SUPERCARB 1kg -40%

Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
^No huh. Mulla se ferritiini oli vaan muistaakseni jotain 30 ja lääkäri sano että hyvä on. Voi käpy mihin tässä uskoa?!

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mitä rautaa olette käyttäneet, tahtovat aiheuttaa erinäisiä vatsavaivoja nuo rautatabut...

Kokeile apteekeista ja luontaistuotekaupoista saatavaa Florabion Kräuterblut-saftia. Itselläni todella herkkä vatsa, ei mitään ongelmaa. Maistuu hirveälle, mutta väliäkös tuolla. Ei sisällä rautaa läheskään niin paljoa kuin tabut, koska rauta on luonnollisessa muodossa ja se ihan oikeasti myös imeytyy, eikä tule vaan toisesta päästä ulos. Tämä siis omasta kokemuksesta. Toisille on väitetty, että tällä nousee hitaammin rauta-arvot, mutta toisin on käynyt.. Kannattaa myös tsekata noi ns. superfoodit, sieltä joku rautapitonen lisäks, jos haluu oikeen varman päälle pelata, ni eiköhän ala nousta :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Yli 18-vuotiaiden naisten viitearvo on 5-100 µg/l eli rautaa napaan.
Jep, tarkistin arvonkin niin se oli tasan 30. Sen jälkeen oon yrittänyt syödä vähän enemmän punaista lihaa jne ja hemppa on noussut n. 10 yksikköä. Ferritiinistä ei tietoa. Vähän alkaa vituttamaan, kun tuon lausunnon "hyvällä tasolla on" anto Mehiläisen sisätautien erikoislääkäri :wtf:

Mitä luulette, mistä teille on tullut tuo vajaatoiminta? Vai onko siihen mitään syytä? Ilmeisesti virallinen lääketiede on sitä mieltä, että siihen ei ole (tiedossa) mitään syytä eikä sitä voi mitenkään yrittää estää? Kuitenkin puhutaan paljon siitä, miten hyvin monille fitness-kisaajille se syntyy kisan jälkeen, ilmeisesti rankan treenin ja tiukan dieetin vuoksi? Onko tämäkin niitä sairauksia, joiden kanssa virallinen lääketiede on ihan hukassa? "Hypotyreoosin ehkäisy /Kilpirauhasen vajaatoimintaan ei tunneta mitään ehkäisykeinoja." Lähde: Kilpirauhasen vajaatoiminta (hypotyreoosi) :: Terveyskirjasto Sääli, jos näin on, jos se kerran on hyvin yleistä ja jopa puolet jää diagnosoimatta? En siis tiedä asiasta mitään, ja siksi kysyn.

Itse olen tapellut lääkärien kanssa vuosien kroonisen stressin aiheuttamien ruokayliherkkyyksien kanssa, mitään ei tutkimuksissa löynyt (myös tuo kilpirauhanen tutkittiin) ja lopulta passitus psykiatrille (en mennyt). Eli kuvittelen ihan vain kaiken, olen kuvitellut jo seitsemän vuotta... Mikään ei ole turhauttavampaa kuin tapella lääkärien kanssa, tai joutua itse selvittämään ja vaatimaan jotain tiettyjä tutkimuksia, kun lääkäri ei vain osaa tai tiedä (tai usko).

Tsemppiä kaikille!

Jep, tarkistin arvonkin niin se oli tasan 30. Sen jälkeen oon yrittänyt syödä vähän enemmän punaista lihaa jne ja hemppa on noussut n. 10 yksikköä. Ferritiinistä ei tietoa. Vähän alkaa vituttamaan, kun tuon lausunnon "hyvällä tasolla on" anto Mehiläisen sisätautien erikoislääkäri :wtf:

Keskiverto lääkäri ei tiedä ravinnosta, liikunnasta ym. elintapajutuista yhtikäs mitään. Ei kuulu heidän koulutukseen.

Eli pari yksittäistä LYHYTTÄ kurssia ja kaikki tieto hanskassa? All right ;) Pitäisi ehkä lailla kieltää lääkäreitä tekemästä muuta kuin tekemästä diagnooseja ja kirjoittamasta lääkerespoja.

Eli pari yksittäistä LYHYTTÄ kurssia ja kaikki tieto hanskassa? All right ;).

Ad hoc -argumentit eivät nyt auta siinä, että alkuperäinen väitteesi oli se, ettei lääkäreillä ole a) mitään tietoa ravinnosta, liikunnasta, elintavoista b) eikä kyseiset aiheet kuulu millään tavalla koulutukseen. Kumosin molemmat väitteet, mitkä kuka tahansa olisi arkijärjelläkin osannut päätellä liirumlaarumiksi. Arvattavasti seuraava argumenttisi oli juuri tuo asian kääntäminen toiseen äärilaitaan.

Oon myös siinä käsityksessä, että on myös paljon lääkäristä itsestään kiinni miten paljon ns. kyseenalaistaa tiettyjä asioita ja kuinka paljon lukee lisää mm. ravitsemuksesta ja uusimmista tutkimuksista. Yksi tällainen seikka on esim. viitearvot. Tämä sama kyseinen sisätautien erikoislääkäri sanoi ihan suoraan mulle, että Suomessa ollaan jälkijunassa viite-arvoasian kanssa ja lähempänä järkevää TSH:n rajaa olisi 2,5 eikä suinkaan 4,5. Eli jos TSH on yli 2,5 on syytä kiinnittää tilanteeseen jo huomiota. Herätti hieman luottamusta, koska tämän saman olen lukenut mm. amerikkalaisista tutkimuksista jne. Kaiken kaikkiaan tämän kilpirauhasen vajaatoiminnan myötä olen tajunnut sen, että keskiverto lääkäri (etenkin yleislääkärit) eivät ole mitään ihmiselimistön kaikkitietäviä vaan aika inhimillisiä ihmisiä, joiden osaaminen voi tosiaan joidenkin asioiden osalta olla huippua ja toisten asioiden maallikon tasoa. Olen ns. herännyt realismiin aiemman "100 % luottamuksen" jälkeen. Valitettavasti.

MItä tuohon BonyMoronien kysymykseen tulee, että miksi on sairastunut, niin käsittääkseni pitää olla perinnöllinen alttius (tai sitten autoimmuunitulehdus), jotta voi sairastua tuollaisen rasitustilan yhteydessä. Itselläni on ilmeisesti perintötekijät puolellaan eikä kyse ole sen kummemmasta. Ja kyllä, itselleni on tullut sellainen olo, että tämä sairaus on vähän sellainen läpihuutojuttu lääkäreille, että "ota hormoonit ja olet terve", vaikka monelle tuo ei alkuunkaan riitä ja sitä kautta on tullut sellainen epävarma olo, että osataanko tästä sairaudesta riittävästi vielä Suomessa?

Keskiverto lääkäri ei tiedä ravinnosta, liikunnasta ym. elintapajutuista yhtikäs mitään. Ei kuulu heidän koulutukseen.

Keskivertolääkärit eivät ainakaan kirjoita kenellekään reseptiin järkevää elintapojen muutosta (paitsi ehkä syö vähemmän rasvaa ja suolaa :wtf: ) vaan ennemmin määräävät roppakaupalla lääkkeitä (sivuvaikutuksista kertomatta) tai tekevät lähetteen lihavuusleikkaukseen. Että sellasta.

Kaiken kaikkiaan tämän kilpirauhasen vajaatoiminnan myötä olen tajunnut sen, että keskiverto lääkäri (etenkin yleislääkärit) eivät ole mitään ihmiselimistön kaikkitietäviä vaan aika inhimillisiä ihmisiä, joiden osaaminen voi tosiaan joidenkin asioiden osalta olla huippua ja toisten asioiden maallikon tasoa. Olen ns. herännyt realismiin aiemman "100 % luottamuksen" jälkeen.
Näinhän se on. Lääketiede on niin käsittämättömän laaja ala, ettei kukaan voi osata sitä 100-prosenttisesti. Mikä on oikeastaan itsestäänselvää.

Mitä tulee kilpirauhasjuttuihin ja viitearvoihin, hoidon osalta niitä määrä tutkimus, mikä vaikuttaa käypähoitosuosituksiin. Jos lääkäri alkaa sooloilla ja jos ongelmia tulee, lääkäri on nopeasti lain kanssa tekemisissä ja sen kysymyksen kanssa: "Miksi määräsit tällaiset kuurin kun käypähoitosuosituksista ei tästä puhuta mitään." Tällä turvataan sekä potilaan että lääkärin oikeusturvaa, mikä saattaa sitten näkyä hitaina ja varovaisina muutoksina eri asioissa.

Käypä hoito -suositukset ovat vain suuntaa antavia ohjeita ja ne ovat yksityisen järjestön antamia. Niillä ei ole mitään juridista arvoa siis.

Mä palailen tälle saitille 3 vuoden tauon ja + 10kg jälkeen :O Thyroxinia syön tällä hetkellä 2 isoa tablettia/päivä ja paino on ja pysyy 70kg paikkeilla. Pari vuotta sitten sain painoa pois n. 5kg mutta paino tippui vain kun kalorit olivat jossain 1000kaloria/vrk, eli ihan jotain järkyttävää. Myöskään stressi ei varmaan auta asiaa, par viimeistä vuotta on työelämässä ollut yhtä muutosta ja matalalentoa ja viimeinen vuosi meni ilman yhtään lomaa. Salilla olen käynyt epäsäännöllisesti, golfia olen pelannut joitakin kymmeniä kierroksia kesässä ja paino onkin aina kesäisi pysynyt suht kohtuudessa mutta talven aikana lukemat taas lähtevät nousuun. Nyt olisi tarkoitus ottaa hommasta niskalenkki ja saada jollain konstilla karistettua 10kg. Työterveyslääkirillä kävinkin mutta hänen mukaan mulla ei ole huomattavaa ylipainoa ja arvot ovat ok joten lääkitystä ei nosteta. Hiukan tää tuntuu toivottomalta: miten syödä ja liikkua jotta töissä jaksaa käydä ja kotia pyörittää? Aamuisin en ehdi liikkumaan, ainoa aika on illat ja vkonloput ja silloinkin osan ajasta vie lapset ja kodinhoito.

Olipa epäselvä vuodatus, kunhan nyt avauduin ;)

^ löydä kilpparikokemusta omaava naisPT, kenellä asiakaslistalla kilppariongelmaisia ja menneisyydessä omaa kokemusta. kokemukseni on, että saattais olla enemmän hyötyä kuin lääkäreistä

Suositut

Back
Ylös Bottom