Ketoosidieetti

Yksi asia nyt on mieltä akarruttanut. Eli tällä hetkellä mennään todella vähäisillä kaloreilla, joten rasvat on aika alhaalla. Tarkoitus olis nyt vetää viikonloppuna mättöpäivä ja minua mietityttääkin, että mites sen jälkeen. Voiko huoletta palata samaan, mihin jäi eli rasvaa vähän ja protskua paljon vai kannattaisiko vetää 1-2 päivän induktiovaihe uudelleen?

Yksi asia nyt on mieltä akarruttanut. Eli tällä hetkellä mennään todella vähäisillä kaloreilla, joten rasvat on aika alhaalla. Tarkoitus olis nyt vetää viikonloppuna mättöpäivä ja minua mietityttääkin, että mites sen jälkeen. Voiko huoletta palata samaan, mihin jäi eli rasvaa vähän ja protskua paljon vai kannattaisiko vetää 1-2 päivän induktiovaihe uudelleen?

Ei tarvi, jos ei se mättöpäivä lähde venymään :D

Toivottavasti ei veny :) Asiaa helpottanee se, että pitää maanantaina olla taas sellaisessa kunnossa, että kehtaa mennä ihmisten ilmoille :) Sellaisena ilmapallona se ei ole kovin mukavaa.

Tosiaan tohon pieneen pätkään liityen, jonka kokeilin, niin mutama kommentti. Noin 2vko pätkän vedin todella alhaisilla kaloreilla ja varsinkin alkuun potki kyllä tosi hyvin. Treenejä ennen tuli edelleen otettua se 10-15g hiilaria, joka auttoi jaksamaan sen 40min. Alhaisimmillaan oltiin 1200kcal/pv ja mikä uskomattominta, niin ei tullut edes nälkä. Nyt sitten tarkoitus taas vähän nostaa kaloreita, mutta ei kovin korkeiksi (1700kcal). Tällä vielä mennään noin 2vko ja sitten taas nostetaan normiin -500kcal (toki ketolla edelleen).

Maanantaina olisi tarkoitus alkaa dieettaamaan. Miten tuo induktio, voinko pudottaa heti maanantaina hiilarit nolliin vai vedänkö muutaman päivän 20-50g hiilareita?
Ja sitten aerobinen. Hämärästi muistelisin että jossain sanottiin ettei aerobinen sovi ketoosille. Eli täytyykö aamuaerobiset jättää väliin?
Ja vielä hiilareista. Onko haittaa jos vetää ennen punttitreeniä jonkin verran maltoa?

Noo, pääkivut ja se perseolo yms. menee nopeemmin ohi jos siinä alkuvaiheessa vetää striktisti ilman hiilaria. Myöhemmin niitä voi ja on sitten hyvä lisäillä juuri esim treenin yhteyteen.

Aerobista voi ja on hyvä vetää, kunhan ei hapota. Nopeemmin pääsee rasvanpolttomoodiinkin.

Ennen treeniä on hyvä vetää niitä hiilareita, mutta älä mitään maltoa vedä, vaan paljon marjoja, hedelmiä jne. Maito on kanssa hyvää.

Miten paljo niitä hiilareita kannattaa vetää ennen treeniä jos treeni vie vaikka 800kcal? Miksei maltoa kannata vetää vaan hedelmistä hiilari? Tuntuisi järkevämmältä vetää pitkäketjuisia hiilareita ennen..

Ja mites palkkari sitten? Ei varmaan kannata lisäillä hiilareita sekaan vaan pelkästää heralla mentäisiin? Ja vedetäänkö palkkarissa sen verran kaloreita naamaan kuin treenikin poltti pois vai jätetäänkö jonkin verran miinuksen puolelle?

Noihin kun saisi vielä selvennystä niin eiköhän homma ala skulaamaan :)

Nyt selvittäkää mulle tämä asia!!

Onko ketoositilan saavuttamiseksi jätettävä KAIKKI hiilarit pois, eli päivän hiilarin saanti oltava 0g???

Lähteekö ketoosi pois, jos saat päivässä sen 20g hiilaria erilaisista liharuoista, joissa on ihan minimaalinen osuus tärkkelystä??

Entä sitten jos vedän treenipäivänä sen 70g hiilaria KAIKKI TREENIN YMPÄRILLE, niin kuseeko se koko homman??

Miten tarkkaa tää on, eli pitääkö vetää kaikki hiilarit veke, vai onko treenipäivänä sillä vähäisellä esim. palautusjuomasta saadulla hiilarilla merkitystä ketoosin kannalta??

Ja sitten aerobinen. Hämärästi muistelisin että jossain sanottiin ettei aerobinen sovi ketoosille. Eli täytyykö aamuaerobiset jättää väliin?

Itse vedin vähähiilarista / ketogeenistä dieettiä viime vuonna suurimmaksi osaksi liki olemattomilla aerobisilla. Eli ei sitä välttämättä tarvitse. Itse tekisin niin, että aloittaisin ketodiietin ilman aerobista ja vasta sitten kun painonpudotus tyssää (jos tyssää), lisäisin vähän aerobista.

Kyselen tyttökaverin puolesta tässä neuvoa ketoosin aloittamiseen.

Taustat: Pituus 162cm, aloituspaino 64,8kg. On oltu melko reippaalla bulkilla (pasta ja leipä mukana), tavoitepaino/arvioitu suhteelisen rasvaton paino 50kg. Vuoden alusta karsittiin hiilareita ja kalorit n.1200-1400/päivä. Neljässä viikossa paino tuli jo 4kg alas, mutta nyt suolen toiminta (joka on hänellä muutenkin huono) on lähes nolla ja paino tänä aamuna 61,5. Ajateltiin että ketoosi voisi olla paras vaihtoehto tähän väliin.

Olen erittäin kiitollinen, jos joku voisi antaa käytännön neuvoja (ravintoainemääriä, vaiheiden kestoja ym.) seuraaviin asioihin:

Induktiovaihe
Induktion jälkeinen vaihe
Hiilaritankkaus

On kovin hankalaa etsiä tästä postihelvetistä mitään yksiselitteistä postausta, saati sitten koota eri postien sisällöistä kokonaisuutta.

Jos suolen toiminta on noin heikkoa niin sit kyl ketoosi on aika huono veto. Aika pienillä energiamäärillä neiti vetää. Mistä sitä enään sit karsia ku tulokset tyssää. Ei noilla kaloreilla jaksa paljoo kyl enää ees treenata. Itse joskus ketolla vedin ja mullakin tosi hidas suolen toiminta. Toi oli ihan tuskaa. Ainoo pelastus siihen oli aamupuuro. Siinä ne nopeet hiilarit sit olikin. Kaiken muun karsin pois ja tuloksia tuli silti. Pitää muistaa juoda paljon vettä jotta edes se edesauttais suolen toimintaa. Joillakin sekään ei toimi niinku mulla.
Kannattaa hankkii joku kirja minkä avulla lähdette liikenteeseen, tai sitten karppisivut on loistava apu. Lisää energiaa pitää silti saada varsinkin jos treenaa paljon, rasvaa kehiin vaan (noihin energiamääriin mitä sun tyttöystävä vetää, ei paljoo mahu rasvaa) Ei siinä vähähiilarisessa tartte laskee kaloreita, vetää vaan niin et nlkä lähtee. Pari viikkoo tosi matalilla hiilareilla (paitsi jos ei pakki kestä niin sit ei kannata) ilman makeutusaineta, maitotuotteita jne. Sit ottaa mukaan maitotuotteita jne. Pitää muistaa että monessa kasviksessakin on paljon hiilareita. esim keitetyssä porkkanassa on enemmän ku raa´assa porkkanassa. Kirjallisuutta suosittelisin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kuidut saa kasaan helposti esim. hasselpähkinästä. Itse syön niitä aina illalla sen verran, että tulee kalorit ja kuidut täyteen päivältä. Kasviksista tulee myös kuituja, mutta noilla pähkinöillä helpoiten.

Ei pahalla, mutta nyt tuli niin epämääräinen postaus että alta pois. Tosi vähän hiilareita, ei maitotuotteita, ei seurata kaloreita, lisätään rasvaa, mutta EI KETOOSIA? Tottakai ajattelin, että kalorit saattaa nousta, kun ketoosille mennään ja sitten seurataan tilannetta kaikessa rauhassa. Proteiinia tulee tällä hetkellä 150g/päivä ja rasvan syönnistä olen yrittänyt hänelle välillä muistuttaa. Hiilarit tulee marjoista, kahdesta rahkasta, parista hedelmästä ja treenipäivinä kvinoasta (n.65g treenin jälkeen) sekä tietysti kasviksista (salaatti, tomaatti, kurkku)

Ajattelin, että koska rasvaa täytynee muutenkin lisätä, olisi ketoosi paras vaihtoehto. Ketjun alussa osa porukasta kehui suolen toiminnan olevan hyvä lisääntyneen rasvan myötä, joten sekin pisti silmään. Saatoin tosin tulkita väärin.

Mitä tohon porkkanaan tulee, niin finelin mukaan keitetyssä on 5,7 ja raa'assa 5,6% hiilaria, joten aikamoista hifistelyä

Itse vedin ensimmäisen viikon noin 10g hiilareilla, siitä olen nostanut 20g sen jälkeen. Nyt menossa neljäs viikko. Itse pääsin ketoosiin jo toisena päivänä, ainakin ketotikkujen mukaan. Minä vaan päätin, että nyt tää alkaa ja se oli sillä selvä, ei siihen mitään valmisteluja tarvinnut. Kaikki sanoo, että pitäis nostaa noita hiilareita vähän lisää, mutta heti kun nostan, niin nousee myös paino eli näillä mennään. Hifistelijöitä riittää, kannattaa vaan tehdä kuten ittestä tuntuu ja käyttää jotain kalorilaskuria noiden hiilareiden laskemista varten.

Mun eka tankkaus tulee ensi viikonloppuna ja siitä tein kanssa muistiinpanoja lukiessani tätä ketjua. Niistä pitää vaan soveltaa itselle sopiva ja katsoa toimiiko ja muuttaa seuraavaa kertaa varten jos ei toimi. Jokainen kertoo oman versionsa esim. tyhjennystreenistään ja ruuistaan, mihin niistä nyt sitten uskoo. Pointti kuitenkin on (en muista kuka kirjoitti):
Kun tankkaat niin silloin todellakin TANKKAAT, etkä treenaa ja kuluta niitä ekan tankkauspäivän palauttamia glykogeenivarastoja. Tankkauksen jälkeen takaisin ketoruokavaliolle ja vasta sitten treenataan.

Itse myös olen ihmetellyt tuota vatsantoimintaa. Tosiaan tuolla alkupäässä keskustelua kehutaan miten hyvin vatsa toimii, mutta itselläni ei toiminut alussa. Nyt noita kuituja tulee hyvin pähkinöistä ja kasviksista ja massu toimii.

Kannattaa lukea vähän tätä ketjua sieltä täältä, itse tein niin. Sieltä ottaa jotain peruselementtejä huomioon ja kuuntelee vaan miten toimii omaan kroppaan. Kaikki me ollaan erilaisia ja tää toimii varmaan kaikilla eri tavoin. Mulla meni kaksi päivää kun luin tän melkein kokonaan läpi, mutta se omasta mielestäni ainakin kannatti.

Nyt tämä kyseinen tyttöystävä on koittanut ottaa jotain selvää tästä ja ajattelin ensiviikosta alkaen lähteä kokeilemaan tälläistä ketoa aluksi per päivä:

Niin ja tosiaan, en nyt ole aivan perillä induktiovaiheesta. Olen käsittänyt, että siinä hiilarit ovat todella alhaalla ja rasvaarasvaarasvaa? Mysteeri kuitenkin kuinka kauan tämä kestää.

Sikanautaa 250g
Proteiinijauhe 25g veteen
Oliiviöljyä 45g
Pellavasiemenrouhe 15g
Salaattia semmonen 200g
Tonnikalaa vedessä 150g
Virh. papuja töissä 50g
Saksanpähkinöitä 50g

eli reilu 1600kcal
P 110g/26%
HH 14g/3%
R 129g/71%

Tällä siis ajattelin aloittaa. Olen tehnyt muutamia eri variaatioita päivän ruokalistasta ja ajattelin tämän mysteerisen induktiovaiheen jälkeen siirtyä P 147g/36% HH 17g/4% R 111g/60%. Peruskulutus on jossakin 1400kcal paikkeilla. Toivottavasti olisin edes menossa oikeaan suuntaan.

Se induktio nyt vain on tällainen atkinsilta jäänyt muinaisjäännetermi, josta on sen verran hyötyä, että kroppa tottuu ehkä vähän nopeammin vähiin hiilareihin ja kaikki vittumaiset paskat olot ja
pääkivut eivät kestä niin kauan. Se siis shokeeraa ja tyhjää kropan varastohiilareista, ei siinä muuta mystistä ole.

Itse olen huomannut että kun aloittaa reiluilla kaloreilla niin vähemmän kärsii, alentaa kaloreita sitten kun on jokusen päivän, ehkä viikon syönyt runsaammin.

Mulla alkoi maanantaina paleokokeilu. Tarkoitus olisi kaksi viikkoa putkeen "kickstartata" kroppa liikkeelle ja sitten pitää yksi vapaapäivä. Vapaapäivän jälkeen paluu paleoon normaalisti.

Tyhmiä kysymyksiä:

1) Luin tuolta yhdestä threadista kanelin vaikutusta insuliiniherkkyyteen (ilmeisesti parantaa?), mikä voi olla haitallinen asia laihduttamisen kannalta. Olen tehnyt kananmunasta mikrossa sellaisen "sämpylän", johon lisään reilusti kanelia ja syön noita 1-3 päivässä. Voiko kanelista oikeasti olla haittaa, jos sen nauttii proteiinin ja rasvan kanssa jälkkäriksi? Käytän siis "purkkikanelia", en kanelitankoja.

2) Mikä on terveellisin ja paras suola? Itselläni on perussuolaa eli sitä joditoitua, ei ole varmaan paras vaihtoehto. Tykkään kuitenkin käyttää suolaa ruuassa lihan joukossa ja eipä tuota suolaa tule liikaa, kun jäi leipäsuolat yms. pois.

Vähän on nyt ensimmäisinä päivinä heikottanut esim. salilla ja päätä särkenyt. Mulla oli kuitenkin tässä aiemminkin välillä vähempihiilarisia päiviä (hh 40-50 g), mutta myös niitä "viljaa, maitotuotteita paljon yms."-päiviä, jolloin hiilareita meni noin 200-250 g. Sanoisin kyllä, että matalimmilla hiilareilla mulla pysyy mieli ja olo tasaisempana pidemmällä tähtäimellä, kunhan näistä alkukankeuksista päästään pois. Lienevät ne ensimmäiset 5 päivää tuskaisimmat, niin olivat ensimmäisen VHH-kokeilun aikaan. Toisaalta joulun jälkeen palatessani vhh:lle ei tullut mitään oireita. :)

Taas hieman sisäistämisongelmia tämän ketoosin kanssa.

Siis rasvan määrä on "sisäänajovaiheessa" suuri, itselläni se on nyt n. 70%, hiilaria reilu 10% ja loput proteiinia. Mielestäni jatkosta olen sitten lukenut vähän toisistaan poikkeavia neuvoja. Muistaakseni joku kirjoitti, että jatkossa lasketaan rasvan määrää ja nostetaan proteiinin määrää, jotta keho alkaisi käyttämään omia rasvojaan. Mutta mielestäni olen lukenut myös sellaisia kirjoituksia, missä neuvotaan pitämään rasvan määrä koko ajan suurena, vaikka proteiinin kustannuksella. Suuri kysymysmerkki

1) Voiko kanelista oikeasti olla haittaa, jos sen nauttii proteiinin ja rasvan kanssa jälkkäriksi? Käytän siis "purkkikanelia", en kanelitankoja.

2) Mikä on terveellisin ja paras suola?

1) Hifistelyksi menee, pikemminkin siitä voi olla hyötyä. Niinkuin yleistäen kaikista mausteista.

2) Vuorisuolat, ruususuolat yms raffinoimattomat suolat, joita voi ostaa luontaistuotekaupoista. Niitä ei ole pilattu valkaisemalla pilalle ja ne sisältävät himmeitä määriä hivenaineita!

Vinkkinä ketoilijoille, steissin tukkukarkkikaupasta saa "Anthon Bergin SUGARFREE 55%" suklaapatukoita 3kpl/1€! 2€:lla taisi saada seitsemän! Törkeen hyviä ja ei sookkerista tietoakaan. Maltitolia löytyy sitten korvaavana 43gr/100gr.
Tiedä sitten onko sallittu herkku sittenkään, mutta ei ole hinnalla pilattu...

1) Hifistelyksi menee, pikemminkin siitä voi olla hyötyä. Niinkuin yleistäen kaikista mausteista.

2) Vuorisuolat, ruususuolat yms raffinoimattomat suolat, joita voi ostaa luontaistuotekaupoista. Niitä ei ole pilattu valkaisemalla pilalle ja ne sisältävät himmeitä määriä hivenaineita!

Vinkkinä ketoilijoille, steissin tukkukarkkikaupasta saa "Anthon Bergin SUGARFREE 55%" suklaapatukoita 3kpl/1€! 2€:lla taisi saada seitsemän! Törkeen hyviä ja ei sookkerista tietoakaan. Maltitolia löytyy sitten korvaavana 43gr/100gr.
Tiedä sitten onko sallittu herkku sittenkään, mutta ei ole hinnalla pilattu...

Maltitolis tais olla joku puolet hiilarigramman kaloreista. Aika paljon siitä näkökulmasta, mutta kysehän on sokerialkoholista. Vaikee sanoo, miten käyttäytyy elimistössä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom