🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Jutun kappaleesta pisti vahvasti silmään vastakkainasettelu: hyvät kasvissyöjät ja planeetanpelastajat vs pahat ja itsekkäät hedonistit jotka syövät mitä haluavat.

Jos kasvissyöntiä tukevat ihmiset pystyisivät kirjoittamaan edes yhden julkaisun ilman tällaista demonisointia, ei kasvissyöntiin välttämättä suhtauduttaisi niin hemmetin jyrkästi.

Viimeksi muokattu:
Very Low and Higher Carbohydrate Diets Promote Differential Appetite Responses in Adults with Type 2 Diabetes: A Randomized Trial
https://academic.oup.com/jn/advance...093/jn/nxz344/5709189?redirectedFrom=fulltext
Published:
17 January 2020

Conclusions
In the context of energy restriction, both HC and VLC energy-matched diets promoted comparable effects on fasting perceptions of appetite, but the HC diet resulted in greater “daily overall” fullness and reduced prospective consumption.

😄 taitaa olla hyvä esimerkki todellisen elämän ja akateemisen tutkimuksen eroista. Aika heikkoa on noin yleisesti ottaen korkea hiilarisesti elävien kylläisyyden kanssa.

Hyvä esimerkki omasta reaalimaailmasta on esim se että työreissuilla kanssakumppaneinden elämä pyöriii sen ympärillä miten matkan aikana päästään syömään milloinkin. Itsellä on helppoa kun ei ole mitään ongelmaa siinä että mennään aamiaiselta aamiaiselle. Voi sitä kiukun ja kiroilun määrää muilla kun tuo tilanne sattuu..

Mutta tuohan oli vain anekdootti, ei siitä väliä...

😄 taitaa olla hyvä esimerkki todellisen elämän ja akateemisen tutkimuksen eroista. Aika heikkoa on noin yleisesti ottaen korkea hiilarisesti elävien kylläisyyden kanssa.

Hyvä esimerkki omasta reaalimaailmasta on esim se että työreissuilla kanssakumppaneinden elämä pyöriii sen ympärillä miten matkan aikana päästään syömään milloinkin. Itsellä on helppoa kun ei ole mitään ongelmaa siinä että mennään aamiaiselta aamiaiselle. Voi sitä kiukun ja kiroilun määrää muilla kun tuo tilanne sattuu..

Oot ihan oikeessa että joillakin hiilarit ei pidä nälkää kun verensokerit voi vähä heitellä. Varsinkin jos vetelee jotain skeidaa. Lue kakkua jne.

Kyllä proteiini pitää hyvin nälkää.

Oot kyl eliittiä. Kyllä sun työkaverit kadehtii.
Se ei silti tarkoita että kaikki kuolee nälkään ja alkaa kiukutella jos ei saa tunnin välein hiilaria.

Toi ruoan jälkeinen väsymyshän johtuu ainakin osittain ''liian korkeesta(tai liian nopeesta)'' hiilari määrästä jolloin insuliini ja haaraketjuset aminohapot menee samaa reittiä kohti aivoja ja saa serotoniinia erittymään.

Väitänpä, että enemmän totutusta ateriarytmistä kiinni eikä hiilarista.

Kyllä kuitupitoinen hiilari pitää itsellä nälkää kohtuu hyvin, mutta seurauksena on turvotus, ilmavaivat ja pieni väsähtäminen. Rasva-proteiini aterialla pysyy nälkä vielä paremmin, eikä tule vastaavia vatsaongelmia ja energia on tasaisempi.

Oot kyl eliittiä. Kyllä sun työkaverit kadehtii.
Tänks, ei ne kyllä mitään kadehdi. Ihan hiljaista omaa havainnointia tämä vain.

Väitänpä, että enemmän totutusta ateriarytmistä kiinni eikä hiilarista.

Ei niinkään totutusta rytmistä eikä yksittäisestä hiilariateriasta, vaan siitä että ,kun kroppa toimii sujuvasti eri polttoaineiden välillä niin ei ole väliä jos joskus jää ruoka väliin. Rasva-adaptaatio.

Itsellä on myös niin, että jos joskus syön jotain herkkumättöä, niin olen kylläinen niistä kaloreista pitkään. Iso hiilarisatsi ei aiheuta mitään hypokohtauksia, vaan ruoka ei tule mieleen pitkään aikaan. Ennen tervettä aineenvaihduntaa oli niin, että mätön jälkeen oli 2h päästä nälkä uudelleen.

Viimeksi muokattu:
^ Monesti vasta-argumentti on, että painonpudotus selittää nivelongelmien paranemisen. Kummasti usein nivelvaivat helpottaa esim sormissa ja ranteissa. Painon pudotus helpottaa varmaan niiden nivelten kuormitusta merkittävästi:unsure:

^ Monesti vasta-argumentti on, että painonpudotus selittää nivelongelmien paranemisen. Kummasti usein nivelvaivat helpottaa esim sormissa ja ranteissa. Painon pudotus helpottaa varmaan niiden nivelten kuormitusta merkittävästi:unsure:
Mä sanoisin että niissä nivelissä, siis sormissa ja ranteissa, on nesteturvotusta joka aiheuttaa kivut ja painonpudotus vaikuttaa aika nopeasti tämän turvotuksen poistumiseen ja niveletkin on kivuttomat.

Onko porukalla kokemusta syklisestä ketosta ja miten olette tämän toteuttanut. Kuinka paljon hiilaria yms?

Itsellä hyviä kokemuksia siitä, että syö hiilarit yhdellä ruualla päivän viimeisellä aterialla. Vähän aktiivisuus/reeneistä riippuen määrä. Harvoin yli 100g.

Hiilareiden kanssa määrän lisäksi se kuinka usein niitä syö on tärkeää. Riittävän pitkällä ruokaväleillä tulee hyvin treeniä rasva-aineenvaihdunnalle ja kerta hh lataus jeesaa glykogeenien palautuksessa.

Tuo strategi toimii, kun on jo hyvin rasva-adaptoitunut. Ketoilun alkuvaiheessa lienee paikallaan antaa kropan oppia rasvoilla pitämällä myös määrän pienenä.

mitäs mieltä. flunssa iski päälle kesken ketoilun ja veti heikoksi. kannattaako pitää taukoa ketoilusta flunssan ajan vai jatkaa ketoilua?

Mä sanoisin että niissä nivelissä, siis sormissa ja ranteissa, on nesteturvotusta joka aiheuttaa kivut ja painonpudotus vaikuttaa aika nopeasti tämän turvotuksen poistumiseen ja niveletkin on kivuttomat.
Mä sanoisin, että ruokavaliolla on vaikutusta tulehdusreaktioihin. Anoppi on kokonaan gluteenittomalla reumasärkyjen takia, koska se kuulemma auttaa. Mä nyt olin vanhana skeptikkona tietysti vähän varautunut moista väitettä kohtaan, kunnes eräänä kertana hänen kylässä ollessaan suurustin kastikkeen ajatuksissani vehnäjauholla. Huomasin virheeni, mutta ajattelin, että ei se siihen kuole enkä ala uutta kastiketta tekemään ja olin hiljaa. Aika pian sitä syötyään alkoi valitella kun sormia ja ranteita särkee. Ja selvästi särki oikein kunnolla.

Turha sanoa, että ketoosi ja gluteeniton on eri asioita, koska annoin vain esimerkin miten ruokavaliolla voi ihan oikeasti olla suuri merkitys. Kyllä mä otan tuon jälkeen ihan avoimin mielin vastaan väitteen, että ketoosikin voi auttaa tulehduksiin. Voihan se olla, että se auttaa sen takia, että samallahan tippuu gluteenikin pois, mutta en tyrmää väitettä muutenkaan.

Mä sanoisin, että ruokavaliolla on vaikutusta tulehdusreaktioihin. Anoppi on kokonaan gluteenittomalla reumasärkyjen takia, koska se kuulemma auttaa. Mä nyt olin vanhana skeptikkona tietysti vähän varautunut moista väitettä kohtaan, kunnes eräänä kertana hänen kylässä ollessaan suurustin kastikkeen ajatuksissani vehnäjauholla. Huomasin virheeni, mutta ajattelin, että ei se siihen kuole enkä ala uutta kastiketta tekemään ja olin hiljaa. Aika pian sitä syötyään alkoi valitella kun sormia ja ranteita särkee. Ja selvästi särki oikein kunnolla.

Turha sanoa, että ketoosi ja gluteeniton on eri asioita, koska annoin vain esimerkin miten ruokavaliolla voi ihan oikeasti olla suuri merkitys. Kyllä mä otan tuon jälkeen ihan avoimin mielin vastaan väitteen, että ketoosikin voi auttaa tulehduksiin. Voihan se olla, että se auttaa sen takia, että samallahan tippuu gluteenikin pois, mutta en tyrmää väitettä muutenkaan.
Siis vehnä nyt on ihan tunnetusti tulehdusta edistävää, samoin kuin esimerkiksi maito aiheuttaa limaisuutta esimerkiksi keuhkoputkiin.

Back
Ylös Bottom