Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Itseäni vituttaisi ihan sanomattomasti, jos kotiani myytäisi sellaisella;
"Voi vitu, nut lyxys-koti vativaanki taroeeseen, tämä sopi sule oli sula suurperhetai iso perse sä mahu täne hyvi. Tasta sule unemlakoti!!"

Hivenen liioittelin, mutta nuo ilmoitukset nyt ovat aika olennainen osa kiinteistövälittäjän duunia, kun ovat ensikosketus potentiaaliseen ostajaan.

Ai saatana ku repesin! :D En haluaisi nähdä, kun liioittelet kunnolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla on vastaanotettu sähköposti Kotuksesta, joka alkaa näin:

Hei

Kiitos viestistä...

Uskoisin, että siellä käyttävät oikeita muotoja.

edit. Muutenkin aloittaisin mieluummin vaikka että "Hei!" ja sitten isolla, sillä tuo "Hei, mulla oli tällaista asiaa..." ei mielestäni sovi asiapostiin.

Tässä vielä oikea Kielikellon vastaus:

Kielikello 3/2002 sanoi:
Pilkkupulma

Kysymys: Seuraavanlainen pilkutus näyttää nykyisin yleistyvän kirjeissä:

Matti,
Vastaan kysymykseesi vähän myöhässä...

Terveisin,
Maija

Mitä pilkun käytön ohjeet sanovat tästä?

Vastaus: Pilkun käyttöä on käsitelty laajasti viimeksi Kielikellossa 3/1995. Ohjeen mukaan kirjeen alku- ja lopputervehdysten jälkeen ei käytetä pilkkua. Jos haluaa käyttää alkutervehdyksen jälkeen pilkkua, olisi loogista aloittaa teksti pienellä alkukirjaimella; pilkkuhan erottaa saman virkkeen osia toisistaan. Lopputervehdyksen jälkeen pilkku on tarpeeton. Kirjoitetaan siis

Matti ~ Matti hyvä (tms.)
Vastaan kirjeeseesi vähän myöhässä...

tai

Matti (hyvä tms.),
vastaan kirjeeseesi vähän myöhässä...

Terveisin Maija

sekä:

Kielikello 3/1995 sanoi:
* Kirjeen aloitus ja lopetus

Kirjeen alkupuhuttelun perässä ei yleensä käytetä pilkkua, ei myöskään lopputervehdyksessä.

Anneli hyvä

Kiitos kirjeestäsi. – –

Parhain terveisin Maija

Jos alkupuhuttelu kuuluu ensimmäiseen virkkeeseen, se erotetaan pilkulla ja teksti aloitetaan pienellä alkukirjaimella.

Hei Anneli,
ja kiitos kirjeestäsi. – –

Kirjeen alkupuhuttelussa pilkku jää usein pois tervehdyssanan ja puhuteltavan nimen välistä, mutta sen käyttökin on mahdollista

Hei(,) Anneli

Eli ei pitäisi käyttää alkutervehdyksen jälkeen pilkkua, jos haluaa aloittaa viestin isolla kirjaimella. Jos taas käyttää pilkkua pitää viesti aloittaa pienellä kirjaimella??

Niin. Eli ei pitäisi käyttää pilkkua, mutta jos on ihan pakko niin sitten aloitetaan pienellä kirjaimella. Tämä on käsittääkseni taas näitä, missä on ollut pakko taipua ja suositella jotakin, kun ihmiset kuitenkin sitä pilkkua haluavat tunkea siihen.

Niin. Eli ei pitäisi käyttää pilkkua, mutta jos on ihan pakko niin sitten aloitetaan pienellä kirjaimella. Tämä on käsittääkseni taas näitä, missä on ollut pakko taipua ja suositella jotakin, kun ihmiset kuitenkin sitä pilkkua haluavat tunkea siihen.

Thanks! Oon sulle bissen velkaa!!;)

Itseäni vituttaa, jos joku sanoo:
"KETÄ SE ON?"
"KETÄ TEKI?"

Vittu miksi se "ketä" pitää tunkea joka paikkaan, ja vielä kun se kuulostaa niin helvetin väärältä omaan korvaan. En ymmärrä.

Näen punaista, kun verbi ALKAA yhdistetään passiivimuotoiseen verbiin,
esim. ''alan pumppaamaan'' = EI EI EI

oikein ilmaistuna siis ''alan pumpata'' :puntti:

"KETÄ SE ON?"
"KETÄ TEKI?"

Vittu miksi se "ketä" pitää tunkea joka paikkaan, ja vielä kun se kuulostaa niin helvetin väärältä omaan korvaan. En ymmärrä.
Selkeesti jouduttu lounais-hämäläisten kanssa tekemisiin? :D

Hän tekee minulle ruuan vai ruoan vai käykö kumpikin?

Kumpikin käy. Paitsi että tuo toinen olisi periaatteessa ruo'an. Ruuan taitaa olla yleisemmin käytetty nykyään.

Ja tuosta spostiviestien pilkutuksesta: jos kirjoitatte niitä englanniksi, silloin pilkut tulevat sekä alku että lopputervehdykseen. Säännöt on kielikohtaisia.

Näen punaista, kun verbi ALKAA yhdistetään passiivimuotoiseen verbiin,
esim. ''alan pumppaamaan'' = EI EI EI

oikein ilmaistuna siis ''alan pumpata'' :puntti:
Voin olla väärässä, mutta muistaakseni kielitoimisto hyväksyy nykyään molemmat muodot. Aikaisemmin pelkkä "alan pumpata" oli hyväksytty.

"KETÄ SE ON?"
"KETÄ TEKI?"

En ole varma, mutta käsittääkseni osa tuosta menee murteen piikkiin, ja kaikki murteet taas menevät päin kettua jos kielioppia ajatellaan.

Ja tuosta spostiviestien pilkutuksesta: jos kirjoitatte niitä englanniksi, silloin pilkut tulevat sekä alku että lopputervehdykseen. Säännöt on kielikohtaisia.

Jos saisin valita, ihmiset opettelisivat suomen säännöt ensin kunnolla ja alkaisivat vasta sitten olla kohteliaita muiden kielten käytäntöjä kohtaan. Monet ovat omaksuneet englannin pilkutussääntöjä suomeksi kirjoittaessaan jo valmiiksi aivan liikaa, tuskin tosin tietoisesti. Tai siis epäilen, että kovinkaan moni tiedostaa, miksi johonkin kohtaan tulee pilkku, ja niitä lätkitään mihin sattuu lähinnä hatarien muistisääntöjen tai mutuilun perusteella.

Ärsyttävää, kun nykyään ihmiset eivät tunne eroa alkamisen ja rupeamisen välillä.
Kyllä se on niin, että minä rupean syömään ja minä alan syödä, eikä niitä pidä sekoittaa.
Tätä kuulee jopa uutisankkureilta. En sitten tiedä miten siihen nykyään suhtaudutaan kieliopilliselta kannalta, mutta omaan korvaan särähtää.

Ärsyttävää, kun nykyään ihmiset eivät tunne eroa alkamisen ja rupeamisen välillä.
Kyllä se on niin, että minä rupean syömään ja minä alan syödä, eikä niitä pidä sekoittaa.
Tätä kuulee jopa uutisankkureilta. En sitten tiedä miten siihen nykyään suhtaudutaan kieliopilliselta kannalta, mutta omaan korvaan särähtää.

Kuulin joskus kielenhuollon ihmisiltä, että tämä ei olisikaan enää rikos. Kyllä se minuakin ahdistaa.

Kuulin joskus kielenhuollon ihmisiltä, että tämä ei olisikaan enää rikos. Kyllä se minuakin ahdistaa.
Voihan se toki niin olla, mutta meillä ainakin lukion äidinkielessä tuo 'alkaa tehdä' oli listattuna helposti vääriksi taipuviin ilmaisuihin. Koskaan tuosta ei kyllä mainittu, että toinenkin vaihtoehto olisi hyväksyttävä. Kieli toki kehittyy koko ajan, joten kyllä tuokin varmasti jossain vaiheessa voidaan listata oikeaksi ilmaisuksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom