Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
:lol2:

"Olin baarissa eilen."
"Tuli oltua baarissa eilen."

Ärsyttävää! Jotenkin laiskaa kieltä: ihan kuin puhuja ei itse tekisi asioita, vaan ne vain tulevat tehdyiksi.

(Ja esimerkit tietysti omasta elämästä. :kippis1: )

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riiccia sanoi:
Se ON yläaste.

[Rautalanka]

Eka yksi tyyppi kirjoitti käyneensä ylä-astetta ja sanoi, ettei silti tiedä mikä on pronomini.

Sitten toinen tyyppi aggresi sille jotain.

Sitten kolmas tyyppi kertoi käyneensä yläastetta ja sanoi, ettei itsekään tiedä, mikä on pronomini.

Minä siihen sitten selventämään, ettei se toinen tyyppi sitä pronominijuttua aggrennut, vaan sitä ylä-astetta, joka oli se kielioppivirhe.

Mun kommentti sisälsi myös vitsin :)

[/Rautalanka]

:love:

Goatsilla sanoi:
"Kangasniemen väkilukua on pienentänyt tuntuvasti negatiivinen väestönkasvu."

Eikö voida sanoa, että väestönkasvu on negatiivinen? Vai mikä tuossa mättää...
Itseasiassa "negatiivinen väestönkasvu" on täysin turha kyseisessä lauseessa puhumattakaan siitä, että se on muutenkin todella kömpelö ilmaus.

Edit: ...ja siis myös koko lause tuossa muodossaan on raskas ja kömpelö.

Riittää vallan hyvin, että sanotaan: "Kangasniemen väkiluku on pienentynyt (tuntuvasti)."

Finnico more sanoi:
Riittää vallan hyvin, että sanotaan: "Kangasniemen väkiluku on pienentynyt (tuntuvasti)."

Mutta jos halutaan sanoa samalla syy väkiluvun pienentymiseen. "Kangasniemen väkiluku on pienentynyt huomattavasti muuttoliikkeen seurauksena" tai "Kangasniemen väkiluku on pienentynyt huomattavasti Goatsillan syötyä puolet väestöstä". Ok, ajattelin niin monimutkaisesti, että (negatiivinen) "väestönkasvu" ei sinänsä tarkoittaisi juuri väkiluvun kasvua tai pienenemistä, vaan syntyvyyden ja kuolleisuuden suhdetta. Jos "negatiivinen väestönkasvu" tarkoittaa samaa kuin "väkiluku on pienentynyt", silloinhan tuossa lauseessa tosiaan sanottiin sama asia kaksi kertaa.

Goatsilla sanoi:
Jos "negatiivinen väestönkasvu" tarkoittaa samaa kuin "väkiluku on pienentynyt", silloinhan tuossa lauseessa tosiaan sanottiin sama asia kaksi kertaa.
No jos "negatiivinen väestönkasvu" ylipäänsä mitään tarkoittaa, niin juuri sitä väkiluvun pienenemistä. Mielestäni siihen ei sisälly minkäänlaista viitettä väestön pienenemisen syystä, joten ilmaus tuossa muodossaan on tarpeetonta ja kömpelöä toistoa.

Kuten jo mainitsit, niin esimerkiksi "Kangasniemen väkiluku on pienentynyt huomattavasti Goatsillan syötyä puolet väestöstä" kertoo jo paljon sujuvammassa muodossa väestön pienenemisestä sekä siihen johtaneesta (ymmärrettävästä) syystä.

Voimme niin ikään päätellä, ettei Goatsilla ole kasvissyöjä.

Mege sanoi:
Pakko pistää tämä linkki tänne: http://kielikompassi.jyu.fi/opetus/kirjoitus/kukkasia.shtml

Tiedän, että on :wanha: , mutta aina nuo jaksaa naurattaa.

Aahhahahaa, kiitos linkistä Mege :lol2: Osa oli vanhoja tuttuja, mutta oli siellä joitakin sellaisiakin joukossa, joita en ollut ennen kuullut, kuten esim. "Halutaan vuokrata. Halpa yksiö esim. rautatieasema. Kiire. P. 6166020." tai "Edulliset kuivalihatarjoukset jatkuvat! Paloittelemme ruokamestarin ja lihamestarin tunnetulla ammattitaidolla." :hyper:

Suosikkeja ovat silti edelleen klassikot "lapsille mummonlihamureke" ja "mämmiä saatana" :lol2:

Taannoin eräällä palstalla joku oli keksinyt ihan uudenlaisen tavan kiinteytyä: "---minulla on kotona stepperi jota käytän 2-3 kertaa viikossa 30min kerrallaan, koska olen kuullut että se puree juuri takalistoon." :eek:

Osaako kukaan taivuttaa sanaa ikä monikon inessiivinä vai miten lie noita kielioppitermejä käytetään?

Hippa sanoi:
Osaako kukaan taivuttaa sanaa ikä monikon inessiivinä vai miten lie noita kielioppitermejä käytetään?

I'issä. Googleissa.

Hippa sanoi:
Enpä olisi uskonut!

Sanan runko on mikä? I'i?

:eek:

Jaa, olisko i tai ii? Heittomerkki on kuulemma vaan ylimääräinen, voisi ton kirjoittaa myös iissä, siinä vaan tulisi lausumisohngelmia.

Lueskelin tuossä äsken viestiketjua klassisen tyhmistä ihmisistä. Hetken jo ajattelin että nyt on itseironia vihdoinkin nostettu kunniaan. Siinä määrin oli toisten tyhmyyden hämmästelijöillä suomen kielen kielioppi ja ymmärrettävän tekstin tekemisen kyky kadoksissa. Niitä klassisia yhdys ..... sanoja myöten. Mutta osa porukasta kyllä taisi olla ihan tosissaan.
Ymmärrän kyllä tämän hyvin. Itse kun olen ääneen omille pehmoleluilleni höpöttelevä, itsekseni naureskeleva tyyppi, joka on erityisen taipuvainen pitämään kaikkia muita poikkeavasti käyttäytyviä hulluina.

Ja tämähän liittyi paljon asiaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom