teoriassa jumalasta ei ole mitään todisteita.

Olispa kiva kuulla esimerkiksi Mähösen ja muiden jotka enempi valmentaa näkemys tähän asiaan. Ja onhan Utilla myös paljon kokemusta valmentamisesta eikä vaan siitä omasta kropasta.

Ei millään hyvällä, mut oon erittäin ylpee ittestäni, etten oo ikinä osallistunu "DYYDARMYYN" ja BANNERIN KLIKKAUKSIIN. Ei kai kukaan voi väitellä näin kauaa tajuamatta yhtä lausetta.

En ymmärrä hevon vittua mitä täällä kirjoitetaan, mutta itse kuulun myös näihin tyyppeihin jotka uskoo asioita mitkä käytännössä on todistettu.
Jännä vastakkainasettelu täällä tutkimusnäytön ja "käytännön tiedon" välillä. Ihan niin kuin nuo tutkimustulokset tulisivat jonkun tutkijan päästä jonkun teoreettisen pohdinnan tuloksena. Nyt kiistelyn kohteena olevassa tutkimuksessahan nimenomaan testattiin käytännössä, oikeilla ihmisillä, että voiko natriumin ja kaliumin saantia manipuloimalla vaikuttaa kehon natrium-kalium-tasapainoon. Havaittiin, ettei oikein voi.

Mikan "käytännön testi" taas ei tutkinut samaa asiaa, vaikka hän niin ilmeisesti luulee (Mika korjannee, jos olen väärässä). Tässä näyttäisi ennemmin olevan kyseessä ihmiselle tyypillinen heuristiikka: ei vastata alkuperäiseen kysymykseen, vaan kehitetään oma kysymys, vastataan siihen ja vedetään johtopäätös, että vastaus sopii myös alkuperäiseen kysymykseen. Alkuperäinen kysymyshän oli tuo "voiko natriumin saantia manipuloimalla vaikuttaa kehon natrium-kalium-tasapainoon". Mika puolestaan vastaa kysymykseen "voiko natriumin saantia manipuloimalla onnistua kisaviimeistelyyissä". Mikahan ei ole tutkinut, että vaikuttaako natriumin rajoittaminen ja kaliumin syöminen veren tai solujen pitoisuuksiin, vaan hänen havainnot liittyvät siihen miltä keho näyttää. Tästä Mika näyttää tehneen johtopäätöksen, että veren ja solujen natrium- ja kalium-pitoisuuksiin voi vaikuttaa niiden saantia manipuloimalla. Loogisesti tässä johtopäätöksessä ei ole mitään järkeä, sillä mikään havainto ei suoraan osoita tuota. Syitä sille, miksi kunto paranee tuolla "kikkailulla", voi olla esim:

1. Mikan keho toimii eri tavoin kuin Harvardin tutkimuksen koehenkilöillä ja kehon natrium-kalium-tasapaino todella muuttuu
2. Mika kuvittelee koko kunnon paranemisen (se kun on aika vaikeasti luotettavasti mitattavissa)
3. Joku muu taustatekijä on johtanut kunnon paranemiseen.

Ite laittasin rahat vaihtoehdon 3 puolesta.

Sillähän ei ole Mikan kannalta mitään väliä, onko kyse vaihtoehdosta 1 vai 3, pääasia että se toimii. Tieteentekijöille, valmentajille ja muille kisaajille asialla voi kuitenkin olla väliä. Jos jollain muulla kisaajalla Mikan systeemi ei toimi, niin on aika oleellista tietää, että miksi se ei toimi. Syötiinkö kaliumia liian vähän? Natriumia liikaa? Vaikuttiko jokin muu ravintoaine? Tähän ei anna vastausta se, että jokin viimeistely x on toiminut kisaajalla y vuonna z.

Viimeksi muokattu:
Juu mä en ymmättä tätä vihamielisyyttä mitä nyt täällä on. Mä ymmärrän Utin mielipiteen, pointin ja väitteen että elimistön elektrolyyttista epätasapainoa ei voida luoda natriumin ja kaliumin säätelyllä. Itse olen tämän kuitenkin todennut käyttämällä näitä ja ilman sekä nähnyt omassa kropassani eron. Subjektiivinen näkemys itselläni, joka perustuu omiin kokemuksiin sekä muutamiin huipputasolla kilpaileviin kehonrakentajiin.

Itse näen asian lähinnä näin; Utti ei (kai?) tarkoita, että natrium-kalium säätely ei voisi olla osa toimivaa viimeistelyä.
Tarkoittaen sitä, että vaikka tämä siihen käytännönkokemukseen peilaten voikin olla yksi kuntoa edesauttava tekijä, mekanismi ei kuitenkaan ole natrium-kalium suhteen muuttuminen, vaan joku muu puolestaan selittämätön tekijä.

Peräänkuulutan myös sitä, ettei todellakaan ne jiipeen, mähösen, ynnä muiden old school-valmentajienkaan kisaajat ole lähelläkään 100% kisoista iskussa. Sikäli kyllä sillä kuuluisalla genetiikallakin on merkitystä.

Jos bodytietämystä, ja siinä pätevyyttä tosiaan mitattaisiin pelkässä kisamenestyksessä, niin uskoisin Mikan älykkyysosamäärän olevan minimissään mensa-tasoa.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom