Ketoosidieetti

Pakkikselta löytyy paljon ohjeita erilaisiin tapoihin dietata ja varoituksia aineenvaihdunnan jumiutumisesta mutta en haullakaan löytänyt kenenkään esim kokemusperäistä vinkkiä siitä, miten sitten toimitaan viisaasti, että saadaan se aineenvaihdunnan jumitus laukeamaan.
Tässä 1 esimerkki: juuri hetki sitten nousin sängystä ylös, olo oli ihan OK. Join heti puoli litraa vettä, jossa makuna Fun Lightia (hiilariton, kaloriton) ja aloin lataamaan kahvinkeitintä. Siinä samassa alkoi tajuton paisuminen, farkut ahdistaa!
Päätin kuitenkin tehdä aamiaiseni, keitin 4 munaa ja paistoin 3 siivua pekonia. Ei lisättyä öljyä.
Nyt sitten tässä istuessa olo on kuin olisin paksu sika :(
Elikkä:

Mä oon ollu kohta kuukauden Atkinsilla, ketosticksit näytti dieetin alussa tummanpunaista, nykyisin ei enää yhtään mitään, prkl.
Lorauttelin öljyjä vissiin turhankin hulvattomasti alussa ruokiini, neuvottiin varovaisuutta koska öljyt on kovin kaloripitoisia.
Vatsa todella toimii! Vähintään kerran vrk:ssa joten ei ongelmia sillä suunnalla.
Nesteitä, hiilaritonta FunLightia ja vettä juon n. 3-4 litraa pävittäin, riippuu kuinka kauan ja kovaa lenkkeilen.
Nukun hyvin ja riittävästi (n. 8,5 h).
En laihdu, ei katoa sentit. Alussa lähti vissiin vain nesteitä, sain nekin takas.
Olen vetänyt hiilarit erittäin alas, hyvä jos 20g enää tulee (yhdestä kanamunasta tulee 0,5 joten olen laskenut tarkoin kaikki tuollaisetkin).

ONKO KUKAAN KOKENUT MIKÄ AUTTAISI? Nyt loppu kotikonstit tältä eukolta...

Eikös tossa Atkinssissa pidä nostaa hiilareita pikkuhiljaa? Eli alussa on tosi alhaalla, mutta nousee sitten jotain 5-10g/vk-vauhdilla? Eli kokeile nostaa hiilareita, pidä vaikka joku mässypäivä.

Oma kokemukseni tämän ketokokeilun aikana on se, että kaloreiden tulee kyllä olla miinuksella selvästi, jotta läski palaa.

Oma aamupaino on pudonnut viimeisen 15 pvän aikana tasan kilon. (Läskiä tuosta tuskin kaikki on.) Se on kyllä todella vähän vaivannäköön nähden. Kalorit joka päivä n. tonnin verran miinuksella, 5 punttitreeniä viikossa ja käytössä tosiaan puhdas ketoruokavalio. Jostain syystä tuntuu siltä, että jos nostaisin kaloreita 500:lla niin paino lähtisi ennemminkin nousuun...

Lykkäsin seuraavaa tankkausta ensi keskiviikolle, koska kroppa meni syvään ketoosiin vasta viime torstain tietämillä. Nyt sticksit sitten näyttävätkin syvää ketoosia mihin vuorokauden aikaan tahansa. Viikonlopun aikana vedin kokeeksi aikamoista nälkäkuuria, esim. lauantaina kaloreita 1600 ja reipas kahden tunnin aerobinen hiestä likomärkänä. Illalla touhu meni zombie-osastolle, mutta muuten tuntui antavan dietille kivan potkun. Tänä aamuna kunto oli taas silminnähden kiristynyt, vaikka vaa'assa lukemat pienenevät tuskallisen hitaasti.

Toisaalta se on palkitsevaakin, koska jos paino ketolla putoaa, niin tietää ainakin, että laardia on palanut. Nesteitä tai hiilareita kun kropasta ei juuri poistu. Ja lihaksetkin ovat säilyneet jopa yllättävän hyvin. Mittanauhan mukaan kutistumista tapahtuu vain vyötäröllä.

Pakkikselta löytyy paljon ohjeita erilaisiin tapoihin dietata ja varoituksia aineenvaihdunnan jumiutumisesta mutta en haullakaan löytänyt kenenkään esim kokemusperäistä vinkkiä siitä, miten sitten toimitaan viisaasti, että saadaan se aineenvaihdunnan jumitus laukeamaan.
Tässä 1 esimerkki: juuri hetki sitten nousin sängystä ylös, olo oli ihan OK. Join heti puoli litraa vettä, jossa makuna Fun Lightia (hiilariton, kaloriton) ja aloin lataamaan kahvinkeitintä. Siinä samassa alkoi tajuton paisuminen, farkut ahdistaa!
Päätin kuitenkin tehdä aamiaiseni, keitin 4 munaa ja paistoin 3 siivua pekonia. Ei lisättyä öljyä.
Elikkä:

Mä oon ollu kohta kuukauden Atkinsilla, ketosticksit näytti dieetin alussa tummanpunaista, nykyisin ei enää yhtään mitään, prkl.
Lorauttelin öljyjä vissiin turhankin hulvattomasti alussa ruokiini, neuvottiin varovaisuutta koska öljyt on kovin kaloripitoisia.
Vatsa todella toimii! Vähintään kerran vrk:ssa joten ei ongelmia sillä suunnalla.
Nesteitä, hiilaritonta FunLightia ja vettä juon n. 3-4 litraa pävittäin, riippuu kuinka kauan ja kovaa lenkkeilen.
En laihdu, ei katoa sentit. Alussa lähti vissiin vain nesteitä, sain nekin takas.
Olen vetänyt hiilarit erittäin alas, hyvä jos 20g enää tulee (yhdestä kanamunasta tulee 0,5 joten olen laskenut tarkoin kaikki tuollaisetkin).

En ole mikään asiantuntija, mutta tietääkseni nuo Funlight -juomat sisältää kaikenmaailman lisäaineita ja makeutusaineita, joten ootko pohtinut, jos niistä löytyisi selitys...

Elikkä:

Atkinsista en kyllä tiedä juuri kuin perusidean, mutta yritetäänpä.

Ei funlightia tai mitään keinotekoisesti makeutettuja litkuja. Makuaistimuskin aiheuttaa hormonaalisia reaktioita. Aineenvaihdunnan jumi laukaistaan insuliinilla (insuliini->leptiini) tai estetään huijaamalla hypotalamusta. Kyseessähän on yksinkertaisesti vain se, että hypotalamus luulee pitkän ruoattoman ajanjakson alkaneen ja jarruttaa aineenvahduntaa vaikuttamalla hormoneihin.

Käytännössä perusdieettaajalle ongelman pitäisi ratkaista syömällä viikko ylläpitokaloreilla tai hieman päälle, mutta ongelma on leptiinitasojen hitaampi palautuminen ylöspäin kuin romahdus alaspäin.

Mitä tulee ketoneihin niin jos luet tätä ketjua takaisinpäin täällä on keskustelua ketonien vähentymisestä pitkän hiilarittoman ajan seurauksena. Ketoneja tarvitaan suuria määriä vain "siirtymävaiheessa". Mun mielestä ketostixit on muutenkin aika turhia, koska ne kertovat vain virtsaan erittyvien ketoaineiden määrän, eikä niistäkään valtaosaa.

Toiseksi on pakko kysyä paljonko saat kaloreita vrk:ssa. Jos tällainen päälle 90-kiloinen harjoitteleva ukko vetää siinä välillä 1400-1800, siitä voi laskea suuntaa. Ei vhh:kaan nyt ihan kaikkia fysiikan lakeja riko, vaikka kalori ei olekaan aina vain kalori. Em. kalorimäärä taas tulee mahdolliseksi pitkän vhh-ajan jälkeen, jolloin keho on minimoinut lihaksen purkamisen energiaksi.

Fun Lightia olen käyttänyt siitä lähtien kun se Suomeen ilmestyi kauppoihin, kaiketi jossain 1996 aikoihin? Se ei siis voi olla syynä dieetin epäonnistumisiin.
Nightkin neuvoi seuraamaan kalorit. Laskin eiliset sapuskat koska eilen tuli syötyä normaalia enemmän ja Finellin mukaan 1620 olisi ollut eilinen lukema. Pistin parikymmentä kaloria arviolta lisää kun en löytänyt Bratwurstia Finelin listasta ja laskin sen Grillimakkarat, Lihaisat-mukaan.Pituuteni on 170, paino koko ajan 72, vyötärön ymp. mitta vaihtelee päivän mittaan 89-92 cm, lantio 102 cm. Tuhti pakkaus siis...Oli hyvä ett Nightkin kertoi oman kokonsa ja kalorinsa, sain vähä suuntaa.

Ehkä mä sit saan liikaa kaloreita vaikka hölkkään ja kävelen jatkuvasti. Huomenna aikomus nostaa kilo tai 2 painoja lisää yläkroppatreeneissä, kävelyä duunin puitteissa tulee varmaan 4 km, lämmittely juoksumatolla 2 km. Ottaa vaan niin p...keleesti päähän kun tykkää ett kaikkensa tekee mut ei tavoitteet täyty!
_Hc ja Natu arvelevat ett kaloreita vois olla jopa liian vähän, että mässypäivä vois olla paikallaan.
Onks kukaan sellaista kokeillut? Miten kävi, repeskö koko diettaus siihen vai jatkuiko tiukemmin mässäämisen jälkeen?

Tänään tosiaan syöny vaan 4 keitettyä munaa, 3 siivua pekonia, 2 dl lihalientä ja 1 siskonmakkara palasina siinä lillumassa. Liemen oheen 3 ohutta ja pientä ruislimpun siivua, kahvi kermalorauksella ja kreikkalaista jugurttia 2 dl. Siihen lisäsin 1 rkl oliiviöljyä. Muuta en tänään aikonut enää syödä, lenkki koiran tuo illemmalla taas n. 5 km.

Mut jos vaan joku on jumituksen kokenut, please, kerro meille muillekin miten sait tilanteen laukeaman.

Fun Lightia olen käyttänyt siitä lähtien kun se Suomeen ilmestyi kauppoihin, kaiketi jossain 1996 aikoihin? Se ei siis voi olla syynä dieetin epäonnistumisiin.
Nightkin neuvoi seuraamaan kalorit. Laskin eiliset sapuskat koska eilen tuli syötyä normaalia enemmän ja Finellin mukaan 1620 olisi ollut eilinen lukema. Pistin parikymmentä kaloria arviolta lisää kun en löytänyt Bratwurstia Finelin listasta ja laskin sen Grillimakkarat, Lihaisat-mukaan.Pituuteni on 170, paino koko ajan 72, vyötärön ymp. mitta vaihtelee päivän mittaan 89-92 cm, lantio 102 cm. Tuhti pakkaus siis...Oli hyvä ett Nightkin kertoi oman kokonsa ja kalorinsa, sain vähä suuntaa.

Ehkä mä sit saan liikaa kaloreita vaikka hölkkään ja kävelen jatkuvasti. Huomenna aikomus nostaa kilo tai 2 painoja lisää yläkroppatreeneissä, kävelyä duunin puitteissa tulee varmaan 4 km, lämmittely juoksumatolla 2 km. Ottaa vaan niin p...keleesti päähän kun tykkää ett kaikkensa tekee mut ei tavoitteet täyty!
_Hc ja Natu arvelevat ett kaloreita vois olla jopa liian vähän, että mässypäivä vois olla paikallaan.
Onks kukaan sellaista kokeillut? Miten kävi, repeskö koko diettaus siihen vai jatkuiko tiukemmin mässäämisen jälkeen?

Tänään tosiaan syöny vaan 4 keitettyä munaa, 3 siivua pekonia, 2 dl lihalientä ja 1 siskonmakkara palasina siinä lillumassa. Liemen oheen 3 ohutta ja pientä ruislimpun siivua, kahvi kermalorauksella ja kreikkalaista jugurttia 2 dl. Siihen lisäsin 1 rkl oliiviöljyä. Muuta en tänään aikonut enää syödä, lenkki koiran tuo illemmalla taas n. 5 km.

Mut jos vaan joku on jumituksen kokenut, please, kerro meille muillekin miten sait tilanteen laukeaman.

Vaikeahan tuohon on keksiä mitään selitystä, koska dieettaaminen on rakettitiedettä... tai ainakin mä hölmöyksissäni joskus teen siitä sellaista :D

No joo, mutta jos olet ollut kauan ketoruokavaliolla niin miten olisi viikon-kahden tauko, laitat maltillisesti hiilareita suuhun ja aloitat sitten alusta. Toimii yleensä kaikilla ja kun on kohtuus mukana ei takapakkiakaan pitäisi tulla. Noista ruoka-aineista en lähde jeesustelemaan hirveästi kun perusteet ovat mututasoa. Lähinnä nyt tarkoitin tuossa aiemminkin kun viittasin funlightiin, että pitkälle teollisesti jalostettuja ruokia ja juomia kannattanee vältellä ainakin suurpiirteisesti. Mulla se mutu liittyy siihen, että kun join laittilimsoja ketolla homma "ei vaan toiminu" niin kuin nyt kun on ollut ilman (vakuuttava, tieteellinen peruste :rolleyes:)

millon kannattaa ekan kerran tankata? voisiko joku neuvoa sen tarkemmin? 183/99 tällä hetkellä mitat, lihasta löytyy ;D

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
seelvä homma! paino tippunut helvetin hyvin kun jätti hiilarit minimiin! alussa n. 105kg, siitä "normi" dietillä tonne 101kg ja sitte paino nous 102-103kg ja jäi siihe. nyt 98,95kg tänään alkuillasta. :)

Oma kokemukseni tämän ketokokeilun aikana on se, että kaloreiden tulee kyllä olla miinuksella selvästi, jotta läski palaa.
Tämä pisti vähän miettimään. Voitaisiinko kuitenkin sanoa että tämä pätee vain jos rasvaprosentti on "ihanteellista" piukemmalla puolella? Silloin kun rasvaprosentti on reilusti ihanteellisen yläpuolella, läskit kyllä lähtee ketoosilla pluskaloreillakin. Varsinkin sisäelinten ympärille kertynyt fläsä.

Tämä pisti vähän miettimään. Voitaisiinko kuitenkin sanoa että tämä pätee vain jos rasvaprosentti on "ihanteellista" piukemmalla puolella? Silloin kun rasvaprosentti on reilusti ihanteellisen yläpuolella, läskit kyllä lähtee ketoosilla pluskaloreillakin. Varsinkin sisäelinten ympärille kertynyt fläsä.

En nyt ihan noin muotoilisi, ehkä mieluumin siten että läskinä lähtee suuremmillakin kaloreilla paino /läski vähenemään... pluskalorit on sillon kun paino nousee :)

helmi dietti! eile omatekemää kebabbia ja tänää vhh pizzaa :D
ja paino senku putoaa!

Mitä alemmas mennään rasvaprosentissa, sitä enemmän keho taistelee vastaan.

Idea on se, että kun hiilihydraatit poistetaan ruokavaliosta kehon toiminnot normalisoituvat ja syöt juuri sen verran kuin tarvitsee. Eli suomeksi syöt niin paljon kuin mielesi tekee, mutta kun kaikki on kohdallaan mieli ei tee syödä liikaa. Ihan hyvä populääriartikkeli.

Tekisi hyvää lukea monelle erityisesti tuo insuliinipätkä. Insuliini on hormonien kuningas, joka syrjäyttää kaikki muut. Siinä ei paljon auta vaikka aamiaismuropaketin kyljessä kuinka lukisi fitness tai täysjyvä kun insuliinit ampaisee hiukkasenkin ylös rasvanpoltto pysähtyy kuin nysse keskustorille.

Mites toi ketoosilta poistuminen?

Ite vedin dieetin vikat viiikot nyt CKD:tä ja hyvin palo rasvat. Nyt ajattelin palata taas hiilaripitoisempaan (100-150g/pvä) ruokavalioon. Mutta ajattelin että tykitänkö edelleen erittäin rasvaisia tuotteita (vain huomattavasti vähemmän) vai vaihdanko taas perus laittipaskaan ja ehermaniin. Kuitenkin aattelin pienillä miinuksilla edelleen mennä, ettei vaa pamahtais kilot takasin.

Mitäs muut ketoiliat on mieltä??

ja miten toi tankkaus toimii siis? ajattelin tankata kun n. 3vko takana.

Suositut

Back
Ylös Bottom