SUPERCARB 1kg -40%

Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos mielenkiintoisesta pohdinnasta Katski! Itsellänikin on ollut outoa hormonaalista väsymystä jo vuosia, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa asioiden selvittämisessä. Mielenkiintoista, että sait mittautettua lääkärillä S-kortisolin ja ym. muita harvinaisempia arvoja, mitä yleensä kynsin ja hampain saa mitattua. Jotta laittaisin omankin kokemattoman lusikkani soppaan, niin pitää ensin vähän kaivaa tietoa ja pohtia mitä eroa on ns. perinnöllisellä kilpirauhasen vajaatoiminnalla ja tällä mahdollisesti "itse hankitulla".

Klassisissa tapauksissa kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu autoimmuunitulehduksen aiheuttamasta kilpirauhasen follikkelisolujen tuhoutumisesta, jolloin kysessä on primaarinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Tällöin siis kilpirauhaskudosta on tuhoutunut ja hormonitoiminta joko lamaantunut tai täysin lakannut. Tällöin havaitaan yleensä labroissa follikkelisolujen vasta-aineita ja kohonnut TSH-pitoisuus. Sekundaarinen kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu aivolisäkkeesstä ja tertiäärinen hypotalamuksesta. Sitten on vielä struuman (suurentunut kilppari) aiheuttamat kilpirauhassairaudet, joka voi syntyä jodin puutteesta, kilpirauhaskasvaimista tai kilpirauhastulehduksesta. Tällöin voi olla joko liika- tai vajaatoimintaa.

Mielestäni tätä Katskin esittämää pohdintaa siitä, että tarvitseeko lääkitystä, voi miettiä juuri sillä perusteella mitä tyyppiä oma kilpirauhassairaus on. Jos kyseessä on suvussa kulkeva perinnöllinen taipumus, tai autoimmuunityreoidiitti, ei mielestäni ole kovin todennäköistä että sairaudesta täysin parantuisi. Eli lääkitys varmasti ylläpitää elämänlaatua. Mutta jos kyseessä on ns. epätyypillinen kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka syitä ei löydetä tulehduksesta tai perintötekijöistä, kannattaa miettiä voisivatko syyt löytyä muualta kuin 'sattumasta ja geeneistä'.

Paasto, syömishäiriöt, ravintoaineiden puutokset, yksipuoliset ruokavaliot, korkea stressitaso vaikuttavat epäsuorasti aineenvaihduntaan. Kilpirauhanen vaatii toimiakseen muutakin kuin jodia (seleeni, rauta), mutta on myös viitteitä siitä, että suomalaisten joditasot ovat laskussa, (Jodin saanti vähenee - Ruoka - Ruoka - Helsingin Sanomat). Suurin osa jodista saadaan maitotuotteista, viljatuotteista ja jodioidusta ruokasuolasta. Näiden kolmen käyttötasot ovat monien fitness/ruokavaliohifistelijöiden arjessa murroksessa. Ollaan joko viljattomalla, maidottomalla tai teollista suolaa sisältämättömällä ruokavaliolla, jolloin se 150 mikrogrammaa jodia päivässä voi jäädä saamatta. Liikaa ei jodiakaan kuuluu saada, eikä se varmasti yksiselitteisesti muuttaisi näiden 'omituisista syistä' alkaneiden kilpirauhasvaivojen tilannetta.

Muita ruokavaliossa esiintyviä, kilpirauhasen toimintaa lamaavia tekijöitä ovat mm. goitrogeeniset kasvikset, eli pääasiassa ristikukkaiset vihannekset (kaalikasvit), monet juurekset ja jotkut hedelmät. Erikoisruokavalioissa näiden goitrogeenisten ruoka-aineiden syönti raakana - jolloin lamaavat vaikutukset ovat korkeammat, voi olla suurempaa kuin tavallisessa ruokavaliossa. Jos syyt eivät ole ruokavaliossa, mennäänkin jo sen verran endokrinologiselle tasolle, ettei tavis voi enää sanoa varmaksi mitkä syyt voisivat olla. Syyt menevät jo jonnekin lisämunuais-aivolisäke-hypotalamustasolle ja näiden väliseen vuorovaikutukseen suhteessa kilpirauhasen toimintaan. Uskon ettei koululääketiedekään osaisi vastata kysymykseen, miten nämä sektorit voivat vaikuttaa toistensa aktiivisuuteen.

Mutta se, mikä on varmaa on että kannattaa edes yrittää löytää syitä omaan tilanteeseensa, jos syyt eivät ole geeneissä. Lääkitys parantaa oloa, mutta niin kuin monissa sairauksissa, se ei hoida sairauden syytä. Jos ongelman alkulähteille pääsee, niin koko ongelman voisi saada pois päiväjärjestyksestä. Eikö tämä olisi kannattavaa niin terveydellisesti kuin taloudellisestikin? Itse en ainakaan lannistu vielä... Olen jo päässyt pitkälle elämäntilanteeni parantamisessa = STRESSIN POISTAMISESSA. Uskon että stressi ja pitkä syömisongelmatausta ovat syyt omaan väsymykseeni ja hormonaalisiin vaivoihin. Kun tämä viimeinen suuri, opiskeluun liittyvä stressijakso hieman laimentuisi, niin olisin taas hieman terveempi ja keho saisi mahdollisuuden palautua. Liikunta vaihtui arkiliikunnaksi jo pari vuotta sitten ja ruokavalio sallivaksi. Pelkästään näillä pääsin jo pitkälle olon parantamisessa :).

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Klassisissa tapauksissa kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu autoimmuunitulehduksen aiheuttamasta kilpirauhasen follikkelisolujen tuhoutumisesta, jolloin kysessä on primaarinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Tällöin siis kilpirauhaskudosta on tuhoutunut ja hormonitoiminta joko lamaantunut tai täysin lakannut. Tällöin havaitaan yleensä labroissa follikkelisolujen vasta-aineita ja kohonnut TSH-pitoisuus. Sekundaarinen kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu aivolisäkkeesstä ja tertiäärinen hypotalamuksesta.
Eli juuri päinvastoin kun tuossa yllä pohdimme?? Eli tulehdus on se perinteinen merkki että lääkitys on tarpeen ja tuo aivolisäkeperäinen voi olla itse aiheutettua? Eli tuo sekundaarinen versio. Hemmetti että tässä on ihan sekaisin mikä on mitäkin.

Mulla ei siis ollut tulehdus, joten mulla on sekundäärinen? Ja se voi olla itse aiheutettua? Mulla oli samaan aikaa korkeat kortisoli- ja kolesteroliarvot ja matalahko DHEAS sekä ferritiini. Jos nämä nyt jotenkin auttaisi asian tulkinnassa.

Sen tulehduksen voi kyllä myös nimenomaan saada aikaan myös ruokavaliolla/stressillä/liialla liikunnalla ym joten mä en edelleen allekirjoita kaikkea mitä Sabi tuossa kirjoitti. Varmaan on joo paljon muitakin asioita kuin se tulehdus joka vajiksen laukaisee ja parantua voi eliminoimalla nämä asiat elämästä mutta sitä en tiedä onko niillä mitään tekemistä esim. aivolisäkkeen kanssa.

Sen tulehduksen voi kyllä myös nimenomaan saada aikaan myös ruokavaliolla/stressillä/liialla liikunnalla ym joten mä en edelleen allekirjoita kaikkea mitä Sabi tuossa kirjoitti. Varmaan on joo paljon muitakin asioita kuin se tulehdus joka vajiksen laukaisee ja parantua voi eliminoimalla nämä asiat elämästä mutta sitä en tiedä onko niillä mitään tekemistä esim. aivolisäkkeen kanssa.
Tietolähteeni vajaatoiminnan tyyppien suhteen on oppikirja (Haug Egil, Sand Olav, Sjaastadt Øystein V. Ihmisen fysiologia. 2009). En siis itse näitä keksinyt :/. Muu pohdinta vajaatoimintaa mahdollisesti edesauttavista tekijöistä - kuten ruokavaliosta, oli pääosin omaa pohdintaani. Goitrogeenit ja jodi ihan tieteellisesti todistettujakin vaikuttajia. Primaarinen kilpirauhasen vajaatoiminta on kuitenkin autoimmuunitulehduksen aiheuttamaa (vrt. ykköstyypin diabetes jossa kehon oma immuunipuolustus tuhoaa haiman beetasoluja). Syitä siihen miksi autoimmuunitulehdus syntyy onkin toinen tarina. Onko se geenit vai mediaseksikkäät ruokapahikset ym.(?) meneekin osittain arvaustieteen pohjalle.

Miksei aivolisäke voisi vaikuttaa hormonien säätelyyn? Sääteleehän se negatiivisen palautevaikutuksen kautta aineenvaihduntahormonien, kuten kilpirauhashormonien ja kortisolin eritystä. Jos hormonia on liikaa niin jarrua päälle ja jos liian vähän niin kaasu pohjaan-tyylillä. Aivolisäke ja sitä säätelevä hypotalamus ovat keskushermoston osia, joihin (etenkin hypotalamukseen) vaikuttavat hermoradat, limbinen järjestelmä (tunteet ym.). Joten näille voisi ainakin kuvitella jotain monisyisempiäkin yhteyksiä, kuin vain pelkkä hormonien pitoisuuden säätely ja mittaus. Mikseivät stressi ja tunteet voisi olla yhteydessä aineenvaihduntaan, jota kilpirauhanen säätelee? Asiaa on ainakin mielenkiintoista pohtia.

On aina vaikeaa yhdistää omat kokemukset, pseudotieteet ja tiede yhdeksi uskottavaksi pohdinnaksi. Nykyään on niin paljon sormia, jotka osoittavat milloin mitäkin pahista, kuten gluteenia ja sokeria ynnä muita joidenkin lähteiden mielestä tulehdusta edistäviä aineita. Uskon että sinun pohdintasi ns. tulehduksesta perustuu juuri näiden edellä mainittujen asioiden aiheuttamaan "hiljaiseen tulehdukseen" jota lääketiede ei välttämättä pysty mittaamaan tai edes tunnusta olemassa olevaksi. Tätä voi verrata niihin jotka uskovat/tuntevat sairastavansa keliakiaa vaikka keliakiatesteissä ei näkyisikään tulehdusta.

Kaikesta pohdinnasta huolimatta uskon yksilötasolla elintapojen vaikutukseen ja ehkäpä tähän "tulehdukseenkin". Ei tässä kannata jäädä odottamaan vahvistusta siitä mitä kannattaa ja mitä ei kannata syödä. Jos vaikka gluteeniviljat aiheuttavat vatsakipuja ja maitotuotteet tuntuvat huonolta, niin kyllä ne voi henkilökohtaisistakin syystäkin eliminoida ruokavaliosta. Pohdintani tarkoitus ei ollut kieltää ketjussa esiintyneitä aiempia argumentteja siitä, mikä sen kilpirauhasen voi saada sekaisin. Kyse oli enemmänkin tieteellisten faktojen tuomisesta kaiken keskelle, ihan niin kuin kuriositeettina. Ainakin nämä väitteet on jo todistettu.

Tietolähteeni vajaatoiminnan tyyppien suhteen on oppikirja (Haug Egil, Sand Olav, Sjaastadt Øystein V. Ihmisen fysiologia. 2009). En siis itse näitä keksinyt :/. Muu pohdinta vajaatoimintaa mahdollisesti edesauttavista tekijöistä - kuten ruokavaliosta, oli pääosin omaa pohdintaani.
Osaisitko pohtia apunani tuota mun tilannetta? Olen siis syönyt 1,5 v Thyroxinia kun alkava vajaatoiminta oli diagnoosi TSH:n ollessa 5,1 ja T4V 13,4. Hiuksia lähti, palautumisongelmia jne. Tulehdusta ei kuitenkaan ollut. Ferritini- ja DHEAS-arvot alakantissa, ei keliakiaa ja aamukortisoli yli viitearvojen ja kolesterolikin noussut vaikka aina ollut normaali.

Olen normaali syöjä, en välttele mitään ja olen aina ollut hyvä syömänen ja normaalipainoinen, BMI 21-22. Ollut 2 kertaa dieetillä, 3 vkoa (Jutan GFG kokeilumielessä) ja 6 vkoa (maltillisesti 1850 kcal). Treenannut paljon (en 1,5 h tuntia enempää päivässä), mutta pitänyt sen 1-2 lepopäivää aina. Ei mitään ylilyöntejä siis. Ainoa haaste on stressi jota työ/kiire/elämäntilanne aiheuttaa. Jotenkin en siis jaksaisi uskoa, että olen "itse aiheuttanut" tämän, mutta voiko stressi tosiaan aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa niin, että siitä voi toipua? Vaikka sitä tulehdusta ei siis olekaan / ollutkaan.

En ole saanut ihan parasta mahdollista hoitoa tähän vaivaan / tilanteeseen Mehiläisessä (juoksutettiin eri lääkäreillä pitkään ja ihmeteltiin tilannetta), mutta en toki netin keskustelujen perusteella tee mitään muutoksia esim. lääkitykseen - olisi kuitenkin kiva avartaa vähän omaa ajattelua asiassa. Olenko lopun elämää "sairas" ja lääkkeiden varassa vai voisiko tästä olla mahdollisuus vielä toipua?

Huokaus, alan olla todella kypsä tähän omaan tilanteeseen. Vajaatoimintadiagnoosista on nyt 2,5 vuotta. Arvot on kohdillaan ja olokin pääsiassa hyvä, mutta kroppa ei vain toimi oppikirjojen mukaan. Diagnoosin jälkeen onnistuin pudottamaan painoa kymmenisen kiloa, sitten laihtuminen jostain syystä pysähtyi, vaikka yritin mitä. Elintavat eivät ole muttuneet ja syön terveellisesti, tarkkailen saavani kaikkea tarpeeksi, herkuttelen todella harvoin ja liikuntaa harrastan yleensä 5 päivänä viikossa, joistta kaksi salitreeniä. Viimesyksynä sitten sain vielä rasitusvamman, jonka paraneminen kesti pikään ja liikunnat luonnollisesti väheni, kun kaikkea ei pystynyt tekemään. Syömiset kuitenkin pidinkohdallaan ja tein liikunnan osalta sen, mitä vammaltani pystyin. silti paino nousi taas kohisten melkein lähtöpisteeseen. :curs:
Nyt alkuvuodesta olen pystynyt liikunnankin suhteen palaamaan takaisin vanhoihin rutiineihin, mutta arvatkaas mitä? Paino ei putoa edellenkään. Ylipainoa siis löytyisi ja turhauttaa ja välillä jopa itkettää se, että minulla olisi kaikki maailman tahto, tieto ja työkalut päästä viihdoinkin liikakiloisat eroon ja olla itseeni tyytyväinen, muttaa kun kroppa ei tee yhteistyötä. Typerä kilpirauhanen ja typerä hitaalla käyvä keho. Kyllähän se syö naista, kun käyttää aikaansa ja voimiaan treenaamiseen ilman näkyviä tuloksia. JA erityisesti harmittaa se, että kun olen edelleen pullea, niin tottahan ihmiset vetävät minusat yleensä ensimmäisenä sen johtopäätöksen, että olen vain saamaton sohavperuna.

Onko kellään kokemusta painonpudotuksesta vajaatoiminnan kanssa? Siis onnistuneesta. Sekin on jo lannistavaa, että mistään ei tunnu löytyvän oikeasti pätevää ja testattua tietoa siitä. Ehkä olen vain tuomittu olemaan reunoilta pehmeä koko lopun ikääni.

Huokaus, alan olla todella kypsä tähän omaan tilanteeseen...

Mitkä sun viimeisimmät arvot on olleet ja millon mitattu? Monihan joutuu säätämään tuota annosta myöhemmin, kun se määrä jolla aloitettiin ei olekaan enää sopiva. Toisaalta taas laihdutus on "normaalillekin" ihmiselle haastavaa jos sen tekee väärin, joten syy ei välttämättä ole kilpparissa. Laitapas vaikka myös kalorimäärä tänne ja muutenkin tarkemmin ruuat niin katotaan.

Kacey, pudotin 15kg puolessa vuodessa, vajaatoiminta on ollut vuosia ennen sitä. Painonpudotus tyssäsi liian vähillä kaloreilla ja jatkui taas kun lisäsin ruokaa niin ettei ollut nälkä. Runsaampia hiilareita vedin vain treenipäivinä, itselleni eivät korkeat hiilarit sovi muutenkaan.

Viimein kontrollikoe oli marraskuussa, tsh 1,1. t4v:tä en nyt tarkkaan muista, mutta siinä ei olekaan ollut ongelmaa. Lääkärikin on sen verran kuunteleva ja asianmukainen, että ottaa munkin mielipiteen huomioon. Nostettiin siis annostusta alle vuosi sitten, kun oma olo sanoi niin. Sen jälkeen väsymys ja muut oireet onkin pysyneet poissa, mutta aineenvaihdunta ei vain tottele kuria. Siinä mielessä oma lääkäri (ja Suomessa muutenkin monet hoitoihmiset) on vähän ikävä, että sitä painonhallintaa ei kauhean tosissaan oteta, ellei ole oikeasti sairaalloisen ylipainoinen. Jos lääkärissä/terkkarissa valittelee laihtumisen vaikeutta, niin tunnutaan vetävän vain se johtopäätös, että kuitenkin huijaan jossain, enkä oikeasti laihduta ns. oikein.

Olen muuten hiilareiden karsimistakin kokeillut, kun se tuntuu monille tepsivän, mutta minulle ei vain sovi, menee kroppa enemmän sekaisin. Oireet paheni, unettomuus palasi (olen mutuenkin vähän huono nukkuja), enkä jaksanut tehdä yhtään mitään. Joku karppaus ei siis ole mulle vaihtoehto, tosin en nykyäänkään mätä hiilareita niinkään paljoa kuin vaikka viralliset määräykset sanoo. Eikä nekään ole höttöhiilareita.

Nyt satuin lukemaan siitä kuinka vajis happamoittaa kehon ph:ta, mikä taas voi hidastaa aineenvaihduntaa ja vaikuttaa rasvan palamiseen. Olen siis vähän markkinoinnin uhri ja hankin sellaista emäksisöivää kivennäisainelisää. :D Tässä näemme, että oon valmis kokeilemaan melkein mitä vain, mutta on tuokin ihan järkeenkäpä teoria. Tiettyjä kivennäisaineita kuin vajaatoiminnasta kärsivää tarvitsee erityisesti. Katsotaan siis, mitä tapahtuu.

Tänään soitti terkkari tuloksia, ja TSH 5,3 ja T4v 12. Antoi kyllä jatkolääkäriajan parin viikon päähän, mutta ei noista arvoista muuten osannut sanoa, muutakuin että TSH on viitearvoihin nähden hieman koholla. Onko tuo 5,3 millainen lukema, luulisi ettei lääkitystä ainakaan aloiteta vielä noilla arvoilla?
Mulla aloitettiin noilla arvoilla lääkitys. Nyt syön 0,1 tabua ja olo on tasoittunut ja hyvä. Yleensä aloitetaan kyllä jo noilla arvoilla JOS on oireita. Olon pitäisi olla merkittävin syy aloittaa lääkitys ja arvioida sen toimimista.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mulla aloitettiin noilla arvoilla lääkitys. Nyt syön 0,1 tabua ja olo on tasoittunut ja hyvä. Yleensä aloitetaan kyllä jo noilla arvoilla JOS on oireita. Olon pitäisi olla merkittävin syy aloittaa lääkitys ja arvioida sen toimimista.

Mulla alotettiin kans suurinpiirtein samoilla, TSH tais olla 5,9 mut siinäkin kävi niin että lääkäri sanoi että laitetaan vaan kontrolliaika parin kuukauden päähän ja otetaan uudet labrat ilman lääkitystä. Sanoin sitten ite etten enää jaksa tätä oloa ja vaadin lääkityksen ja sen sain.

Viimein kontrollikoe oli marraskuussa, tsh 1,1. t4v:tä en nyt tarkkaan muista, mutta siinä ei olekaan ollut ongelmaa. Lääkärikin on sen verran kuunteleva ja asianmukainen, että ottaa munkin mielipiteen huomioon. Nostettiin siis annostusta alle vuosi sitten, kun oma olo sanoi niin. Sen jälkeen väsymys ja muut oireet onkin pysyneet poissa, mutta aineenvaihdunta ei vain tottele kuria. Siinä mielessä oma lääkäri (ja Suomessa muutenkin monet hoitoihmiset) on vähän ikävä, että sitä painonhallintaa ei kauhean tosissaan oteta, ellei ole oikeasti sairaalloisen ylipainoinen. Jos lääkärissä/terkkarissa valittelee laihtumisen vaikeutta, niin tunnutaan vetävän vain se johtopäätös, että kuitenkin huijaan jossain, enkä oikeasti laihduta ns. oikein.

Olen muuten hiilareiden karsimistakin kokeillut, kun se tuntuu monille tepsivän, mutta minulle ei vain sovi, menee kroppa enemmän sekaisin. Oireet paheni, unettomuus palasi (olen mutuenkin vähän huono nukkuja), enkä jaksanut tehdä yhtään mitään. Joku karppaus ei siis ole mulle vaihtoehto, tosin en nykyäänkään mätä hiilareita niinkään paljoa kuin vaikka viralliset määräykset sanoo. Eikä nekään ole höttöhiilareita.

Nyt satuin lukemaan siitä kuinka vajis happamoittaa kehon ph:ta, mikä taas voi hidastaa aineenvaihduntaa ja vaikuttaa rasvan palamiseen. Olen siis vähän markkinoinnin uhri ja hankin sellaista emäksisöivää kivennäisainelisää. :D Tässä näemme, että oon valmis kokeilemaan melkein mitä vain, mutta on tuokin ihan järkeenkäpä teoria. Tiettyjä kivennäisaineita kuin vajaatoiminnasta kärsivää tarvitsee erityisesti. Katsotaan siis, mitä tapahtuu.

Kannattaa tarkkaan seurata noita arvoja, koska sehän ei riitä, että ne ovat viiterajoissa. Lääkityksellä tuo TSH saa olla reilusti alle yhden, kunhan ei mene mittaamattomiin. Itsellä oli TSH 1.8 ja T4V 8.5 (silloinen viiteraja 8-21), kun sain tapeltua itselleni lääkityksen. Nyt TSH on 0.43 ja T4V 20 ja vaikka monet oireet hävisivät melkein heti lääkityksen alettua neljä vuotta sitten, niitä edelleen on runsaasti eikä paino tipu mitenkään päin. Nyt sitten onkin selvinnyt, että T3V, jonka pitäisi olla viiterajojen yläneljänneksellä, kuten T4V:nkin, on alle puolenvälin eli Thyroxin (T4) ei muunnukaan elimistössä T3:ksi. Parhaillaan odottelen viimeisiä labratuloksia ja sitten lääkitys ilmeisesti vaihtuu joko Thyroxin+Lio -yhdistelmähoitoon, pelkkään Lioon tai kokonaan eläinperäisiin.

Aivan käsittämätöntä muutenkin, miten retuperällä kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito Suomessa on. Valtaosa lääkäreistä tuijottaa sokeasti viitearvoja sen sijaan, että tarjoaisivat oireenmukaista hoitoa. Viimeksi alle kuukausi sitten yksi sisätautilääkäri olisi ottanut Thyroxinin pois ja tarjosi masennuslääkkeitä tilalle. :curs: Onneksi vihdoin löysin sellaisen lääkärin, joka asioista jotain ymmärtääkin.

Kannattaa olla tarkkana myös noiden funkkarilääkäreiden kanssa..kaikki ei ole sielläkään pelkästään sitä pyytetöntä hyvä tekemässä kuten annetaan monessa paikassa ymmärtää.

Tuli mieleen kysyä, että aiheuttaako tyroksiini kenelläkään närästystä?

Itse syön vuoropäivin 75 microg ja 100 microg. Oireet alkavat heti lääkkeen oton jälkeen. Rintaa puristaa ja happamia röyhtäyksiä nousee suuhun. :(

Hei! Onko täällä ketään jolla on kilpirauhasen liikatoiminta? Jos on niin miten sitä on hoidettu ja kuinka pian olit taas kunnossa (esim. pääsee kunnolla treenaamaan)? Tai muuten vaan kokemuksia?

Tuli mieleen kysyä, että aiheuttaako tyroksiini kenelläkään närästystä?

Itse syön vuoropäivin 75 microg ja 100 microg. Oireet alkavat heti lääkkeen oton jälkeen. Rintaa puristaa ja happamia röyhtäyksiä nousee suuhun. :(

Mä käytän eläinperäistä eikä mua närästä mutta kun olen kahlaillut viime aikoina näitä vajaatoimintajuttuja läpi niin olen törmännyt sellaiseen asiaan että kilpirauhasen vajaatoiminta vähentää vatsahapon eritystä, mikä ilmenee mm. närästyksenä. Lue lisää täältä: Vatsahappotesti | Kaisa Jaakkola

Voi paska. Äidilläni (67 v.) löydettiin kilpparin vajaatoiminta. Oireista raukka on kärsinyt jo vuosia, ihan suoraan oppikirjoista, eikä lääkärit tajua laittaa kilpparikokeeseen?! Sanoi, ettei niitä hänen mielestään ole aiemmin otettu. On käynyt läpi vakavan syövän, leikkauksen ja sädehoidon, ja nyt sitten tämä. Hyvä tietysti, että löytyy syy väsymykselle, krooniselle ummetukselle (ja välillä kauhea ripuli), palelulle, masennukselle, ajatuskoomalle... No, menee kohta uudelleen tutkimuksiin, pyydän häntä pyytämään tulokset paperille mukaan. Kaikkea on tutkittu tuon ummetuksen ja ripulin vuoksi, eikä mitään löytynyt.

Mutta. Perkele mullahan on myös näitä oireita, tajusin nyt kun niistä luin. Hiuksia lähtee ajoittain tukoittain, ja hiukset ovat muuttuneet viime vuosina oudon ja hirveän kuiviksi ja elottomiksi, eivät ennen koskaan olleet tällaiset. Kuukautiset ovat muuttuneet hurjan runsaiksi, vajaassa vuorokaudessa tulee jo monta isoa kuukautiskuppia (30 ml kuppi) ja usein vuotaa yli. Tämä on ihan uutta, ja olen sentään jo 48 v. Luin, että kuukautiset ovat runsaat, jos vuodon kokonaismäärä per kuukautiset on yli 80 ml. Mullahan tulee se täyteen nykyisin jo selvästi alle vuorokaudessa kuukautisten ekana päivänä!

Välillä palelee, ja on aika saamaton olo (se tosin ei ole adhd-tyyppiselle ihmiselle mitään uutta). Välillä ääni on hassun matala ja kurkku karhea. Tasapaino-ongelmia on ajoittain ollut, rytmihäiriöitä tai sellaista sydämentykytystä, varsinkin nukkumaan mennessä lähes jatkuvasti viime vuosina. Toinen verenpaineeni (en muista kumpi, kun ei ole koskaan ollut ongelmia) on noussut, vaikka se on aina ennen ollut vähän liiankin alhainen. Saatan nukkua hyvinkin 10-12 tuntia ajoittain, minimi 8 h ja mieluiten noin 9 h. Yhteen aikaan oli pakko ottaa päikkäreitäkin. Ajoittain taas heräilen yöllä muutaman tunnin jälkeen. Olen usein ärtynyt ja lievästi masentunut, se vaihtelee ennustamattomasti. Näkö heikkenee nopeasti (liittyy toki ikäänkin), hämäränäkö heikentynyt. Kylmät jalat. Välillä sormenpäät puutuvat.

En kuitenkaan ole lihonut juurikaan vaan olen edelleen hyvin hoikka, vaikka vatsaa tuntuu tulevan hetkessä, alle viikossa, jos syö jotain moskaa liikaa. Toisaalta pystyn syömään ihan normaalisti, enkä liho. Aineenvaihdunta oli nuorena sairaan nopea, ja on toki hidastunut iän myötä, mutta en mä sitä hitaaksi kai sanoisi. Kaikki peruslabra-arvot ovat hyvät. Ehkä tilanne ei vielä ole kovin vakava?

Minulla syy ei ole liiallisesta treenissä tai dietissä (jota en harrasta) vaan terveysintoilussani! :( Olen syönyt ruusu- ja muuta luonnollista suolaa jo vuosia, eli niissä ei ole lainkaan jodia. Muualta saan suolaa käytännössä vain (valitettavan suolaisista) leikkeleistä, ja olinkin luullut, että se riittää. Mutta kuulin, että elintarviketeollisuus ei välttämättä käytäkään jodioitua suolaa, koska se on kalliimpaa?! Eli luultavasti minulla on noin 6 vuoden jodinpuutos.

Kysynkin nyt teiltä viisaammat. Koska oireeni eivät kai vielä ole kovin pahat, onko toivoa, että tästä vielä tokenen jodillisella suolalla? Mitä muuta? Sinkkiä, kuparia, seleeniä? Kahvia juon 2 kuppia päivässä, viinipullollinen viiniä viikossa. En tupakoi, syön muuten terveellisesti ja liikun.

Kannattaisiko varmuuden vuoksi mennä kilpirauhaskokeisiin? Mitä siellä muuten pitää pyytää/vaatia? Tämä olisi hyvää tietoa äitini vuoksi, jolla nämä oireet ovat paljon selvemmät ja arvoissa tosiaan häikkää jo todettiin.

Miksi helvetissä lääkärit eivät passita oireilevia heti kilpparikokeisiin? Eivät kai ne mitään kauhean kalliita ole? Luulisi, vakavista oireista kärsivä syöpäpotilas nyt laitettaisiin kilpparikokeisiinkin, kun vuosien outo ummetus ja sairas väsymys ja masennus vaivaa... Hänkin tosin on syövän jälkeen hyvin laiha (jalat hammastikut, mutta vatsaa on suhteellisen paljon eli läskiä).

Kiitos etukäteen neuvoista!! Vähän nyt huolestuttaa, niin äitini kuin itseni puolesta...

Minulla syy ei ole liiallisesta treenissä tai dietissä (jota en harrasta) vaan terveysintoilussani! :( Olen syönyt ruusu- ja muuta luonnollista suolaa jo vuosia, eli niissä ei ole lainkaan jodia. Muualta saan suolaa käytännössä vain (valitettavan suolaisista) leikkeleistä, ja olinkin luullut, että se riittää. Mutta kuulin, että elintarviketeollisuus ei välttämättä käytäkään jodioitua suolaa, koska se on kalliimpaa?! Eli luultavasti minulla on noin 6 vuoden jodinpuutos.

Kysynkin nyt teiltä viisaammat. Koska oireeni eivät kai vielä ole kovin pahat, onko toivoa, että tästä vielä tokenen jodillisella suolalla? Mitä muuta? Sinkkiä, kuparia, seleeniä? Kahvia juon 2 kuppia päivässä, viinipullollinen viiniä viikossa. En tupakoi, syön muuten terveellisesti ja liikun.

Kannattaisiko varmuuden vuoksi mennä kilpirauhaskokeisiin? Mitä siellä muuten pitää pyytää/vaatia? Tämä olisi hyvää tietoa äitini vuoksi, jolla nämä oireet ovat paljon selvemmät ja arvoissa tosiaan häikkää jo todettiin.
Minä tekisin niin, että kävisin kokeessa ihan varmuuden vuoksi, jotta näkisi tilanteen. Esim. jos olet syönyt kananmunia ja maitotuotteita niin niissähän on kanssa ihan kivasti jodia. Jos tilanne on jo arvojen puolesta paha, niin kuuntelisin fiksua lääkäriä asiassa. Jos taas vielä rajoissa, niin tekisin sellaisen kilpirauhasen aktivointiprojektin. Käytännössä tarkoittaa monipuolista, hyvää syömistä, stressitöntä elämää kaikin puolin, tiettyjen ruoka-aineiden välttelyä ja tiettyjen lisäämistä sen jodioidun suolan lisäksi. Sinkkiä, seleeniä, mangaania jne.

Ravinto ja lisäravinteet |

Minä tekisin niin, että kävisin kokeessa ihan varmuuden vuoksi, jotta näkisi tilanteen. Esim. jos olet syönyt kananmunia ja maitotuotteita niin niissähän on kanssa ihan kivasti jodia. Jos tilanne on jo arvojen puolesta paha, niin kuuntelisin fiksua lääkäriä asiassa. Jos taas vielä rajoissa, niin tekisin sellaisen kilpirauhasen aktivointiprojektin. Käytännössä tarkoittaa monipuolista, hyvää syömistä, stressitöntä elämää kaikin puolin, tiettyjen ruoka-aineiden välttelyä ja tiettyjen lisäämistä sen jodioidun suolan lisäksi. Sinkkiä, seleeniä, mangaania jne.

Ravinto ja lisäravinteet |

Kiitos Tiuskis! :) Menen kokeeseen. Ja kiitos linkistä, tutustun sivustoon.

Maitotuotteillekin olen yliherkistynyt ammoisen vuosia kestäneen kroonisen työstressin (ja burnoutin) vuoksi, kuten monelle muullekin ruoka- ja lisäaineelle, mutta kananmunia syön vaihtelevasti. Tosin niitä on tullut syötyä enemmän vasta viime vuosina, ja näemmä melko joditonta elämää olen viettänyt vuodesta 2008.Raa'at vihanneksetkaan eivät enää käy, kuten ei mikään "elävä" (idut, siemenet), eivät sienet, ei levä... LIsta on pitkä. IHan perseestä. Eli autoimmuunijärjestelmä on jo hajalla. D:tä, omega-3:sta ja magnesiumia olen syönyt riittävästi jo vuosia. Täytyy lisätä noi mitä linkittämälläsi sivulla mainitaan. 2 parapähkinää päivässä kattaa seleenin tarpeen, luulisin. C-vitskua hedelmistä ja marjoista.

Mitä välttelisit? Aamukahvista (2 isoa mukia) vaikea luopua, muulloin päivällä en juo lainkaan kahvia. Teetä harvoin. En tupakoi. Stressaantumisen hallitsen ;).

Kuka on fiksu lääkäri, ilmeisesti asiaan perehtynyt yksityislääkäri? Äidinkin vuoksi otan nyt tästä selvää. Hän tosin on köyhä eläkeläinen, jolla ei ole varaa yksityisiin. Eipä tosin juuri minullakaan.

Back
Ylös Bottom