🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Tekeekö muut ketogeenisellä- tai vhh-dieetillä iron cardiota tai jotain intervallityyppistä treeniä?

Itse tässä vähän testailen oman kropan toimintaa muuttelemalla noita makroravinteiden suhteita. Treenit vedän 3-jakoisella 3krt/viikko + parina päivänä kahvakuulalla toteutettu rasvanpolttotreeni. Punttitreenit kulkee kuin unelma ja voimatasoja olen saanut nosteltua mukavasti vaikka painoa on lähtenyt parissa kuukaudessa vajaa 9kg.

Kysymykseen: viime viikolla pudotin hiilarit n. 90g:sta 50g:aan (tällä hetkellä 8% kokonaisenergiasta, joka n. 2300kcal). Tällä viikolla sitten olen huomannut, että noiden intervallitreenien tekeminen on yhtä helvettiä! Voimatasot on tosiaan hyvin tallella mutta kun syke ja intensiteetti kasvaa, virta tuntuu loppuvan kuin seinään. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia vai onko tämä vain dieettini riuduttamien aivojen tuotetta? :D

Ajattelin että tässä voisi olla hiilaripäivän paikka. Toinen vaihtoehto olisi, että vedän kunnolla ketoosiin (nyt sellainen ei ole lähtenyt vielä käyntiin) mutta nostaisiko sekään tehoja tuollaisessa intervallitreenissä? ts. osaisiko ketoosissa oleva kroppa käyttää rasvoja tehokkaammin energiaksi, kuin tällaisella vhh-pelleilyllä? :)

Kyllä se siitä lähtee. Mulla on ensimmäinen viikko ilman hiilaria tuskaa, mutta vähitellen kroppa sopeutuu polttamaan ketoneja ja rasvahappoja. Sopeutumisprosessi kestää aikansa. Nyt on kolmas viikko menossa ja aamulla vedin jo ladulla kuin hirvi hengästymättä :lol2:

Lueppa vaikka Lyle McDonaldin The ketogenic dietin previewi googlen teoshaulla. Äijä selittää hienosti miten tuo kehon polttoaineenvaihto tapahtuu.

Kyllä se siitä lähtee. Mulla on ensimmäinen viikko ilman hiilaria tuskaa, mutta vähitellen kroppa sopeutuu polttamaan ketoneja ja rasvahappoja. Sopeutumisprosessi kestää aikansa. Nyt on kolmas viikko menossa ja aamulla vedin jo ladulla kuin hirvi hengästymättä :lol2:

Lueppa vaikka Lyle McDonaldin The ketogenic dietin previewi googlen teoshaulla. Äijä selittää hienosti miten tuo kehon polttoaineenvaihto tapahtuu.

Kiitos vinkistä, pitääpä tsekata!

Alunperin oli kyllä tarkoitus vetäistä ketolle vasta tuossa dieetin viimeisen kuukauden aikana ihan testimielessä. Saattaa kuitenkin olla, että olotilasta riippuen vedän jo tässä aikaisemmin. En oo vielä sortunut hiilareihin, sillä tänään ois tarkoitus vääntää hirvittävä kahvakuulatreeni toistamiseen. Saa nähdä, miten äijän käy :D

Lähinnä tässä testailen, että miten kroppa toimii tuollaisella hiilarisyklittelyllä vrt. täysi ketoosi.

Itse en kyllä aio sortua enää hiilaripäiviin, ennen kuin lopetan ketoosin kokonaan. Koska en mitenkään turhan tosissani bodaile, niin menin yhdistämään tuohon cheat-päivään myös oluen juonnin. Ja sitä myötä cheat-päivä lipsahti cheat-viikonlopuksi. :kippis1:Syö jonkin verran miestä, kun vaa'assa on perjantaina 83,5 kg ja sunnuntaiaamuna 90,5 kg.:nolo: Tosin lihakset näyttivät melko täyteläisiltä. Kahdessa päivässä pääsin taas kyllä nesteistä eroon ja olin taas alle 85 kg:n.

Itse en kyllä aio sortua enää hiilaripäiviin, ennen kuin lopetan ketoosin kokonaan. Koska en mitenkään turhan tosissani bodaile, niin menin yhdistämään tuohon cheat-päivään myös oluen juonnin. Ja sitä myötä cheat-päivä lipsahti cheat-viikonlopuksi. :kippis1:Syö jonkin verran miestä, kun vaa'assa on perjantaina 83,5 kg ja sunnuntaiaamuna 90,5 kg.:nolo: Tosin lihakset näyttivät melko täyteläisiltä. Kahdessa päivässä pääsin taas kyllä nesteistä eroon ja olin taas alle 85 kg:n.

Joo tuo on kyllä paha! Itselläni ollut yksi samanlainen viikonloppu tässä alkuvuoden aikana. Siihen mahtui täysimittainen parituntinen buffet kiinalaisessa ravintolassa, pari pizzaa ja helvetisti viinaa :D

Paino nousi tosin vain 3kg ja oli tasoittunut entiselle mallille about viikossa. Tänään on seuraava henkien taistelu, kun täytyy käydä tsekkaamassa Amorphiksen keikka. Jos yrittäis kerranki elämässään olla "ihan vaan kattomassa keikkaa" :rolleyes:

Mutta olen kyllä vahvasti sitä mieltä, ettei tuollaiset satunnaiset sikailut merkkaa yhtään mitään 4kk mittaisessa dieettirupeamassa. Varsinki kun tavoitteena ei ole mikään New York Pro 2009 :)

Olen tässä nyt ollut paleo/ketogeenisellä tuommoiset puolitoista kuukautta, ja kokemukset ovat olleet aika mielenkiintoisia, ajattelin jakaa ne täällä. Olen semmoinen small/medium -jamppa, pituutta 174 cm ja paino vaihtelee hitaasti 74 ja 76 kilon välillä. Ketolle vaihtamisen jälkeen painoni on pysynyt samana (alussa hieman laski), mutta vyö rupesi tuntumaan löysältä ja on tarvinnut tehdä pari reikää lisää. Ihonalainen rasva ei kuitenkaan näytä merkittävästi vähentyneen, eli ilmeisesti kyse on sisäelinrasvasta. Mikä lienee ihan jees? Vatsalihakset ovat alkaneet erottua selkeämmin, eli rasvaa on ilmeisesti kyllä hieman hävinnyt ihon altakin. Eli rasvaprosentti on laskenut ja lihasmassa kasvanut hieman. Jee!

Ruokavalioni on viime aikoina ollut jotakuinkin seuraavanlainen:
  • (+ = lisäys tai syön edelleen, - = poisto)
    + Kanankoivet nahkoineen ja läskeineen
    + Vähintään se puoli kiloa vähätärkkelyksisiä kasviksia päivässä aterioiden yhteydessä (tomaatit, kurkku, punainen paprika, kukkakaali)
    + Avokadot (nam, kunnon rasvapommi)
    + tumma, erittäin kaakaopitoinen (85%) suklaa
    + Lohi ja kirjolohi uunissa paistettuna
    + Kylmäpuristettu neitsytkookosöljy (paistamiseen ja - ihonhoitoon! Murskaa öljyyn tuore valkosipulinkynsi ja paista siinä munakas - nam!)
    + Munakkaat kinkulla tai pekonilla (jälkimmäistä hieman kavahdan nitriittien takia)
    + Pähkinäsekoitus
    + Kuivatut goji-marjat, pakastemustikat
    + Turkkilainen jogurtti
    + Vuohenjuusto
    + Herkkusienet
    + Joskus naatiskelen Nellie Dellies -salmiakkeja tai sokerittomia Mynthoneita
    - Maito ruokajuomana (liikaa laktoosia; vedin ennen rasvatonta, olisin voinut vaihtaa rasvalliseen mutta tiputinkin kokonaan pois)
    - Nauta (ei siinä mitään vikaa ole, mutta se tuntuu sulavan vähän huonosti)
    - Leipä, niin tumma kuin vaaleakin (joskus silloin tällöin napsin muutaman hapankorpun mätitahnalla)
    - Perunat, pasta, riisi
    - Mysli ja puuro
    - Limut, sokeripitoiset karkit
    - Alkoholi (en ole koskaan juonut paljoakaan, raittius ei ollut iso muutos)
    - Banaanit
    - Muita makeita hedelmiä (omenat, appelsiinit) rajoitetusti

En ole laskenut kaloreita vaan lähinnä syönyt fiilisten mukaan.

Liikuntaohjelmani suurpiirteisesti:
- Ma 1500-2000 metriä uintia
- Ke peruskomboliikkeet tankopainolla (penkki, maastaveto, kulmasoutu, kyykky) + vatsa- ja käsipainoliikkeitä
- Pe tunti sählyä
- Su puolentoista tunnin kuntolenkki joko sauvoilla tai hölkäten, jossa telineliikkeitä (nojapuut, leuanvedot

Ensimmäiset kaksi vuorokautta olivat vähän väsyneen olosia, mutta sitten lähti sujumaan. Tutut ilmiöt kuten tuonelalta tuoksahtava hiki ja henki sekä neon-keltainen pissa ovat pelissä mukana. Olo on melko energinen, ei nälätä vaikka olisi pidempiäkin aikoja ilman ruokaa. Rajut juoksupyrähdykset tuntuvat onnistuvan helpommin kuin ennen. Penkkitulos ei ole noussut yhtään - toistaiseksi - mutta se saattaa johtua siitä että kärsin "aamupahoinvoinnista" ( = kreatiinia tyhjään vatsaan, ei tarpeeksi vettä) mikä on sössinyt treenejä. Kun parilla viime kerralla join kunnolla vettä, homma tuntui sujuvan paljon paremmin.

Muuten, Tämä 55-vuotias kaveri kertoo miten on hankkinut sixpäkin tekemättä lainkaan perinteisiä vatsoja. Hän taitaa olla se paleo-ruokavalion äänekkäin puolestapuhuja.

Syö jonkin verran miestä, kun vaa'assa on perjantaina 83,5 kg ja sunnuntaiaamuna 90,5 kg.:nolo:

Mitä hemmettiä, onko tuo edes mahdollista kerätä noin paljon nestettä?! (Tai sitten en vaan osaa suhteuttaa lukuja miehen painoon...) No eipä tuolla väliä, jos kerta sait koottua itsesi. :)

Jees, oma päivitys on se että ketoiluni on lipsunut vhh:n puolelle, mutta aika hyvin sain dieetin kuriin joten turhat hiilarit karsiutuivat keton myötä. Vähän vielä arvon että menenkö takaisin ketolle vai jatkanko samaa rataa. Nyt on kuitenkin oikeastaan parempi fiilis kuin ketolla. Keto sopii kyllä mielestäni hyvin "pään selkiyttäjäksi" jos unohtaa miten paljon turhaa energiaa on jossain kuitupastassa ja huonolaatuisessa ruisleivässä.

Mitä hemmettiä, onko tuo edes mahdollista kerätä noin paljon nestettä?! (Tai sitten en vaan osaa suhteuttaa lukuja miehen painoon...) No eipä tuolla väliä, jos kerta sait koottua itsesi. :)
Onhan se mahdollista kun tiedetään että dieetillä muutenkin on keho hiukan kuivempi. Lisäksi glykogeenivarastojen täydentäminen sitoo aikalailla nestettä, nettiartikkelien perusteella kaiketi 4 grammaa vettä per 1 gramma hiilaria. Eli vedin varmaan helposti 1000 grammaa hiilaria, josta johtuen painoa kertyi (1+4)*1000 grammaa, eli 5 kiloa. Siihen vielä päälle tavallinen alkoholista johtuva nestekertymä niin ollaan tuossa 7 kilossa. Tosiaan todella nopeasti sain painon taas alas, eli rasvaa ei paljon tuossa lipsahduksessa tullut.

No piti sitten mennä kokeilemaan ketostixillä. Vaikka hiki haiseekin pahemmin kuin ennen, näyttää silti että olenkin käytännössä VHH:lla enkä ketolla, sillä tikku näytti nollaa. Mutta ruokavalio on toiminut kivasti joka tapauksessa. Dödöä vaan kehiin.

Myös migreenit ja vatsavaivat tuntuvat kadonneen lähes kokonaan tälle ruokavaliolle siirryttäessä. Tulin lukeneeksi että ketogeenista ruokavaliota onkin käytetty joskus epilepsian ja migreenin hoidossa. Näköjään jo pelkkä VHH:kin riittää jo siihen tarkoitukseen....?

Terve! Tämä on eka postaukseni enkä tähän oikein vastausta löytänyt. Eli olen ollut noin kaksi kuukautta ketolla. Vietin ensimmäisen mässäilypäivän viikko sitten, jonka jälkeen aloitin taas ketoruokavalion. Nyt treeni ei kulje sitten oikein mihinkään. Onko mahdollista, että kehon täytyy taas uudestaan sopeutua ketotilaan? Minulla ei ole ennen ollut minkäänlaista ongelmaa jaksamisessa salilla ketolla. Onko tämä dieetti nyt jotenkin mennyt reisille? Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Terve! Tämä on eka postaukseni enkä tähän oikein vastausta löytänyt. Eli olen ollut noin kaksi kuukautta ketolla. Vietin ensimmäisen mässäilypäivän viikko sitten, jonka jälkeen aloitin taas ketoruokavalion. Nyt treeni ei kulje sitten oikein mihinkään. Onko mahdollista, että kehon täytyy taas uudestaan sopeutua ketotilaan? Minulla ei ole ennen ollut minkäänlaista ongelmaa jaksamisessa salilla ketolla. Onko tämä dieetti nyt jotenkin mennyt reisille? Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Jos olet suuria määriä, käytännössä n. 100 g yli pistellyt hiilihydraatteja niin se on hyvin mahdollista. Korjaantunee parissa päivässä, etenkin kun on jo pari kuukautta alla. Ongelma saattaa olla myös siinä, että elimistösi ei enää tuottanut suuria määriä ketoneja vaan poltti suoraan vapaita rasvahappoja.
Ketonien tuotanto vähenee ajan kuluessa kun elimistö tottuu polttamaan suoraan rasvahappoja. Tällöin ketoneja menee lähinnä aivoille. Ketonit ovat suurina pitoisuuksina vain välivaihe (pl. juuri aivoille, joille keho yrittää säästää glukoosin ja ketonit viimeiseen asti). Tästä syystä monella saattavat esim. virtsan ketonit huveta lähes olemattomiin muutaman viikon ketoosin jälkeen ->ketostix ei näytä ketoosia.

Tuli mieleen.. Eilen ketostixxin tulos oli kohtalainen, tänä aamuna negatiivinen. Mikäköhän tässä on mennyt mönkään, kun en ole mitään ihmeellisempää syönnyt kuin normaalisti dietillä? Vai vaihteleeko tuo määrä virtsassa muutenkin?

Virtsassa olevien ketoaineiden määrä voi olla aivan eri kuin veressä. Paljonkon hiilareita päivässä syöt? Eilen tosiaan tuli aika stoppi kesken treenin. Puoliteholla pystyi tekemään. Jospa tänään menisin vähän palauttavaa tekemään ja huomenna sitten taas rintatreenillä eteenpäin.

20-30 luokkaa, keskimäärin tuon 20, mutta kun koulussa on keittiö tunnit menee hieman yli maistelun takia.. Mutta alle 30 pitäisi koko ajan olla.

Kyllä tuolla määrällä pitäisi jo ketoosissa olla. Itse samoilla lukemilla olin paitsi joskus, kun unohdin koko päivänä syödä (protskut otan kyllä aina) Ei se auta muuta, kuin mittaleit uudestaan.

Juu no tässä ollaan siis pari viikkoa oltu ketodietillä ja koko ajan on matalasta - kohtalaiseen tulos ollut tätä päivää lukuunottamatta. Eli tästä ei tarvitse "huolestua"?

Ei todellakaan kannata huolestua, mutta oo varovainen tuolla koulussa, mitä syöt. Saa ketolla aika hyvin unohtaa kaiken muun paitsi itsetekemät safkat.

Joo no siis koulussahan en syö muuta, kuin ihan puhdasta lihaa. Ja jos on jtn kasviksia mitä pystyn. Tottakai maistan kastikkeita ja jälkiruokia ynms hiilari pitoista hieman, että pysyy välit keittiömaikankin kanssa..

Onko vähähiilihydraattinen ruokavalio nimenomaan dieetti vai elämäntapa?
Eli vääntääkö jotkut bulkkiaikanakin mahdollisuuksien mukaan ilman perunaa, pastaa, leipää?

Dodih, nyt näytti tunnin päästä jo tulos matalaa.. Kyllä tää on ihmeellistä.

Itse nyt vedän normaalipainoon ketolla ja sit vaihdan hiilihydraattisempaan valioon. En usko että loppuun asti vähä hh:lla jaksaa tehdä ainakin kun tavoitteena on voiman saanti

Back
Ylös Bottom