Ketoosidieetti

Jos minä tästä aloittasin ketoilun, mutta aluksi lähden silleen, että päivittäin hiilareita 100g/päivä.
Normaalisti tulee syötyä reippaasti yli tuon niin aluksi totuttelen tuohon 100 grammaan ja pudottelen siitä sit hissukseen.

Nimenomaan EI näin... vaan juuri ALUSSA hiilarit pitää pudottaa ihan olemattomiin (30g/pv) pariks viikkoo jotta kroppa menee kunnolla ja kerralla ketoosiin ja alkaa käyttämään rasvaa ensisijaisena energialähteenä. Jos aloittaa pienillä, mutta ei tarpeeks pienillä hiilareilla niin juuri silloin dieetistä tulee väkisin vääntämistä kun hiilareita ei ole energiaksi tarjolla, mutta kroppa ei osaa kunnolla myöskään rasvaa käyttää.

Paino putoaa varmasti jos kalorit on miinuksen puolella, mutta homma on 1000 kertaa helpompaa ja tehokkaampaa kun ehdollistaa elimistönsä oikein. Muutoin tuomitsee itsensä epäonnistumaan ennen kuin on kunnolla edes aloittanut.

^ Eli sä et T-101 suosittele VHH-tasoista dieettiä? Jossa hiilarit pidetään siinä 50-150gr/päivässä? Ymmärsinkö mä oikein? =) Vai siis oliko tämä vain ketoon mentäessä mielipiteesi?

^ Eli sä et T-101 suosittele VHH-tasoista dieettiä? Jossa hiilarit pidetään siinä 50-150gr/päivässä? Ymmärsinkö mä oikein? =) Vai siis oliko tämä vain ketoon mentäessä mielipiteesi?

Niin siis elimistö menee ketoosiin kun sillä ei ole tarpeeksi glukoosia käytettävissään. VHH-dieetti tasaa insuliinipiikkejä (koska hiilaria ei vedetä suuria määriä), mutta ei siitä ketoosiin mene koska hiilaria kuitenkin on saatavilla. Sitten kun elimistö on oppinut käyttämään hiilarien sijasta rasvaa energianlähteenä, hiilareita voi maltillisesti nostaa. Toisaalta jos nostat liikaa niin se on myöskin keton loppu. Näin mä sen ainakin olen ymmärtänyt. :)

Tuo yllä oleva kommentti käsittää siis juuri VHH dieetin ALKUVAIHEEN toteuttamista. Suosittelisinko VHH dieettiä riippuu täysin henkilön yksilöllisistä ominaisuuksista... dieetin tarkoituksesta ja tavoitteista.

edit: Suurinpiirtein noin kuten Kylli asian ilmaisi... kun oikein kunnolla alkuvaiheen toteuttaa (jotta saa ketosta kaiken hyödyn irti) niin siihen sisältyy myös proteiini ja rasvamäärien manipulointia, mutta se menee jo sen verran tieteelliseksi ettei jaksa selittää :)

Viime rundilla käytin aika paljon apteekista ostamiani näppäriä suunraikastimia =)

Huomenna pitäisi taas lähteä koittamaan ketoosia, oma kysymys kuuluukin, että kun teen iltapalapirtelöä (n. 0,75dl maitoproteiinia + 0,75dl soijaprodea, rypsäriä, maitoon duunattu) niin tuppaan makeuttamaan sen Hermesetaksen makeutusjauheella ja vaniljaesanssilla (ja nyt ennen keton aloittelua pakastemarjoilla) niin mitenkäs tuo makeutusjauhe, pitäisikö se jättää veks? HH on 56/100. Ravintokuitua paketin mukaan 40/100, se toki positiivista.
Pistäisi vituttaen jos kallis ketoosi kaatuu johonkin typerään iltapirtelöön :curs:

Oho, ilmeisesti fruktoosia ainaki. No sehän ratkas asian. Tietääkö joku miten maustaa noita järkevästi?

