Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tomi sanoi:
"Japanialainen" on läppä, vitsi ja puhekielen huumoria. :jahas:

Juu, onhan se, mutta kyseinen kokki ei selvästikään käyttänyt sanaa huumorimielessä... Eikä myöskään sanaa "unkarialainen". Niin.

Hippa sanoi:
Miten taipuu sana purkaa? En edes tiedä sen perusmuotoa.. :nolo:

purkaa on monikon imperatiivi verbistä purra ( vai onko se purea ? :nolo: ) .

seuraavaksi voitte ystävällisesti kertoa kieliopit ja muut oleelliset asiat sanasta "häntäkin".

.,.

SniffDaddy sanoi:
Miten taipuu verbi "kastroida"?

Minä kastroin
Sinä kastroit
Hän (Fidel) kastroi
Me kastroimme
Te kastroitte
He kastroivat

Mä revin sulta munat irti
Sinä tartut saksiin
Hän puree sinua palleihin
Me istumme väärinpäin käännettyyn ruohonleikkuriin
Teillä ei ole munia koskaan ollutkaan
He purevat poronsa

joo, suomessa on aika paljon sellaisia verbejä joita periaattessa ei käytetä kuin esim. yhdessä taivutusmuodossa, vaikka niille tarvittaessa on kaikki muodot löydettävissä.

Miten "voida"-sana sanotaan menneessä aikamuodossa? Ilmeisesti "sota-aikoina voitiin ostaa pennillä litra maitoa" menee puhekieleksi? Kivikaudella ihminen osasi sytyttää tulen ja voi paistaa saaliinsa.

Sori tyhmistä esimerkkilauseista.

Raejuusto sanoi:
Miten "voida"-sana sanotaan menneessä aikamuodossa? Ilmeisesti "sota-aikoina voitiin ostaa pennillä litra maitoa" menee puhekieleksi? Kivikaudella ihminen osasi sytyttää tulen ja voi paistaa saaliinsa.

Sori tyhmistä esimerkkilauseista.

Voida = Pystyä?

"sota-aikoina pystyi ostamaan pennillä litran maitoa"
"Kivikaudella ihminen osasi sytyttää tulen ja pystyi paistamaan saaliinsa"

Mitä jos on henkisiä esteitä kaikkien "voida"-sanan substituuttien käytölle :jahas: Onko suomessa tosiaan sanoja joita ei voi käyttää kaikissa muodoissaan?

Raejuusto sanoi:
Mitä jos on henkisiä esteitä kaikkien "voida"-sanan substituuttien käytölle :jahas: Onko suomessa tosiaan sanoja joita ei voi käyttää kaikissa muodoissaan?

On, esimerkiksi vuo. Siitä ei ole tai siitä ei käytetä monikon taivutusmuotoja. Tästä on seurannut suuri ongelma, kun sanaa on alettu käyttämään fysiikassa. Sanotaanko "voiden", "voitten" vai kuinka? Kuulostaa tyhmältä, koska nuo kuulostavat voi-sanan taivutusmuodoilta.

Palstan varsinaiseen tarkoitukseen liittyen tuosta voida-sanan taivutuksesta tuli mieleen voimasanan, eikun voima-sanan etymologia. Sehän tarkoittaa selvästi sitä, mikä voidaan. "300 kg:n penkkipunnerrus on voimani teko" eli teko, jonka voin tehdä TAI teko, jonka teen voimallani.

Arvo Paperi sanoi:
On, esimerkiksi vuo. Siitä ei ole tai siitä ei käytetä monikon taivutusmuotoja. Tästä on seurannut suuri ongelma, kun sanaa on alettu käyttämään fysiikassa. Sanotaanko "voiden", "voitten" vai kuinka? Kuulostaa tyhmältä, koska nuo kuulostavat voi-sanan taivutusmuodoilta.

Vuo
monikon taivutus: vuoiden tai vuoitten.

Minun kielikorvani mukaan. Mitä sanoo kielitoimisto? Tai joku joka tietää.

(Hätäratkaisu on keksiä mikä tahansa lisämääre vuon perään, esim. fysikaalinen vuosarjakuvio, ja taivuttaa sen mukaan: fysikaalisten vuosarjakuvioiden...)

SniffDaddy sanoi:
Miten taipuu verbi "kastroida"?

Minä kastroin
Sinä kastroit
Hän (Fidel) kastroi
Me kastroimme
Te kastroitte
He kastroivat

Sori, yritin olla hauska, mutta sehän ei ole oikein. Oikeat taivutusmuodot suomenkielessä ovat tietysti:

kuohitsen, kuohitset, kuohitsee, kuohitsemme, kuohitsette, kuohitsevat
(tai lyhyempi kuohin, kuohit...)

TAI

salvon, salvot, salvoo, salvomme, salvotte, salvovat

Esimerkkilause:

Eunukki, eli kuohilas, söi maukasta salvukukkoa.

gnut sanoi:
Itse selvisin ylä-asteen ja lukion hyvin lävitte, eikä ole hajuakaan, mikä on esim. pronomini. Silti äikästä ja enkusta laudatur.

ARGH!!!! :curs: :itku:

Toivottavasti tuo oli vitsi

MKS sanoi:
ARGH!!!! :curs: :itku:

Toivottavasti tuo oli vitsi

Kuinka? Minäkin selvisin yläasteen ihan hyvin lävitse, enkä tiedä mikä on pronomini. Älkää vaan kukaan kertoko, arvatenkin maailman turhinta informaatiota.

ardilha sanoi:
purkaa on monikon imperatiivi verbistä purra ( vai onko se purea ? :nolo: ) .

seuraavaksi voitte ystävällisesti kertoa kieliopit ja muut oleelliset asiat sanasta "häntäkin".

.,.

Mun mielestä puremisella ja purkamisella ei ole kovinkaan paljon yhteistä.

Minä purin laatikon, mutta koira puri luuta :)

Goatsilla sanoi:
Kuinka? Minäkin selvisin yläasteen ihan hyvin lävitse, enkä tiedä mikä on pronomini. Älkää vaan kukaan kertoko, arvatenkin maailman turhinta informaatiota.

Niin, mutta sinä kävit yläastetta etkä ylä-astetta ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom