SUPERCARB 1kg -40%

Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Joo näin se taitaa vähän olla. Itse voin parhaiten kun tv4 on 19 hujakoilla.

Joo, mulla se oli viime viikolla tehdyssä mittauksessa 17 ja olo on ihan hyvä. Ei haittais vaikka vähän vielä nousiskin mut nyt en ala annosta nostamaankaan kun sitä fiksattiin kesällä. Paljonko on muuten sulla annos?

Alkaa pikkuhiljaa vituttaa. Salilla ei tuu hiki vaikka mitä tekis, ihan sama heilutteleeko puntteja vai juokseeko matolla. Selkä saattaa pikkusen kostua mutta ei muuta. Kusella saa kyllä käydä jos yhtään enempi juo. Saunassakin alkaa hikoiluttaa joskus vartin jälkeen vasta. Mitähän tässä keksis taas...

Joo, mulla se oli viime viikolla tehdyssä mittauksessa 17 ja olo on ihan hyvä. Ei haittais vaikka vähän vielä nousiskin mut nyt en ala annosta nostamaankaan kun sitä fiksattiin kesällä. Paljonko on muuten sulla annos?

Mun annos on 0,1 eli yksi kokonainen "aikuisten tabu". Olo on ihan normaali "pääntoimivuuden" näkökulmasta, mikä tärkeintä. Mullakaan ei hiki nouse ihan samalla tapaa, eikä sykekään. Mutta en pidä niitä ongelmina.

Kuinka nopeasti thyroxinin aloittamisen jälkeen pääkoppa alkaa tuntua "normaalilta"? Sain lääkityksen tänään (vihdoin!) ja nyt odotellaan koska tämä ainainen vituttaa-väsyttää-eikiinnosta fiilis muuttuu paremmaksi..

Kuinka nopeasti thyroxinin aloittamisen jälkeen pääkoppa alkaa tuntua "normaalilta"? Sain lääkityksen tänään (vihdoin!) ja nyt odotellaan koska tämä ainainen vituttaa-väsyttää-eikiinnosta fiilis muuttuu paremmaksi..
Mulla olo alkoi parantua ihan muutamassa päivässä. Tiedä sitten johtuiko se lääkkeen vaikutuksesta, vai siitä tiedosta, että apua on vihdoinkin saatavilla... :)

Kuinka paljon teillä maksaa lääkitys kuukaudessa?

Itselläni annostus on 50mg Levothyroxine ja 20mg Lio, ja noille tulee kuukausihinnaksi n. 180£, eli älyttömän kallista! Ulkomailla siis asun, onneksi terveysvakuutus kattaa tuon. Mietin mitä vastaava lääkitys tulee Suomessa maksamaan sitten kun takaisin muuttaa.

Kiinnostaa siis tietää että millaiset kustannukset muille lääkitys tuo kuukaudessa, ja kustankaako Kela/yksityinen vakuutus osan, ja minkä verran jää omasta pussista maksettavaksi?

Tulipahan nyt mieleen, että täälläkin saattaa olla joku, joka syö lääkitystä turhaan. Oon vasta 21-vuotias ja jo kahteen otteeseen syönyt Thyroxinia, kun TSH ollut koholla. Olen kuitenkin lopettanut lääkityksen jonkun ajan jälkeen ja arvot ovat olleet sen jälkeen normaalit. Viimeisimmän endokrinologin mukaan vaihtelu on ollut sekundaarista ja ohimenevää. Turhaan ei siis omaa hormonitoimintaa kannata sekoittaa syömällä turhia lääkkeitä. Ainoa selittävä toistaiseksi on voinut olla matala kortisoli, että jos lähette selvittää kilpparijuttuja, niin kannattaa pyytää S-Korsol ja ehkä jopa P-ACTH samalla :)

Itselläni annostus on 50mg Levothyroxine ja 20mg Lio, ja noille tulee kuukausihinnaksi n. 180£, eli älyttömän kallista! Ulkomailla siis asun, onneksi terveysvakuutus kattaa tuon. Mietin mitä vastaava lääkitys tulee Suomessa maksamaan sitten kun takaisin muuttaa.

Aika hurjalta kuulostaa tuo hinta. Sadan kappaleen purkki tyroksiinia (0,1 mg) maksaa täällä Suomessa noin neljä euroa (ja kai Kela on siitä ensin korvannut euron pari). Eri nimi lääkkeellä toki.. onko noissa sitten eri vaikuttava ainekin?

Kokeilee olla ilman lopettamalla asteittain, hetki saattaa mennä kunnes oma tuotanto normalisoituu ja olo voi huonontua jos on alkujaankaan kokenut lääkkeestä olevan apua.

Kokeilee olla ilman lopettamalla asteittain, hetki saattaa mennä kunnes oma tuotanto normalisoituu ja olo voi huonontua jos on alkujaankaan kokenut lääkkeestä olevan apua.

No tämä varmaan pätee jos on ns. "itse aiheutettu" kilpparivajis eli kilpparin tulehduksesta lähtenyt.. Saattaa korjaantua ruokavaliolla itsekseen. Sitten taas on meitä joilla vajis on pysyvä ja jo yhden napin poisjättäminen tuntuu olossa..

Ei mulla ollu tulehdusta eikä mitään muutakaan selittävää tekijää löytynyt. Kaksi kertaa se tsh on ollut koholla ja olokin ollut silloin huono. Lääkkeet lykätty kouraan ja sillä selvä. Kuitenkin olen lopettanut lääkkeet, kun en mitään huomattavaa eroa olossa huomannut. Sitten arvo on palannut normaaliksi ja olokin sitä mukaa kohentunut. Viimeksi huomattiin kyllä matala kortisoli, mutta sekin nousi ja olo parani.

En nyt tarkoita, että jos jollain on tsh ollut 10 tai yli, että lähtisi kokeilemaan (paitsi jos tuntuu ettei lääkitys auta). Mutta turhan moni menee lekuriin ja lähtee tyytyväisenä ulos ovesta, kun sai vihdoin diagnoosin ja reseptin käteensä, vaikka tila voisi olla itse aiheutettu (liian kova treeni, vähän lepoa ja ruokaa) ja palautuisi, kun nämä hommat laittaisi kuntoon. Mutta helpommalla pääsee ja placebo auttaa, kun vain uskoo että on ikuisesti sairas ja vetää lopun ikää nappeja purkista.

Ja kyllä, on niitä ikuisesti sairaita ja elinikäisen lääkityksen tarvitsevia, mutta tuntuu, että joka toisella on jos mitäkin vaivaa mikä vain omiin oireisiin sopii ja ko. diagnoosia haetaan niin kauan lääkäreiltä, kunnes joku suostuu antamaan reseptin kouraan.

No tämä varmaan pätee jos on ns. "itse aiheutettu" kilpparivajis eli kilpparin tulehduksesta lähtenyt.. Saattaa korjaantua ruokavaliolla itsekseen. Sitten taas on meitä joilla vajis on pysyvä ja jo yhden napin poisjättäminen tuntuu olossa..
Mä en oo käsittääkseni itse aiheuttanut mitään, vaikka toki paljon oon aina liikkunut, elämässä on ollut stressiä jne mutta mistähän senkin tietää? Ei mulla myöskään mitään tulehdusta ole ollut joten onko se aina niin että liialla "kaikella" aiheuttaa tulehduksen ja se vajaatoiminnan? Meneekö se aina niin että itse aiheutetusta tulee tuo tulehdus?

Katski, mitattiinko sulta silloin S-TPOAb ja S-TyglAb? Eli kilpparin vasta-aineet. Muutenhan sitä tulehdusta ei saa selville ja lääkärit harvoin noita lähetteitä ylipäätään tekee...

Mä en tiedä mitä kaikkia juttuja on olemassa mitkä sen tulehduksen voi aiheuttaa mutta ainakin joillakin liian vähät kalorit voi olla osasyynä ja näitä juttujahan kuulee. Ja toisena tietty nuo viljat, gluteeni ym. Muutama vuosi sitten juttelin erään PT:n kanssa jolla oli ollu asiakkaina kilpparivaivaisia. 28/30 oli saanut lopettaa lääkityksen noudattamalla sen laatimaa ruokavaliota. Ilmeisesti näillä siis oli tuo tulehdus ja kun ruokavalio saatiin kuntoon (vitamiinit, seleenin saanti yms) niin homma alkoikin toimia.

Mun äidillä, siskolla ja serkulla on myös vajis. Joskus oon kokeillut lääkitystä vähentää ja se oli kyllä suuri virhe. Olo oli vielä senkin jälkeen jonkin aikaa kauhea kun nostin lääkityksen takaisin normaaliin. Eli oon jo tähän kohtalooni ja lääkitykseen tyytynyt.

Ne otettiin nyt, kun muutkin olivat normaalit, enkä ole tehnyt elintapoihini minkäänlaisia muutoksia.

Enkä mä täällä ollutkaan syyttävää sormea osoittamassa, vaan lähinnä ilmoittamassa, että turhaankin niitä lääkkeitä saattaa joku syödä.

En ole sen enempää perehtynyt tulehduksiin tmv.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Katski, mitattiinko sulta silloin S-TPOAb ja S-TyglAb? Eli kilpparin vasta-aineet. Muutenhan sitä tulehdusta ei saa selville ja lääkärit harvoin noita lähetteitä ylipäätään tekee...

Mä en tiedä mitä kaikkia juttuja on olemassa mitkä sen tulehduksen voi aiheuttaa mutta ainakin joillakin liian vähät kalorit voi olla osasyynä ja näitä juttujahan kuulee. Ja toisena tietty nuo viljat, gluteeni ym.
Mulla nuo vasta-aineet otettiin ja niitä ei ollut. Eli tulehdusta ei ole ollut. Rautalangasta siis edelleen: Jos syy on joku muu kuin sellainen "sulla nyt on vajaatoiminta ja piste" (esim. stressi, dieetti, huono / itsellesopimaton ruokavalio...), niin silloinko on / tulee aina tulehdus? Riippumatta mikä se syy on mikä sen tulehduksen on aiheuttanut. Haen siis sitä, että koska mulla ei ole tulehdusta niin onko mulla ainakin todennäköisempää, että mä niitä lääkkeitä tarviin eikä ole syytä alkaa kokeilemaan oloa ilman?

Mulla nuo vasta-aineet otettiin ja niitä ei ollut. Eli tulehdusta ei ole ollut. Rautalangasta siis edelleen: Jos syy on joku muu kuin sellainen "sulla nyt on vajaatoiminta ja piste" (esim. stressi, dieetti, huono / itsellesopimaton ruokavalio...), niin silloinko on / tulee aina tulehdus? Riippumatta mikä se syy on mikä sen tulehduksen on aiheuttanut. Haen siis sitä, että koska mulla ei ole tulehdusta niin onko mulla ainakin todennäköisempää, että mä niitä lääkkeitä tarviin eikä ole syytä alkaa kokeilemaan oloa ilman?

Mulla ei löytynyt selittävää syytä ja lausunnossa lukee, että vajis sekundaarista. Joku siis laukaisee sen ja todennäköisesti matala kortisoli, mutta mistä matala kortisoli johtuu, sitä itse endokrinologikaan ei osannut sanoa. Paha oli lähteä enää mitään tutkimaan kun kuukauden sisällä veriarvot muuttuivat epänormaalista normaaliksi. No mutta, ratkaiseva tekijä tässä on se, että koetko saavasi oikeasti apua lääkkeistä eikä vain placebo-apua? Toisin sanoen, et kuvittele että nyt löytyi ratkaisu ja sillä selvä, syöt tyytyväisenä lääkkeitä vai onko sulla käynyt mielessä, että ehkä elämäntilanteessa on ollut hektistä tmv. ja lääkkeistä ei juurikaan ole apua oikeasti. Jos sinusta tuntuu ettet kuvittele lääkkeen auttavan vaan se oikeasti auttaa, niin jatka mun puolesta syömistä. Jos epäilet sen toimivuutta, niin kokeile olla ilman ja muuta muita elämäntapojasi mielekkäämmiksi minimoidaksesi stressin ym. ja käy 2 kk päästä otattamassa uudet arvot.

Kävin yksityisellä lääkärillä kerran ja sen puheista ymmärsin että jos nuo vasta-aineet on koholla, on kilpirauhasen tulehdus meneillään ja sen on mahdollisuus parantua. Mutta oon myös ymmärtänyt että esim. sukurasitteena yms kulkeva vajaatoiminta ei parane (eli itselläni juurikin tämä) jolloin lääkitystä tarvii koko loppuelämän. Primaarinen vajis on siis aivolisäkeperäistä muistaakseni ja sekundaarinen tuon tulehduksen tai muun vastaavan (elämäntilanne, lisämunuainen?) aiheuttamaa.

Voithan sä kokeilla silti sitä lääkityksen vähentämistä jos haluat, mutta mä oon todennu että itselleni siitä ei ole mitään hyötyä, koska kilpirauhasen toiminta ei tuosta itsekseen enää elvy.

Back
Ylös Bottom