Ketoosidieetti

/
OT:
Terveisiä kaikille Thaimaasta D-vitamiinin hakureissulta. Kivasti kasvo kynnet... ja mahaa tuli vain kilon verran takaisin huolimatta hillittömästä norsukaljan nautinnasta. En kyllä rusketu v*ttu varmaan Protanillakaan, vaikka en kyllä paljo rasvoja käytelly. Nahkat sentään lähti pariin otteeseen... /

En jaksanut lukea artikkelia, mutta on tuo useammassa artikkelissa havaittu että vähäkalorinen lowcarb aiheuttaa muutoksia mitokondrioiden toiminnassa tehokkaampaan suuntaan, jolloin kulutus vähenee. Eloonjäämisen kannalta edullinen
mekanismi, joka saattaa joidenkin viitteiden mukaan olla myös yhteydessä pitkäikäisyyteen, koska solut alkavat "kierrättämään" ja mTOR hiljenee. Rationaalisesti ajatellen koko karppaus ja ketoosi rakentuu autofagian (mikähän helvetti tää on oikeasti suomeksi, itsensäsyönti?) ympärille.

Em. oikeastaan selittää yhdeltä osin, miksi karppaus ja suuri kalorivaje on huono vaihtoehto, jos tavoitteena on palata entiseen mättöelämään (elimistösi on muuttunut Toyota Priukseksi). Toisaalta juuri syklittelemällä kaloreita ja makror. voidaan kiusata kroppaa herkistymään kasvutekijöille ja ravinnolle, jolloin natikkakin voi teoriassa päästä hyviin tuloksiin. Elämähän on helpompaa kun ei tarvitse syödä niin paljon kasvaakseen :D

Olis kyllä hienoa jos oikeasti ymmärtäisi näistä solutason asioista jotain, niin voisi alkaa vaikka hiihtomaajoukkueen lääkäriksi :evil: Pitää mennä lääkikseen joskus vanhoilla päivillä.

/
OT:
Terveisiä kaikille Thaimaasta D-vitamiinin hakureissulta. Kivasti kasvo kynnet... ja mahaa tuli vain kilon verran takaisin huolimatta hillittömästä norsukaljan nautinnasta. En kyllä rusketu v*ttu varmaan Protanillakaan, vaikka en kyllä paljo rasvoja käytelly. Nahkat sentään lähti pariin otteeseen... /

En jaksanut lukea artikkelia, mutta on tuo useammassa artikkelissa havaittu että vähäkalorinen lowcarb aiheuttaa muutoksia mitokondrioiden toiminnassa tehokkaampaan suuntaan, jolloin kulutus vähenee. Eloonjäämisen kannalta edullinen
mekanismi, joka saattaa joidenkin viitteiden mukaan olla myös yhteydessä pitkäikäisyyteen, koska solut alkavat "kierrättämään" ja mTOR hiljenee. Rationaalisesti ajatellen koko karppaus ja ketoosi rakentuu autofagian (mikähän helvetti tää on oikeasti suomeksi, itsensäsyönti?) ympärille.

Em. oikeastaan selittää yhdeltä osin, miksi karppaus ja suuri kalorivaje on huono vaihtoehto, jos tavoitteena on palata entiseen mättöelämään (elimistösi on muuttunut Toyota Priukseksi). Toisaalta juuri syklittelemällä kaloreita ja makror. voidaan kiusata kroppaa herkistymään kasvutekijöille ja ravinnolle, jolloin natikkakin voi teoriassa päästä hyviin tuloksiin. Elämähän on helpompaa kun ei tarvitse syödä niin paljon kasvaakseen :D

Olis kyllä hienoa jos oikeasti ymmärtäisi näistä solutason asioista jotain, niin voisi alkaa vaikka hiihtomaajoukkueen lääkäriksi :evil: Pitää mennä lääkikseen joskus vanhoilla päivillä.

http://high-fat-nutrition.blogspot.com/
http://wholehealthsource.blogspot.com/
http://nephropal.blogspot.com/
näiltä sivuilta saa kivasti tietoa jos lontoota jaksaa lukea - jopa maalikkokin rupee ymmärtää tota solutasojuttua.

ps miks olis ikinä tavoitteena palata entiseen mättöelämään kun on saanut itsesi viritettua huippukuntoon...?

http://high-fat-nutrition.blogspot.com/
http://wholehealthsource.blogspot.com/
http://nephropal.blogspot.com/
näiltä sivuilta saa kivasti tietoa jos lontoota jaksaa lukea - jopa maalikkokin rupee ymmärtää tota solutasojuttua.

ps miks olis ikinä tavoitteena palata entiseen mättöelämään kun on saanut itsesi viritettua huippukuntoon...?

Joo, noi kaks ensimmäistä on tuttuja blogeja, mutta kohtuu pinnallisia.

Howewa, niissä käsitellään asiaa hieman eri näkökulmasta; terveyden näkökulmasta ja loppujen lopuksi aika suppeasti, mutta toki varsin kansantajuisesti.

Mua kiinnostaa miten ravintokikkailulla viritetään ihmiskroppaa. Huippukuntokin on aika monipuolinen käsite ;) Onko huippukunto itsensä terveeksi kokemista, maratonin juoksemista vai 200kg raakapenkki? Miksi aasialaiset ovat
huonoja bodauksessa? Miksi Afrikan itäosista tulee kestävyysjuoksijoita ja miksi länsiosista toiselle puolen atlanttia kuskattujen jälkeläisistä pikajuoksijoita?

Ravinnolla vain rakennetaan sitä mitä piirrustuksissa on meidän kohdalle piirretty.

Ravinnolla vain rakennetaan sitä mitä piirrustuksissa on meidän kohdalle piirretty.
epigenetiikka on just siksi aika kiinnostava että ehkä se ei olekaan ihan totta - ehkä voitais jopa kumittaa sieltä piirrustuksesta jotain pois ja vetää uudet viivat tilalle.

kai se huippukunto tarkoittaa minulle just sitä parasta mahdollista funktionaalista omaa itseään

Saksanpähkinät

Miten noi saksanpähkinät sopii ketoosidieettiin. Luin että ovat terveellisimpiä pähkinöistä. Ja finelissä sanotaan että hiilareita reippaasti alle kymmenen. Mutta nyt ku hain euromarketista pussin niin kyljessä lukee että 14g sadassa grammassa. Luulisi että ei noilla arvoilla sovi ketoosidieettiin?

Huomenaamusta alkaa sitten meikäläisen toinen ketodieetti. Ensimmäinen jäi kesken armeijan tultua väliin, mutta huomasin tuolloin että ketogeeninen dieetti sopii mulla rasvanpolttoon paremmin, kuin korkeahiilarisempi vaihtoehto. Lähtökunto n. 168/72, eli tarkotus olis about 7kg läskiä raapasta pois, jolloin oletan et kunto rupee olemaan melko rapea. Kyseessä siis jonkunlainen CKD-viritelmä, kerran viikossa tankataan hiilaria. Makrot n. p30 hh5 r65 ja vajetta arviolta -600-700kcal. Saas nähdä miten äijän käy.

Miten noi saksanpähkinät sopii ketoosidieettiin. Luin että ovat terveellisimpiä pähkinöistä. Ja finelissä sanotaan että hiilareita reippaasti alle kymmenen. Mutta nyt ku hain euromarketista pussin niin kyljessä lukee että 14g sadassa grammassa. Luulisi että ei noilla arvoilla sovi ketoosidieettiin?

Kuiduistahan tuo johtunee. Kuituhan ei imeydy. Imeytyvää hiilaria saksanpähkinöissä on 3,3g/100g, kokonaiskuitu yli 15g. Eli loistavaa ketosafkaa, itse syön joka päivä.

/
OT:

Terveiset toisen rapakon reunalta. Päiväntasaajan tietämiltä myös. Nahkaa lähti, mutta nyt kotia tullessa alkaa punanen vaihtuun ruskeeksi.

Mutta ite aiheesta: onko ketoosi stressi elimistölle? Kokeeko elimistö hiilareiden vajavuuden aina stressinä? Kuvittelisin, että laihduttaminen, joka aina vaatii energiavajetta, on stressiä keholle. Jos keho on pitkään tuossa stressitilanteessa, niin eikö kortisolia erity aina enemmän? Keho varmaankin tuottaa adrenaliinia kovassa stressissä ja sen vastapainona kortisolia entistä enemmän. Mitenkäs pidemmän ajan kuluessa, eikö tuo ala olla aika huono vaihtoehto?

Voiko kortisolin liikatuotanto näkyä tuossa lihomisessakin erilailla? Mietin tätä omalle kohdalleni, koska palautumiseni on stressiin nähden ollut jo vuosia huono, joten nyt taidan maksaa niistä seurauksista. Luulen, että olen vahingoittanut tilannettani lisää vähähiilarisella/paleoruokavaliolla. Nuiden em. ruokavalioiden en usko parantavan palautumista ollenkaan. Vaikka kovasti tahtoisin niihin uskoa.

Tuntemuksiin ei mielestäni kannata paljoakaan luottaa ruokavalioasioissa. Tuntemukset ovat niin paljon hormonien muokkaamia, ettei niistä voi päätellä tekeekö itselleen hyvää vai huonoa.

Moksu, mä en väitä tietäväni ketoosista mitään, mutta sellainen näppituntuma (karppifoorumilla pyörineenä) on, että se on elimistölle tietynlainen stressitilanne. Tai yksilöllistähän tuo on, ja jos kroppa on terve, voi ketoosi olla ihan optimaalinen tila. Muttei suinkaan kaikilla, ja käsittääkseni ihan karppigurutkin kiistelevät kovasti siitä, onko pitkäaikainen ketoosi mitenkään hyväksi elimistölle. Tietääkseni ei esim. Atkinskaan suositellut alle 20 gramman hiilareita kuin sen parin viikon ajalle, ja toisilla se kiistaraja on vielä korkeammalla. Stressihormoniongelmaisille ketoosi vaikuttaisi olevan potentiaalisesti se huonoin ratkaisu, ja muistaakseni sulla on ollut niitä ylikunto-ongelmia, jotka menevät ihan suoraan tuohon kastiin. Mekanismi on monimutkainen ja liian hankala tähän selitettäväksi, mutta taustalla on mm. kortisolintuotannon väsymiset aiheuttama hypoglykemia, jota sitten hoidetaan vähän korkeammilla (joskaan ei liian korkeilla) hiilihydraattimäärillä. Aiheesta on kirjoittanut ainakin Diana Schwarzbein, joka on endokrinologi, kannattaa lukea sen juttuja. Karppifoorumilla on myös yksi todennäköisimmin pitkällä ketoosilla hormonitoimintansa rikkonut päiväkirjanpitäjä, jos aihe kiinnostaa. Usein noissa kuvioissa puhutaan AF:stä tai adrenal burnoutista, mutta käytännössähän kyse on aika lailla ylikunnon tapaisista ongelmista.

Tuntemuksiin ei mielestäni kannata paljoakaan luottaa ruokavalioasioissa. Tuntemukset ovat niin paljon hormonien muokkaamia, ettei niistä voi päätellä tekeekö itselleen hyvää vai huonoa.

Minä taas olen sitä mieltä, että tuntemuksiin voi ja pitääkin luottaa, mutta sillä ehdolla, että elimistö on terve. Sitähän ei lopulta kovinkaan monen kroppa nykypäivänä ole, vaan hormonitoiminnassa, aineenvaihdunnallisissa mekanismeissa, suolistossa ym. on yhä useammalla ainakin pientä häikkää. Tuolloin ne signaalit voivatkin ohjata välillisesti tietysti oikeaan suuntaan, mutta pitkällä aikavälillä ehkä metsään.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
muutama kysymys ketoosiin liittyen (ajatellu ittekin jossain vaiheessa aloittaa)
onko teillä sarjapainot kehittynyt vaikka enenrgiamäärät on aika alhaalla?
mitä ruokia te syötte?
eli mitä kannattaisi aamupalalla, välipaloilla ja lämpimillä aterioilla syödä.
sitten tällainen tyhmä kysymys, sanotaan että joku söisi ketolla vaikka pelkästään rahkaa ja tonnikalaa, mutta jos tota rahkaa syö vaikka kilon päivässä niin eikös siitä tule hiilareita kuitenki jonku verran, vai miten ne imeytyy, imeytyykö? (xtra maitorahka tais olla 4,4g / 100g)
kiitokset etukäteen neuvoista

Stressihormoniongelmaisille ketoosi vaikuttaisi olevan potentiaalisesti se huonoin ratkaisu, ja muistaakseni sulla on ollut niitä ylikunto-ongelmia, jotka menevät ihan suoraan tuohon kastiin. Mekanismi on monimutkainen ja liian hankala tähän selitettäväksi, mutta taustalla on mm. kortisolintuotannon väsymiset aiheuttama hypoglykemia, jota sitten hoidetaan vähän korkeammilla (joskaan ei liian korkeilla) hiilihydraattimäärillä. Aiheesta on kirjoittanut ainakin Diana Schwarzbein, joka on endokrinologi, kannattaa lukea sen juttuja. Karppifoorumilla on myös yksi todennäköisimmin pitkällä ketoosilla hormonitoimintansa rikkonut päiväkirjanpitäjä, jos aihe kiinnostaa. Usein noissa kuvioissa puhutaan AF:stä tai adrenal burnoutista, mutta käytännössähän kyse on aika lailla ylikunnon tapaisista ongelmista.

Totta turiset. En ole onneksi kertaakaan ketoosiin asti mennyt nuilla low carb -meiningeilläni, mutta aika alhaisilla hiilareilla kuitenkin. Olen tuolla karppifoorumilla sitä päiväkirjaa lueskellut ja aikalailla vaikuttaisi olevan samanlainen burnout -tilanne tuo AF, kuin ylikuntokin. Pääosin vain eri pääsyyllinen siinä taustalla. Tuo Matt Stonen blogi on omalle kohdalle ollut ihan hyvä, koska sen myötä olen lopettanut tuon low carb menon ja lisännyt surutta hiilaria, ettei ainakaan siitä jäisi toipuminen kiinni. Olen myös jonkun verran tutustunut tuohon Schwarzbeiniin, mutta vielä aika vähäisesti.

Stash sanoi:
Minä taas olen sitä mieltä, että tuntemuksiin voi ja pitääkin luottaa, mutta sillä ehdolla, että elimistö on terve. Sitähän ei lopulta kovinkaan monen kroppa nykypäivänä ole, vaan hormonitoiminnassa, aineenvaihdunnallisissa mekanismeissa, suolistossa ym. on yhä useammalla ainakin pientä häikkää. Tuolloin ne signaalit voivatkin ohjata välillisesti tietysti oikeaan suuntaan, mutta pitkällä aikavälillä ehkä metsään.

Mistä sen sitten tietää, että elimistö on terve? Voit olla kyllä tuossa oikeassa, että tuntemuksiin pitää luottaa, jos elimistö on terve, mutta harva oikeasti kuuntelee sitä oikeaa tuntemustaan asiasta, vaan antaa niiden toissijaisten fiilisten ohjata. Kuten esimerkiksi sen, että kuinka hyvä fiilis treenistä tulee ja sitten ei nuku kunnon yöunia, mutta ajatellaan asian olevan hyvin, koska treenaaminen tuntuu niin kivalta. Silloin taitaa olla enemmän kyse endorfiinista ja adrenaliinista.

ja onkos mahdollista päästä rantakuntoon vaikkei kaikkia hiilareita karsisikaan pois. Eli eikös esim. aamupäivänä ja reenin jälkeisenä aikana keho pysty tehokkaimmin hyödyntämään hiilareita eivätkä ne niin helposti varastoitu rasvaksi.
Ajatellut itse esim. lähteä jossakin vaiheessa liikkeelle siten että otan hiilarit aamulla ja muuna aikana ei sitten juuri ollenkaan... Voisiko tämmöinen toimia?

T-101 sanoi:
Äläkä vaan kuvittelekaan vetäväs rasvoja kermoista ja sikanaudasta... öljyt on paljon terveellisempi vaihtoehto. Otat liharuuista sen rasvan mitä niistä tulee ja loput pullosta. Rypsiöljy on ihan hyvä... samoin oliivi, kala ja pellavansiemenöljyt.

MarqiisiDeRauta sanoi:
Herran rasvatietämys ei ole kyllä tätä päivää.

Kui nii ei oo ??
Senkö takia, että en jaksa isommin ottaa hifi-pulttia siitä, kun joku on tottunut käyttämään rypsiöljyä eikä esim. oliiviöljyä, kun siinä on joku LA-ALA-LAL-LAL-LAA ominaisuus mikrofraktion verran parempi?? ;) Käytännössä se on aivan se ja sama mitä öljyä käyttää häkki-hormoni-kananmunien-keltuaisten ja kovetettu-tehotuotanto-kasvirasva-majoneesin lisäksi... kunhan ei moottoriöljyä. :)

Mistä sen sitten tietää, että elimistö on terve? Voit olla kyllä tuossa oikeassa, että tuntemuksiin pitää luottaa, jos elimistö on terve, mutta harva oikeasti kuuntelee sitä oikeaa tuntemustaan asiasta, vaan antaa niiden toissijaisten fiilisten ohjata. Kuten esimerkiksi sen, että kuinka hyvä fiilis treenistä tulee ja sitten ei nuku kunnon yöunia, mutta ajatellaan asian olevan hyvin, koska treenaaminen tuntuu niin kivalta. Silloin taitaa olla enemmän kyse endorfiinista ja adrenaliinista.

Niin, sepä onkin hyvä kysymys: ei sitä varmaan tiedäkään, ennen kuin käy siellä pohjamudissa ja menee oikeasti tarpeeksi huonoon kuntoon, niin, ettei sitä tilaa pääse enää pakoon millään muilla keinoilla kun aloittamalla ihan alusta. Jotenkin ne pienemmät oireet, kuten mielialan vaihtelut, kehityksen hidastuminen, vatsaoireet on niin helppoa sivuuttaa. Ja sitten pakkaa sekoittavat vielä yksilölliset erot (toisten kroppa kestää mitä vaan - ainakin tiettyyn pisteeseen saakka), stimulantit ja se, ettei se "hyvä ja rakentava" tila tunnukaan aluksi erityisen mukavalta ja tekee mieli palata vanhaan. Täytyy silti sanoa, että kyllä se avaa ihan uusia maailmoja, kun hiljalleen pääsee jyvälle niistä asioista, joita se keho viestittää ja pystyy jo tulkitsemaan niitä hienovaraisempiakin signaaleja. Harmi, ettei yhteiskunta tunnu tällaista ajattelua vaan kauheasti mun mielestä tukevan.

Kui nii ei oo ??

Sen kummemmin kantaa ottamatta luulen, että tuossa kommentoitiin tyydyttyneiden rasvojen dissaamista, ei öljyjen välisiä eroja..

Stash sanoi:
Sen kummemmin kantaa ottamatta luulen, että tuossa kommentoitiin tyydyttyneiden rasvojen dissaamista, ei öljyjen välisiä eroja..

Njaa :)
No sitten kyse on väärinkäsityksestä, koska en tulkitsisi "Otat liharuuista sen rasvan mitä niistä tulee ja loput pullosta." -kommenttiani tyydyttyneiden rasvojen dissaamisena. Kyllä tuolla kaavalla se tarpeellinen 1/3 rasvoista varmasti niistä tyydyttyneistä tulee (jopa enemmänkin). Riittävästi tyydyttyneitä rasvoja suorastaan PITÄÄ saada, mutta se tarve vaan on aika äkkiä täytetty, jos syö "normaalirasvaista" liharuokaa eikä esim. pelkkää kananrintaa ja tonnikalaa.

Totta turiset. En ole onneksi kertaakaan ketoosiin asti mennyt nuilla low carb -meiningeilläni, mutta aika alhaisilla hiilareilla kuitenkin. Olen tuolla karppifoorumilla sitä päiväkirjaa lueskellut ja aikalailla vaikuttaisi olevan samanlainen burnout -tilanne tuo AF, kuin ylikuntokin. Pääosin vain eri pääsyyllinen siinä taustalla. Tuo Matt Stonen blogi on omalle kohdalle ollut ihan hyvä, koska sen myötä olen lopettanut tuon low carb menon ja lisännyt surutta hiilaria, ettei ainakaan siitä jäisi toipuminen kiinni. Olen myös jonkun verran tutustunut tuohon Schwarzbeiniin, mutta vielä aika vähäisesti.

Itse asiassa mutulla voisi sanoa, että yleisin syy miksi kortisolit saa pomppaamaan kattoon on juuri stimulanttien päätön vetäminen ja liian kova aerobinen liikunta. Yhdistettynä kaksi edellistä vhh:iin ja alhaisiin kaloreihin lähtee rasvaa kyllä hemmetin paljon, mutta kyseessä ei ole mikään pitkäaikainen ratkaisu. Adrenerginen järjestelmä on lopulta hemmetin helppo ylikuormittaa. Olen kaksi kertaa vetänyt itseni ylikunnon tietämille ja se ei tunnu hyvältä... unta ei saa, olo on levoton, sydän hakkaa jne. ja silti väsyttää. Toinen helppo mokaamisen kohde on suojaravintoaineiden saannin vähyys, josta mullakin on kokemusta (sain oikeasti aikaan melkein keripukin :jahas: )

Kolmas on sitten se kaikki muu stressi, joka tulee noiden kaikkien edellisten päälle. Harvemmalla nykypäivänä ei tule kuormitusta esim. töistä.

Striktin keton vetäminen miinuksilla vuoden ympäri on mun mielestä aika hullua. Hienosäädettyä eloonjäämisjärjestelmää on ihan turha kuormittaa liikaa. Sinänsä se ei tarkoita, etteikö vähähiilihydraattisesti voisi syödä vaikka ympäri vuoden, mutta ainakin ravinnonsaantia olisi hyvä lisätä kausittain ja erityisesti niitä laadukkaita sokeria sisältäviä ravintomöykkyjä kuten marjoja tulisi vetää jatkuvasti. Kovilla miinuksilla dieetatessa taas tulisi muutenkin pitää parin viikon offeja esim. 4-5vk välein.

Miten kauan kestää viikon tauon jälkeen ketoosiin pääsy? tuolla jossain mainitsinkin että pidin dietillä viikon tauon ketoosista. ite aattelin että viikko siinä vois vierähtää?

Mä heittäisin sen ketodietin helvettiin ja vetäisin treenipäivinä yhteensä ainakin 200g hiilaria ennen ja jälkeen punttailun, lepopäivinä voi sitten ottaa vähän vähemmän jos siltä tuntuu.

toimiiks toi sit laihdutukseen....ja voiko keto dietil ottaa palautus juoman reenin jälkee

1,5pv- pari päivää, riippuen millasta mättöä takana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom