Ketoosidieetti

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
ANONYMITY, sä pääset helposti ketoosiin viikossa kun teet Atkinsin dieetin aloitussafkat.
Siitä sitten jatkaminen onkin se taitolaji, jonka jokainen ketoosiedieettiä käyttänyt tietää ja ehkä tunteekin kropassaan, sillä paluu hiilareihin aiheuttaa joillekin todellisen ahmimisreaktion kun toiset taas kykenevät maltilliseen hillarilisäykseen.
Joillekin nopeat hiilarit on "se juttu" ja niitä ihmisiä näkee usein haukkaamassa valtavia sämpylöitä, suklaita, pullaa tms. isoina suupaloina.

Ketoosin tarkoitus on opettaa elimistö käyttämään rasvaa ja protskua ensisijaisena ravintolähteenä ja hiilarit olisivat lisuke.

Ite mokasin muutama vuosi sitten ekan ketoosidieettini lotraamalla liikaa rasvaa ruokiini ja seurauksena oli jatkuva rasvaripuli.
Protskut liharuuista oli myös kropalle shokki sillä olin ollut kasvissyöjä. Kun sitten lisäsin lihaa ruokaan ja vähensin öljyä, olikin ummetus!

Kun piti hiilareita alkaa lisätä, jätin lihan vähemmälle ja lisäsin tuttuun tapaan kasviksia lautaselle. Ja leipää! Vaikka söinkin vain tummaa kokojyväleipää ilman makeutusaineita (monissa on mallasta, siirappia ja sokeria), se meni ihan ahmimiseksi :(
Painolukema on nyt isompi kuin ekaa ketoosidieettia aloittaessani. Ruisleipä vain on niiiiiiin hyvää, kääk.

Nyt olen ollut puolitoista viikkoa taas ketoosidieetillä ja jumankauta, nyt todellakin aloitan hiilarilisäykset varoen. Tällä kertaa mulla on nimittäin laihtumista parempi syy ketoosidieettiini, sillä sokeriarvoni oat kohonneet ja kun suvussa on jo pari aikuisiän diapeetikkoa, niin sellainen kohtalo ei kiinnosta.

Atkinsin aloitus on rankka mutta kun et kerran sairiksellasi nyt kuluta niin sehän sopis sulle kuin nenä päähän. Katso vaikka:

Aamiainen

2-3 voissa tai kasvisöljyssä rapeaksi paistettua pekonisiivua. Kun ovat paistuneet, nosta ne lautaselle ja paista samassa rasvassa 2 munaa. Näin muniin ei tarvitse lisätä suolaa sillä sitä on jo pekonin jäljiltä.
Halutessasi voit myös syödä keitettyina, saat ainakin vähän vaihtelua.
Juomaksi vettä, teetä tai mustaa kahvia sakariinilla tai stevialla makeutettuna jos makeus on välttämätöntä juomissasi.

Lounas

Kanaa, kalkkunaa, possua, nautaa, kalaa sellaisenaan paistettuina eli ei esim. korppujauhoissa paneroituina. Ei myöskään marinoituina, sillä marinadit sis. sokeria.
Noita saat syödä niin paljon kuin haluat. Lisukkeeksi 170 gr lehtisalaattia ja vaikka iso lusikallinen sokeroimatonta majoneesia (sen löytäminen Suomessa ei kyllä aina onnistu) tai vähälaktoosista hapankermaa 1 rkl.
Maitotuotteita pitäis kyllä aloituksessa varoa kun niissä on maitosokeria.
Juomana vesi tai jokin funlight tai vastaava. Huom! Kaupoissa myydään light-mehuina sellaisiakin, joissa on sekä sokeria että aspartaamia. Sellainen ei siis käy.

Päivällinen

Samanlainen perussetti-koostumus kuin Lounaalla. Nyt voit lisätä vaikkapa yhden tomaattisiivun tai kymmenkunta pähkinää että saat mahdollsita ummetusta estettyä.

Pitkin päivää suositellaan vihreää teetä. Koska se eittämättä maistuu ihan heinältä, olen itse tehnyt kahden teen sekoituksia eli lisännyt piparminttua tai kamomillaa tai herkuttelen vihreän teeni rooibos-teen kera.

Aika rankalta näyttää, vai mitä?
5 pvässä oli jo lipolyysiliuskat tummanpunaisia. Rasiallinen niitä maksoi 14 eur ja jotain senttejä päälle.
Atkins suosittelee tekemään testin iltaisin sillä silloin ketoositilan aste näkyy virtsassa parhaiten.

Perusidea on siis max. 20 gr hiilareita per päivä.
Sitten parin viikon kuluttua alat lisäämään, pikkuhiljaa.

Täälläkin kun on sanottu että ketoosilla pitää juoda paljon - no minähän juon. Tänään tuossa aamupäivällä huomasin että olin juonut nelisen litraa vettä ja edelleen oli jano. Lounaalla join taas noin litran verran, ja jano ei ottanut loppuakseen vaan täyttelin koko aika tuota litran vesikannuani ja kaadoin kurkusta alas. Eilen oli kyllä hikinen intrevallitreeni mutta kyllä mä ajattelin juoneeni riittävästi...
Ajattelin etten voi vetää näin paljon nestettä, ei varmaan ole kohta enää hyväksi, joten kokeilin josko jano johtuu ihan vaan ruokavaliosta ja kävin ostamassa prodepatukan. Sellaisen normaalin sokeripommiversion eikä lowcarb-patukkaa. Jano loppui samalla kuin ketoosi katkesi (ei hätää olisi katkennut huomenna muutenkin). Onko muilla ollut joskus tästä ruokavaliosta johtuvia hirvittäviä janokohtauksia, vai kuvittelenko vaan liittyvän siihen.

Joo, Naene, kyllä on kuivattu olo! Kuin joku olis käyttänyt mua tiskirättinä ja vääntänyt sitten.

Sksihän mäkin suosittelin Anonymitylle tuossa postauksessani vihreän teen juontia koska se vinkki on varsin hyvä.
Vihreä tee, kuulemma, auttaa jotenkin polttamaan rasvaa ja näinköhän se sitois myös nestettä? Mulla menee n. 2,5 - 3 litraa pvässä teetä. Vettä sellaisenaan menee n. 1/2 litraa, kahvia yksi mukillinen.

Täälläkin kun on sanottu että ketoosilla pitää juoda paljon - no minähän juon. Tänään tuossa aamupäivällä huomasin että olin juonut nelisen litraa vettä ja edelleen oli jano. Lounaalla join taas noin litran verran, ja jano ei ottanut loppuakseen vaan täyttelin koko aika tuota litran vesikannuani ja kaadoin kurkusta alas. Eilen oli kyllä hikinen intrevallitreeni mutta kyllä mä ajattelin juoneeni riittävästi...
Ajattelin etten voi vetää näin paljon nestettä, ei varmaan ole kohta enää hyväksi, joten kokeilin josko jano johtuu ihan vaan ruokavaliosta ja kävin ostamassa prodepatukan. Sellaisen normaalin sokeripommiversion eikä lowcarb-patukkaa. Jano loppui samalla kuin ketoosi katkesi (ei hätää olisi katkennut huomenna muutenkin). Onko muilla ollut joskus tästä ruokavaliosta johtuvia hirvittäviä janokohtauksia, vai kuvittelenko vaan liittyvän siihen.

Veden juominen yksistään ei riitä, vaan sun täytyy ottaa myös jotain mikä saa sen nesteen myös sitoutumaan elimistöön. Ketodietillä kun hiilarit ei tule kyseeseen niin jäljelle jää (puhdistamaton) suola sekä kreatiini. Eli jos katkaiset ketoosin hiilareilla, niin ihan varmaan neste sitoutuu paremmin, kun hiilarit sitä kerta sitoo. Jos vaan juot pelkkää vettä niin vaikutus on päinvastainen mitä haluat, koska silloin elimistö vain lisää kropan läpi kulkevaa nestevolyymia.

Alter-ego puhuu läpiä päähänsä, koska vihreä tee toimii diureettina eli poistaa elimistöstä nestettä (sama toimintamekanismi kuin kahvin juomisen kanssa), joten älä nyt sitä ainakaan ala ottamaan.

Iski flunssa ja ketoosissa porskutetaan. Rupesinkin pohtimaan sitä, miten nuo kurkkutabletit ja muut flunssalääkkeet vaikuttaa ketoosiin... esim Strepsils ja Finrexin. Onko kellään kokemuksia?

Veden juominen yksistään ei riitä, vaan sun täytyy ottaa myös jotain mikä saa sen nesteen myös sitoutumaan elimistöön. Ketodietillä kun hiilarit ei tule kyseeseen niin jäljelle jää (puhdistamaton) suola sekä kreatiini. Eli jos katkaiset ketoosin hiilareilla, niin ihan varmaan neste sitoutuu paremmin, kun hiilarit sitä kerta sitoo. Jos vaan juot pelkkää vettä niin vaikutus on päinvastainen mitä haluat, koska silloin elimistö vain lisää kropan läpi kulkevaa nestevolyymia.

Kiitän! Tämä puhdistamaton suola, tottakai sitä ruoan kanssa saan läträttyä ja olenkin suolan kanssa avokätinen mutta käykö lisäksi esim vichy-vedet vai onko turhaa rahanhaaskausta... Sen kyllä tosiaan huomasi että mitä enemmän joi pelkkää vettä, sitä janompi vaan tuli.

Alter-ego puhuu läpiä päähänsä, koska vihreä tee toimii diureettina eli poistaa elimistöstä nestettä (sama toimintamekanismi kuin kahvin juomisen kanssa), joten älä nyt sitä ainakaan ala ottamaan.

Luin sen vihreän teen juomisen suosituksen Tri. Atkinsin Dieetti-kirjasta joten en puhu "läpiä päästäni." Lähde: Dr. Atkins New Diet Revolution, julkaistu Isossa-Britanniassa 1999.

Luin sen vihreän teen juomisen suosituksen Tri. Atkinsin Dieetti-kirjasta joten en puhu "läpiä päästäni." Lähde: Dr. Atkins New Diet Revolution, julkaistu Isossa-Britanniassa 1999.

Eli sinä ja tri. Atkins olette molemmat väärässä... en ole kyseistä kirjaa lukenut, mutta on sitten muuten tasan ainoa paikka missä näin mainitaan. En väitä, että Google sen tietellisempi on mutta kirjoita hakusanaksi "green tea" tai "diuretic" tai molemmat, niin jo ensimmäisellä sivulla on lausuntoja kuten:
1. "practitioners used green tea as a stimulant, diuretic (to promote the excretion of urine)"
2. "Green Tea is a diuretic that removes excess water weight from your body that makes you look bloated."
3. "Green tea is a natural diuretic food that has been in use for centuries in China"
4. "I don't know about the antioxidant benefits of decaffeinated green tea, but the diuretic effect is great!"
jne. jne.

Lisäksi sadat kehonrakentajat käyttävät ja valmentajat suosittelevat kisatankkauksen / tyhjennyksen yhteydessä vihreän teen käyttöä juuri siihen tarkoitukseen, että se poistaa nestettä elimistöstä ja tuo paremman lihaserottuvuuden. Olen itsekin omalla ja muiden kohdalla todennut että noin on, koska kun rasvat on 3% niin vaikutuksen näkee ihan silmällä eikä tarvi luottaa sokeasti tohtoreihin ja tutkimustuloksiin.

PS. Dri Atkins on oman maansa Tri Heikkilä... eli jutuista ja niiden oikeellisuudesta voi olla montaa mieltä. Joskus ihan asiaa, mutta välillä ei.

Kiitän! Tämä puhdistamaton suola, tottakai sitä ruoan kanssa saan läträttyä ja olenkin suolan kanssa avokätinen mutta käykö lisäksi esim vichy-vedet vai onko turhaa rahanhaaskausta... Sen kyllä tosiaan huomasi että mitä enemmän joi pelkkää vettä, sitä janompi vaan tuli.

Vichyt ajaa samaa asiaa, kunhan sitten sen verran luet etikettiä, että ei ole natriumista (ja yleensä muistakin mineraaleista) puhdistettua mallia. Eli tarvii olla ihan oikeaa vichyä eikä näitä mitä usein kivennäisvesinä myydään.
Joskin olen sitä mieltä, että suola + vesi -kombo on parempi... mutta toki itsekin välillä vichyä juon ihan vaan että saa ainaiseen veden kitaamiseen mukavaa vaihtelua.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Vähän ehkä tyhmä kysymys, mutta kuinka nopeasti kroppa menee ketoosiin?

Entä eikö apteekista saanut jotain liuskoja, joilla voi katsoa, onko ketoosissa vai ei? Noi liuskat eivät varmaan kauheasti kustanna.

Vähän ehkä tyhmä kysymys, mutta kuinka nopeasti kroppa menee ketoosiin?

Entä eikö apteekista saanut jotain liuskoja, joilla voi katsoa, onko ketoosissa vai ei? Noi liuskat eivät varmaan kauheasti kustanna.

Vaivaudu nyt lukemaan edes 4 - 5 sivua tätä ketjua taaksepäin niin löydät vastauksen taas tähänkin.
Oikeasti kaikki mitä olet tähän mennessä kysynyt on tässä ketjussa käsitelty jo MONEEN kertaan.

Vaivaudu nyt lukemaan edes 4 - 5 sivua tätä ketjua taaksepäin niin löydät vastauksen taas tähänkin.
Oikeasti kaikki mitä olet tähän mennessä kysynyt on tässä ketjussa käsitelty jo MONEEN kertaan.

No mä VAIVAUDUN enkä kysele enää tyhmiä moneen kertaan.

Siitäkin huolimatta, että lähes kahdensadan sivun lukeminen ja sen asian ennustaminen, että milloin omaan kysymykseen löytää vastauksen, ei oikein lähtökohtaisesti kiinnosta. Olen laiska.

T-101:lle: Hain myös infoa vihreän teen rasvanpolttoa edistävästä vaikutuksesta, joten jos se onkin diureetti, voi sitä vaikutusta kompensoida nesteytyksellä mutta jos se tosiaan polttaa rasvaa ja antaa diettaajalle lisäksi vitamiinit ja hivenaneet, niin se on varmaan syy miksi Atkinskin sitä suositteli jo tuolloin.
Tän kopsasin netistä:

1. Vihreä tee laihduttaa

Vihreäteeuute nopeuttaa rasvan palamista, todettiin äskettäin tutkimuksessa, joka tehtiin Geneven yliopistossa. Koehenkilöille annettiin vihreää teetä kapseloituna uutteena; puolet koehenkilöistä sai vastaavia lumekapseleita. Tutkijat mittasivat aineenvaihdunnan nopeutta 24 tunnin ajan. Teeuutetta saaneiden kalorit paloivat neljä prosenttia nopeammin ja kokonaisenergian kulutus lisääntyi lähes viisi prosenttia.

Vihreän teen laihduttava vaikutus perustuu sen sisältämiin katekiini-polyfenoleihin. Tutkijat korostavat nimenomaan, ettei kyse ole pelkästään teen sisältämän kofeiinin (teiinin) vaikutuksesta, vaan kofeiinin ja katekiiniaineiden yhteisvaikutuksesta, joka kiihdyttää aineenvaihduntaa. Tutkijat sanovat, että vihreästä teestä voi olla apua laihduttamisessa, vartalon muodon (body composition) parantamisessa, koska vihreä tee on termogeenista (kalorien polttoa nopeuttavaa) ja se hapettaa rasvoja energiaksi. Vihreää teetä pidetään sydänystävällisempänä kuin kahvia. Lähde: Am J Clin Nutr 1999;70:6, 1040-1045.

Uudet tutkimukset osoittavat, että vihreä tee (erityisesti sen sisältämä EGCG) parantaa insuliininherkkyyttä, joka 15-kertaisesti. Tällä seikalla on mitä suurin merkityslaihdutuksessa, sekä ylipainon ja diabeteksen ehkäisyssä ja hoidossa. Tohtori Tolosen ortoglykeemisen dieetin ohessa käytettävä kapseli, Diet Control , sisältää muiden yhdisteiden ohessa myös vihreäteeuutetta.

Siitäkin huolimatta, että lähes kahdensadan sivun lukeminen ja sen asian ennustaminen, että milloin omaan kysymykseen löytää vastauksen, ei oikein lähtökohtaisesti kiinnosta. Olen laiska.

Onko sulla nyt jokin känkkäränkkäpäivä vai lukihäiriö? T-101 neuvoo selaamaan vain 4-5 sivua taaksepäin eikä kahtasataa.
PS. Laiskuus ja laihdutus samanaikaisesti on tuhoon tuomittu juttu.

:D tsekkasitko ton alotuspostin? Siinä nyt on jotain ihan perustietoa dieetistä, lue ano edes se! Sieltä saat vastauksen kaikkiin noihin kysymyksiin jota olet esittänyt.

Onko sulla nyt jokin känkkäränkkäpäivä vai lukihäiriö? T-101 neuvoo selaamaan vain 4-5 sivua taaksepäin eikä kahtasataa.
PS. Laiskuus ja laihdutus samanaikaisesti on tuhoon tuomittu juttu.

Ei mulla ole känkkäränkkä, mutta en tykkää huutamisesta.

Huomasin myös, että tässä pyydettiin selaamaan vain 4-5 sivua taaksepäin, mutta mä kommentoinkin tätä asiaa yleisellä tasolla. Mitäs, jos siihin mun seuraavaan kysymykseen löytää vastauksen sivulta 127? Ehkä tämä aihealue ei loppujen lopuksi kiinnosta mua niin paljoa, että mä lukisin tän ketjun alusta loppuun. Uteliaisuus vaan heräsi, kun yksi tuttu tästä mainitsi.

Ja joo, koen tarvitsevanu dieettiin enemmän tahdonvoimaa, kuin ahkeruutta.

:D tsekkasitko ton alotuspostin? Siinä nyt on jotain ihan perustietoa dieetistä, lue ano edes se! Sieltä saat vastauksen kaikkiin noihin kysymyksiin jota olet esittänyt.

No, jos mä käyn sen lukemassa :)

Tuli, muuten, kokeiltua kuivan punaviinilasillisen (12 cl) vaikutusta kehoon ja ketoositasoon.
Tunsin humaltuvani kun lasi oli puolillaan ja ketoositaso laski matalaksi.

Ekalla ketoosidiettauksella sain joitakin lihaskramppeja jalkoihin mutta tällä kertaa sellaisia ei ole ollut. Kuis muilla?

Punnituksen mukaan puolentoista viikon ketoosidieetti on nyt vienyt painoani 1,8 kg.

T-101:lle: Hain myös infoa vihreän teen rasvanpolttoa edistävästä vaikutuksesta, joten jos se onkin diureetti, voi sitä vaikutusta kompensoida nesteytyksellä mutta jos se tosiaan polttaa rasvaa ja antaa diettaajalle lisäksi vitamiinit ja hivenaneet, niin se on varmaan syy miksi Atkinskin sitä suositteli jo tuolloin.

Samaa mieltä... Vihreä tee on AINOA rasvanpolttoa edistävä valmiste mitä suosittelen, koska sen teho on ihmistutkimuksilla osoitettu ja käytännössä toimivaksi todettu. Perustuen juuri aineenvaihdunnan / lämmöntuotannon lisäämiseen. Kaikki muut "rasvanpolttajat" ovat lähinnä uskon asia. Lisäksi vihreä tee on kaikkine antioksidantteineen hyvä perusterveyttä edistävä ravintolisä.

Pointtina siis, että vihreä tee on hyvä ja käyttökelpoinen tuote, mutta nesteytymiseen se ei auta.

T-101: Joo ei se tee varmasti nesteytykseen autakaan, totesinhan tuon itsekin aiemmissa postauksissani kun mainitsin olevani kuivaksi väännety tiskirätti.

Diureeteista on kyllä varmaan ihan monille hyötyäkin.
Itselläni on huono suolansietokyky ja saan turvotusta muutamaksi tunniksi aamiaisena syödyistä kahdesta pekoniviipaleesta. Vihkisormus jumittaa aivan totaalisesti ja päätäkin alkaa helposti särkeä. Silloin tuntuu että olisi jokin rengas päätäkin puristamassa :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom