Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä mä näkisin, että tuo on ehdottomasti erikseen. Paha on adjektiivi eikä sitä käytetä yhdyssanan määriteosana, ellei kyseessä ole sitten joku tietty vakiintunut ilmaisu kuten esim. kevytmaito. Vertaapa esim. hyvään tai huonoon mieleen.Hei kaikki kieli-ihmiset, missä te olette?
Pahamieli vai paha mieli? (+perustelu)
Kyllä mä näkisin, että tuo on ehdottomasti erikseen. Paha on adjektiivi eikä sitä käytetä yhdyssanan määriteosana, ellei kyseessä ole sitten joku tietty vakiintunut ilmaisu kuten esim. kevytmaito. Vertaapa esim. hyvään tai huonoon mieleen.
Tuleeko ennen ja sanaa , ?
"Pilkku tulee päälauseiden väliin, jos lauseilla ei ole yhteistä toistamatta jätettyä lauseenjäsentä."
Näyttää hiton tyhmältä tuo pilkku tossa.esim. Matti on maanviljelijä, ja hänen veljensä Pertti saa toimeentulonsa kalastuksesta. (itsenäiset päälauseet)
Mutta ongelmana on se, että mitään kielioppiin perustuvaa perustelua en ole vielä löytänyt. Kuten aiemmassa viestissäni kerron: "Nykyajan kielenopas neuvoo, että adjektiivialkuiset ilmaisut voidaan usein kirjoittaa yhteen tai erikseen oman kielitajun mukaan, koska eivät ole selkeästi sanaliittoja tai yhdyssanoja."
Minähän sanoin itse siskolleni, että todellakin erikseen, mutta perustelua en löytänyt.
En tiedä, millaisiin tilanteisiin tuo lainauksen teksti pätee, mutta omaan kielitajuuni ei ainakaan mene perille se, miksi paha mieli pitäisi kirjoittaa yhteen. En kirjoittaisi yhteen esimerkiksi "virheäomena" tai "kaunistyttö". Onko tuossa lainatussa kohdassa mitään esimerkkejä, mitä sillä tarkoitetaan? Jää vähän kaivelemaan, että mikä voisi yhteenkirjoittamista perustella.
Samaan sarjaan menee sairausloma, joka jostain syystä on kaikille sairasloma, sekä kasvirasva, joka on muuttunut kasvisrasvaksi. Kasvi ja kasvis on kuitenkin vähän eri asioita, niin jälkimmäinen väännös kuulostaa aika huvittavalta jopa.En tiedä onko jo ollut täällä mutta; psyykenlääke on oikeaoppinen tapa sanoa psyykelääke tai psyykkeenlääke.
Kaikkia kolmea kuulee mutta se on psyykenlääke.