Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Voihan se toki niin olla, mutta meillä ainakin lukion äidinkielessä tuo 'alkaa tehdä' oli listattuna helposti vääriksi taipuviin ilmaisuihin. Koskaan tuosta ei kyllä mainittu, että toinenkin vaihtoehto olisi hyväksyttävä. Kieli toki kehittyy koko ajan, joten kyllä tuokin varmasti jossain vaiheessa voidaan listata oikeaksi ilmaisuksi.
Juuri näin. Kielitoimiston politiikka taitaa nykyisin olla sellainen, että jos jokin muoto on selvästi yleisessä käytössä, niin sitä ei enää pidetä virheenä. Tässä alkaa tehdä - alkaa tekemään -kysymyksessä on ymmärtääkseni sellainen tilanne, että aikaisemmin ainoana oikeana pidetty muoto oli peräisin länsimurteista ja "kielletty" muoto itämurteista. Nykyisin kai molemmat muodot ovat sallittuja.

Noita äikänopettajien ohjeita ei kannata pitää minään absoluuttisina totuuksina, koska kielitoimiston ohjeet muuttuvat, eivätkä läheskään kaikki opettajat seuraa näitä asioita kovin aktiivisesti. Toisaalta kirjoitetussa tekstissä kannattaa tietysti yleensä käyttää vanhoja ja yleisemmin hyväksyttyjä muotoja, vaikka niiden rinnalla olisikin nykyään toinenkin sallittu muoto. Näin antaa itsestään paremman kuvan ainakin vanhemmalle väelle, joka edelleen pitää oman nuoruutensa aikaista kirjoitustapaa ainoana oikeana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Onhan tässä tullut bodailtua jo liki 10-vuotta." Näinköhän tämäkin on kohta virallista kieltä, kun lehtijutuissakin saa nykyään lukea vastaavaa tekstiä.

Mä tuun tänne avautumaan tämän verran:

Mua huvittaa ihmiset jotka suuttuu yhdyssanavirheistä. Miksi pitää suuttua jos joku niin tekee? En nyt puhu pakkislaisista, mutta vähän väliä näkee ihmisiä jotka suuttuvat näistä kovastikkin... Ja toki sitten nämä muka kovinkin hauskat vastaukset kuten "joo, minäkin asun lappeen rannassa".

Tunnustan, teen joskus tahallani yhdys sana virheitä että ihmisiä ärsyttäisi.

Mua huvittaa ihmiset jotka suuttuu yhdyssanavirheistä. Miksi pitää suuttua jos joku niin tekee? En nyt puhu pakkislaisista, mutta vähän väliä näkee ihmisiä jotka suuttuvat näistä kovastikkin... Ja toki sitten nämä muka kovinkin hauskat vastaukset kuten "joo, minäkin asun lappeen rannassa".

Se on kovastikin, perkele! :curs:

:rolleyes:

Eilisiä löydöksiä eräältä toiselta palstalta, meni hetken aikaa pähkäillessä tuon ensimmäisen kanssa:

pks:tu
pks seutu

Juuri näin. Kielitoimiston politiikka taitaa nykyisin olla sellainen, että jos jokin muoto on selvästi yleisessä käytössä, niin sitä ei enää pidetä virheenä.
No voi vittu, tuohan meinaa sitten sitä että possessiivisuffiksiton kieli onkin kieliopillisesti oikein.

Jos heidän sääntö on tämä.

No voi vittu, tuohan meinaa sitten sitä että possessiivisuffiksiton kieli onkin kieliopillisesti oikein.

Jos heidän sääntö on tämä.
No eiköhän tuossakin kuitenkin joku roti pidetä. Eli tarkoitin juuri näitä alkaa tehdä - alkaa tekemään -tyyppisiä eroja, joilla ei alun alkaenkaan ole ollut kovin suurta merkitystä. Omistuspäätteen puuttuminen nyt on selvästi vakavampi ongelma kuin tuollaisen "väärän" murremuodon käyttäminen. Vaikka onhan se jo mm. valtionyhtiö Soneran markkinointiin löytänyt tiensä: "minun Sonera". Pistää kyllä vieläkin vihaksi ne mainokset. :curs:

Yhdyssanavirheet ärsyttää koska ne ovat virheitä.:D Yhdyssana on yhdyssana ja erikseen olevat sanat on eri sanoja. Pizzataksi on eri juttu kuin pizza ja taksi. Jos joku väittää että nuo olis samoja niin sehän on sama kuin väittäis että 1+1=11. Josyhdys sanatsaakirjoittaaerikseenniinminäpäkirjoitanmuutsanatyhteen,varmastikelpaa. Kyllä mua vaan ärsyttää kovastikin jos joku kirjoittaa vaikka kaupungista "joen suu". Sen verran arvostusta että vois edes nimet kirjoittaa oikein.:curs:
"Sillä mitää väliä olen, kunhan ymmärtää!" No varmasti vielä useimmiten ymmärtää hyvin, mutta tolla asenteella ei kauaa niinku välttämättä mee et tuota noin sekottaa yhdys ja eris sanat toisistaa ja sit on tota aika paha paikka iha kusessa niinku oltais.

"On toi nyt kyllä aika vitun typerää mun mielestä, että kirjoitusvirhe ei oo muka kielioppivirhe"

Niin.. Onhan se.

Kumpi on oikein:

Tilanteen äärimmäisenä ilmiönä on kouluammuskelut.

Tilanteen äärimmäisenä ilmiönä ovat kouluammuskelut.

Perustelut mukaan, kiitos :)

Kumpi on oikein:

Tilanteen äärimmäisenä ilmiönä on kouluammuskelut.

Tilanteen äärimmäisenä ilmiönä ovat kouluammuskelut.

Perustelut mukaan, kiitos :)

Jaa'a.. en ole koskaan ollut hyvä opettelemaan kielioppisääntöjä, ja olen pelannut aika pitkälle korvalla joka kielessä, mutta minusta olla -verbi viittaa tuossa lauseessa sanaan "ilmiö", joka on yksikössä, joten sen perusteella väittäisin, että ensimmäinen lause on oikein.

edit. tulipas kieliopillisesti aika kamala lause :)

edit2. ja lisäksi tuo kirjoittamani ei taida pitää paikkaansa tarkemmin ajatellen, vaan tuon olla -verbin pitäs lienee taipua kouluammuskelujen mukaan, eli kirjoittaa monikossa. Mutta enhän väittänytkään osaavani kielioppia :)

Niin mä vähän mietin.. Kouluammuskelu on se ilmiö eikä toisinpäin.

EIHHH se kuulostaa huonolta. Toisessa yhteydessä näin:

Eräs äärimmäinen pahoinvoinnin ilmiö ovat kouluammuskelut.

Toi kuulostaa tosi tyhmältä. Parempi se olisi Eräs äärimmäinen pahoinvoinnin ilmiö on kouluammuskelut.

Jelp.

Ei noista esitetyistä vaihtoehdoista yksikään ollut häävi. Kenen kielikorvaan oikeasti kuulostaa hyvältä sanoa ammuskelut ovat yksi ilmiöistä? Jos vähänkään miettii, niin tuon muotoilee jotenkin toisin. Esimerkiksi nyt vaikka heti mieleen tullut: "Kouluammuskelut ilmentävät äärimmäistä pahoinvointia."
Ja jos jostain syystä pitää ilmaista että on muitakin ilmentymismuotoja, niin selittää sen sitten erikseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom