🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Pitäs itekki alottaa keto, mutta näinkin yksinkertainen asia vaivaa ennen aloitusta:

Paljonko proteiinia? Kelpaisko joku 2 x omapaino vai minkä verran te olette ottaneet?

Jos minä tästä aloittasin ketoilun, mutta aluksi lähden silleen, että päivittäin hiilareita 100g/päivä.
Normaalisti tulee syötyä reippaasti yli tuon niin aluksi totuttelen tuohon 100 grammaan ja pudottelen siitä sit hissukseen.

Aamupaino n. 72-73kg, pituutta 169cm, onko minulle seuraavat ravintoarvot mielestänne ok:

Hiilarit 100g -> 400kcal
Proteiini n. 215g -> 860kcal
Rasvat lepopäivänä n. 81g -> n. 730kcal, treenipäivänä n. 135g -> 1215kcal

Jos minä tästä aloittasin ketoilun, mutta aluksi lähden silleen, että päivittäin hiilareita 100g/päivä.
Normaalisti tulee syötyä reippaasti yli tuon niin aluksi totuttelen tuohon 100 grammaan ja pudottelen siitä sit hissukseen.

Nimenomaan EI näin... vaan juuri ALUSSA hiilarit pitää pudottaa ihan olemattomiin (30g/pv) pariks viikkoo jotta kroppa menee kunnolla ja kerralla ketoosiin ja alkaa käyttämään rasvaa ensisijaisena energialähteenä. Jos aloittaa pienillä, mutta ei tarpeeks pienillä hiilareilla niin juuri silloin dieetistä tulee väkisin vääntämistä kun hiilareita ei ole energiaksi tarjolla, mutta kroppa ei osaa kunnolla myöskään rasvaa käyttää.

Paino putoaa varmasti jos kalorit on miinuksen puolella, mutta homma on 1000 kertaa helpompaa ja tehokkaampaa kun ehdollistaa elimistönsä oikein. Muutoin tuomitsee itsensä epäonnistumaan ennen kuin on kunnolla edes aloittanut.

^ Eli sä et T-101 suosittele VHH-tasoista dieettiä? Jossa hiilarit pidetään siinä 50-150gr/päivässä? Ymmärsinkö mä oikein? =) Vai siis oliko tämä vain ketoon mentäessä mielipiteesi?

^ Eli sä et T-101 suosittele VHH-tasoista dieettiä? Jossa hiilarit pidetään siinä 50-150gr/päivässä? Ymmärsinkö mä oikein? =) Vai siis oliko tämä vain ketoon mentäessä mielipiteesi?

Niin siis elimistö menee ketoosiin kun sillä ei ole tarpeeksi glukoosia käytettävissään. VHH-dieetti tasaa insuliinipiikkejä (koska hiilaria ei vedetä suuria määriä), mutta ei siitä ketoosiin mene koska hiilaria kuitenkin on saatavilla. Sitten kun elimistö on oppinut käyttämään hiilarien sijasta rasvaa energianlähteenä, hiilareita voi maltillisesti nostaa. Toisaalta jos nostat liikaa niin se on myöskin keton loppu. Näin mä sen ainakin olen ymmärtänyt. :)

Tuo yllä oleva kommentti käsittää siis juuri VHH dieetin ALKUVAIHEEN toteuttamista. Suosittelisinko VHH dieettiä riippuu täysin henkilön yksilöllisistä ominaisuuksista... dieetin tarkoituksesta ja tavoitteista.

edit: Suurinpiirtein noin kuten Kylli asian ilmaisi... kun oikein kunnolla alkuvaiheen toteuttaa (jotta saa ketosta kaiken hyödyn irti) niin siihen sisältyy myös proteiini ja rasvamäärien manipulointia, mutta se menee jo sen verran tieteelliseksi ettei jaksa selittää :)

Viime rundilla käytin aika paljon apteekista ostamiani näppäriä suunraikastimia =)

Huomenna pitäisi taas lähteä koittamaan ketoosia, oma kysymys kuuluukin, että kun teen iltapalapirtelöä (n. 0,75dl maitoproteiinia + 0,75dl soijaprodea, rypsäriä, maitoon duunattu) niin tuppaan makeuttamaan sen Hermesetaksen makeutusjauheella ja vaniljaesanssilla (ja nyt ennen keton aloittelua pakastemarjoilla) niin mitenkäs tuo makeutusjauhe, pitäisikö se jättää veks? HH on 56/100. Ravintokuitua paketin mukaan 40/100, se toki positiivista.
Pistäisi vituttaen jos kallis ketoosi kaatuu johonkin typerään iltapirtelöön :curs:

Oho, ilmeisesti fruktoosia ainaki. No sehän ratkas asian. Tietääkö joku miten maustaa noita järkevästi?

Viimeksi muokattu:
Tuossa parin kuukauden päästä olisi tiedossa eräät juhlamat, joita en aio jättää väliin vaan juoda kunnon perseet niin sanotusti. Olisikohan tällöin hiilaritankkaus syytä aloittaa jo esim. viikkoa ennen h-hetkeä, vai riittääkö jo päivän tai kahden hiilaritankkaus poistamaan elimistön ketoosista?
Kiitos taas asiallisista vastauksista! Eli ei vastauksia tyyliin:"Dieetillä ei kuulu juoda lainkaan alkoholia", kiitos :D

Eikös ketoosi katkea, kun saadaan hiilaria koneseen? Eli ei siihen mitään viikon takkausta pitäisi tarvita:)

Täytä glykogeenivarastot kunnolla, jos aijot juhlia oikein tosissaan. Syö 1vrk ennen juhlintaa reilusti hiilihydraatteja ja tankkaa vielä juhlapäivänä kunnolla. Muuten voi tulla tosi huono olo ja jopa hengenvaarallinen tila.

Tuossa parin kuukauden päästä olisi tiedossa eräät juhlamat, joita en aio jättää väliin vaan juoda kunnon perseet niin sanotusti. Olisikohan tällöin hiilaritankkaus syytä aloittaa jo esim. viikkoa ennen h-hetkeä, vai riittääkö jo päivän tai kahden hiilaritankkaus poistamaan elimistön ketoosista?
Kiitos taas asiallisista vastauksista! Eli ei vastauksia tyyliin:"Dieetillä ei kuulu juoda lainkaan alkoholia", kiitos :D
tämä kiinnostaisi itseänikin :)
eli jos perjantaina katkaisen ketoosin nauttimalla reilusti hiilareita,ja jatkan samaa lauantaina niin voinko lauantai-iltana ottaa riemujuomaa ilman kuolemanpelkoa?

Itse olen aloittanut syömään hiilareita vasta juopottelupäivän aamuna, eikä vielä henki ole lähtenyt, vaikka on itsensä kertaalleen onnistunut sammuksiin asti juomaan + monta kertaa muistin pois. Viinapää vain on paljon huonompi, joten varovaisesti sitten, varsinkin väkevien kanssa. Jos yrität juoda samaa määrää kuin normaalisti, siitä voi tullakin alkoholimyrkytys.

Dodih nytten olis pikkuinen onkelma. Olen 80kg painoinen ja 181cm pituinen jannu jolla ei paljoa tätä lihasta ole varressa. Olisi suunitelmana ottaa hieman rasvoja pois ja sen jälkeen aloittaa syömään reilusti ja käymään jälleen puntilla. (Löytyy siis jonkinnäköisto taustaa 13-14 vuotiaana). Syy miksi teen tässä järjestyksessä on se, ettei ole rahaa millään salilla käyntiin reiluun kuukauteen, ruuan rahoittaa vanhemmat, mutta harrastukset itse..

Syön tällä hetkellä:

Aamiainen: 0,6dl pellavansiemeniä, 2tl maapähkinävoita.

Lounas: Reilusti vihreää salaattia (About 1l), kokonainen avocado, n110g öljyssä paistettua ja valmiiksi marinoitua kanaa. Joukkoon vinaigrette joka sisältää 1tl öljyä, 1tl lime mehua, makeutusainetta ynms maut.

Ateria 1 (Koulun jälkeen): 140g nautaa, joko jauhenlihana tai biffinä. 2,4dl vihreitä papuja, 1,2dl paprikaa, 220g sieniä, 2tl kanastockia.

Ateria 2 (Ns. iltapala): 130-150g lohta tai tonnikala filettä. Öljyä sipasen päälle teen sitten uunissa tai pannulla.

Noh eli tästä tulee about:
hh15 rasva93 protu106
1350kcal

Jotenkin tuntuu, että tämä olisi liian pieni määrä ruokaa minulle, mutten ole tuntunet oloani nälkäiseksi vielä kertaakaan viiteen päivään..
Liikuntaa harrastan kävelemällä koulu matkat, lenkkeilemällä kolmesti viikossa (tällä hetkellä 60min kävelyä 8-9km/h) ja jotain lihaskunto harjoitusta himassa omalla kropalla ja 30kg säädettävälillä käsipainoilla.

Pitäisikö lisätä, mitä ja missä muodossa? Jtn helppoa tai naposteltavaa olisi tuohon mukava saada jos jotain lisätä, kun tarpeeksi kokkausta jo tuossa sen lisäksi mitä koulussa joudun..

Kiitoksia ennakkoon.

Muistan katsoneeni dokumentin jostain kehonrakentajasta, joka kisoja edeltävänä päivänä veti pikkuisen vajaan pullon kuivaa valkoviiniä, poistaakseen nestettä kehosta ja seuraavana eli kisa-aamuna loput. Valitteli siinä ettei saanut unta, kun sai käydä kusella kokoajan.

Jos kuitenkin joudutte juomaan suoraan ketoosissa, ni samalla sipsejä ja sokeridrinkkejä nassuu... tiukalla viinalla failaa tilanteen aika tehokkaasti.

En kuitenkaan sano, että tuotakaan kannattaa kokeilla. Kokeiltu on ja kyllä tuli vuosisadan darra.

Tuli tuossa jokin aikaa sitten oltua noin kuukauden päivät aika vähähiilihydraattisella dietillä, palkkaria lukuunottamatta kaikki hiilarit kasviksista. Nyt sitten kun syö vähänkin jotain pastaa tms, niin olo muuttuu utuiseksi ja alkaa väsyttää. Kai sitä on pakko ruveta pysyvästi ketoosille tai ainakin vähähiilariselle... Kalliimmaksi tulee vaan... No, jos lisäisi rasvoja reilusti.

Täytyy itsekkin vahvistaa. Eli ketoosilla ja väkevällä kännit lähtee näpeistä! Pari viikkoa sitten muutaman vodka drinksun ottaneena ja kauemman pienilä hiilareilla(n.30gr.) olleena aivan seippäät. Tosin luulin korjanneeni tilanteen syömällä juuri ennen juomingin aloittamista kuiva hedelmiä noin 100gr.eli hiilaria puolet siitä. Mutta silti muisti pois ja kunnon hölmöillyt(kuulemma) tullu vetästyä. Kiva! Eli varovaisuutta. Sanoisin että ainakin sen 2-4 kertaisesti kihahtaa enemmän hattuun.

Back
Ylös Bottom