Viimeksi muokattu:
Dodih nytten olis pikkuinen onkelma. Olen 80kg painoinen ja 181cm pituinen jannu jolla ei paljoa tätä lihasta ole varressa. Olisi suunitelmana ottaa hieman rasvoja pois ja sen jälkeen aloittaa syömään reilusti ja käymään jälleen puntilla. (Löytyy siis jonkinnäköisto taustaa 13-14 vuotiaana). Syy miksi teen tässä järjestyksessä on se, ettei ole rahaa millään salilla käyntiin reiluun kuukauteen, ruuan rahoittaa vanhemmat, mutta harrastukset itse..

Syön tällä hetkellä:

Aamiainen: 0,6dl pellavansiemeniä, 2tl maapähkinävoita.

Lounas: Reilusti vihreää salaattia (About 1l), kokonainen avocado, n110g öljyssä paistettua ja valmiiksi marinoitua kanaa. Joukkoon vinaigrette joka sisältää 1tl öljyä, 1tl lime mehua, makeutusainetta ynms maut.

Ateria 1 (Koulun jälkeen): 140g nautaa, joko jauhenlihana tai biffinä. 2,4dl vihreitä papuja, 1,2dl paprikaa, 220g sieniä, 2tl kanastockia.

Ateria 2 (Ns. iltapala): 130-150g lohta tai tonnikala filettä. Öljyä sipasen päälle teen sitten uunissa tai pannulla.

Noh eli tästä tulee about:
hh15 rasva93 protu106
1350kcal

Jotenkin tuntuu, että tämä olisi liian pieni määrä ruokaa minulle, mutten ole tuntunet oloani nälkäiseksi vielä kertaakaan viiteen päivään..
Liikuntaa harrastan kävelemällä koulu matkat, lenkkeilemällä kolmesti viikossa (tällä hetkellä 60min kävelyä 8-9km/h) ja jotain lihaskunto harjoitusta himassa omalla kropalla ja 30kg säädettävälillä käsipainoilla.

Pitäisikö lisätä, mitä ja missä muodossa? Jtn helppoa tai naposteltavaa olisi tuohon mukava saada jos jotain lisätä, kun tarpeeksi kokkausta jo tuossa sen lisäksi mitä koulussa joudun..

Kiitoksia ennakkoon.

Tuli tuossa jokin aikaa sitten oltua noin kuukauden päivät aika vähähiilihydraattisella dietillä, palkkaria lukuunottamatta kaikki hiilarit kasviksista. Nyt sitten kun syö vähänkin jotain pastaa tms, niin olo muuttuu utuiseksi ja alkaa väsyttää. Kai sitä on pakko ruveta pysyvästi ketoosille tai ainakin vähähiilariselle... Kalliimmaksi tulee vaan... No, jos lisäisi rasvoja reilusti.

5 päivää sujui ketoilu ihan ongelmitta, mutta tänään heräsin kun päässä heitti. Ei pystynyt kohdistaa katsetta edes että olisi nähnyt paljon kello oli, kun maailma pyöri ympyrää ja oksetti aivan järjettömästi. Sain sitten raahauduttua keittiöön ja vetäsin litran mehua ja takasin nukkumaan. Pari tuntia myöhemmin ei enää huimannut mutta pahoinvointi jatkuu. Voiko tästä nyt syyttää ketoosia vai pitäsiköhän lähteä lääkäriin? Eilen tuli kyllä syötyä todella vähän..

iltapalapirtelöä (n. 0,75dl maitoproteiinia + 0,75dl soijaprodea, rypsäriä, maitoon duunattu) niin tuppaan makeuttamaan sen Hermesetaksen makeutusjauheella ja vaniljaesanssilla (ja nyt ennen keton aloittelua pakastemarjoilla) niin mitenkäs tuo makeutusjauhe, pitäisikö se jättää veks? HH on 56/100. Ravintokuitua paketin mukaan 40/100, se toki positiivista.
Pistäisi vituttaen jos kallis ketoosi kaatuu johonkin typerään iltapirtelöön :curs:

Oho, ilmeisesti fruktoosia ainaki. No sehän ratkas asian. Tietääkö joku miten maustaa noita järkevästi?
HH /100g on korkea mutta koko hermesetas purkki (sisältö) ei paina edes sitä 100g ja kerta-annos on varmaan jotain <5g, maitoa nyt ei ketolla vedetä kun siinä on hiilareita ihan liikaa.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Dodih nytten olis pikkuinen onkelma. Olen 80kg painoinen ja 181cm pituinen jannu jolla ei paljoa tätä lihasta ole varressa. Olisi suunitelmana ottaa hieman rasvoja pois ja sen jälkeen aloittaa syömään reilusti ja käymään jälleen puntilla. (Löytyy siis jonkinnäköisto taustaa 13-14 vuotiaana). Syy miksi teen tässä järjestyksessä on se, ettei ole rahaa millään salilla käyntiin reiluun kuukauteen, ruuan rahoittaa vanhemmat, mutta harrastukset itse..

Syön tällä hetkellä:

Aamiainen: 0,6dl pellavansiemeniä, 2tl maapähkinävoita.

Lounas: Reilusti vihreää salaattia (About 1l), kokonainen avocado, n110g öljyssä paistettua ja valmiiksi marinoitua kanaa. Joukkoon vinaigrette joka sisältää 1tl öljyä, 1tl lime mehua, makeutusainetta ynms maut.

Ateria 1 (Koulun jälkeen): 140g nautaa, joko jauhenlihana tai biffinä. 2,4dl vihreitä papuja, 1,2dl paprikaa, 220g sieniä, 2tl kanastockia.

Ateria 2 (Ns. iltapala): 130-150g lohta tai tonnikala filettä. Öljyä sipasen päälle teen sitten uunissa tai pannulla.

Noh eli tästä tulee about:
hh15 rasva93 protu106
1350kcal

Jotenkin tuntuu, että tämä olisi liian pieni määrä ruokaa minulle, mutten ole tuntunet oloani nälkäiseksi vielä kertaakaan viiteen päivään..
Liikuntaa harrastan kävelemällä koulu matkat, lenkkeilemällä kolmesti viikossa (tällä hetkellä 60min kävelyä 8-9km/h) ja jotain lihaskunto harjoitusta himassa omalla kropalla ja 30kg säädettävälillä käsipainoilla.

Pitäisikö lisätä, mitä ja missä muodossa? Jtn helppoa tai naposteltavaa olisi tuohon mukava saada jos jotain lisätä, kun tarpeeksi kokkausta jo tuossa sen lisäksi mitä koulussa joudun..

Kiitoksia ennakkoon.

Saakelin pieneltä määrältä kyllä näyttää sun kokoselle. Aamupalana nyt ei ole käytännössä mitään. Vedä vaikka kananmunia. Jos ei maistu aamulla niin vedä raakana. Muuten vetele jotain rypsiöljyä ja pähkinöitä silloin tällöin, jos tuntuu vaikealta saada kaloreita. Ja enempi voisit syödä kanaa, lihaa tai mitä sitten vedätkin. Ite syön ainakin kerrallaan välillä sen 400g jauhelihaa, jos ihan pieni nälkä niin 200g. Kyllä enempi pitäis saada kaloreita koneeseen imo.

Juu, mutta nälän tunnetta ei ole tähänkään mennessä ilmennyt, dunno why. Kaloreita ei tuossa kyllä ole paljo mitiä..

Munat toimii aamulla, ja kaipa vois pähkinöitäkin jossain välissä rypsärin kanssa napustella päivällä. Kanaakin tulee syötyä joskus naudan tai kalan tilana. Ei meni ihan tismalleen tuolloin.

Lisätäänpä nyt alkuun vaikka aamiaiselle neljä munaa ja 2rkl rypsäriä..

hh15.9 rasva 130 protu131
1730kcal

Tuommoset ois makrot + kcal päivässä lisäyste jälkeen.

Omaksikin ongelmaksi tuppaa tulemaan toi riittävä ravinnon saanti nyt. Illalla kun päivän eineet on ynnätty huomaan usein että kaloreita on helposti alle sen 2000, vaikka iltapäivän ja illan aikana on tullut punttailtua sen 1-1½h ja vielä painiskeltua tai kamppailtua tunti päälle. Sit pitää vaan väkisin vetää isot määrät sapuskaa tai soijaprotskua/ kaseiinia + öljyä pullosta jotain tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Voiko tämä olla vahingollista dieetin kannalta?

Makrot liikkuu siinä P40 / HH 2/ R 58 % hujakoilla

Tekeekö muut ketogeenisellä- tai vhh-dieetillä iron cardiota tai jotain intervallityyppistä treeniä?

Itse tässä vähän testailen oman kropan toimintaa muuttelemalla noita makroravinteiden suhteita. Treenit vedän 3-jakoisella 3krt/viikko + parina päivänä kahvakuulalla toteutettu rasvanpolttotreeni. Punttitreenit kulkee kuin unelma ja voimatasoja olen saanut nosteltua mukavasti vaikka painoa on lähtenyt parissa kuukaudessa vajaa 9kg.

Kysymykseen: viime viikolla pudotin hiilarit n. 90g:sta 50g:aan (tällä hetkellä 8% kokonaisenergiasta, joka n. 2300kcal). Tällä viikolla sitten olen huomannut, että noiden intervallitreenien tekeminen on yhtä helvettiä! Voimatasot on tosiaan hyvin tallella mutta kun syke ja intensiteetti kasvaa, virta tuntuu loppuvan kuin seinään. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia vai onko tämä vain dieettini riuduttamien aivojen tuotetta? :D

Ajattelin että tässä voisi olla hiilaripäivän paikka. Toinen vaihtoehto olisi, että vedän kunnolla ketoosiin (nyt sellainen ei ole lähtenyt vielä käyntiin) mutta nostaisiko sekään tehoja tuollaisessa intervallitreenissä? ts. osaisiko ketoosissa oleva kroppa käyttää rasvoja tehokkaammin energiaksi, kuin tällaisella vhh-pelleilyllä? :)

Tekeekö muut ketogeenisellä- tai vhh-dieetillä iron cardiota tai jotain intervallityyppistä treeniä?

Itse tässä vähän testailen oman kropan toimintaa muuttelemalla noita makroravinteiden suhteita. Treenit vedän 3-jakoisella 3krt/viikko + parina päivänä kahvakuulalla toteutettu rasvanpolttotreeni. Punttitreenit kulkee kuin unelma ja voimatasoja olen saanut nosteltua mukavasti vaikka painoa on lähtenyt parissa kuukaudessa vajaa 9kg.

Kysymykseen: viime viikolla pudotin hiilarit n. 90g:sta 50g:aan (tällä hetkellä 8% kokonaisenergiasta, joka n. 2300kcal). Tällä viikolla sitten olen huomannut, että noiden intervallitreenien tekeminen on yhtä helvettiä! Voimatasot on tosiaan hyvin tallella mutta kun syke ja intensiteetti kasvaa, virta tuntuu loppuvan kuin seinään. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia vai onko tämä vain dieettini riuduttamien aivojen tuotetta? :D

Ajattelin että tässä voisi olla hiilaripäivän paikka. Toinen vaihtoehto olisi, että vedän kunnolla ketoosiin (nyt sellainen ei ole lähtenyt vielä käyntiin) mutta nostaisiko sekään tehoja tuollaisessa intervallitreenissä? ts. osaisiko ketoosissa oleva kroppa käyttää rasvoja tehokkaammin energiaksi, kuin tällaisella vhh-pelleilyllä? :)

Kyllä se siitä lähtee. Mulla on ensimmäinen viikko ilman hiilaria tuskaa, mutta vähitellen kroppa sopeutuu polttamaan ketoneja ja rasvahappoja. Sopeutumisprosessi kestää aikansa. Nyt on kolmas viikko menossa ja aamulla vedin jo ladulla kuin hirvi hengästymättä :lol2:

Lueppa vaikka Lyle McDonaldin The ketogenic dietin previewi googlen teoshaulla. Äijä selittää hienosti miten tuo kehon polttoaineenvaihto tapahtuu.

Kyllä se siitä lähtee. Mulla on ensimmäinen viikko ilman hiilaria tuskaa, mutta vähitellen kroppa sopeutuu polttamaan ketoneja ja rasvahappoja. Sopeutumisprosessi kestää aikansa. Nyt on kolmas viikko menossa ja aamulla vedin jo ladulla kuin hirvi hengästymättä :lol2:

Lueppa vaikka Lyle McDonaldin The ketogenic dietin previewi googlen teoshaulla. Äijä selittää hienosti miten tuo kehon polttoaineenvaihto tapahtuu.

Kiitos vinkistä, pitääpä tsekata!

Alunperin oli kyllä tarkoitus vetäistä ketolle vasta tuossa dieetin viimeisen kuukauden aikana ihan testimielessä. Saattaa kuitenkin olla, että olotilasta riippuen vedän jo tässä aikaisemmin. En oo vielä sortunut hiilareihin, sillä tänään ois tarkoitus vääntää hirvittävä kahvakuulatreeni toistamiseen. Saa nähdä, miten äijän käy :D

Lähinnä tässä testailen, että miten kroppa toimii tuollaisella hiilarisyklittelyllä vrt. täysi ketoosi.

Itse en kyllä aio sortua enää hiilaripäiviin, ennen kuin lopetan ketoosin kokonaan. Koska en mitenkään turhan tosissani bodaile, niin menin yhdistämään tuohon cheat-päivään myös oluen juonnin. Ja sitä myötä cheat-päivä lipsahti cheat-viikonlopuksi. :kippis1:Syö jonkin verran miestä, kun vaa'assa on perjantaina 83,5 kg ja sunnuntaiaamuna 90,5 kg.:nolo: Tosin lihakset näyttivät melko täyteläisiltä. Kahdessa päivässä pääsin taas kyllä nesteistä eroon ja olin taas alle 85 kg:n.

Itse en kyllä aio sortua enää hiilaripäiviin, ennen kuin lopetan ketoosin kokonaan. Koska en mitenkään turhan tosissani bodaile, niin menin yhdistämään tuohon cheat-päivään myös oluen juonnin. Ja sitä myötä cheat-päivä lipsahti cheat-viikonlopuksi. :kippis1:Syö jonkin verran miestä, kun vaa'assa on perjantaina 83,5 kg ja sunnuntaiaamuna 90,5 kg.:nolo: Tosin lihakset näyttivät melko täyteläisiltä. Kahdessa päivässä pääsin taas kyllä nesteistä eroon ja olin taas alle 85 kg:n.

Joo tuo on kyllä paha! Itselläni ollut yksi samanlainen viikonloppu tässä alkuvuoden aikana. Siihen mahtui täysimittainen parituntinen buffet kiinalaisessa ravintolassa, pari pizzaa ja helvetisti viinaa :D

Paino nousi tosin vain 3kg ja oli tasoittunut entiselle mallille about viikossa. Tänään on seuraava henkien taistelu, kun täytyy käydä tsekkaamassa Amorphiksen keikka. Jos yrittäis kerranki elämässään olla "ihan vaan kattomassa keikkaa" :rolleyes:

Mutta olen kyllä vahvasti sitä mieltä, ettei tuollaiset satunnaiset sikailut merkkaa yhtään mitään 4kk mittaisessa dieettirupeamassa. Varsinki kun tavoitteena ei ole mikään New York Pro 2009 :)

Olen tässä nyt ollut paleo/ketogeenisellä tuommoiset puolitoista kuukautta, ja kokemukset ovat olleet aika mielenkiintoisia, ajattelin jakaa ne täällä. Olen semmoinen small/medium -jamppa, pituutta 174 cm ja paino vaihtelee hitaasti 74 ja 76 kilon välillä. Ketolle vaihtamisen jälkeen painoni on pysynyt samana (alussa hieman laski), mutta vyö rupesi tuntumaan löysältä ja on tarvinnut tehdä pari reikää lisää. Ihonalainen rasva ei kuitenkaan näytä merkittävästi vähentyneen, eli ilmeisesti kyse on sisäelinrasvasta. Mikä lienee ihan jees? Vatsalihakset ovat alkaneet erottua selkeämmin, eli rasvaa on ilmeisesti kyllä hieman hävinnyt ihon altakin. Eli rasvaprosentti on laskenut ja lihasmassa kasvanut hieman. Jee!

Ruokavalioni on viime aikoina ollut jotakuinkin seuraavanlainen:
  • (+ = lisäys tai syön edelleen, - = poisto)
    + Kanankoivet nahkoineen ja läskeineen
    + Vähintään se puoli kiloa vähätärkkelyksisiä kasviksia päivässä aterioiden yhteydessä (tomaatit, kurkku, punainen paprika, kukkakaali)
    + Avokadot (nam, kunnon rasvapommi)
    + tumma, erittäin kaakaopitoinen (85%) suklaa
    + Lohi ja kirjolohi uunissa paistettuna
    + Kylmäpuristettu neitsytkookosöljy (paistamiseen ja - ihonhoitoon! Murskaa öljyyn tuore valkosipulinkynsi ja paista siinä munakas - nam!)
    + Munakkaat kinkulla tai pekonilla (jälkimmäistä hieman kavahdan nitriittien takia)
    + Pähkinäsekoitus
    + Kuivatut goji-marjat, pakastemustikat
    + Turkkilainen jogurtti
    + Vuohenjuusto
    + Herkkusienet
    + Joskus naatiskelen Nellie Dellies -salmiakkeja tai sokerittomia Mynthoneita
    - Maito ruokajuomana (liikaa laktoosia; vedin ennen rasvatonta, olisin voinut vaihtaa rasvalliseen mutta tiputinkin kokonaan pois)
    - Nauta (ei siinä mitään vikaa ole, mutta se tuntuu sulavan vähän huonosti)
    - Leipä, niin tumma kuin vaaleakin (joskus silloin tällöin napsin muutaman hapankorpun mätitahnalla)
    - Perunat, pasta, riisi
    - Mysli ja puuro
    - Limut, sokeripitoiset karkit
    - Alkoholi (en ole koskaan juonut paljoakaan, raittius ei ollut iso muutos)
    - Banaanit
    - Muita makeita hedelmiä (omenat, appelsiinit) rajoitetusti

En ole laskenut kaloreita vaan lähinnä syönyt fiilisten mukaan.

Liikuntaohjelmani suurpiirteisesti:
- Ma 1500-2000 metriä uintia
- Ke peruskomboliikkeet tankopainolla (penkki, maastaveto, kulmasoutu, kyykky) + vatsa- ja käsipainoliikkeitä
- Pe tunti sählyä
- Su puolentoista tunnin kuntolenkki joko sauvoilla tai hölkäten, jossa telineliikkeitä (nojapuut, leuanvedot

Ensimmäiset kaksi vuorokautta olivat vähän väsyneen olosia, mutta sitten lähti sujumaan. Tutut ilmiöt kuten tuonelalta tuoksahtava hiki ja henki sekä neon-keltainen pissa ovat pelissä mukana. Olo on melko energinen, ei nälätä vaikka olisi pidempiäkin aikoja ilman ruokaa. Rajut juoksupyrähdykset tuntuvat onnistuvan helpommin kuin ennen. Penkkitulos ei ole noussut yhtään - toistaiseksi - mutta se saattaa johtua siitä että kärsin "aamupahoinvoinnista" ( = kreatiinia tyhjään vatsaan, ei tarpeeksi vettä) mikä on sössinyt treenejä. Kun parilla viime kerralla join kunnolla vettä, homma tuntui sujuvan paljon paremmin.

Muuten, Tämä 55-vuotias kaveri kertoo miten on hankkinut sixpäkin tekemättä lainkaan perinteisiä vatsoja. Hän taitaa olla se paleo-ruokavalion äänekkäin puolestapuhuja.

Syö jonkin verran miestä, kun vaa'assa on perjantaina 83,5 kg ja sunnuntaiaamuna 90,5 kg.:nolo:

Mitä hemmettiä, onko tuo edes mahdollista kerätä noin paljon nestettä?! (Tai sitten en vaan osaa suhteuttaa lukuja miehen painoon...) No eipä tuolla väliä, jos kerta sait koottua itsesi. :)

Jees, oma päivitys on se että ketoiluni on lipsunut vhh:n puolelle, mutta aika hyvin sain dieetin kuriin joten turhat hiilarit karsiutuivat keton myötä. Vähän vielä arvon että menenkö takaisin ketolle vai jatkanko samaa rataa. Nyt on kuitenkin oikeastaan parempi fiilis kuin ketolla. Keto sopii kyllä mielestäni hyvin "pään selkiyttäjäksi" jos unohtaa miten paljon turhaa energiaa on jossain kuitupastassa ja huonolaatuisessa ruisleivässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom