lIhaa sanoi:
Toin USA:n mukaan siksi, että kyseinen maa on oikeasti kapitalistinen ja on ollut sitä jo pitkään. Silti kaupallisen alan MBA-koulutus, joka lähtee juuri yritysten tarpeista, ei tuota yritysten kaipaamaa osaamista. Miksi Suomessa asia olisi paremmin ottaen huomioon, ettei kaupallisen alan opetusta ole annettu yhtä pitkään ja yhteiskunta on mitä on?
Mä en silti ole juuri tuollaista kritiikkiä Suomessa havainnut. Siitä tosin tulee kritiikkiä, että valmistuvilla ei ole kokemusta tarpeeksi. Mutta itse sisältöihin menevää kritiikkiä en itse ole niin paljon havainnut.
lIhaa sanoi:
Eikö se jo riitä, että koulutus on parempaa kuin muilla hakijoilla ja että työnantaja arvostaa KTM- tai DI-tutkintoa AMK-tutkintoa enemmän?
Onhan tuokin hyvä selitys. Olisikohan tässäkin silti jokin kultainen keskitie? Että koulutus on ihan hyvää sen lisäksi, että on parempaa kuin mm. tradenomikoulutus.
lIhaa sanoi:
Eivät palkkaa turhaa porukkaa, vaan porukkaa, jolla osaamista ei kovin paljoa ole valmistuessaan. Ja kyllä, kaupallisen alan koulutus tarjoaa eväitä työelämään. Sinun mielestäsi ilmeisesti paljon, omasta mielestäni vähemmän.
Eihän se mikään salaisuus ole koskaan ollut, että valmistuvalla ekonomilla ei ole usein riittävästi käytännön osaamista. Mun mielestä sitten se koulutus silti varmaan tosiaan tarjoaa enemmän, koska mä ajattelen sitä pidemmällä aika välillä. Kyllä toki varmasti hyvin paljon oppii työelämässä niitä asioita, mutta en hyväksy sitä väitettä, että jo koulussa opitulla tiedolla ei olisi merkitystä myöhemmin. Ehkä se jopa saattaa auttaa oppimaan työssä todella paljon enemmän, kuin sellaisen kohdalla, jolla ei ole sitä peruskoulutusta. Tätä mä olen ajanut takaa.
lIhaa sanoi:
Konkreettisia omakohtaisia esimerkkejä voin antaa vain tutasta, jossa olen lukenut pääaineena yritysstrategiaa. Strategian peruskurssin jälkeen en voi sanoa oppineeni muilla pääaineen kursseilla juuri mitään, josta olisi ollut hyötyä töitä tehdessä. Peruskurssilla sentään oppi termien merkitykset, jotta puhuu töissä suunnilleen samoista asioista kuin muut.
Enhän minä ole sanonutkaan, että niissä töissä, joihin valmistuneet pääsevät sillä hankitulla tiedolla vielä oliskaan mitään tekoa.
EDIT: Katsoin aluksi ikäsi väärin. Mutta teetkö sellaista työtä joka siis liittyy yritystrategioihin. Olen hieman yllättynyt, jos teet ja katsot oppimasi asiat turhiksi. Toki myönnän sen, että ainakin KTM-tutkinto on joskus yleismiesjantunen-tutkinto ja esim. markkinointijohtajana voi olla laskentaekonomi. (Se on eri asia onko se aina fiksua)
Mä erikoistuin johtamisessa ja organisoinnissa strategiseen johtamiseen enkä osaa antaa esimerkkejä muista kouluista. Siksi en voi väittää, että esim. Tutalla on samanlaista. On totta, että en todellakaan pitkään aikaan tule hyötymään läheskään kaikista niistä oppimistani asioista. On hyvin mahdollista, että pitää työskennellä ihmisten kanssa, jotka eivät edes tiedä mikä on strategia. Mutta en todellakaan tähtää siihen, että se olisi koko loppuelämän sellaista.
Silti mä yhä pidän oppimiani asioita sellaisina, että niistä on paljonkin hyötyä myöhemmin elämässä. Vai väitätkö, että monet ekat työpaikat eivät myös olisi sellaisia, että niissä paljolti katsotaan kykeneekö se ihminen mihinkään, konsulttiyrityksissä tämä on raadoillisimmillaan. Jos mä juutun johonkin HR-osastolle niin se on sitten elämä muutenkin pilalla ja sen on sitten myös ansainnut mikäli kyvyt ei muuhun riitä.
lIhaa sanoi:
Omasta mielestäni höpönlöpöä on vain liikaa ainakin tutalla ja kaverien mukaan tilanne ei ole oleellisesti parempi kauppiksessa. Rahoitusta ja laskentatoimea kannustaisin nuoria toivoja opiskelemaan.
Höpönlöpöä löytyy, kuten olen myöntänyt jo kauan sitten. Sen voi silti sivuuttaa ja keskittyä olennaiseen. Idiootti istuu jokaisella tunnilla ja pänttää aina sen BCG:n matriisin, joka tulee joka aineen peruskurssilla.
Mä taas kannatan opiskelemaan rahoitusta ja laskentatoimea vain, jos se todella kiinnostaa. Työnsaanti ja palkka on toki parempaa, mutta nuo ovat huonoja perusteluita valita pääaine. Ainakin kauppakorkeassa, tutasta en tiedä.
Edit: Fikusuinta kannattaisi varmaan olla enää jatkamatta koko keskustelua. Kummatkin varmaan pohjimmiltaan ajattelee talousasioista yhtenevällä tavalla ja äänesti Niinistöä. Eiköhän se riitä. Myönnän myös sen, että vanhempana varmaan tiedät myös paremmin joitan asioita. Silti pidätän oikeuden omiin mielipiteisiini.