Ketoosidieetti

Mistä lie johtuu ihmisen valinnat? Työpaikan ruokalassa on kaikkea hyvää kuten pitsaa, munkkeja jne. On myös terveellisiä hyvänmakuisia valintoja. Työkaveri tuskailee painonsa kanssa ja monta kertaa olen jutellut sen kanssa että eikö sen asian sais kuntoon vaihtamalla mitä syö. Heppu tiedostaa ettei munkit aamupalaksi ja pitsa lounaaksi ole fiksu valinta, mutta silti vetää ne naamarista alas joka päivä. Samanhintaista ja yhtä helppoa olis ottaa terveellisempi/vähäkalorisempi optio.

Onko tuo sitten riippuvuutta? Vaiko vain suuhyvän hakemista(riippuvuus?) vai jotain muuta? Ja vielä kiellon päälle, tyyppi tietää valitsevansa huonon option joka päivä kaksi kertaa.

Alkoholistikin varmaan välillä haaveilee paremmasta elämästä, kunnes on aika ottaa seuraava huikka(monesti kierteeseen liittyy vahvistavana tekijänä itsetietoisuus ja häpeä väärästä valinnasta). Tunteisiinkin voi jäädä koukkuun, myös niihin huonoihin. Perkeleenmoinen kapistus tää ihminen jos oikein haluais ajaa. Jos tavoitteena on lähinnä kuolema, sitten ei ole niin tarkkaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Väitätkö nyt ettei seksi ja urheilu ole aiheita joihin useasti liittyy addiktio(ja nykyään joo shoppailu, +myöskin läheisriippuvuus on ihan termi)? Seksin tapauksessa oksotoniinikoukku, urheilussa enempi ne dopamiinit, adret, serotoniinit.
Oireilu näkyy kireytenä, motivaationpuutteena, ahdistuksena, masennuksena, ehkä muillakin tavoin jos ei saa sitä seksiä tai pääse sinne lenkille.
En tiedä näistä sairaalassa olevista tyypeistä, mutta jostain vitun syystä jengi jää koukkuun ihan panakodeihin ja tramaleihinkin.

Liikutaan varmaan sitten ihan eripiireissä.

Meillä on ehkä ihan erikäsitys sanasta riippuvuus. Todennäkösesti joku jolla ihan oikeesti on kunnon riippuvuus, niin on riippuvuuden vähättelyä sanoa, että on olemassa koko sokeririippuvuus vaan sen takia, että tekee mieli kakkua tai jäätelöä viikottain. Mä nään riippuvuuden niin että henkilö on valmis vetäsee nenäänsä kokaiinia tiedostaen että se on lattialla hiv positiivisen vereen sekottunu.(löytyy youtubesta, steve o:whistle:)

Ja olen joitain yksin vietettyjä päiviä lukuunottamatta jokapäivä koko elämäni ajan nähnyt kun syödään sokeria sokerin perään, aterialta toiselle. Ja suututaan jos joku edes puhuu että ilmankin voisi elää. "Sokeriastia" on myös siis banaani, sämpylä, puuro, pasta yms. mömmöt jotka on tehty lähinnä pitämään ihminen paikallaan ja laiskana. Se että niitä on esihistoriallisina aikoina syöty mieluumin kuin kuoltu nälkään, ei tarkoita että ne olisivat hyvästä.
Mutta eiköhän tää taas kohta ole tältä erää taputeltu jos sun mielestä ne tutkimukset joissa tapaus vahvistuu "voidaan jättää omaan arvoonsa".
Olen minäkin nähny, mutta en siltikään nää että joku on riippuvainen sokerista jos muutaman kilon ylipainoselle naiselle sanoo et ehkä ei kannattas syyä tota karkkipussia. maalaisjärjen käyttä sallittua ;)
Kumpaan ruokaan esim niissä jenkki 200kilosia jotka minä olen nähny ollaan enempi riippuvaisia; niihin rasvasiin uppopaistttuun kanansiipiin vai puuroon...

e: Joskus olen nähnyt jopa otettavan toisen palan suklaata ensimmäisen perään.

Käsi pystyyn, olen rankan päivän jälkeen laittanu netflixin päälle ja syöny oreokeksejä, mutta aika kaukana satunnaisten mieliteoista ollaan riippuvuuksista. Jokainen alkoholisti, huumeriippuvainen, bentsoriippuvainen on mun kanssa tästä samaa mieltä. Usko pois.

sokeri, rasva ja suola on aika kiva kombo..

Kuten esimerkiksi sokerin vierotusoireet. Ei vaan pidä paikkaansa. Todennäkösesti kyse on sen kyseisen tuotteen makuun. Lääketiede ei tiedä sanaa sokeririippuvuus. Käsiylös joka on sokeririippuvuuden vuoks kaatanu sokeria kurkkuun tärinöissään? Niinpä.
🙋‍♂️
En ehkä tärissyt, mutta kerran herkkulakossa ollessani en saanut unta joten nousin ylös ja latasin naamariin litran Aino jäätelöä, terästin jokaista kulhollista vielä sokerilla sen jälken uni tuli.
Vastaavia repsahduksia on minulla ihan vitusti ja muilla vielä enemmän.
Muutama kohtalotoveri on käynyt hakemassa jopa piharoskikseen viemänsä herkut takaisin ja syönyt ne.

Ihan sama mitä lääketiede sanoo, mutta on aivan paskapuhetta väittää että tuohon nykyajan jalostettuun hiilihydraatit/rasva ruokaan ei voi tulla addiktiota.
Olen tiennyt kymmenvuotiaasta miten pitäisi syödä mutta silti olen 20 vuotta taistellut ylipainoa vastaan välillä paremmalla ja välillä huonommalla menestyksellä.
Minulle on kehittynyt jo jonkinlaista insuliini resistenssiä ja olin hyvää vauhtia muuttumassa diabeetikoksi, mutta Markku Heikkilä ja ketoosi ehtivät estää sen.
En ole edelleenkään saanut ylipainoa kuriin ja paskaruokaan tulee aina välillä sorruttua mutta verenpainetta lukuunottamatta kaikki arvot olivat viiteissä.

Tämä on varmaan niinkuin juopoillakin että parasta on vaan vältellä kaikkea hiilaria kuin yrittää mitään kohtuu käyttöä.

🙋‍♂️
En ehkä tärissyt, mutta kerran herkkulakossa ollessani en saanut unta joten nousin ylös ja latasin naamariin litran Aino jäätelöä, terästin jokaista kulhollista vielä sokerilla sen jälken uni tuli.
Vastaavia repsahduksia on minulla ihan vitusti ja muilla vielä enemmän.
Muutama kohtalotoveri on käynyt hakemassa jopa piharoskikseen viemänsä herkut takaisin ja syönyt ne.
Oikeesti?

Tiesitkö että juuri nää sun bentsot ja alkoholi on ne ainoat aineet joiden vieroitus voi viedä hengen, silti ne eivät ole ainoat addiktiota aiheuttavat aineet.
Ja tottakai narkkarit ja alkoholistit on sitä mieltä että kyse on sairaudesta eikä valinnoista... Ne aivokemiatkin palaa "normaaleiksi" jos lopettaa käytön, joten todistin juuri että huumeriippuvuutta ei ole olemassakaan? Tottakai oikein kipeä narkkari on sitä mieltä että juuri hänen olonsa on kaikkein pahin, eikä esim. naapurin pirjon paino-ongelmat ja orastava diabetes paljoa kiinnosta kun tekisi mieli seuraavaa laakia.

"Meillä on ehkä ihan erikäsitys sanasta riippuvuus. Todennäkösesti joku jolla ihan oikeesti on kunnon riippuvuus, niin on riippuvuuden vähättelyä sanoa, että on olemassa koko sokeririippuvuus vaan sen takia, että tekee mieli kakkua tai jäätelöä viikottain."

No mistä lähtien se addiktio nyt on sitä että käy kerran viikossa mielessä? Kyllä se on sitä jokapäiväistä toimintaa, puuroa aamulla, sämpylöitä duunissa, pastaa aterialla...
"ihan oikea riippuvuus" ? Eli väärä ainevalinta ja ei kestetä jälkiseuraamuksia.

Viimeksi muokattu:
Liikutaan varmaan sitten ihan eripiireissä.

Meillä on ehkä ihan erikäsitys sanasta riippuvuus. Todennäkösesti joku jolla ihan oikeesti on kunnon riippuvuus, niin on riippuvuuden vähättelyä sanoa, että on olemassa koko sokeririippuvuus vaan sen takia, että tekee mieli kakkua tai jäätelöä viikottain. Mä nään riippuvuuden niin että henkilö on valmis vetäsee nenäänsä kokaiinia tiedostaen että se on lattialla hiv positiivisen vereen sekottunu.(löytyy youtubesta, steve o:whistle:)

Sulla on melko mielenkiintoinen määritelmä sanalle riippuvuus. Ton pohjalta et esimerkiksi kannabista voisi millään tavalla väittää riippuvuutta aiheuttavaksi.

Todellisuudessa on monenlaista riippuvuutta ja tasoa riippuvuuksille. Tapariippuvuuskin on ihan oikea asia. Ihminen kykenee päänsä sisällä saamaan kaikenlaista aikaan. Ehkä se yksi syy munkinsyömiseen suuilon lisäksi on tapariippuvuus.

Sulla on melko mielenkiintoinen määritelmä sanalle riippuvuus. Ton pohjalta et esimerkiksi kannabista voisi millään tavalla väittää riippuvuutta aiheuttavaksi.

Todellisuudessa on monenlaista riippuvuutta ja tasoa riippuvuuksille. Tapariippuvuuskin on ihan oikea asia. Ihminen kykenee päänsä sisällä saamaan kaikenlaista aikaan. Ehkä se yksi syy munkinsyömiseen suuilon lisäksi on tapariippuvuus.
Sit mä oon selkeestikkin väärässä tässä. :)

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/03/18/addiktion-armoilla-10-kysymysta-ja-vastausta

https://fi.wikipedia.org/wiki/Riippuvuus

2 ensimmäistä linkkiä googletuksella "addiktio". Tiedän ettei tällä mielipiteitä muuteta, mutta se on aina vaarana kun lääketieteestä tehdään mielipideasia. Ja joo, ymmärrän että hiilarihuttuun ruokavalionsa perustavat ja muutaman tunnin syömättömyyden jälkeen kiukutelevat ihmiset saattavat vaikuttaa hieman riippuvaisilta valitsemaansa elämänrytmiin. Vaikuttaa kuitenkin että tässä tehdään nyt hiilareista suurempaa ongelmaa kuin millään järjellä ajateltuna on kohtuullista.

4. Ovatko kahvi- ja sokeriaddiktiot "oikeita" addiktioita?
Ihmisen aivoissa ei ole sokerireseptoreitakaan eli sokeririppuvuudessa kysymys on ennemminkin opitusta tavasta ja makuasiasta. Kofeiiniriippuvuus voi toki olla todellista; itsekin olen sen kokenut, kun muutaman kerran olen luopunut kahvinjuonnista. Mutta kahvinjuonnin lopettaminen ei todellakaan aiheuta samanlaisia fyysisiä tai psyykkisiä oireita kuin esimerkiksi alkoholista tai heroiinista vieroittaminen.

Kun puhutaan siitä, mihin kaikkeen voi jäädä koukkuun, ollaan aika laajan aiheen äärellä ja se riippunee enemmän ihmisestä, sattumasta ja olosuhteista kuin itse aineesta, joskin tiettyjä trendejä on olemassa. Telkkarista tuli joskus ohjelma "outo riippuvuuteni" tms., jossa oli epätavallisiin asioihin koukuttuneita ihmisiä. Yksi nainen söi laastia olohuoneensa seinästä, joten kai siihenkin voi jäädä koukkuun. Toinen söi kissansa karvoja. Veikkaan kuitenkin, että jos nyt alan vaikka päivittäin syömään omaa olohuonettani, niin ei siitä addiktiota kehity.

2 ensimmäistä linkkiä googletuksella "addiktio". Tiedän ettei tällä mielipiteitä muuteta, mutta se on aina vaarana kun lääketieteestä tehdään mielipideasia. Ja joo, ymmärrän että hiilarihuttuun ruokavalionsa perustavat ja muutaman tunnin syömättömyyden jälkeen kiukutelevat ihmiset saattavat vaikuttaa hieman riippuvaisilta valitsemaansa elämänrytmiin. Vaikuttaa kuitenkin että tässä tehdään nyt hiilareista suurempaa ongelmaa kuin millään järjellä ajateltuna on kohtuullista.
En halua beginneriä arvostella, mutta kun tuo ihmismieli toimii vähän hassusti.
Eikai kovin moni vapaaehtoisesti perusta elämäänsä hiilarihuttuun? jos ei ole riippuvuutta valita sitä munkkia ruisleivän sijaan, se on jokin muu biologinen aikapommi tai aivopesu joka käskee vetämään sokrua ja rasvaa aina kun siihen on tilaisuus.
Miksi ihmiset sitten järjestään epäonnistuvat yrityksissään lopettaa liika syöminen, vaikka tietävät että miten pitäisi syödä?
Miksi lähes 10% suomalaisista sairastuu 2 tyypin diabetekseen vaikka heistä 90% varmasti tietää että aiheuttavat sen itselleen?
Ylipaino ja sen hoitaminen tulee maksamaan miljardeja yhteiskunnalle lähivuosina joten hiilarit ovat jo ja tulevat olemaan ihan järjettömän suuri ongelma.

En halua beginneriä arvostella, mutta kun tuo ihmismieli toimii vähän hassusti.
Eikai kovin moni vapaaehtoisesti perusta elämäänsä hiilarihuttuun? jos ei ole riippuvuutta valita sitä munkkia ruisleivän sijaan, se on jokin muu biologinen aikapommi tai aivopesu joka käskee vetämään sokrua ja rasvaa aina kun siihen on tilaisuus.
Miksi ihmiset sitten järjestään epäonnistuvat yrityksissään lopettaa liika syöminen, vaikka tietävät että miten pitäisi syödä?
Miksi lähes 10% suomalaisista sairastuu 2 tyypin diabetekseen vaikka heistä 90% varmasti tietää että aiheuttavat sen itselleen?
Ylipaino ja sen hoitaminen tulee maksamaan miljardeja yhteiskunnalle lähivuosina joten hiilarit ovat jo ja tulevat olemaan ihan järjettömän suuri ongelma.

Niin, mihin sitä vetää valinnan, mieliteon ja riippuvuuden rajan? Valintahan sitä viinapullonkin avaamista edeltää, vaikka se valinta aika nopeasti ja ajattelematta tapahtuukin. Veikkaan, että aika suuri osa ketoruokavaliolla elävistä pitää syömästään ruuasta, eivätkä sen sijaan valitse syödä jotain mitä eivät halua. Addiktio? Tuossa ekassa linkissä aika ytimekkäästi kuvattiin riippuvuus. Jos kaikki terveyttä haittaavat tavat haluaa leimata addiktioiksi niin siitä vaan, en vieläkään pysty muiden mielipidemääritelmiä muuttamaan.

Onko sillä niin isoa väliä nimen sille paholaiselle antaa? Joku syyhän sen huonon toimintamallin toistamiseen on? Korjaus voi yksilötasolla olla kovin erilainen, joku alkaa absolutistiksi, yksi menee ketogeeniselle, joku laskee makroja ja kaloreita jne. Sama työkalu tuskin toimii kaikille.

Mulle helpoin tapa dieetata on keto+intermittent fasting. Helppoa kuin heinänteko, kun suurin osa paskasta jää kauppaan ts. Ei tarvi edes miettiä houkutuksia. 2-3 ateriaa, kasvikset, liha, rasva koostumuksella ikkunan sisään. Syömisikkunan ulkopuolella ei tarvi miettiä sapuskaa, kun se ei ole vaihtoehto. Jollekin muulle joku toinen tapa voi toimia paremmin.

Mulle tollanen äärimmäinen tapa on helpoin. Mä olen kai heikko, kun jos aukaisen sipsipussin niin se on paljon helpompi sapuskoida koko pussi kerralla versus kourallinen ja pussi kaappiin. Samoin jos vedän niitä sipsejä tänään niin tekee mieli syödä niitä huomennakin. Ketolla painaessa ei tule mulla sipsit mieleen. Jollain toisella voi olla toisinpäin, että keto saa hiilariherkut pyörimään mielessä.

Onko sillä niin isoa väliä nimen sille paholaiselle antaa? Joku syyhän sen huonon toimintamallin toistamiseen on? Korjaus voi yksilötasolla olla kovin erilainen, joku alkaa absolutistiksi, yksi menee ketogeeniselle, joku laskee makroja ja kaloreita jne. Sama työkalu tuskin toimii kaikille.

Mulle helpoin tapa dieetata on keto+intermittent fasting. Helppoa kuin heinänteko, kun suurin osa paskasta jää kauppaan ts. Ei tarvi edes miettiä houkutuksia. 2-3 ateriaa, kasvikset, liha, rasva koostumuksella ikkunan sisään. Syömisikkunan ulkopuolella ei tarvi miettiä sapuskaa, kun se ei ole vaihtoehto. Jollekin muulle joku toinen tapa voi toimia paremmin.

Mulle tollanen äärimmäinen tapa on helpoin. Mä olen kai heikko, kun jos aukaisen sipsipussin niin se on paljon helpompi sapuskoida koko pussi kerralla versus kourallinen ja pussi kaappiin. Samoin jos vedän niitä sipsejä tänään niin tekee mieli syödä niitä huomennakin. Ketolla painaessa ei tule mulla sipsit mieleen. Jollain toisella voi olla toisinpäin, että keto saa hiilariherkut pyörimään mielessä.
Entä jos oletkin ketoriippuvainen?

LDL:t laulaa hoosiannaa, mutta pakko olla ketoosissa.😉

Entä jos oletkin ketoriippuvainen?

LDL:t laulaa hoosiannaa, mutta pakko olla ketoosissa.😉

En mä enää ole ketoosissa. Mun painon/rasvanpudotus jakso on ohi. Pääsin tavoitekuntoon. Nyt on low carb/carb control tyyppistä settiä menossa. Ensin proteiinit ja rasvat tarpeelliseen määrään ja sen jälkeen loput hiilareista. Menen ihan pienillä plussakaloreilla nyt ja rakennan lihasta.

Mä uskon oikea työkalu oikeaan paikkaan mantraan. Eikä se työkalu ole kaikille sama vaikka tavoite olisikin sama.

Edit. Ei se ketogeeninen mulla näkynyt kolesterolissa. Kerran vuoteen mittaukset työpaikan kautta, tosin viime vuonna kahteen kertaan. Mä söin koko ajan paljon kasviksia ja rasvana oli pääasiassa hyvälaatuinen oliiviöljy.

Aina kun avaan tän ketjun niin mikasa90 ja ektomorffi täällä väittelämässä. Onko se jotenki teiltä pois jos joku menee ketoruokavaliolla? Saa semmosen kuvan että teillä on omat ruokavaliot jotain niin maagista niin saisiko niistä nyt vaikka yhden päivän esimerkin mitä syötte. Jommalta kummalta tätä joskus aikoinaan kysyin mutta en sillon yllättäen saanut mitään vastausta tai vastaus oli jotain ympäripyöreää. Tuskin nytkään saan vastausta... :unsure:

Aina kun avaan tän ketjun niin mikasa90 ja ektomorffi täällä väittelämässä. Onko se jotenki teiltä pois jos joku menee ketoruokavaliolla? Saa semmosen kuvan että teillä on omat ruokavaliot jotain niin maagista niin saisiko niistä nyt vaikka yhden päivän esimerkin mitä syötte. Jommalta kummalta tätä joskus aikoinaan kysyin mutta en sillon yllättäen saanut mitään vastausta tai vastaus oli jotain ympäripyöreää. Tuskin nytkään saan vastausta... :unsure:

Tähän mä oon vastannu.
Vastustanko? Oonko sanonut että ketoa ei tule koskaan kenenkään käyttää? Mä oon linkittäny linkin jossa suositellu ketoa- epilepsiasta kärsiville. Se mitä mä oon tehny, kyseenalastanu ja ampunu alas useita vääriä väittämiä. Isoero. Erittäin isoero.

Tää on se syy miks mä tätä teen, yritän saada heti väärän tiedon leviämisen lopetettua jotta ihmiset ei usko kaikkeen paskaan. Kuten sokeririippuvuuden olemassaolosta.
Tässä tapauksessa sen olemattomuudessa.

edit. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28330706/ tossa.
Eating dependence and weight gain; no human evidence for a 'sugar-addiction' model of overweight.
Sokeririippuvuutta ei tiede tiedä. Ehkä oon väärässä siinä, ehkä en.

Se ei muuta yhtään mitään vaikka laittasinki mitä syön, mutta sanotaan vaikka että syön:

Puuroa, marjoja, rypsi/oliiviöljyä, maitoa, kahvia, kananmunia, jauhelihaa, possunniskaa, kanaa, broileria, zerolimuja, pastaa, perunaa, banaania, mustikoita...leipää. margariinia, voita. Itellä suurin ongelma on ollu että on pakko syyä pizzaa summuuta viimeaikoina, kun paino senkun laskee, vaikka ei grammaakaa tarttis alas tulla. Sillei toimii mun kroppa. ;)

eli kaikkee pahaa ja myrkyllistä. aspartaamista, maidosta, lähtien, margariiniin. Liikun 10h vkossa. Maidon oon huomannu että saattaa aiheuttaa vatta ongelmia, mutta ei mulla tuu mieleenkään ruveta haukkumaan maitoa ja sanomaan maitotappaa. Ne joille se sopii, juokoot. Laktoositon on täysin fine myös.

Kysyttävää?

Viimeksi muokattu:
Onko se sulta jotenkin pois, että tänne postataan muutakin kuin pelkkää ketoa ylistäviä viestejä? Jos haluat kuplassa elää, niin mene Twitteriin ja seuraa pelkästään kavereita, joiden nimen perässä on "keto" tai "carnivore" tai jotain.(y)

Jokainen saa syödä just niin kuin haluaa, mutta mielellään näkisin, että ihmiset tekisivät tämän päätöksen objektiivisen tiedon eikä puolueellisen höpötyksen pohjalta. Varsinkin, jos joku nuori bodari näitä juttuja täällä lukee.

Mun ruokavalio on tässä kohtaa täysin irrelevantti asia. Se lienee selvää, etten ole ketoilija, vegaani tai carnivore. Ei mua ainakaan kiinnosta vaikka joku asiantuntija söisi joka päivä Burger Kingissä, jos vaan ulosanti perustuu tutkittuun tietoon ja on johdonmukaista.

En mä enää ole ketoosissa. Mun painon/rasvanpudotus jakso on ohi. Pääsin tavoitekuntoon. Nyt on low carb/carb control tyyppistä settiä menossa. Ensin proteiinit ja rasvat tarpeelliseen määrään ja sen jälkeen loput hiilareista. Menen ihan pienillä plussakaloreilla nyt ja rakennan lihasta.

Mä uskon oikea työkalu oikeaan paikkaan mantraan. Eikä se työkalu ole kaikille sama vaikka tavoite olisikin sama.

Edit. Ei se ketogeeninen mulla näkynyt kolesterolissa. Kerran vuoteen mittaukset työpaikan kautta, tosin viime vuonna kahteen kertaan. Mä söin koko ajan paljon kasviksia ja rasvana oli pääasiassa hyvälaatuinen oliiviöljy.
Joo, ei se varmasti näy kolesterolissa, jos ketoilu yhdistetään kalorivajeeseen. Tässä ketjussa kuitenkin on varmaan aika monta kaveria, jotka vetää ketolla myös plussakaloreilla.

Mistä erottaa puolueellisen ja puolueettoman tutkimuksen? Eikös molemmista (keto+plant based) ruokavalioista ole tutkimukset niiden positiivisesta vaikutuksesta?

Mistä erottaa puolueellisen ja puolueettoman tutkimuksen? Eikös molemmista (keto+plant based) ruokavalioista ole tutkimukset niiden positiivisesta vaikutuksesta?
Kyse on yleensä tulkinnasta. Muistaakseni On cocacolakin rahottanu sokeritutkimusta joka oli negatiivinen Coca-Colalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom