Ketoosidieetti

Oot kyl eliittiä. Kyllä sun työkaverit kadehtii.
Tänks, ei ne kyllä mitään kadehdi. Ihan hiljaista omaa havainnointia tämä vain.

Väitänpä, että enemmän totutusta ateriarytmistä kiinni eikä hiilarista.

Ei niinkään totutusta rytmistä eikä yksittäisestä hiilariateriasta, vaan siitä että ,kun kroppa toimii sujuvasti eri polttoaineiden välillä niin ei ole väliä jos joskus jää ruoka väliin. Rasva-adaptaatio.

Itsellä on myös niin, että jos joskus syön jotain herkkumättöä, niin olen kylläinen niistä kaloreista pitkään. Iso hiilarisatsi ei aiheuta mitään hypokohtauksia, vaan ruoka ei tule mieleen pitkään aikaan. Ennen tervettä aineenvaihduntaa oli niin, että mätön jälkeen oli 2h päästä nälkä uudelleen.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ Monesti vasta-argumentti on, että painonpudotus selittää nivelongelmien paranemisen. Kummasti usein nivelvaivat helpottaa esim sormissa ja ranteissa. Painon pudotus helpottaa varmaan niiden nivelten kuormitusta merkittävästi:unsure:

^ Monesti vasta-argumentti on, että painonpudotus selittää nivelongelmien paranemisen. Kummasti usein nivelvaivat helpottaa esim sormissa ja ranteissa. Painon pudotus helpottaa varmaan niiden nivelten kuormitusta merkittävästi:unsure:
Mä sanoisin että niissä nivelissä, siis sormissa ja ranteissa, on nesteturvotusta joka aiheuttaa kivut ja painonpudotus vaikuttaa aika nopeasti tämän turvotuksen poistumiseen ja niveletkin on kivuttomat.

Onko porukalla kokemusta syklisestä ketosta ja miten olette tämän toteuttanut. Kuinka paljon hiilaria yms?

Itsellä hyviä kokemuksia siitä, että syö hiilarit yhdellä ruualla päivän viimeisellä aterialla. Vähän aktiivisuus/reeneistä riippuen määrä. Harvoin yli 100g.

Hiilareiden kanssa määrän lisäksi se kuinka usein niitä syö on tärkeää. Riittävän pitkällä ruokaväleillä tulee hyvin treeniä rasva-aineenvaihdunnalle ja kerta hh lataus jeesaa glykogeenien palautuksessa.

Tuo strategi toimii, kun on jo hyvin rasva-adaptoitunut. Ketoilun alkuvaiheessa lienee paikallaan antaa kropan oppia rasvoilla pitämällä myös määrän pienenä.

mitäs mieltä. flunssa iski päälle kesken ketoilun ja veti heikoksi. kannattaako pitää taukoa ketoilusta flunssan ajan vai jatkaa ketoilua?

Mä sanoisin että niissä nivelissä, siis sormissa ja ranteissa, on nesteturvotusta joka aiheuttaa kivut ja painonpudotus vaikuttaa aika nopeasti tämän turvotuksen poistumiseen ja niveletkin on kivuttomat.
Mä sanoisin, että ruokavaliolla on vaikutusta tulehdusreaktioihin. Anoppi on kokonaan gluteenittomalla reumasärkyjen takia, koska se kuulemma auttaa. Mä nyt olin vanhana skeptikkona tietysti vähän varautunut moista väitettä kohtaan, kunnes eräänä kertana hänen kylässä ollessaan suurustin kastikkeen ajatuksissani vehnäjauholla. Huomasin virheeni, mutta ajattelin, että ei se siihen kuole enkä ala uutta kastiketta tekemään ja olin hiljaa. Aika pian sitä syötyään alkoi valitella kun sormia ja ranteita särkee. Ja selvästi särki oikein kunnolla.

Turha sanoa, että ketoosi ja gluteeniton on eri asioita, koska annoin vain esimerkin miten ruokavaliolla voi ihan oikeasti olla suuri merkitys. Kyllä mä otan tuon jälkeen ihan avoimin mielin vastaan väitteen, että ketoosikin voi auttaa tulehduksiin. Voihan se olla, että se auttaa sen takia, että samallahan tippuu gluteenikin pois, mutta en tyrmää väitettä muutenkaan.

Mä sanoisin, että ruokavaliolla on vaikutusta tulehdusreaktioihin. Anoppi on kokonaan gluteenittomalla reumasärkyjen takia, koska se kuulemma auttaa. Mä nyt olin vanhana skeptikkona tietysti vähän varautunut moista väitettä kohtaan, kunnes eräänä kertana hänen kylässä ollessaan suurustin kastikkeen ajatuksissani vehnäjauholla. Huomasin virheeni, mutta ajattelin, että ei se siihen kuole enkä ala uutta kastiketta tekemään ja olin hiljaa. Aika pian sitä syötyään alkoi valitella kun sormia ja ranteita särkee. Ja selvästi särki oikein kunnolla.

Turha sanoa, että ketoosi ja gluteeniton on eri asioita, koska annoin vain esimerkin miten ruokavaliolla voi ihan oikeasti olla suuri merkitys. Kyllä mä otan tuon jälkeen ihan avoimin mielin vastaan väitteen, että ketoosikin voi auttaa tulehduksiin. Voihan se olla, että se auttaa sen takia, että samallahan tippuu gluteenikin pois, mutta en tyrmää väitettä muutenkaan.
Siis vehnä nyt on ihan tunnetusti tulehdusta edistävää, samoin kuin esimerkiksi maito aiheuttaa limaisuutta esimerkiksi keuhkoputkiin.

''Erittäin usein esitetty väite maidon tai yleensä maitotuotteiden haitoista on se, että maito aiheuttaisi matala-asteista tulehdusta. Olen käsitellyt aihetta aiemmin tulehdusta ja ruokavaliota koskevissa kirjoituksissani täällä ja myös täällä. Kirjoituksien pohjalta käymieni tutkimusten valossa maitotuotteet ovat neutraaleja tulehdukseen suhteen.

Edellisten kirjoitusteni jälkeen on vielä ilmestynyt seitsemän satunnaistettujen tutkimuksien meta-analyysi, jonka mukaan maitotuotteet ja maito juomanakin ovat matala-asteisen tulehduksen suhteen neutraaleja (Labonté et al. 2013). Tämä siis siitäkin huolimatta, että heraproteiinista osa denaturoituu maidon käsittelyssä. Tutkimuksissa lisättiin joko tuntuvasti maidon käyttöä lähtötilanteeseen nähden, verrattiin maitoa toiseen proteiinipitoiseen juomaan tai oltiin kokonaan ilman maitotuotteita (jolloin muita, kuten lihaa, proteiineja ruokavaliossa lisättiin). Aina kutakinkin sama tulos; maito tai muotuotteet ovat neutraaleja tulehduksen kannalta.

Liman eritystä ylähengitysteissä on myös tutkittu ainakin kahdessa kliinisessä tutkimuksessa. Maidon käyttö ei lisännyt soijajuomaan nähden liman eritystä nenässä, suussa, yskää, liman tunnetta nielussa tai mitään muutakaan oiretta henkilöillä, jotka omasta mielestään saavat liman eritysoireita maidosta (Pinnock et al. 1993). Toisessa saman tutkijaryhmän kokeessa maidon käyttöä portaittain lisäämällä maito ei aiheuttanut liman eritystä vapaaehtoisilla, jotka oli altistettu flunssavirukselle (Pinnock et al. 1990). Jälkimmäisessä tutkimuksessa ne, jotka uskoivat maidon limaa erittävään vaikutukseen kokivat saavansa oireita enemmän mutta objektiivissa mittareissa (liman eritys) ei havaittu eroa.

Toki pitää muistaa se, että nämäkin tutkimukset ovat melko pieniä, eivätkä sulje pois sitä mahdollisuutta, että suuremmissa tutkimuksissa tulisi pieni ero ryhmien välille. Tutkijoiden mukaan on kuitenkin olettavaa, että liman erityksen tunne johtuu maidon osasten reagoinnista limakalvon kanssa niin että liman rakenne muuttuu sakeammaksi (ilman että sen määrä kasvaa) .''

The possibility that milk consumption increases the viscosity or “thickness” of mucus could be explained by the fact that after mixing with saliva consumption of emulsion such as milk can lead to droplet floculation. This aggregation affects the mouth feel and other sensory aspects [17] and the sensation may be mistaken for mucus.” (Wüthrich, et al. 2005)

Itsellä hyviä kokemuksia siitä, että syö hiilarit yhdellä ruualla päivän viimeisellä aterialla. Vähän aktiivisuus/reeneistä riippuen määrä. Harvoin yli 100g.

Hiilareiden kanssa määrän lisäksi se kuinka usein niitä syö on tärkeää. Riittävän pitkällä ruokaväleillä tulee hyvin treeniä rasva-aineenvaihdunnalle ja kerta hh lataus jeesaa glykogeenien palautuksessa.

Tuo strategi toimii, kun on jo hyvin rasva-adaptoitunut. Ketoilun alkuvaiheessa lienee paikallaan antaa kropan oppia rasvoilla pitämällä myös määrän pienenä.
Eihän tuo ole syklinen ketogeenin. Kannattaa tutustua Markku Tikan kirjoittamaan keto ruokavalio ohjeistukseen tai jos enempi kiinnostaa niin suosittelen myös Lyle McDonaldin The Ketogenic diet kirjaa, jossa selviää hieman pintaa syvemmälti tuosta ravintomallista asiaa.

mitäs mieltä. flunssa iski päälle kesken ketoilun ja veti heikoksi. kannattaako pitää taukoa ketoilusta flunssan ajan vai jatkaa ketoilua?

No aiotko lopettaa ketoilun flunssan jälkeen vai jatkaa? Jos aiot jatkaa niin ei ne hiilarit ainakaan mitään hyvää tee flunssalle, turhaan menee elimistö sekaisin jos eestakas hilaa. Jos aiot lopettaa ketoilun flunssaan niin sitten lopeta.

Millälailla?

Väsymystä, nälkää, energiattomuutta ennenkuin rasvat menee taas kunnolla käyttöön. Joillain kestää useamman päivän, joillain saattaa lähteä jo ekan päivän jälkeen kone ihan hyvin käyntiin.

E: Säkin niin kovin ketoa vastustat että kokeilisit joskus. Typerältä tuntuu jatkuvasti puhua ihmisen kanssa jolla ei ole kokemusta ja näkemystä asiasta vaan linkkejä jostain ihan muusta.
Sokerista tulee vieroitusoireet, ihan kuten alkoholistakin. Jokakerta kun putki päättyy...

Väsymystä, nälkää, energiattomuutta ennenkuin rasvat menee taas kunnolla käyttöön. Joillain kestää useamman päivän, joillain saattaa lähteä jo ekan päivän jälkeen kone ihan hyvin käyntiin.

E: Säkin niin kovin ketoa vastustat että kokeilisit joskus. Typerältä tuntuu jatkuvasti puhua ihmisen kanssa jolla ei ole kokemusta ja näkemystä asiasta vaan linkkejä jostain ihan muusta.
Sokerista tulee vieroitusoireet, ihan kuten alkoholistakin. Jokakerta kun putki päättyy...
Vastustanko? Oonko sanonut että ketoa ei tule koskaan kenenkään käyttää? Mä oon linkittäny linkin jossa suositellu ketoa- epilepsiasta kärsiville. Se mitä mä oon tehny, kyseenalastanu ja ampunu alas useita vääriä väittämiä. Isoero. Erittäin isoero.

Kuten esimerkiksi sokerin vierotusoireet. Ei vaan pidä paikkaansa. Todennäkösesti kyse on sen kyseisen tuotteen makuun. Lääketiede ei tiedä sanaa sokeririippuvuus. Käsiylös joka on sokeririippuvuuden vuoks kaatanu sokeria kurkkuun tärinöissään? Niinpä.

Tää on se syy miks mä tätä teen, yritän saada heti väärän tiedon leviämisen lopetettua jotta ihmiset ei usko kaikkeen paskaan. Kuten sokeririippuvuuden olemassaolosta.
Tässä tapauksessa sen olemattomuudessa.

edit. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28330706/ tossa.
Eating dependence and weight gain; no human evidence for a 'sugar-addiction' model of overweight.

Joten lopeta nyt jumalauta ton paskan puhuminen.

Vastustanko? Oonko sanonut että ketoa ei tule koskaan kenenkään käyttää? Mä oon linkittäny linkin jossa suositellu ketoa- epilepsiasta kärsiville. Se mitä mä oon tehny, kyseenalastanu ja ampunu alas useita vääriä väittämiä. Isoero. Erittäin isoero.

Kuten esimerkiksi sokerin vierotusoireet. Ei vaan pidä paikkaansa. Todennäkösesti kyse on sen kyseisen tuotteen makuun. Lääketiede ei tiedä sanaa sokeririippuvuus. Käsiylös joka on sokeririippuvuuden vuoks kaatanu sokeria kurkkuun tärinöissään? Niinpä.

Tää on se syy miks mä tätä teen, yritän saada heti väärän tiedon leviämisen lopetettua jotta ihmiset ei usko kaikkeen paskaan. Kuten sokeririippuvuuden olemassaolosta.
Tässä tapauksessa sen olemattomuudessa.

edit. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28330706/ tossa.

Joten lopeta nyt jumalauta ton paskan puhuminen.

Sä et usko jos mä itse kerron että sokeri vapauttaa aivoista aineita, joista tulee hyvä olo. Sitten sitä pyritään syömään uudestaan. Se ettei vieroitusoire ole tappava, ei tarkoita etteikö riippuvuutta syntyisi, siksi kokeilin googlea sanalla "sokeririippuvuus". Yleensä riippuvaisilla on tarve todistella ettei riippuvuutta ole olemassa.

Sä et usko jos mä itse kerron että sokeri vapauttaa aivoista aineita, joista tulee hyvä olo. Sitten sitä pyritään syömään uudestaan. Se ettei vieroitusoire ole tappava, ei tarkoita etteikö riippuvuutta syntyisi, siksi kokeilin googlea sanalla "sokeririippuvuus". Yleensä riippuvaisilla on tarve todistella ettei riippuvuutta ole olemassa.
Seksi, liikunta, shoppailu, ystävien kanssa oleminen, lenkkeily, luonnossa kävely, ruoka vapauttaa myös mm. dopamiinia, serotoniinia Oksitosiinia, adrenaliinia. Korrellaatio ei yhtä kuin kausaliteetti.

Niinpä. En ole syöny sokeria mies muistiin. Olenko sokeririippuvainen enkä edes tiedä sitä?

Olenko seksiriippuvainen, liikuntariippuvainen, pizzzariippuvainen, kun kaikkea näitä haluan? Hei haloo oikeesti.

''Yleensä riippuvaisilla on tarve todistella ettei riippuvuutta ole olemassa.''

Asiasta viidennteen, miksi harvoin sairaalassa olevat joille annetaan murtumiin palovammoihin jne. erittäin voimakkaita opiaattijohdannaisaa jotka on kymmenen jopa kymmeniä kertoja voimakkaampia kuin kadulta saatavat, vaikka saattaisivat joskus syödä montaviikkoakin niin siltikään selkeesti suurinosa ei jää niihin koukkuun?

ehkä sokeri on vaan koukuttavampaa kun opiaatit... tai seksi, tai ruoka.. eiköhän nuilla joku aukko esim. menetyksen takia pyritä tukkimaan... Edelleenkin, kuinka monta kertaa sokeripärinöissään ihminen on menny sokeriastialle ja kaatanu sokeria kurkkuun?

Ja ne rottatutkimukset ''sokeri toimii kuin huumeet'' tutkimukset voi jättää omaan arvoonsa.

Viimeksi muokattu:
Mistä lie johtuu ihmisen valinnat? Työpaikan ruokalassa on kaikkea hyvää kuten pitsaa, munkkeja jne. On myös terveellisiä hyvänmakuisia valintoja. Työkaveri tuskailee painonsa kanssa ja monta kertaa olen jutellut sen kanssa että eikö sen asian sais kuntoon vaihtamalla mitä syö. Heppu tiedostaa ettei munkit aamupalaksi ja pitsa lounaaksi ole fiksu valinta, mutta silti vetää ne naamarista alas joka päivä. Samanhintaista ja yhtä helppoa olis ottaa terveellisempi/vähäkalorisempi optio.

Onko tuo sitten riippuvuutta? Vaiko vain suuhyvän hakemista(riippuvuus?) vai jotain muuta? Ja vielä kiellon päälle, tyyppi tietää valitsevansa huonon option joka päivä kaksi kertaa.

Seksi, liikunta, shoppailu, ystävien kanssa oleminen, lenkkeily, luonnossa kävely, ruoka vapauttaa myös mm. dopamiinia, serotoniinia Oksitosiinia, adrenaliinia. Korrellaatio ei yhtä kuin kausaliteetti.

Niinpä. En ole syöny sokeria mies muistiin. Olenko sokeririippuvainen enkä edes tiedä sitä?

Olenko seksiriippuvainen, liikuntariippuvainen, pizzzariippuvainen, kun kaikkea näitä haluan? Hei haloo oikeesti.

''Yleensä riippuvaisilla on tarve todistella ettei riippuvuutta ole olemassa.''

Asiasta viidennteen, miksi harvoin sairaalassa olevat joille annetaan murtumiin palovammoihin jne. erittäin voimakkaita opiaattijohdannaisaa jotka on kymmenen jopa kymmeniä kertoja voimakkaampia kuin kadulta saatavat, vaikka saattaisivat joskus syödä montaviikkoakin niin siltikään selkeesti suurinosa ei jää niihin koukkuun?

ehkä sokeri on vaan koukuttavampaa kun opiaatit... tai seksi, tai ruoka.. eiköhän nuilla joku aukko esim. menetyksen takia pyritä tukkimaan... Edelleenkin, kuinka monta kertaa sokeripärinöissään ihminen on menny sokeriastialle ja kaatanu sokeria kurkkuun?

Ja ne rottatutkimukset ''sokeri toimii kuin huumeet'' tutkimukset voi jättää omaan arvoonsa.

Väitätkö nyt ettei seksi ja urheilu ole aiheita joihin useasti liittyy addiktio(ja nykyään joo shoppailu, +myöskin läheisriippuvuus on ihan termi)? Seksin tapauksessa oksotoniinikoukku, urheilussa enempi ne dopamiinit, adret, serotoniinit.
Oireilu näkyy kireytenä, motivaationpuutteena, ahdistuksena, masennuksena, ehkä muillakin tavoin jos ei saa sitä seksiä tai pääse sinne lenkille.
En tiedä näistä sairaalassa olevista tyypeistä, mutta jostain vitun syystä jengi jää koukkuun ihan panakodeihin ja tramaleihinkin.
Ja olen joitain yksin vietettyjä päiviä lukuunottamatta jokapäivä koko elämäni ajan nähnyt kun syödään sokeria sokerin perään, aterialta toiselle. Ja suututaan jos joku edes puhuu että ilmankin voisi elää. "Sokeriastia" on myös siis banaani, sämpylä, puuro, pasta yms. mömmöt jotka on tehty lähinnä pitämään ihminen paikallaan ja laiskana. Se että niitä on esihistoriallisina aikoina syöty mieluumin kuin kuoltu nälkään, ei tarkoita että ne olisivat hyvästä.
Mutta eiköhän tää taas kohta ole tältä erää taputeltu jos sun mielestä ne tutkimukset joissa tapaus vahvistuu "voidaan jättää omaan arvoonsa".

e: Joskus olen nähnyt jopa otettavan toisen palan suklaata ensimmäisen perään.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom