Ketoosidieetti

Mitä hemmettiä, onko tuo edes mahdollista kerätä noin paljon nestettä?! (Tai sitten en vaan osaa suhteuttaa lukuja miehen painoon...) No eipä tuolla väliä, jos kerta sait koottua itsesi. :)
Onhan se mahdollista kun tiedetään että dieetillä muutenkin on keho hiukan kuivempi. Lisäksi glykogeenivarastojen täydentäminen sitoo aikalailla nestettä, nettiartikkelien perusteella kaiketi 4 grammaa vettä per 1 gramma hiilaria. Eli vedin varmaan helposti 1000 grammaa hiilaria, josta johtuen painoa kertyi (1+4)*1000 grammaa, eli 5 kiloa. Siihen vielä päälle tavallinen alkoholista johtuva nestekertymä niin ollaan tuossa 7 kilossa. Tosiaan todella nopeasti sain painon taas alas, eli rasvaa ei paljon tuossa lipsahduksessa tullut.

No piti sitten mennä kokeilemaan ketostixillä. Vaikka hiki haiseekin pahemmin kuin ennen, näyttää silti että olenkin käytännössä VHH:lla enkä ketolla, sillä tikku näytti nollaa. Mutta ruokavalio on toiminut kivasti joka tapauksessa. Dödöä vaan kehiin.

Myös migreenit ja vatsavaivat tuntuvat kadonneen lähes kokonaan tälle ruokavaliolle siirryttäessä. Tulin lukeneeksi että ketogeenista ruokavaliota onkin käytetty joskus epilepsian ja migreenin hoidossa. Näköjään jo pelkkä VHH:kin riittää jo siihen tarkoitukseen....?

Terve! Tämä on eka postaukseni enkä tähän oikein vastausta löytänyt. Eli olen ollut noin kaksi kuukautta ketolla. Vietin ensimmäisen mässäilypäivän viikko sitten, jonka jälkeen aloitin taas ketoruokavalion. Nyt treeni ei kulje sitten oikein mihinkään. Onko mahdollista, että kehon täytyy taas uudestaan sopeutua ketotilaan? Minulla ei ole ennen ollut minkäänlaista ongelmaa jaksamisessa salilla ketolla. Onko tämä dieetti nyt jotenkin mennyt reisille? Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Terve! Tämä on eka postaukseni enkä tähän oikein vastausta löytänyt. Eli olen ollut noin kaksi kuukautta ketolla. Vietin ensimmäisen mässäilypäivän viikko sitten, jonka jälkeen aloitin taas ketoruokavalion. Nyt treeni ei kulje sitten oikein mihinkään. Onko mahdollista, että kehon täytyy taas uudestaan sopeutua ketotilaan? Minulla ei ole ennen ollut minkäänlaista ongelmaa jaksamisessa salilla ketolla. Onko tämä dieetti nyt jotenkin mennyt reisille? Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Jos olet suuria määriä, käytännössä n. 100 g yli pistellyt hiilihydraatteja niin se on hyvin mahdollista. Korjaantunee parissa päivässä, etenkin kun on jo pari kuukautta alla. Ongelma saattaa olla myös siinä, että elimistösi ei enää tuottanut suuria määriä ketoneja vaan poltti suoraan vapaita rasvahappoja.
Ketonien tuotanto vähenee ajan kuluessa kun elimistö tottuu polttamaan suoraan rasvahappoja. Tällöin ketoneja menee lähinnä aivoille. Ketonit ovat suurina pitoisuuksina vain välivaihe (pl. juuri aivoille, joille keho yrittää säästää glukoosin ja ketonit viimeiseen asti). Tästä syystä monella saattavat esim. virtsan ketonit huveta lähes olemattomiin muutaman viikon ketoosin jälkeen ->ketostix ei näytä ketoosia.

Tuli mieleen.. Eilen ketostixxin tulos oli kohtalainen, tänä aamuna negatiivinen. Mikäköhän tässä on mennyt mönkään, kun en ole mitään ihmeellisempää syönnyt kuin normaalisti dietillä? Vai vaihteleeko tuo määrä virtsassa muutenkin?

Virtsassa olevien ketoaineiden määrä voi olla aivan eri kuin veressä. Paljonkon hiilareita päivässä syöt? Eilen tosiaan tuli aika stoppi kesken treenin. Puoliteholla pystyi tekemään. Jospa tänään menisin vähän palauttavaa tekemään ja huomenna sitten taas rintatreenillä eteenpäin.

20-30 luokkaa, keskimäärin tuon 20, mutta kun koulussa on keittiö tunnit menee hieman yli maistelun takia.. Mutta alle 30 pitäisi koko ajan olla.

Kyllä tuolla määrällä pitäisi jo ketoosissa olla. Itse samoilla lukemilla olin paitsi joskus, kun unohdin koko päivänä syödä (protskut otan kyllä aina) Ei se auta muuta, kuin mittaleit uudestaan.

Juu no tässä ollaan siis pari viikkoa oltu ketodietillä ja koko ajan on matalasta - kohtalaiseen tulos ollut tätä päivää lukuunottamatta. Eli tästä ei tarvitse "huolestua"?

Ei todellakaan kannata huolestua, mutta oo varovainen tuolla koulussa, mitä syöt. Saa ketolla aika hyvin unohtaa kaiken muun paitsi itsetekemät safkat.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Joo no siis koulussahan en syö muuta, kuin ihan puhdasta lihaa. Ja jos on jtn kasviksia mitä pystyn. Tottakai maistan kastikkeita ja jälkiruokia ynms hiilari pitoista hieman, että pysyy välit keittiömaikankin kanssa..

Onko vähähiilihydraattinen ruokavalio nimenomaan dieetti vai elämäntapa?
Eli vääntääkö jotkut bulkkiaikanakin mahdollisuuksien mukaan ilman perunaa, pastaa, leipää?

Dodih, nyt näytti tunnin päästä jo tulos matalaa.. Kyllä tää on ihmeellistä.

Itse nyt vedän normaalipainoon ketolla ja sit vaihdan hiilihydraattisempaan valioon. En usko että loppuun asti vähä hh:lla jaksaa tehdä ainakin kun tavoitteena on voiman saanti

Kyllä mulla ainakin kääntyi väkisin elämäntavaksi tuo vähähiilarinen ruokavalio.
Ei yksinkertaisesti tee makea/hiilareita yleensäkkään mieli.
Karkkipäivänäkän ei huvita enää karkkeja vetää,lauantai oluita vaan mieli tekee.

8.00 (aamupala)

250g rahkaa
50g pellavasiemenrouhetta
10g oliiviiöljyä
(3x fast omega3, 1 monivitamiini poretabletti, ½tlk green tea uutetta)

11.30 (lounas)
200g 10% jauhelihaa
10g oliiviiöljyä
vihanneksia

14.00 (välipala ennen salia)
30g fast hera80
10g oliiviöljyä
½tlk green tea uutetta

18.00 (päivällinen)
200g 10% jauhelihaa
10g oliiviiöljyä
vihanneksia

välipala
250g rahkaa
50g pellavasiemenrouhetta
10g oliiviiöljyä

21-22.00 (iltapala)
tonnikalapurkki öljyssä
vihanneksia

Kaloreita 2163 kcal

Proteiineja 219 grammaa 41 %
Hiilihydraatteja 29 grammaa 5 %
Rasvoja 129 grammaa 54 %
Vihanneksia ei ole laskettu tohon.
Oma pituus/painto 176cm/87kg.
Tällästä aattelin ite pienellä mietinnällä. Kommentteja?
Mitä tärkeää tuosta puuttuu?
Mitä vihanneksia, kasviksia tai hedelmiä suosittelette ja kuinka paljon per ateria?
Sali 4-jakosella 4-5x viikossa ja lenkki näin aluksi kerran viikkoon ja lisään liikuntaa hieman kokoajan.
Juotavaksi päivän aikana 3-5l vettä.
Palkkarina 1dl Fastin heraa ja 1dl maltoa.

Vähähiilarisia suosikkivihanneksia on parsakaali, pinaatti, parsa, lehtikaali (melko vaikea löytää tosin, itse voi kasvattaa halutessaan), valkokaali, kukkakaali, punakaali, tomaatti, paprikat, kesäkurpitsa, kurkku, eri salaatit, purjo, sipulit, sienet, etc.. Tarkkaa määrää on vaikea sanoa, noin lonkalta suosittelisin Patrik Borgin tapaan n. 600 grammaa päivässä, mutta jos ketoosiin mielii, puolessa kilossa kasviksia voi olla jo melko paljon hiilareita (hitaita tosin). Itse tähtään tuohon 600 grammaan, mikä merkitsee n. kourallista kasviksia per ateria (aamiaisella enemmän, iltapalalla joskus ei ollenkaan).

Olen vaihtanut maitotuotteet eli raejuuston ja rakkaan Ehramini katkarapuihin, kalaan ja kananmuniin ja hiilihydraatit olen saanut tiputettua n. 100 grammasta päivässä 20-30 grammaan. Suonet ovat nousseet esiin hauiksissa ja vatsalihakset ovat aavistuksen paremmin esillä nyt, mutta henki ei haise ollenkaan. Kuinka paljon ketostixit maksavat apteekissa, vai onko olemassa jotain kotikonstia jolla selvittää, onko kroppa ketoosissa vai ei? Ruokavaliossa on siis vain runsaasti proteiinia, pehmeitä laaturasvoja ja ainoat hiilarit vihreistä kasviksista, sen lisäksi mun kroppaan menee vain puolitoista kuppia mustaa kahvia aamulla ja joskus aniharvoin pari desiä kaloritonta limua eli luulisi ketoosiin pääsemisen olevan mahdollista?

Mitä tärkeää tuosta puuttuu?
Rasvan osuuden pitäisi olla suurempi. Jos rasvaa ei saa riittävästi, keho pilkkoo proteiineja sokereiksi (glukoneogeneesi) jolloin lihasmassa kärsii ja tulee väsy ja vitutus. Kunnolla läskiä vaan kehiin. Kun keho on ketoosissa, ylijäämäläski palaa pois. Kunnon ketodieetillä noin 70% kaloreista tulisi saada rasvasta.

Kokeile esim. hakea Ruohonjuuresta kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä ja käytä sitä paistamiseen (älä osta niitä ruokakaupan kookosrasvapalikoita, niissä on transrasvoja). Siinä on hyviä tyydyttyneitä rasvoja joita kehosi tarvitsee myös. Tyydyttyneitä rasvoja pelätään liikaa. Kananmunia kannattaa myös tempoa oikein kiukulla, niissä on erinomainen rasva/proteiinisuhde ja hyödyllisiä ravintoaineita.

Vihanneksiksi ihan tavallisia vihreitä ja punaisia vähätärkkelyksisiä, kuten tomaatit, kurkku, paprika, kukkakaali, salaatit, kiinankaali, siihen malliin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom