Kilpirauhasen vajaatoiminta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä välttelisit? Aamukahvista (2 isoa mukia) vaikea luopua, muulloin päivällä en juo lainkaan kahvia. Teetä harvoin. En tupakoi. Stressaantumisen hallitsen ;).

Kuka on fiksu lääkäri, ilmeisesti asiaan perehtynyt yksityislääkäri? Äidinkin vuoksi otan nyt tästä selvää. Hän tosin on köyhä eläkeläinen, jolla ei ole varaa yksityisiin. Eipä tosin juuri minullakaan.
Mun mielestä (nää on vaan taviksen mielipiteitä sitten), tuo aamukahvi on ihan ok. Tärkeintä on hallita tuo stressi. Välttelisin vehnää, maissia, soijaa ja sokeria. Sit jos oikein haluaa lähteä skaprille linjalle niin:

Kaalit, kaalirapia, persikoita, päärynöitä, pinaattia, mansikoita, retiisejä tai turnipseja, pinjansiemeniä, maapähkinöitä, ohraa ja rypsiöljyä pitäisi vältellä ja syödä vähemmän, ilmeisesti. Nämä ovat tällaisia "ehkä näin tai sitten ei" -tyyppisiä juttuja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuka on fiksu lääkäri, ilmeisesti asiaan perehtynyt yksityislääkäri? Äidinkin vuoksi otan nyt tästä selvää. Hän tosin on köyhä eläkeläinen, jolla ei ole varaa yksityisiin. Eipä tosin juuri minullakaan.
Riippuu mistä päin ootte, mut netistä löytyy hyviä kilpirauhaseen erikoistuneiden lääkäreiden suosituksia kun vähän googlailee ja katsoo noita kilppari-keskustelupalstoja. Yleensä ne tuppaa olemaan yksityislääkäreitä ja kalliita sellaisia. Muuten en välttämättä suosittele pysähtymään kovin pitkäksi ajaksi noille palstoille ;)
 
Mun mielestä (nää on vaan taviksen mielipiteitä sitten), tuo aamukahvi on ihan ok. Tärkeintä on hallita tuo stressi. Välttelisin vehnää, maissia, soijaa ja sokeria. Sit jos oikein haluaa lähteä skaprille linjalle niin:

Kaalit, kaalirapia, persikoita, päärynöitä, pinaattia, mansikoita, retiisejä tai turnipseja, pinjansiemeniä, maapähkinöitä, ohraa ja rypsiöljyä pitäisi vältellä ja syödä vähemmän, ilmeisesti. Nämä ovat tällaisia "ehkä näin tai sitten ei" -tyyppisiä juttuja.

voi luoja... Toivon todellakin, että mun arvot on hyvät ja että tästä palaudun... Stressihän mut alun perin hajotti ja aiheutti vajaa kymmenen vuotta aitten ne yliherkkyydet. Ja niitä tulee näköjään lisää. Eli listalta on pois joka tapauksess noista maapähkinä, siemenet, vehnä. Kaaleja ei voi syödä raakana. Rypsiöljyä menee vain oivariinissa. Sokeria syön aika vähän, soijaakin mahd vähän, tosin soijamaito korvaa kahvissa sen maidon ja soijajugurttia syön joskus.

huomasin, että kilpparivaivoissa on samoja oireita kuin ylikunnossa ja (mun) ruokayliherkkyyksissä, niissä kaikissa samanlaisia. Ankamoinen vyyhti ja kokonaisuus tämä ihminen... Ja jokaisessa syy palautuu myös stressiin.

Toivon, ettei kummankaan, mun tai mutsin tarvii etsiä yksityistä. Mutsilla varsinkin kyllä voi tulla vielä ongelmia...

Kiitos Tiuskis!
 
huomasin, että kilpparivaivoissa on samoja oireita kuin ylikunnossa ja (mun) ruokayliherkkyyksissä, niissä kaikissa samanlaisia. Ankamoinen vyyhti ja kokonaisuus tämä ihminen... Ja jokaisessa syy palautuu myös stressiin.
Been there done that. Mulla on henkinen stressi, lievät ylikunto-oireilut ja kilpirauhasvaivat samassa sopassa. En oo itse vielä saanut selvyyttä siihen, että mikäköhän tässä on syy ja mikä seuraus. Mut oon taipuvainen ajattelemaan että stressi on ollut mulle se kaiken pahan alku ja juuri joka on sitten aiheuttanut sen, etten kestä rasitusta fyysisellä puolella normaalisti / kuten ennen. Tästä syystä on sitten alkanu vähän kroppa krakaamaan ja oireilemaan ylikunto-tyyppisesti ja samalla laiska kilpirauhanen on laiskistunut entisestään. V-mainen homma on se, että tässä joutuu olemaan itse itsensä lääkäri, ja ammattitaitoista apua on todella hankala saada. Stressi ymmärretään ja kilpirauhasen vajaatoiminta ymmärretään, mutta ei sitä soppaa mikä tulee siitä että kysessä on aktiiviliikkuja / urheilija, muttei kuitenkaan kilpaurheilija jolla olisi jo sitten ihan omat tuki- ja taustajoukot apunaan.
 
Onko teillä yleistä nämä häränkurkkumenkat? Eli (mulla ekoina päivinä) tulee nykyisin verta ihan mielettömästi, pari desiä kahdessa vuorokaudessa... Sitten se loppuukin lähes kuin seinään noin kolmantena päivänä.

Saa nähdä, auttaako jodin lisääminen nyt tähän, muita muutoksiahan en käytännössä voi tehdä. Stressiä yritän välttää, olen yrittänyt jo monta vuotta ja siksi burnoutissa hyppäsinkin oravanpyörästä... Mutta ei se niin helppoa ole, ja minusta tuntuu että totaalisen uupumisen jälkeen stressinsietokyky on kroonisesti heikentynyt.
 
Jahas. Tajusin juuri, että aivan kuin mun (usein nukkumaan mennessä tuntuvat) sydämentykytykset olisivat vähentyneet huomattavasti kun olen nyt syönyt sitä jodillista suolaa (suht reilusti) yli viikon. Se saattaa jo olla plaseboa, että hiukset muka olisivat aavistuksen paremmassa kunnossa...(?).

- - - Updated - - -

(PS. Tiuskis, katso seinäsi.)
 
Jahas. Tajusin juuri, että aivan kuin mun (usein nukkumaan mennessä tuntuvat) sydämentykytykset olisivat vähentyneet huomattavasti kun olen nyt syönyt sitä jodillista suolaa (suht reilusti) yli viikon. Se saattaa jo olla plaseboa, että hiukset muka olisivat aavistuksen paremmassa kunnossa...(?).

- - - Updated - - -

(PS. Tiuskis, katso seinäsi.)
Tosi hyvä juttu jos alkaa heti paranemään tilanne. Miltäs nyt vaikuttaa kun muutama päivä mennyt?
Tarkoitatko vierasviestejä? En löydä sun viestiä eli en tajua mikä täällä on ns. seinä? :P
 
Onko täällä muita joilla olisi todettu Rt3 dominanssi ? :/ :)

Itselläni tullut liiasta urheilusta, liiasta psyykkisestä stressistä ja liian vähäisestä ravinnosta. Nyt lääkitys ollut jo n 8kk ja vointi hyvä, mutta aivot ei toimi ja paino se ei vaan laske :(
 
Onko täällä muita joilla olisi todettu Rt3 dominanssi ? :/ :)

Itselläni tullut liiasta urheilusta, liiasta psyykkisestä stressistä ja liian vähäisestä ravinnosta. Nyt lääkitys ollut jo n 8kk ja vointi hyvä, mutta aivot ei toimi ja paino se ei vaan laske :(

Onko ongelman alkulähde hoidettu, eli liiat urheilut ja dieettaamiset lopetettu?
 
Joo kaloreita on alettu nostamaan 200kcal/kk vauhtiin. Nyt mennään siinä 1500 paikkeella. Salilla käyn edelleen 6krt viikossa lääkärin luvalla, mutta aerobista vähentänyt 20minuuttiin :)
 
ÄÄÄÄÄÄÄ!!! Mä nään punasta aina, kun joku tulee selittämään jostain helvetin rt3-dominanssista. Ensinnäkin lue nämä (etenkin 2) osa 1 & osa 2 ja toisekseen, mihin ihmeeseen sä pyrit 1500 kcal ja 6 krt viikossa reenillä? Aliravituksi, alipainoiseksi ja nälkiintyneeksi? Tuolla et saa mitään lihasta ainakaan aikaiseksi, et hormonitoiminallekaan mitään hyvää, saati hermostollekaan etc. Miksi sä nostat vain 200 kcal/kk? Ettei tule liikaa läskiä kerralla? Veikkaan, että sun todellinen kulutus ilman läskikertymää on ainakin siellä 2000 kcal puitteilla vähintään, joten sinne nyt voit nostaa huoletta sen. On kyllä perkeleen kumma, kun kalorit lasketaan älyttömän alas ja leikitään omalla terveydellä, kun siistiin kuntoon pääsee isommillakin kaloreilla ja fiksulla treenaamisella. Tässä siitäki hyvä kirjoitus. Tämä ei nyt ollut tarkoitettu loukkaavaksi ketään kohtaan, vaan silmiäavaavaksi neuvoksi.
 
Joo kaloreita on alettu nostamaan 200kcal/kk vauhtiin. Nyt mennään siinä 1500 paikkeella. Salilla käyn edelleen 6krt viikossa lääkärin luvalla, mutta aerobista vähentänyt 20minuuttiin :)

Siis sulla on lääkitys ollut 8kk, mutta nyt on kalorit nousseet vasta 1500? Ei tähän oikein voi sanoa muuta kuin, että mitä h*ttoa? Vaihda lääkäriä.
 
En ota kantaa mihinkään rT3-dominanssiin tai muihin kiistakapuloihin, mutta T4V ja TSH yksinään eivät kerro riittävästi aktiivisten kilpirauhashormonien tasosta elimistössä. Aina myöskään pelkkä levotyroksiinikorvaushoito ei auta.


Pari tutkimuslinkkiä kilpirauhaseen liittyen, abstraktien lukemisessa ei kauaa nokka tuhise.
Levothyroxine monotherapy cannot guarantee euthyroi... [PLoS One. 2011] - PubMed - NCBI T4-monoterapia ei takaa eutyreoosia kaikilla vajaatoimintapotilailla
Homeostatic equilibria between free th... [Clin Endocrinol (Oxf). 2014] - PubMed - NCBI Homeostaattiseen tasapainoon vaikuttavat muun muassa BMI ja potilaan ikä => ei ole olemassa yleispäteviä viitearvoja

Kilpirauhasasioista tuli MOT-ohjelma maanantaina, Areena-linkki tuossa: MOT: Kilpirauhanen jakoi faktat kahtia | Tv | Areena | yle.fi
 
Paljonko muuten kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa energiankulutukseen/-tarpeeseen? Mulla on tosiaan liikatoiminta joka kuulemma kääntyy hoidettaessa helposti vajaatoiminnaksi, niin mietin vaan...
 
No jos lekuri uskoo rt3-dominanssiin, ni se kertoo sen osaamisesta kaiken :D
Ai? Onko sinulla kokemusta rt3-dominanssista henkilökohtaisesti? Olen onnellinen, että minun lääkärini siihen uskoi, ja sain
oikean lääkityksen(Liothyronin) ja pääsin eroon kaikista niistä oireista, joiden kanssa taistelin pelkällä thyroxiinilla. :rock:

Korkea kortisoli voi olla merkki tulevasta lisämunuaisten uupumuksesta. Relaisin ja söisin tukien lisiksiä tuossa vaiheessa.
Kilpirauhasen vajaatoiminnan kaltaiset oireet voivat johtua pelkästään uuvahtaneista lisiksistä.
 
Ai? Onko sinulla kokemusta rt3-dominanssista henkilökohtaisesti? Olen onnellinen, että minun lääkärini siihen uskoi, ja sain
oikean lääkityksen(Liothyronin) ja pääsin eroon kaikista niistä oireista, joiden kanssa taistelin pelkällä thyroxiinilla. :rock:

Korkea kortisoli voi olla merkki tulevasta lisämunuaisten uupumuksesta. Relaisin ja söisin tukien lisiksiä tuossa vaiheessa.
Kilpirauhasen vajaatoiminnan kaltaiset oireet voivat johtua pelkästään uuvahtaneista lisiksistä.

Ei ole, eikä tarvitsekaan olla, sillä perustan mielipiteeni tällä hetkellä vallitsevaan lääketieteellisen tutkimuksen tuottamaan tietoon. Tiede on onneksi itseään korjaavaa, joten jonain päivänä saatan "olla väärässä" tämän nykyisen mielipiteeni kanssa ja uskon sitten sen hetkiseen tietoon asiasta. Tässä sinulle ja muillekin muutamia linkkejä, joihin kannattaa perehtyä:

Kilpirauhasen vajaatoiminta ei näy aina testeissä | Akuutti | yle.fi
American Thyroid Association Statement on "Wilson's Syndrome"
http://endokrinologiyhdistys.yhdistysavain.fi/@Bin/176262/hypotyreoosilausunto_030613_final.pdf
The failure of physiologic doses of ... [J Clin Endocrinol Metab. 1976] - PubMed - NCBI
Reverse triiodothyronine does not al... [J Clin Endocrinol Metab. 1984] - PubMed - NCBI
Thyroid Hormonelike Actions of 3,3?,5?-l-Triiodothyronine and 3,3?-Diiodothyronine

Lisäfaktana vielä sen verran, että mitään tieteellistä tutkimusta koko syndroomasta ei ole, tämä perustuu Wilsonin kirjaan. Jopa minä voin kirjoittaa kirjan siitä, että syömällä kukkamultaa hiukset kasvavat vahvempina ja tuuheampina ja satun saamaan valokuvan väitettä tukevasta muutoksesta, joka voi johtua ja todennäköisesti johtuukin aivan jostain muusta kuin kukkamullan syömisestä. Toisekseen Wilson on rahoittajana kahdessa lisäravinneyrityksessä, jotka valmistavat lisäravinteita yllätys yllätys tukemaan kilpirauhasen toimintaa. Kolmanneksi ihmetykseni siitä, mihin on kadonnut tieto diagnoosin rajasta? Muistaisin aikaisemmin lukeneeni suhteen oltava t3 ja rt3 välillä 20, mutta tietoa ei löytynyt kuin täältä, mutta en pidä tätä kovin luotettavana lähteenä. Mikäli tuo 20 pitänee kuitenkin paikkaansa, on bloggaaja kirjoittanut aika osuvasti asiasta "Tällä tavoin suurin osa ihmisistä saadaan diagnostisoitua sairastamaan Wilsonin syndroomaa." Neljänneksi haluaisin huomauttaa, että tässä ajassa kun asiasta maailmalla on väännetty, on syndrooman nimi ja nettisivutkin uudistuneet ja kyseessä on Wilsonin lämpötilasyndrooma. Vastaväitteitä mielipiteideni vääryydestä otetaan mielihyvin vastaan. :)

E: PS. myös tuo lisämunuaisten uupumus ei ole saanut tieteellistä tutkimusta tuekseen siinä määrin, että se oltaisiin sairaudeksi tunnistettu. Tästäkin voin vielä vääntää lisää, jos joku niin haluaa.

E2: Wilsoniltahan aikaisemmin evättiin lääkärin lisenssi, kun yksi hänen viidestä potilaastaan jolle hän kokeili T3-monoterapiaa kuoli lääkitykseen. Esitin tämän täällä, vaikka en löytänytkään enää nopealla googlauksella kyseistä lehtiartikkelia tueksi. Mihin lie kadonnut. Kannan vastuun jos olen muistini kanssa väärässä. Lisään tänne nyt wikipedian linkin, vaikka mä en kyllä yleensä käytä tätä lähteenä, vaikka nykyisin kuulemma pidetään luotettavana.
 
Joo kaloreita on alettu nostamaan 200kcal/kk vauhtiin. Nyt mennään siinä 1500 paikkeella. Salilla käyn edelleen 6krt viikossa lääkärin luvalla, mutta aerobista vähentänyt 20minuuttiin :)

Siis lopeta nyt ihmeessä se salilla käynti edes kaheksi viikoksi ja alota taas sen jälkeen vähitellen vaikka parilla-kolmella kerralla viikkoon. Kropassa varmasti stressitila, vaikken sun taustoista tiedäkään, mutta tuo "aerobista vähentänyt 20 minuuttiin" kuulostaa siltä, että on treenattu ihan liikaa eli tyyliin pari tuntia päivässä, syöty liian vähän ja ajettu kroppa loppuun. Sillä ei oo välttämättä mitään tekemistä kilpirauhasen kanssa. Ja miksi nostaa 200 kcal kuukaudessa, kun vois nostaa ihan hyvin edes 200 kcal viikossa? Paljonko painat ja oot pitkä?
 
Kiitos Katski noista Trainer4you-sivuen linkeistä. Tosi asialliset ja hyvät tekstit. Sellainen kysymys vielä jäi mieleen, että kun multa on mitattu myös t3v-arvo ja se on ollut aina vähän matala eli ei nouse samaa tahtia kuin t4v niin liittyykö tuo t3v-arvo jotenkin tuohon puhuttuun T3-asiaan?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom