SUPERCARB 1kg -40%

Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos Katski noista Trainer4you-sivuen linkeistä. Tosi asialliset ja hyvät tekstit. Sellainen kysymys vielä jäi mieleen, että kun multa on mitattu myös t3v-arvo ja se on ollut aina vähän matala eli ei nouse samaa tahtia kuin t4v niin liittyykö tuo t3v-arvo jotenkin tuohon puhuttuun T3-asiaan?

En ole lääkäri, mutta tossa mun jälkimmäisessä tekstissä ensimmäinen linkki, sieltä löytyy Matti Välimäeltä katkelma:

"Noin 5 prosenttia potilaista ei tule hyvään kuntoon pelkällä tyroksiinihoidolla, vaikka annosta pyrittäisiin viimeisen päälle säätämään, ja silloin tarvitaan ns. yhdistelmähoitoa, professori, endokrinologian erikoislääkäri Matti Välimäki toteaa.

– Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalla voi olla tyroksiinin muuntumisen vaikeus. Se tarkoittaa sitä, että tyroksiini ei muunnu normaaliin tapaan vaikuttavaan T3-muotoon. Nämä potilaat voivat tarvita yhdistelmähoitoa tyroksiinilla ja trijodityroniinilla (T3-hormoni). Tyypillinen potilas on sellainen, joka riittävän tuntuisesta tyroksiiniannoksesta huolimatta kokee erityisesti keskushermosto-oireita: väsymystä, aloitekyvyttömyyttä, starttivaikeuksia tai ns. aivosumua."

Veikkaisin siis tuota, mutta mielestäni nyt on paras löytää hyvä lääkäri hoitamaan sinua. En tiedä mistä sellaisen löytää, mutta voisit tietysti katsoa onko itse Matilla vastaanottoa. :)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Katski: sulla on ilmeisesti tarve todistaa, että kyseinen Wilson oli väärässä ja ehkä mielestäsi täten kenelläkään ei voi olla kyseistä ongelmaa. On totta, että muiden tutkimuksissa ei ole kyetty todistamaan Wilsonin hypoteesia ja taisi olla niin, että hänen kriteereillään aika moni normaali terve ihminenkin luokiteltaisiin syndroomapotilaaksi. Se ei tietenkään ole ok eikä lääketieteen etiikan mukaista. MUTTA. Kilpirauhaspotilaana tiedän, että elämä on aivan helvettiä kun lääkitys ole kohdillaan ja olen kuullut monen hyötyneen T3-monoterapiasta, tilanteissa joissa syystä tai toisesta kroppa ei tyroksiinia siedä. Tämä ei aina ole pysyvä asiantila ja pätee myös yhdistelmähoitoon - joskus lyhytaikainen T3-terapia korjaa epätasapainon, joko ilman T4:ää tai sen kanssa. Mulle onkin ihan sama, onko joku Wilsonin syndrooma olemassa vai ei. Sillä taas on väliä, saavatko potilaat avun kilpirauhassairauteensa, joka hoitamattomana tuhoaa monen elämän. Yksi lääke ei toimi kaikille, joillekin se anekdotaalisesti näyttää olevan pelkkä T3. Pahinta koko kiistassa on se että halutaan evätä apu tietyltä potilasryhmältä, joka on saanut elämänsä takaisin T3-monoterapialla. Ei näiden potilaiden oloa muuta se, oliko joku Wilson oikeassa vai väärässä ja "tukkiiko rT3 T3-reseptorit". rT3/T3 -ratiosta riippumatta auttamismekanismi on sama: elimistö ei muunna T4-hormonista tarpeeksi aktiivista T3-hormonia ja tällöin sitä tarvitaan purkista. T4 ei auta mitään jos se ei muunnu T3-hormoniksi, itsekin valitettavasti tähän Välimäen 5% kuuluvana olen sen vaikeimman kautta joutunut toteamaan.

Sitten linkityksistäsi. Ensimmäisessä linkittämässäsi tutkimuksessa (v.1976) oli tutkittu kilpirauhasterveitä ihmisiä ja heillä rT3 ei ollut häirinnyt aivolisäkkeen hormonierityksen kaskadia. Tiedäthän, että perifeerinen muunto ei aina seuraa aivolisäkettä ja lisäksi kun kilpirauhassairailla hormonien tuotto ei ilmiselvästi futaa kuten terveillä, emme välttämättä voi suoraan päätellä kilpirauhaspotilailla tapahtuvan samoin. Toinen rT3-tutkimus (v. 1984), samaten on seurattu seerumin pitoisuuksia terveillä potilailla, tästä jatkan alempana (tutkimuksesta löytyi mielenkiintoinen lause: "rT3 is a potent inhibitor of extrathyroidal T3 production in vitro"). Kolmas tutkimus (v.1977) rottien aivolisäkkeen soluilla ei sinänsä tuo uutta tietoa, mielenkiintoinen lause oli tämä: "We previously found that reverse T3 and 3,3′T2 bind to the solubilized hepatic nuclear “receptors” for thyroid hormones" - herättää kysymyksen miten tämä sitoutuminen vaikuttaa ihmisessä makrotasolla, siihenhän tuo tutkimus ei ota kantaa.

Laitoin kaikista tutkimuksista vuosiluvut tarkoituksella, sekin kertoo tieteenalan tutkimuksen tilasta, jos tuoreempaa tietoa ei ole saatavilla. Huomattavasti tuoreemmassa tutkimuksessa (2009) tehtiin löydös geenimuunnoksesta, joka oli 16%:lla tutkituista ja aiheutti sen ettei T4 poistanut oireita mutta yhdistelmähoito poisti. Tämä oireiden poistuminen ei näkynyt muutoksena seerumin hormonipitoisuuksissa ja herättää validin kysymyksen siitä, kuinka asianmukaista on seurata vain potilaan veriarvoja kuten nykyään monet lääkärit tekevät. Common variation in the DIO2 gene pr... [J Clin Endocrinol Metab. 2009] - PubMed - NCBI

Ylempänä tällä sivulla olen linkittänyt toisen tutkimuksen, jossa osoitettiin että T4-monoterapialla olevilla kilpirauhaspotilailla T4/T3-suhde ei korjaannu samanlaiseksi kuin terveillä potilailla, vaan T3:n määrä laahaa perässä. Laitetaan se nyt uudestaan, Levothyroxine monotherapy cannot guarantee euthyroi... [PLoS One. 2011] - PubMed - NCBI. Havainnollistava kuva yhdellä klikkauksella, jos ei jaksa lukea: PubMed Central, Figure 1: PLoS One. 2011; 6(8): e22552. Published online Aug 1, 2011. doi:  10.1371/journal.pone.0022552. Jos sisäistää tämän ja lisäksi edellisen kappaleen geenivirhelöydöksen siitä ettei oireiden poistumista voi päätellä veriarvoista, lähtee aikaisemmilta tutkimuksilta aika hyvin relevanssi hoidon tarpeen ja sen tehon arvioinnin pohjana.

Vierastan sitä, että linkitetään endokrinologiyhdistyksen ja ATA:n lausuntoja. ATA:lla on rahoittajana kolme levotyroksiinivalmistajaa, joten en pidä sitä objektiivisena lähteenä. Endokrinologit ovat osapuolena meneillään olevassa kilpirauhaskiistassa, jota puidaan tällä hetkellä korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Pitäydyn mielummin tutkimustuloksissa mielipidettä muodostaessani kuin auktoriteettiuskossa.

Tiuskis, alakanttinen T3V viittaa siihen, että elimistössä ei ole kierrossa tarpeeksi kilpirauhashormonin aktiivista muotoa. Jos T4V on hyvällä tasolla ja T3V siitä huolimatta matala, saatat tarvita T3-lisän lääkitykseesi, olettaen että sinulla on oireita. Onnea lääkärin etsintään, nykyisessä tilanteessa on entistä hankalampi löytää lääkäriä joka uskaltaa määrätä T3-hormonia, kun lääkäreiltä on viety lupia (hallinto-oikeus kumosi yhden Valviran tällaisen päätöksen, mutta siitä huolimatta Valvira jatkaa) ja endokrinologiyhdistys läähättää niskaan. Jos haluat, voin vinkata yksityisviestillä vertaistukiryhmän ja lisätietoa. Itselläni meni noin puoli vuotta löytää lääkäri joka suostui määräämään yhdistelmähoitoa, vaikka T3-arvoni oli viitealueen alapuolella hyvästä T4V:stä huolimatta.

Tuo on kyllä totta, että kaikille pelkkä tyroksiini ei auta. Itse olin keväällä jo aika pulassa oireiden kanssa, vaikka lääkitys on jatkunut jo useamman vuoden ja olin jo aivan varma, että lääkitys joudutaan vaihtamaan. Sitten onneksi pääsin Terveystaloon Kari Raijn vastaanotolle, häntä voin kyllä suositella lämpimästi, ihana herrasmies!

Selvisi, että itselläni tyroksiini kyllä muuntui elimistössä, mutta aiemmin diagnosoimattoman maitoallergian vasta-aineet tuhosivat kilpirauhasta ja kilpirauhasongelmaiselle aivan liian alhainen d-vitamiinitaso lisäsi ongelmaa. Kuulemma d-vitamiini muodostaa elimistössä reseptoreita, joita pitkin lääke pääsee perille ja vaikka itselläni oli terveelle ihmiselle hyvä d-vitamiinitaso, sen tulisi olla vähintään kaksinkertainen, jos on vajaatoiminta. Jätin kaikki maitotuotteet ruokavaliosta pois, otan ohjeen mukaan 125 mcg d-vitamiinia päivittäin (ympäri vuoden) ja oireet ovat kadonneet. Itselle ei tuo vaihtoehto olisi tullut mieleenkään, kun maito ei kuitenkaan mitään selvästi havaittavia oireita aiheuttanut, nyt jälkikäteen verrattuna eron kyllä huomaa. Harmillisesti ei kyllä tullut mieleen monella muulla lääkärilläkään, joilta yritin hakea apua ongelmiin viimeisen kolmen vuoden aikana. Masennuslääkkeet olisi kyllä saanut tyroksiinin tilalle vaikka heti.

ˆ Lisäravinne- ja ruokavaliohoidot ovat usein tärkeitä kilpirauhaspotilaille ja ne pitääkin hoitaa kuntoon ensimmäisenä, jotta lääkitys toimii :). Tuo masennuslääkkeiden tuputtaminen on toinen käsittämättömän urpo piirre nykyisessä terveydenhoidossa.

Katski: sulla on ilmeisesti tarve todistaa, että kyseinen Wilson oli väärässä ja ehkä mielestäsi täten kenelläkään ei voi olla kyseistä ongelmaa. On totta, että muiden tutkimuksissa ei ole kyetty todistamaan Wilsonin hypoteesia ja taisi olla niin, että hänen kriteereillään aika moni normaali terve ihminenkin luokiteltaisiin syndroomapotilaaksi. Se ei tietenkään ole ok eikä lääketieteen etiikan mukaista. MUTTA. Kilpirauhaspotilaana tiedän, että elämä on aivan helvettiä kun lääkitys ole kohdillaan ja olen kuullut monen hyötyneen T3-monoterapiasta, tilanteissa joissa syystä tai toisesta kroppa ei tyroksiinia siedä. Tämä ei aina ole pysyvä asiantila ja pätee myös yhdistelmähoitoon - joskus lyhytaikainen T3-terapia korjaa epätasapainon, joko ilman T4:ää tai sen kanssa. Mulle onkin ihan sama, onko joku Wilsonin syndrooma olemassa vai ei. Sillä taas on väliä, saavatko potilaat avun kilpirauhassairauteensa, joka hoitamattomana tuhoaa monen elämän. Yksi lääke ei toimi kaikille, joillekin se anekdotaalisesti näyttää olevan pelkkä T3. Pahinta koko kiistassa on se että halutaan evätä apu tietyltä potilasryhmältä, joka on saanut elämänsä takaisin T3-monoterapialla. Ei näiden potilaiden oloa muuta se, oliko joku Wilson oikeassa vai väärässä ja "tukkiiko rT3 T3-reseptorit". rT3/T3 -ratiosta riippumatta auttamismekanismi on sama: elimistö ei muunna T4-hormonista tarpeeksi aktiivista T3-hormonia ja tällöin sitä tarvitaan purkista. T4 ei auta mitään jos se ei muunnu T3-hormoniksi, itsekin valitettavasti tähän Välimäen 5% kuuluvana olen sen vaikeimman kautta joutunut toteamaan...

Kyllä mulle onkin tarve todistaa tämä Wilsonin (lämpötila)syndrooma diagnoosina vääräksi, koska se ei ole saanut tutkimusdataa tuekseen. Ja rt3-dominanssi aka Wilsonin (lämpötila)syndrooma ei tietääkseni liene sama asia kuin aktiivisen T3 muodon heikko muuntuminen T4:stä, jonka olemassaolo on todistettu? Ja olen myös samaa mieltä siitä, että on valitettavaa, että uudempia tutkimuksiakaan ei ole asian tiimoilta hirveästi tehty, mutta mitä ilmeisemmin tämä buumi on saanut sellaisia vireille. Enkä minä ole missään kohtaa väittänyt, ettei T3 voisi käyttää hoitona, kuten em. saattaa huomata Tiuskikselle suunnatusta vastauksesta. En myöskään ole lääkäri, mutta nykyisen yleisen kannan ja valitettavan vanhojen tuktimusten valossa pitäiytyisin päätöksessä hoitaa muunto-ongelmaisia potilaita yhdistelmähoidolla monoterapian sijaan, kuten itse Välimäkikin ehdottaa, mikäli sellaiselle on tarvetta. Jos tutkimusta monoterapian turvallisuudesta (Wilsonin syndrooman hoitomuoto alunperin) ja hyödystä sattuisi tulemaan, niin toki monoterapia tällöin olisi yksi hoitomuoto sellaisille, joille siitä olisi enemmän hyötyä kuin yhdistelmähoidosta. Olin myöskin tietoinen tuosta tutkimusasetelmasta terveille potilaille, mutta mm. myös noihin tutkimuksiin perustuu yleinen kanta terapiamuotojen käytöstä ja Wilsonin syndrooman olemassaolosta ja sen "hoidosta". Ja minä toivon, että jokainen ihminen saa apua omiin vaivoihinsa, mutta olen myös surullinen siitä, että tästäkin asiasta tehdään sinisilmäisten ihmisten kohdalla hyvää bisnestä. Ja on myös valitettavaa sekin, että helposti tuputetaan masennuslääkkeitä. Kuten minullekin sanottiin, että olen vain masentunut, kun kortisolipitoisuuteni hipoivat alarajoja ja TSH korkea normaalista T4-V tasosta huolimatta (toinen tarina). Mutta kuten aiemmin mainittu, uskon nykyiseen tutkimukseen ja toivon, että tästä asiasta todellakin tehdään enemmän uudempia tutkimuksia, jotta ihmiset saisivat asianmukaista ja ennen kaikkea terveellistä ja turvallista hoitoa.

Osaako joku suositella hyvää ja kokenutta kilpirauhaslääkäriä pk-alueella, erityisesti Helsingissä? Antioksidanttiklinikan asiantuntijat eivät ota uusia potilaita tällä hetkellä, joten sinne en ala jonottamaan.

Osaako joku suositella hyvää ja kokenutta kilpirauhaslääkäriä pk-alueella, erityisesti Helsingissä? Antioksidanttiklinikan asiantuntijat eivät ota uusia potilaita tällä hetkellä, joten sinne en ala jonottamaan.

Antti virkamäki, mehiläinen töölö.

Hei!
Olen nyt vihdoin taipumassa sille kannalle että pitää testauttaa kilppariarvot, mutta mieltä askarruttaa:
Kuinka pitkään suunnilleen testeissä menee?
Jos ja kun lääkitys määrätään niin kuinka nopeasti se on teillä vaikuttanut?

Mie olen tässä muutaman vuoden ihmetellyt kun olen muuttunut pirteästä ja tehokkaasta tyärestä väsyneeksi ja ärtyisäksi ihmiseksi. Äkillinen painonnousu huolimatta siitä että kävin 3-4krt viikossa salilla ja pari kertaa viikossa lenkillä alkoi nostamaan hälytyskelloja. Viimeinen tikki on se että paino ei putoa vaikka olen rajoittanut kalorien syöntiä liikunnan rinnalle, vielä hyvin maltillisesti tässä yrittänyt pudottaa. Ihan sama miten tekisi niin mitään ei tapahdu. Vuoden koittanut maltillisesti puhtaan ruokavalion ohella pudottaa, mutta ei.
Tähän lisäksi kun lykkää nykyään ihan hirveät nivelongelmat ja palelun niin alan olla vähitellen melko valmista kauraa.
Opiskelut kärsii ihan kohtuuttomasti, mutta mikään muu ei ole auttanut niin pakko testata tämä kun eräältä kilpirauhassivuilta tajusin että kuinka paljon on oireita jo.
Harmillisesti joulukuun alussa varatessani aikaa YTHS:lle, sain ajan vasta helmikuun alkuun.
Olo alkaa taas olla niin hirveä että oikein pysty omissa nahkoissani oleskelemaan niin mietin auttamattomasta rahapulastani huolimatta että jos nopeammin saisi ajan yksityiselle.
Onko kellään noin arviota että paljonko maksaisi yksityisellä käydä lääkärissä ja testeissä?
Voinko mitenkään mennä päivystyksen kautta ja pyytää testejä vai odotanko ihan maltillisesti kolme viikkoa vielä?

Suurin pelko tässä on se että testeissä ei näy mitään ja olenkin oikeasti vaan tämmönen vetämätön ihminen joka ei muista mittään.
Alkaa olla melko lailla voimat loppu oman olon kanssa, ei aina jaksaisi tuntea oloaan näin huonoksi.

Twingo, mulla on testitulokset tullu aina seuraavaks päiväks. Kumman pitkät jonot teillä on kyllä YTHS:lle. :wtf: Entä jos soittaisit sinne nyt uudestaan ja sanoisit tilanteen pahentuneen ja että tarviit saikkua nyt heti? YTHS:llä terkkarikin voi määrätä verikokeisiin ainakin meillä. Kunnallista voit toki myös yrittää. Yksityisellekin voit soittaa ja kysyä kuinka nopee onnistuu ja mitä maksaa. Tsemppiä kovasti!

Jossain kohtaa (monen monta sivua taaksepäin) kyseltiin että tietääkö kukaan yhtäkään kilpailevaa fitness urheilijaa, jolla olisi kilpirauhasen vajaatoiminta? En tarkoita niitä "kisaajia" jotka olisivat hankkineet kyseisen vaivan diettaamalla päin helvettiä, ja tuhonneet oman aineenvaihduntansa.. Itsellä ollut lääkitys nyt reilun vuoden, mutsilla sama vaiva myös. Tilanne omalla kohdalla melko hyvin hallinnassa, oireita ei ole juuri ollenkaan, ja lääkityksen aloittamisen jälkeen muutos oli ISO.

Tarkoitus olisi päästä kipuamaan Bf-lavalle tulevaisuudessa. Mulla on hyvä ja asiansa osaava valmentaja, jonka kanssa ollaan tehty duunia jo jonkun aikaa ja tulosta on massakaudella saatukin. Nyt kun olen ollut välidietillä, tulee stoppi. 7kg tippui aika kivuttomasti, mutta nyt junnataan ihan totaalisen paikallaan. Speksit on parhaillaan 164cm/60kg. Voin kertoa että kroppa ei ole kireää nähnytkään. Treeniä tulee 4 punttia, 4 aerobista viikkoon ja safkaa 1600kcal plus treenijuomat. Töiden ja muunkin elämän vuoksi en usko että treenimääriä voi pahemmin nostaa, eikä ruokaakaan tosta juurikaan voi vähentää ennen kuin alkaa ne pienetkin lihakset hävitä.. Tiedän jo tässä vaiheessa että jos on edes mahdollista sinne kisalavoille päästä niin työtä joudun tekemään aivan perkeleesti. Aineenvaihdunta mulla on aina ollut todella hidas, en hikoile juuri ollenkaan, suolisto toimii about joka toinen päivä ja aina turvottaa.

Mutta nyt siis siihen alkuperäiseen kyssäriin eli onko ketään fitness urheilijaa/kilpailijaa ketä olisi kisannut kilpparin vajaatoiminnan kanssa?

Jee!
Sain viikko sitten tulokset testeistä ja olihan siellä vikaa.
TSH oli 5.8 ja T4V oli 15.
Iso kivi vierähti sydämen päältä kun lääkäri sanoi että tässä olisi jo pelkästään ainesta koelääkitykseen mutta YTHS:n politiikan vuoksi pittää käydä toisen kerran testeissä vielä n.kk kuluttua edellisistä.
Kuulemma oirekirjo on niin laaja että tässä aletaan tehdä asialle jo jottain. Seuraavaksi otetaan sitten lisäkokeita noiden entisten lisäksi ja kahtellaan tarkemmin asiaa.
Huh, miulla ei olekaan vikaa päässä ja en olekaan vain tumpelo syömisteni kanssa kun ei paino putoa sitten niin millään. Ja mikä parasta: minulla ei ole reumaa kun sitäkin tässä vähän pelättiin!
Bileet!

Mä olen myös alkanut epäilemään itsellä kilpparin vajaatoimintaa. Jatkuva väsymys ja uupumus, masentaa, mikään ei huvita tai kiinnosta, palelee, tuntuu kuin ei pystyisi keskittymään oikein mihinkään.. Kuukautisetkin jäi pois tuossa muutama kuukausi takaperin kun lopetin e-pillerien käytön. Hiuksia katkeillut hirvittävästi, puolet päästä on sellasta 10cm pituista kun vielä puoli vuotta sitten oli nätit puolipitkät hiukset. Olen miettinyt kaikkia muita mahdollisia tekijöitä, mutta syön hyvin, rasvaprossa kohdillaan, en sitten tiedä voisiko aikasemmin sairastamani syömishäiriö vaikuttaa, joskus kauan sitten multa on mitattu kilppariarvot mutta olen menossa uudestaan mittauksiin, tuntuu ettei saa mitään aikaiseksi kun uupumus ja haluttomuus on niin valtava.

katarina, mene ihmeessä mittauttamaan arvot, se on kuitenkin pieni vaiva. Mulla just kun käväisi syksyllä arvot vajaatoiminnan puolella, niin pääasiallset oireet oli palelu, lisääntynyt unentarve ja yleinen aikaansaamattomuus (esim. kesken päivän piti lepäillä ennen kuin jaksoi tehdä lisää asioita, onneksi ei kuitenkaan liikkuessa). Toivotavasti syy selviää ja asia hoituu! Tsemppiä!

Kävinpä sitten työterveydessä mittauttamassa arvoni, kun olen niin kyllästynyt tähän laiskuuteeni. Painokin vaan lisääntyy, kynnet hajoilee ja hiukset on varmaan puolittunut sekä tuntuu että salilla ei ole tapahtunu minkäänlaista kehitystä viimeiseen puoleen vuoteen, vaikka siellä oon käyny ahkerammin kuin koskaan aikaisemmin. Arvot olivat siis TSH 1,5 ja t4v 12. Lääkärin mukaan siis hyvät arvot ja pyysi tulemaan uudestaan jos vielä joku vaivaa, mutta jos mä sinne uudelleen menen niin kai se on sitten samantien masennuspotilasleima otsaan. Mutta käsittääkseni tuo t4v on niin alhainen, että lääkitystäkin voisi kokeilla? Tai sitte musta on vaa tullu vanha ja väsyny :rolleyes:

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Vähän on matala, mut varmasti vielä korjattavissa esim. ruokavalion avulla ja tsekkaamalla ettei ole muita hormoonitoimintaa kuormittavia tekijöitä elimistössä tai elämässä. Onko sun rautavarastot mitattu? Eli ferritiiniarvoa.

Paljon liikkuvat naiset: Käykää mittauttamassa silloin tällöin varastorauta!

Paljon liikkuvat naiset: Käykää mittauttamassa silloin tällöin varastorauta!
Onks tää eri asia kun tavan hemoglobiini? :)

Syöhän muuten kaikki täällä väsymyksestä kärsivät deetä tarpeeks isolla annostuksella? Ja yleensäkin syöttehän te tarpeeksi ruokaa? En siis tahdo vähätellä kenenkään oireita enkä kilpirauhassairauden mahdollisuutta, mutta väsymykseen yms. voi olla tosi monta muutakin syytä.

Mä taas tässä jännityksellä seurailen, miten vointi kehittyy liikatoimintalääkkeiden lopetuksen jälkeen. Nyt jo pari kuukautta oon menny ilman ja toistaseks en oo mitään kamalia oireita havainnu. :D

^On eri asia. Mulla hemppa on ollut aina tosi hyvä, mut varastorauta oli jo aika paska. Lääkäri sano et ok on, mut sepä oli vaan taas hänen tulkintansa. Kun perehdyin asiaan paremmin ja kuuntelin asiassa kokeneempia lääkäreitä niin eipä se ok ollutkaan. Söin rautakuurin ja pääsin väsymyksestä, palautumishaasteista, hiusten lähdöstä ja heikoista, liuskottuvista kynsistä eroon.

http://www.huippukuntoon.fi/ravitsemus/saatko-tarpeeksi-rautaa

http://www.fimlab.fi/ohjekirja/nayta.tmpl?sivu_id=194;setid=5927;id=11404

Päivittelempä tilannetta:
Tilanne on se että ei vieläkään lääkitystä.
Toinen mittaus meni niin että TSH tipahti 0,1 viitearvon sisään niin ei voi antaa lääkitystä (TSH oli 4,4 ja T4v 13). Laitettiin 3-6kk:n päähän uudet kokeet joihin menin sitten melkein suoraan yövuorosta, mikä ei näin jälkeen ajatellen ollut kovin viksua. TSH oli silloinkin 3,7 joten lääkäri totesi että olen täysin terve, koska reumakokeet oli negatiiviset. Oli jo hyvästelemässä minut mutta räjähdin puhelimeen että oireet ja kivut ei ole vieläkään hävinneet mihinkään ja niihin on oikeasti jo aika puuttua. Ei ole ihmisen elämää olla joka päivä jollain tapaa kipiänä. Tämän lisäksi lihakset ei enää palaudu jos niitä rasittaa, mikä melko rankasti vaikeuttaa ittestään huolta pitämistä. Mie en voi olla käymättä salilla tai harrastamatta liikuntaa, sillä jos en rasita lihaksia niin kivut kymmenkertaistuu.

Lääkäri antoi sitten kontrolliajan, jonka sain suhteellisen nopeasti sitten syksyllä varattua kun palasin paikkakunnalle takaisin. Ei tarttenut oottaa kuin vaan kuukausi! Tämä on luksusta, oikeasti. Sitten jälleen sama rumba: ihmetteli lihaksia, ihmetteli sitä että painoa on tullut ja ihmetteli kipuja. Pistettiin jälleen kilppariarvot seurantaan, mutta nyt niiden lisäksi otettiin kasa muitakin testejä. Viikko verikokeen jälkeen lääkäri soitti ja oli melko huolissaan että miten voin. Mie totesin voivani melko normaalisti, en sen paremmin mitä kuluneen vuoden aikana, mutta en myöskään paremmin. Kautta rantain tiedusteli että pärjäänkö kotona vai tarvitsenko apua heti. Mie totesin pärjääväni ihan normaalisti kotona, en koe tarttevani mitään apuja ainakaan tällä hetkellä. Sitten hän totesi että muuten ihan normaalit labrat tuli, mutta eräs lihaskoe oli yli viitteen, joten hän pistää miulle lähetteen sairaalaan. Ja yrittää saaha sen kiireellisenä menemään. Ilmeisesti tämä kokeen viiteakehys oli 35-220 ja minun tulokseni oli 5050. Nonniin, nyt on aika vetämässä lisätutkimuksiin ja luotankin siihen että tämä hässäkkä selviää sitten siellä.

Olen vieläkin vakuuttunut että kilpparissa on vikaa ja niin oli gynekin kun kävin siellä eilen. Hän vain harmitteli YTHS:n politiikkaa jonka mukaan ei saa missään nimessä määrätä lääkitystä ellei ole viitteistä ulkona arvot. Ymmärrän tämän, mutta luulisi että saisivat jotenkin auttaa minua tämän asian kanssa. Jään jännityksellä odottamaan!

Ja niinkin yksinkertainen vaiva kuiin raudanpuute voi ja sotkeekin kilpiarauhasarvoja, lääkkeen toimivuutta ja ennenkaikkea oireita. Ja raudanpuute on naisten yleisin puutostila. Se nyt kannattaisi ainakin tsekata aina ennen lääkityksen aloitusta. Toinen on korkeat kortisolit eli hyvin yleinen ongelma - stressi.

Mitä tulee tuohon kysymykseen, että voiko lääkityksen lopettaa niin joissakin tapauksissa voi ja oma kilpirauhanen palaa pikkuhiljaa aktiiviseksi ja arvot normaaliksi. Tähän vaikuttaa se, mikä on alunperin vajaatoimintaan johtanut. Siihen kun voi olla monta syytä. Esim. tiukka dieetti voi sotkea tilaneen hetkelliseksi ja kun vaikka kisadieetilitä palataan normaaliin elämään oikeaoppisesti hormoonit voivat palautua. Sitten taas jos ongelmanaiheuttaja on ollut vaikka tulehdus, niin sepä on voinut tuhota kilpirauhasen sillei ettei se siitä enää herää. Itselläni oli sellainen tilanne, että stressi toi esiin laiskan kilpparin. Eli se laiskistu entisestään. Lääkärit sanoi, ettei kannata lopettaa lääkitystä vaikka oletkin stressistä päässyt eroon, koska se on ollut lähtökohtaisesti ja perinnöllisesti jo laiska eikä se siitä hevin aktivoidu. Eli näin on varmempi, vaikka vituttaakin olla ns. diagonosoitu. Haluaisin olla terve.

Paino noussu vaikka kuin oon liikkunu samalla tavalla ja syöny puhtaasti.. Otatin kilpparit ja kuulemma tsh normaali mutta t4v oli 10. Eli vissiin vajaatoiminta oskeny tännekin? :O

Back
Ylös Bottom