Kirun, kirut...??Hippa sanoi:Miten taipuu sana kirkua?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kirun, kirut...??Hippa sanoi:Miten taipuu sana kirkua?
vaikka täällä manataankin melkein alimpaan helvettiin kaikki ketä aikoo näin tehä.
Hippa sanoi:Enpä olisi uskonut!
Sanan runko on mikä? I'i?
Raskolnikov sanoi:Avaudun sitten tänne, kun tuo ketä häritsee minua niin maan jumalattomasti.
Gillyanne sanoi:Yhdyssanoissa auttaa vanha, hyvä muistisääntö jostain ala-asteen hämäristä: jos voit laittaa sanojen väliin -kin -liitteen, kyseessä ei ole yhdyssana. Jos et, niin kyseessä ON yhdyssana ja kirjoitetaan yhteen.
esim. yhdysKINsana - ei käy, yhdyssanaKIN - OK :thumbs:
Itseäni ärsyttävät yhdys sana virheiden lisäksi myös nämä opiskelia, kuuntelia yms. -tyyppisten sanojen väärin kirjoittaminen. Se on opiskeliJa, kuunteliJa jne!!!! Samoten j:n kahdentuminen tyyliin äijjä, heijjari jne. jota tälläkin palstalla aina välillä näkee... eipä taida suomen kielestä sellaista sanaa löytyä, jonka kirjoitusasussa olisi j-geminaatta?
ironchef sanoi:Muutappa ulkopaikkakuntalaisena Turkuun. Hakkaa hetken korvaan tuo jatkuva ketä ja parasta on että muutaman vuoden jälkeen huomaa kauhukseen sanovansa joskus vahingossa ketä :wall:
protsku sanoi:Sanotaanko "nuita ohjelmia" vai "noita ohjelmia"?
B.O.S.S. sanoi:*snip*
Se on ihan Sampon ja Riikan välinen asia, missä Sampo haarukkaansa pitää. ;)Halo sanoi:Hei, mä en nyt tiedä oonko mä koko ikäni käsittäny tän asian väärin, vai eikö kukaan muu vaan osaa, mut meille opetettiin koulussa, että nimisubstantiivit ei taivu samalla tavalla kun muut sanat, esim. Sampo-nimisen henkilön haarukka olisi Sampon haarukka eikä Sammon haarukka. Eikö tällöin Riika (se kaupunki) taipuisi 'Riikan' eikä 'Riian'?
Kyllähän se ihan suomea on. Lähinnä se on kai vanha svetisismi, eli tulee ruotsista. Kyllä sitä käyttää voi, jos tavoittelee jotain korkeakirjallista tyyliä, mutta usein asiat ovat sanottavissa paremmin ja selkeämmin, niin kuin esimerkeissäsi kirjoitit.B.O.S.S. sanoi:Mutta avaudumpa täällä. Kertokaas maisterit onko verbi OMATA suomen kieltä ensinkään?
Täällä pakkiksella kaikki omaa jotakin, omaahan itse Pakkis valtavan käyttäjäkunnan. Pakkis omaa myös ylläpitäjän joka omaa tämän tavan käyttää omata-verbiä.
reino sanoi:Riika on vanha suomenkielinen nimi tuolle kauniille kaupungille ja on aina taipunut Riika - Riian. Vrt. Riianlahti.