Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Ei noista esitetyistä vaihtoehdoista yksikään ollut häävi. Kenen kielikorvaan oikeasti kuulostaa hyvältä sanoa ammuskelut ovat yksi ilmiöistä? Jos vähänkään miettii, niin tuon muotoilee jotenkin toisin. Esimerkiksi nyt vaikka heti mieleen tullut: "Kouluammuskelut ilmentävät äärimmäistä pahoinvointia."
Ja jos jostain syystä pitää ilmaista että on muitakin ilmentymismuotoja, niin selittää sen sitten erikseen.

Kouluammuskelut itsessään on käsite yhdestä asiasta, vaikka se onkin monikossa (vähän niinku aivot tai housut). Suomessa ne kyllä taivutetaan monikon mukaan, mutta mun mielestä toi sana YKSI ei ole häiritsevä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Antamani esimerkki ei varmaankaan ole paras mahdollinen. Tapanoten vaihtoehto on hyvä. Edelleenkin voisi harkita vaikkapa muotoa "Kouluammuskelut ovat merkki äärimmäisestä pahoinvoinnista" tms.

Minun mielestäni sana yksi ei kuitenkaan ole se varsinainen ongelma. Sehän on samaa muotoa kuin "Jaakko on yksi Pakkotoiston jäsenistä". Toki voit sanoa "Jaakko on Pakkotoiston jäsen", mutta se ei tarkoita täsmälleen samaa.

Kouluammuskelut itsessään on käsite yhdestä asiasta, vaikka se onkin monikossa (vähän niinku aivot tai housut). Suomessa ne kyllä taivutetaan monikon mukaan, mutta mun mielestä toi sana YKSI ei ole häiritsevä.

No jos niin sanot, niin kai se sitten on käsite (joka muuten on väärä sana tässä yhteydessä). Kuitenkin mielestäni ammuskeluista selvästi useammin käytetään yksikkömuotoja kouluammuskelu tai koulusurma tai jokin muu. Englannin "school shooting" on muodostunut jonkinlaiseksi vakiintuneeksi termiksi, mutta suomessa kai sellaista ei ainakaan vielä ole.

Antamani esimerkki ei varmaankaan ole paras mahdollinen. Tapanoten vaihtoehto on hyvä. Edelleenkin voisi harkita vaikkapa muotoa "Kouluammuskelut ovat merkki äärimmäisestä pahoinvoinnista" tms.

Minun mielestäni sana yksi ei kuitenkaan ole se varsinainen ongelma. Sehän on samaa muotoa kuin "Jaakko on yksi Pakkotoiston jäsenistä". Toki voit sanoa "Jaakko on Pakkotoiston jäsen", mutta se ei tarkoita täsmälleen samaa.

Niin, enhän väittänytkään, että se väärin olisi, mutta yleensä voi kirjoittaa helpommin. Yleensä kannattaa valita selkeämpi vaihtoehto, jos haluaa tulla ymmärretyksi. Tietysti jos se ei ole tarkoituksena (kuten poliitikoilla), ympäripyöreät tai moniselitteiset muodot ovat toimivia.

Mä haluan tuossa yhteydessäni puhua nimenomaan ilmiöstä nimeltä kouluammuskelut. Jos puhuisin yksikössä niin se viittaisi enemmänkin yhteen tiettyyn kouluammuskeluun kuin ilmiöön yleensä.

Ja koska haluan puhua ilmiöstä niin en voi jättää virkkeestä pois sanaa ilmiö.

Mutta tuskin se gradun arvosana yhdestä sanavalinnasta kaatuu. Tuo eka uudelleenmuotoiluehdotus oli semmoinen sopiva mun mielestä. Se riittäköön.

Mä haluan tuossa yhteydessäni puhua nimenomaan ilmiöstä nimeltä kouluammuskelut. Jos puhuisin yksikössä niin se viittaisi enemmänkin yhteen tiettyyn kouluammuskeluun kuin ilmiöön yleensä.

Ja koska haluan puhua ilmiöstä niin en voi jättää virkkeestä pois sanaa ilmiö.

Mutta tuskin se gradun arvosana yhdestä sanavalinnasta kaatuu. Tuo eka uudelleenmuotoiluehdotus oli semmoinen sopiva mun mielestä. Se riittäköön.

Ok, siis olet itse määritellyt tälläisen ilmiön kuin "kouluammuskelut". Toki silloin "saat" käyttää haluamaasi rakennetta ja varmaan se paras onkin. Omasta mielestäni kuitenkin sanalla "kouluammuskelu" yksikössä tai monikossa on kummallisia konnotaatioita, enkä sitä suosisi. Monessa yhteydessä käytetty koulusurma on mielestäni vakavampi, mutta kuitenkin tarpeeksi neutraali, joten sitä itse varmaankin suosisin ilman selkeitä perusteita muuhun valintaan.

Toisaalta tuollaisista sana- tai lausemuodoista liikaa ei kannata stressata. Kannattaa sitä graduakin kirjoittaa niin kuin sen joku lukisi, eli yksinkertaisesti ja selkeästi.

Ok, siis olet itse määritellyt tälläisen ilmiön kuin "kouluammuskelut". Toki silloin "saat" käyttää haluamaasi rakennetta ja varmaan se paras onkin.

En nyt ihan täysin itse ole, mutta käytän sitä kyllä käsitteenä tietylle ilmiölle. Jenkeissä ilmiötä kutsutaan kouluhyökkäyksiksi (school attacks), monikossa.

Onneksi gradu ei ole niin vakava juttu :)

Niin mä vähän mietin.. Kouluammuskelu on se ilmiö eikä toisinpäin.

EIHHH se kuulostaa huonolta. Toisessa yhteydessä näin:

Eräs äärimmäinen pahoinvoinnin ilmiö ovat kouluammuskelut.

Toi kuulostaa tosi tyhmältä. Parempi se olisi Eräs äärimmäinen pahoinvoinnin ilmiö on kouluammuskelut.

Jelp.

Eikö sen pitäisi olla "Eräs äärimmäisen pahoinvoinnin ilmiöistä on kouluammuskelut". Koska niitä ilmiöitä kuitenkin on enemmän kuin yksi.

Toiseksi, jos haet, mitä luulen hakevasi, niin mielestäni "ilmentymä" olisi parempi sana kuin "ilmiö". Ellet halua täydentää lausetta esim. "Eräs äärimmäisen pahoinvoinnin aiheuttamista ilmiöistä on kouluammuskelut".

Niin ja tuossa yhteydessä mielestäni verbi jää yksikkömuotoon, koska lauseen subjektina on "eräs ilmiö(/ilmentymä)". Vrt. "Meillä on 100 palloa" ja "Nuo 100 palloa ovat meidän".

Eikö sen pitäisi olla "Eräs äärimmäisen pahoinvoinnin ilmiöistä on kouluammuskelut". Koska niitä ilmiöitä kuitenkin on enemmän kuin yksi.

Toiseksi, jos haet, mitä luulen hakevasi, niin mielestäni "ilmentymä" olisi parempi sana kuin "ilmiö". Ellet halua täydentää lausetta esim. "Eräs äärimmäisen pahoinvoinnin aiheuttamista ilmiöistä on kouluammuskelut".

Niin ja tuossa yhteydessä mielestäni verbi jää yksikkömuotoon, koska lauseen subjektina on "eräs ilmiö(/ilmentymä)". Vrt. "Meillä on 100 palloa" ja "Nuo 100 palloa ovat meidän".

Harmi, että näin tämän vasta nyt. Gradu lähti painoon eilen illalla :D No tuskin se arvosana yhteen kouluammuskeluvirkkeeseen kaatuu :)

Riippuu tietysti käytetäänkö perusmuotona siitä vai sikiytyä. Normaalisti siitä ja siitä sitten:

Te olette siinneet.

preesens sikiän, sikiät, sikiää, sikiäämme, sikiätte, sikiävät, siitään (pas)
perfekti siinnyt, siinnyt, siinnyt, siinneet, siinneet, siinnyt, siinneet, on siitty (pas)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom