SUPERCARB 1kg -40%

Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Ajattelin täältä kysäistä josko jollain ollut samanlaisia arvoja vaikka mies olenkin:

01.02.2016 09:42
P -TSH 4.85*

25.2.2016 09:28
P -TSH 5.93*
P -T3-V 5.8
P -T4V 20.3
S -TPOAb 819.0*

03.03.2016 09:22

S -TSH-PEG 4.68
S -TSH 7.98*
P -T3-V 5.5

01.04.2016

P -Korsol 349
P -TSH 4.98*
P -T4V 20.5

Oireina vuosia kestänyt väsymys/jaksamattomuus vaikea/keskivaikea masennus. Painon nousua, olen 100kg mies ja viime dieetillä olin 95kg ja kalorit piti pudottaa 1400kc että painoni alkoi tippua vaikka käyn salilla aktiivisesti. Kuiva iho ja limakalvo ongelmia. Muistihäiriöitä ja muutamia kummallisia pyörtymisiä. Todella huono yleiskunto vaikka en tupakoi tai juo. Muljahteluja/rytmihäiriö tuntemuksia ja lista on loputon.

Ongelmana siis "normaali" T4 ja T3 jonka vuoksi olen tapellut yli kuukauden TK:ssa että saisin hoitoa. Yksi lääkäri kieltäytyi kokonaan tunnustamasta että minussa on mitään vikaa ja nyt asia on toisen lääkärin käsittelyssä, Tämä toinen lääkäri jo diagnosoi autoimmuunin joka myös tukee sitä faktaa että kilpparissa on todennäköisesti jotain häikkää.

Minkäänlaista epäilystä tai edes arvailuja lääkäriltä en ole saanut mikä aiheuttaa nämä tulokset. Mielenterveyspuolelle koitetaan kyllä mielellään lähettää. Tällä hetkellä potilasasiamiehen kautta menossa selvitys pyyntö yksikköön ja jos ei ala onnistua niin sitten yksityiselle. Onko kellään olllut vastaavia "ristiriitaisia" tuloksia?

Erittäin kummallista etten ole saanut mitään apua :(

Voipi olla subkliininen kehittymässä oleva vajaatoiminta. Tyreoideaperoksidaasivasta-aineet ovat koholla ja ne usein edeltävät vajaatoimintaa. Vajaatoiminta myös usein kehittyy noin, että TSH nousee ensin ja T4v pysyttelee alkuun viitealueella. Seuranta varmasti hyvä ratkaisu. Lääkitys mukavampi aloittaa vasta sitten, kun diagnoosi on aivan varma. Se taas on kumma että miksi oireita on ollut jo vuosia. Olisiko sittenkin jotain muutakin juttua mukana.

Liekköhän sitten osa syynä testovaje S-Testo-Vl = 236.35 pmol/l. Viimeisen 6 vuoden aikana olen ollut oireeton ainoastaan yhden roinakokeilun aikana.

En tiiä vittu henki tässä menee ennekuin tämä selviää.

Viimeksi muokattu:
Kävin tänään hammaslääkärissä poistattamassa hampaan jossa on ollut juurihoito kesken 6 vuotta. Tulehduspesäkkeestä oli yhteys poskionteloon, olen kärsinyt jatkuvasta flunssasta ja sitkeästä limasta todella kauan. Käsittääkseni hoitamattomat tulehukset on aika vaaarallisia ja alkoi mietityttää onkohan nyt jopa niin että tällä on yhteys tuohon kilpirauhasen sekoiluun? Aiemmin mainitsemani kilppari asia on nyt siirtynyt endon katsottavaksi. Hammaslääkäri sanoi ettei yhtään ihmettele että jotain ongelmia tulehtunut hammas olisi aiheuttanut.

Tuli mieleen että joku vuosi sitten kun minulta poistettiin viisaudenhampaat ja minulla oli antibiootti kuuri oloni oli pitkästä aikaa todella hyvä, olikohan niin että jo silloin minulla jylläsi paha tulehdus josta sain hetken helpotuksen antibiooteista?

Kävin tänään hammaslääkärissä poistattamassa hampaan jossa on ollut juurihoito kesken 6 vuotta. Tulehduspesäkkeestä oli yhteys poskionteloon, olen kärsinyt jatkuvasta flunssasta ja sitkeästä limasta todella kauan. Käsittääkseni hoitamattomat tulehukset on aika vaaarallisia ja alkoi mietityttää onkohan nyt jopa niin että tällä on yhteys tuohon kilpirauhasen sekoiluun? Aiemmin mainitsemani kilppari asia on nyt siirtynyt endon katsottavaksi. Hammaslääkäri sanoi ettei yhtään ihmettele että jotain ongelmia tulehtunut hammas olisi aiheuttanut.

Tuli mieleen että joku vuosi sitten kun minulta poistettiin viisaudenhampaat ja minulla oli antibiootti kuuri oloni oli pitkästä aikaa todella hyvä, olikohan niin että jo silloin minulla jylläsi paha tulehdus josta sain hetken helpotuksen antibiooteista?

Hoitamattomat hampaat voi altistaa jopa sydänvaivoille, joten en ihmettele vaikka kilpparikin toimis poikkeavasti. Toivottavasti olo alkaa nyt kohentuu kun hammas on poissa!

Missä vaiheesa lääkityksen aloitusta jengillä on alkanu aineenvaihdunta käynnistyä? Oon nyt nostanu tyroksiinia kun arvot nous vaan vähäsen ja nyt noston jälkeen ollu niin väsyny ja tönkkö olo ettei rajaa. Paska kyllä lentää mutta tuntuu että kaikki kertyy vatsaan ja vyötärölle. Tekis niin helskutisti mieli ottaa dietti mutta se ei taida olla kilpparin kannalta nyt suotavaa? Seuraavaksi siis kokeilem kevyempiä treenejä tai ainakin niin että vähennän viikottaisen treenin määrää "normaalitasolle" eli 5-6 kertaa viikkoon ja koitan pitää pari totaalista lepopäivää. Tähän mennessä siis lepopäivä tullu puntista mut muuten ollu aamuaerobista tma ja treenejäkin tullu tehtyä usein tuplana päivässä, kun niiden aikana ja jälkeen olo on ollu niin ihanan hyvä. Miettiny myös onkohan lisämunuaisella kaikki hyvin, kun on ollu pitkään kestänyttä stressiä ja välillä tuntuu että stressaan jopa syömistä ja liikuntaakin.

onko kellekkää kehkeytyny mahollisen ylikunnon aikana vajaatoiminta? jos on niin miten pian levolla kilppari alkanu toimimaan taas normaalisti? itsellä tyroksiini ei tehoa eikä ole autoimmuunisairaus joten ylikunto lienee kohdallani mahdollinen aiheuttaja :(

Pakko saada purkaa johonkin tätät tilannetta kun apua ei oikein tunnu saavan. Eli kirjottelinkin aiemmin tänne noista kilpparijutuista ja hampaanpoistoista ja hetkeksi oireet menikin ohi mutta tilanne on kuitenkin se että olen taas yli vuoden ollut niin loppu että olen työkyvytön, ajaudun jatkuvasti ylirasitustilaan jopa fysisestä työstä. Taas kerran 3kk kevyen treenaamisen jälkeen kroppa poksahti. En dieettaa, olen ikuinen bulkkaaja joten siitä tai liian kovasta treenistä tuskin kyse. TSH on jatkuvasti 5 kieppeillä ja vasta-aineet todettiin olevan koholla jo viime kesänä. Nyt oireet ja stressi on niin rajua että vihdoin sain lähetteen edes endolle. Nukuin talvella välillä jopa 12-13h/yö ja silti olen aivan umpipuhki, iho ongelmia, hikoilun puutetta/liikahikoilua, voimattomutta, stressiä, pahoinvointia, rytmihäiriöitä, ruokahaluttomuutta, ja uusimpana silmien 2kk kestänyt voimakas verestäminen/kirvely/karvastelu ja voimakas pakottaminen ja lievät näköhäiriö. Ensimmäisen kerran törmäsin nyt lääkäriin joka kiinnostui tuosta oudosta jatkuvasta stressistä, aamukortisolit 610 ja ensi viikolla deksametasoni koe jolla katotaan onko vikaa lisämunuaisessa. Mutta kun tuo jatkuva korkea TSH ja oireet jotenkin vaan viittaa kilppariin. Treenistä sen verran että käyn 3 kertaa ja treenit on suht. kevyitä.

Vituttaa ja ahdistaa ajatus että joudun VIELÄ vuosia tappelemaan oireiden kanssa, lopettamaan töitä/opiskeluja väsymyksen ja muiden oireiden takia kun vuosi taas vierähtänyt niin etä ei kykene mihinkään. Tässäpä reilun vuoden ajalta labroja ihmeteltäväksi. Yksityiselle ei ole varaa. Ihmetyttää kun lääkärit vähättelee/valehtelee labratuloksista. Mutta esimerkiksi kun tutkittiin tuota mahdollista diabetestä ja soittelin verikoikeista niin hoitaja ihmetteli ja uteli että miksi mulla ei ole lääkitystä tuohon kilpirauhaseen. Viime kesänä lääkäri yksinkertasesti kieltäyty tutkimasta enempää. Tuossa nyt muitakin tuloksia, lähinnä mitkä on viitteistä poikeavia.

10.5.2017 09:03 Pt-Gluk-R1 Kts. tulos
Lausunto: P -Gluk 0 6.2
P -Gluk 2H 5.2

9.5.2017 08:19 S -SHBG 35
9.5.2017 08:19 P -Korsol 610

8.5.2017 10:09 fP-Gluk 6.4*
8.5.2017 10:09 P -Krea 104*
Lausunto: Pt-GFReEPI: 82 ml/min/1.73 m2
Pt-GFReEPI/Viitearvot: >89/18-39 v

5.5.2017 08:59 P -TSH 4.67*
5.5.2017 08:59 P -T4V 20.7

5.5.2017 08:59 P -Krea 108*
Lausunto: Pt-GFReEPI: 78 ml/min/1.73 m2
Pt-GFReEPI/Viitearvot: >89/18-39 v

8.7.2016 07:24 P -TSH 2.37
8.7.2016 07:24 P -T4V 17.1

4.4.2016 07:26 P -Korsol 349
4.4.2016 07:26 P -TSH 4.98*
4.4.2016 07:26 P -T4V 20.5

3.3.2016 09:22 S -TSH-PEG 4.68
3.3.2016 09:22 S -TSH 7.98*
3.3.2016 09:22 P -T3-V 5.5

25.2.2016 09:28 S -TPOAb 819.0*

25.2.2016 09:28 P -TSH 5.93*
25.2.2016 09:28 P -T3-V 5.8
25.2.2016 09:28 P -T4V 20.3

1.2.2016 09:42 P -hCG Alle 1
1.2.2016 09:42 P -LH 4.0
1.2.2016 09:42 P -TSH 4.85*
1.2.2016 09:42 S -E2 0.06
1.2.2016 09:42 S -SHBG 37
1.2.2016 09:42 S -Testo 15.8
S -Testo-vl 236.35 pmol/l.

TSH ei ole ainoa mittari. Se saattaa nousta muissakin sairauksissa. T4V Näyttäisi olevan aivan viitearvojen ylärajoilla. Tuosta kun lääkityksen aloittaisit, niin olisit hyvin todennäköisesti liikatoiminnassa. Sen takiahan lääkärit ei tuota hoida. Ei se auta, kun yrittää eri lääkärille, jos sattuisit saamaan apua. Tuo korkea kortisoli kannattaa katsoa loppuun. Toivottavasti tämä uusi lääkäri mistä kerroit on valmis tutkimaan ihan kunnolla. Välillä se on täysin arpapeliä millaisen lääkärin saa. Puhuit tuossa että olet saanut lähetteen endokrinologille. Oletko käynyt siellä jo, vai vasta tulossa? Sehän tässä todennäköisesti osaa sanoa mitä tehdä, kun erikoistunut.

Itellä samanlaisia oireita jo reilu 5 vuotta. Ehkä tää joskus tästä vielä helpottaa, jos ei nyt heti, niin sitten haudassa sentäs :D Tsemppiä sinne, on tää vaan vittumainen sairaus ja todella elämää rajoittava.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Siis menossa endolle, sehän tässä on vituttanutkin kun vaikka siellä selvästi on jotain häikkää ja olo on mitä on mutta kun ei viitsitä alkaa selvittämään. Kaikki oireet sivuutetaan olankohautuksilla tai "laita rasvaa" kommenteilla. Tass vierähti yksi vuosi sängyn pohjalla ja yks työpaikka kun tilannetta "seurataan".

Tbo-vasta-aineet oli kuitenkin koholla. Voi olla että olet kehittämässä vajaatoimintaa. Ehkä se on hyvä odottaa että se on varmasti ennenkuin aloittaa mitään lääkityksiä. Nyt kuitenkin kilpirauhasesi jaksaa tuottaa tyroksiinia, kun aivolisäke tuolla TSH:lla sitä piiskaa. Kai tuo subkliinisen hypotyreoosin määritelmän täyttää.

TSH laskenu iha hyville lukemille (1,2) ja t4v on koko lääkityksen ajan ollu 16. Olossa ei kuitenkaan oo tapahtunu muutosta oikein mihinkään suuntaan vaikka tyroksiinia oon popsinu, arghh. Edelleenkin unet olemattomat ja jotenkin vetämätön olo. Plussana, että hiukset pysyy päässä! Varmaan pitää heivata e-pillerit pois ens alkuun, mutta ehkä maltan ootella vielä vajaan pari viikkoa, että pääsee lääkäriltä tenttaa mitä pitäs tehä.
Minua kiinnostaisi tietää, kun olen nähnyt, että olet aktiivinen vielä täällä, että miten sulla on edennyt kilpirauhasen vajaatoiminta? Mainitsit tuossa, että hiukset pysyy päässä. Lähtikö sinulla paljon hiuksia ja palautuko hiukset, kun sait lääkityksen kuntoon? Mikä on vointi yleensäkkin nykyisin?

Minua kiinnostaisi tietää, kun olen nähnyt, että olet aktiivinen vielä täällä, että miten sulla on edennyt kilpirauhasen vajaatoiminta? Mainitsit tuossa, että hiukset pysyy päässä. Lähtikö sinulla paljon hiuksia ja palautuko hiukset, kun sait lääkityksen kuntoon? Mikä on vointi yleensäkkin nykyisin?
Totesin muutamassa kuukaudessa, että tyroksiini turha omalla kohdalla. Todennäköisesti ihan normaalia uupumusta ja hiustenlähtökin kausittaisena normaalia. Tyroksiinin pois jättämisellä ei ollut tuolloin vaikutusta vointiin. Joskus pari vuotta myöhemmin kilpirauhasarvot kontrolloituna oli viitteissä. Nyt ei ole tarkastettu muutamaan vuoteen arvoja, en ole nähnyt tarpeelliseksi. Muotidiagnoosi oli kyseessä minun kohdalla.

Mulla todettiin kesällä hyvälaatuinen struuma, oikealla puolella noin 2x3 cm.
TSH on 1,39 ja T4 13,5 kesällä ja näiden perusteella endokrinilogi on jättänyt asian sikseen, ei tarvitse lääkitystä.
Menin tutkimuksiin kun herään välillä öisin kun tukehdun.
Mulla on todella paljon vajaatoiminnan oireita, varmasti suurin osa. Viimeisin nyt viime viikolta kun piti selkää hieroa ja hieroja ihmetteli kun ihonalaiskudos on ihmeellisen jähmeää, epänormaalin tuntuista. Pahinta on tää energian puute/voimattomuus/saamattomuus/kun ei jaksa.
Nyt oon menossa ottaa uudet verikokeet ja saa nähdä onko arvot muuttunut johonkin suuntaan.

Alkaa olemaan aika epätoivoinen olo.

Poppis toivottavasti saat tällä kertaa apua. Noiden asioiden kanssa saa olla pitkäjänteinen. Mulla oli aikoinaan ongelmia hormonitoiminnan kanssa, vuosia yritettiin lääkkeillä saada kuriin. Lopulta ei auttanut muu kuin leikkaus, mutta nyt tilanne onkin normaali. Ei sama tilanne kuin sinulla, mutta ymmärrän miten turhauttavaa tuo on. Toivottavasti jaksat käydä lääkärissä kunnes olosi saadaan hyväksi.

Uusi työterveyslääkäri oli aivan ihana ja sanoi että voitaisiin kuukauden kokeilla tyroksiinia oireiden perusteella vaikka arvot ovatkin hyvät. Oon nyt perjantaista asti syönyt yhden tabletin 25 mg tyroksiinia ja loppuviikosta saan ottaa kaksi tablettia.
Kuulemma voi tulla tykytyksiä tai rauhattomuutta, siis että kroppa käy ylikierroksilla. Mutta muuta en oo huomannut kuin että suoli toimii nyt kerran päivässä ja mulla ei oo ihan niin kylmä koko aikaa. Katsotaan mitä tapahtuu kun nostan annostusta 50 mg.

Kuukauden päivät oon nyt syönyt tyroksiinia ja tuntuu kuin olisin saanut elämän takaisin. Se kamala energiaton olotila on väistynyt. Ei mulla nytkään ole vielä liikaa energiaa, mutta selvästi energisempi silti.
Näytti siltä että painokin oli laskusuunnassa kun syön vhh:lla, tosin viikonloppuna tuli tankattua hiilaria ja nyt tuli vähän turvotusta takaisin.

Poppis Tosi kiva kuulla, että sua kuunneltiin ja sait apua! Toivottavasti lääkitys on kohdallaan ja olo vain paranee ajan myötä.

Back
Ylös Bottom