Kauppakorkeakouluun 2006

En jaksanut aivan koko topikkia kahlata läpi, mutta kyselen ja kommentoin nyt jotain.

Ensinnäkin olen TTY tietoliikennetekniikan opiskelija 3 vuotta on takana. Nyt kirjoittelen vaihdosta Hong Kongista. Täällä on nyt tullut luettua sitten vähän näitä kaupallisia aineita muutenkin kuin vaapaa-ajanlukemisena/ unilääkkeenä. Muutenkin täällä vaihto-opskeluvuotena on kiinnostus kaupallisia aineita kohtaan lisääntynyt melkoisesti. Ajatuksena olisi hakea Tampereen yliopiston kuppakorkeaan ja pääaineena joko laskentatoimea tai kansantaloustiedettä.

Täällä on ainakin Hulkki puhunut tästä tuplatutkinnon suorittamisesta ja onpa sitä yksi kaverikin tehnyt. Mietityttääkin oookannattaako lähteä hassaamaan rajoitettuja resursseja toiseen opinahjoon, vai voisiko tällainen puhtaasti teknisen tutkinnon lukija jopa hyötyä paljonkin tuosta. Sitten vielä siitä, että vaikka ei esim koko kandin tai maisterin tutkintoa suorittaisikaan niin voisihan sitä tietotaitoa kuitenkin kartuttaa. Varmaan kuitenkin kandintutkinnon voisi laittaa realistiseksi maaliksi näin alkuun (sisällekin pitäisi ensin päästä).

Kommentoin vielä tätä Hulkin kommenttia kaupallisen alan koulutuksen teilaamista paskanjauhannaksi tietysti yliampuvana kärjistyksenä. Joo, et nyt varmaan itsekään ole ihan sitä mieltä. Tekniikan lukijana tiedän varsin hyvin, että aidot teekkarit varsinkin tapaavat yleistää tuta hommat yleisenä paskanjauhanta Kuitenkin mitä enemmän näitä kauppatieteitä olen läpi lukenut, sitä enemmän alkaa tuntua, että moni DI on yrityselmän koukeroista aika ulkona. Luulisin, että kauppatieteet avaavat liieke-eläämään tarvittavaa vainua yllättävänkin paljon. Ainakin näin tietoliikennetekniikan lukijana tuntuu että laskentatoimen ja investoinnin peruskurssin jälkeen nämä talouden realiteetit ovat paljon selkeämmin mielessä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En usko että DI-KTM-tuplatutkinnosta on yhtään mitään hyötyä jossei ihan liikkeenjohdon konsultiksi tms. aio, tai sitten josset halua ruveta väitöskirjaa kirjottamaan jostain liittyvästä aiheesta. Jos luet tutan sivuaineen di-tutkintoon niin siitä saa ihan riittävästi liiketoiminnallista osaamispohjaa, monesti yksi kurssikin jostain yhteiskunnallisesta aiheesta laajentaa teekkarin aivoja hurjan paljon.

Yliopistotutkinto vaatii kuitenkin vähintään neljän vuoden täysipäiväisen opiskelun, siinä ajassa ehtii oppia työelämässä jo aika paljon.
 
fitnesspimu sanoi:
Markkinoinnin kirjan lukuohjeistus on mielestäni kerrottu hieman epäselvästi.

Markkinoinnin johtamisen perusteet. Tehtävät, perusprosessit ja markkinointistrategia. Luku 2 markkinoinnin tehtävät kokonaan ja luvusta 3 markkinoinnin perusprosessit lukuun 3.2 asti. (sivut 21-131)

Voi olla että viilaan nyt pilkkua, mutta miksi luku 2 markkinoinnin tehtävät ohjeistetaan lukemaan kokonaan, mutta esim. luvusta 4 markkinointistrategiasta ei puhuta olleenkaan? Ohjeistuksessa lukee kuitenkin selvästi, että tehtävät (luku 2), perusprosessit (luku 3) ja markkinointistrategia (luku 4) kuuluvat lukualueeseen.

Jos luvusta 3 luetaan siis vain 3.1, niin eikö olisi ollut fiksumpaa antaa ohjeistus esim. pois lukien kappaleet 3.2, 3.3 ja 3.4 kuin että määritellään sivut 21-131 luettavaksi, mutta unohdetaankin mainita luvun 4 sivut 167-190.

Jospa tästä sepostuksesta joku saisi selvää. Minä ainakin nyt ymmärrän tämän silleen että 2 kokonaan, 3:sta vain 3.1 ja luku 4 kokonaan. Samaa mieltä?
Minä kyllä käsitin tämän niin, että kyseisestä kirjasta luetaan vain alue 2 - 3.2 elikkä siinä on silloin nuo sivut 21-131. Pitää vissiin vielä soittaa heseen ja varmistaa asia.
 
Itse oon ÅA:lla toista vuotta kylterinä ja on tuo ainakin monipuolisempaa kuin oikeustiede ja (ainakin alkuvaiheessa) luvattomasti helpommalta vaikuttavaa.
HKKK:lle jos haet niin melkein suosittelisin valmennuskurssia. Tosin jos olet jo pari vuotta opistolla palloillut niin luulisi että lukurutiini & -tekniikka olisi aika paljon paremmalla mallilla kuin abeilla.
 
Onkos nyt kukaan tarkistanut, että mitkä sivut pitää lukea ja mitkä ei..? Vai pitääkö tässä itse ruveta tiedustelemaan kyseistä asiaa? :)
 
Jos puhut saman kirjan sivuista kuin minä, niin mä yritin tiedustella asiaa paikallisesta yliopistosta, mutta kyseinen henkilö puhelimen toisessa päässä ei kyllä osannut vastata kysymyksiini kuin oman mielipiteensä perusteella. (joka oli saman kuin minulla itsellä noista luettavista sivuista). Antoi toisen puh.numeron johon voisin soittaa tiedustellakseni ko. asiaa, mutta minä onneton kadotin jo sen puh.numeron. Oon vaan odotellu että joku täällä tietäisi vastauksen :D
 
JOJ sanoi:
Minä kyllä käsitin tämän niin, että kyseisestä kirjasta luetaan vain alue 2 - 3.2 elikkä siinä on silloin nuo sivut 21-131. Pitää vissiin vielä soittaa heseen ja varmistaa asia.

Niinhän sitä luulisi, mutta miksi kirjan nimen perässä lukee näin: Markkinoinnin johtamisen perusteet. Tehtävät, perusprosessit ja markkinointistrategia?

Jos olet yhtään selannut kirjaa niin luku 2. on tuo tehtävät, luku 3. perusprosessit ja luku 4. markkinointistrategia.
 
fitnesspimu sanoi:
Niinhän sitä luulisi, mutta miksi kirjan nimen perässä lukee näin: Markkinoinnin johtamisen perusteet. Tehtävät, perusprosessit ja markkinointistrategia?

Johtuu varmaan siitä, että tuo on osa kirjan nimeä. Kirjan nimi on siis Markkinoinnin johtamisen perusteet: Tehtävät, perusprosessit ja markkinointistrategia
 
Agony sanoi:
Johtuu varmaan siitä, että tuo on osa kirjan nimeä. Kirjan nimi on siis Markkinoinnin johtamisen perusteet: Tehtävät, perusprosessit ja markkinointistrategia

Heh, hyvä pointti ;)

Tuntuu vaan niin hullulta, et puolet kirjasta jää lukematta noitten ohjeitten mukaan, mut kai se uskottava.
 
Vaikka en vielä abi olekkaan ja hakukin edessä vasta vuoden kuluttua niin ajattelin kysäistä hieman tuosta sisäänpääsystä. Eli miten YO-kirjoitukset ja lukion päättötodistus vaikuttavast sisäänpääsyyn. Onko esim. L-E:n papereilla mahdollisuus päästä suoraa sisään tai antavatko ne ainakin mukavat lähtöpisteet? Yliopistojen valintaoppaasta kun ei kunnolla tietoa tästä näytä löytyvän. Kyseessä siis HKKK.
 
Jüzzi sanoi:
Vaikka en vielä abi olekkaan ja hakukin edessä vasta vuoden kuluttua niin ajattelin kysäistä hieman tuosta sisäänpääsystä. Eli miten YO-kirjoitukset ja lukion päättötodistus vaikuttavast sisäänpääsyyn. Onko esim. L-E:n papereilla mahdollisuus päästä suoraa sisään tai antavatko ne ainakin mukavat lähtöpisteet? Yliopistojen valintaoppaasta kun ei kunnolla tietoa tästä näytä löytyvän. Kyseessä siis HKKK.
Siis kauppikseen ei perus KTM-linjalle voi mennä suoraan papereilla sisään (onneksi). Eli sisään mennään joko pääsykoepisteiden tai yhteispisteiden avulla. Kertoimet näkyy valintakoeoppaasta. Ja hakuvaiheessa ei itse tehdä valintaa, kummalla tavalla mennään ineen, vaan osa tulee yhteispisteiden ja osa pelkän pääsykokeen perusteella. Yleisesti ottaen pääsykoe itsessään on tärkein ja vasta E:n tai L:n papereista on hyötyä. Ja kyllä siinä valintaoppaassa pitäisi aika kattavasti olla tietoa menettelytavoista, miten sisään mennään. Erikoislinjoista en osaa sanoa mitään varmaa, mutta matemaattisesti lahjakkaiden kannattaa käyttää ehkäpä toista menettelyä kuin normikoetta.:)
 
Jüzzi sanoi:
Eli miten YO-kirjoitukset ja lukion päättötodistus vaikuttavast sisäänpääsyyn. Onko esim. L-E:n papereilla mahdollisuus päästä suoraa sisään tai antavatko ne ainakin mukavat lähtöpisteet? Yliopistojen valintaoppaasta kun ei kunnolla tietoa tästä näytä löytyvän. Kyseessä siis HKKK.

Kuten Tuomaskin jo tuossa sanoi, papereilla ei pääse suoraan sisään. Mä kirjoitin aikoinani 3 ällää ja 3 eetä, joista oli suuri apu HKKK:lle pääsemisessäni pari vuotta sitten. Varsinkin pitkän matematiikan L:stä sai muistaakseni huomattavan paljon pisteitä. Itse pääsykokeeseen en hirveästi lukenut, johtamisen kirjan kahlasin kerran ja muut kirjat pari kertaa. Pelkän pääsykokeen perusteella eivät HKKK:n portit olisi auenneet, mutta yo-pisteiden ansioista pääsin sisään :)
 
Kiitos vaan tiedoista!

Tuomas H. sanoi:
Erikoislinjoista en osaa sanoa mitään varmaa, mutta matemaattisesti lahjakkaiden kannattaa käyttää ehkäpä toista menettelyä kuin normikoetta.:)

Tarkoitatko nyt SAT-koetta? Kannattaisiko tätä vaihtoehtoa siis harkita, jos matematiikka luistaa helposti? Hulkki tuossa toisella sivulla taisi jotain tästä kertoakkin, mutta voisiko joku asiasta tietävä tai jopa mahdollisesti kyseisessä kokeessa käynyt heittää vähän tarkempaa tietoa ko. kokeesta.
 
Jüzzi sanoi:
Tarkoitatko nyt SAT-koetta? Kannattaisiko tätä vaihtoehtoa siis harkita, jos matematiikka luistaa helposti? Hulkki tuossa toisella sivulla taisi jotain tästä kertoakkin, mutta voisiko joku asiasta tietävä tai jopa mahdollisesti kyseisessä kokeessa käynyt heittää vähän tarkempaa tietoa ko. kokeesta.

Itse kävin tekemässä tuon SAT:n. Pisteitä tuli 1320, että nyt jännityksellä odotetaan päästäänkö sillä vai ei.

Joka tapauksessa SAT:n matematiikka on helppoa ja on verrattavissa lukion lyhyeen matikkaan. Aika perusjuttuja siis. Ainoa vaikeus matematiikassa on se, että se on englanniksi eli termit pitää olla hallussa.

Suomalaiselle SAT:n vaikeus pilee englannin tehtävissä. Varsinkin loppua kohden vaikeutuvat englannin tehtävät todella vaativat englannintaitoa. Monien pääsymahdollisuudet kaatuvat juuri tähän enkun osioon.

Itse koetta varten voi treenata esim. www.number2.com (ilmainen, vaatii rekisteröinnin), josta saa kans vähän ensimakua minkälainen koe on.
 
Mikäs olis muuten tuota kauppista tukeva opinahjo? Nyt tajusin vasta, että kauppis vois olla sen mun juttu. Tässä nyt tuntuu vaan et kaikki kaverit on jo lukeneet ala-asteelta lähtien tonne kauppiksen valintakokeeseen Ajattelin, että vuoden vois luumuilla jossakin muualla, joka tukis noita opintoja. Opiskelupaikka vois olla Turku ja esimerkiksi matematiikka kuulostais ihan ok:lta. Paikan pitäisi olla sellanen vapaampi, jossa voisi sen jälkimmäisen puolen olla muualla ja valmistua valintakokeeseen.

Mihinkään pääsykokeisiin ei jaksais lukea, joten haluasin päästä suoraan sisään. Tuolla tuo matikka näytti olevan semmonen, että suoraan pääsee E:n matematiikalla ja M:n reaalilla, mikä tuskin teettää kauheasti vaikeuksia.
 
Nousuun sanoi:
Mikäs olis muuten tuota kauppista tukeva opinahjo? Nyt tajusin vasta, että kauppis vois olla sen mun juttu. Tässä nyt tuntuu vaan et kaikki kaverit on jo lukeneet ala-asteelta lähtien tonne kauppiksen valintakokeeseen Ajattelin, että vuoden vois luumuilla jossakin muualla, joka tukis noita opintoja. Opiskelupaikka vois olla Turku ja esimerkiksi matematiikka kuulostais ihan ok:lta. Paikan pitäisi olla sellanen vapaampi, jossa voisi sen jälkimmäisen puolen olla muualla ja valmistua valintakokeeseen.

Mihinkään pääsykokeisiin ei jaksais lukea, joten haluasin päästä suoraan sisään. Tuolla tuo matikka näytti olevan semmonen, että suoraan pääsee E:n matematiikalla ja M:n reaalilla, mikä tuskin teettää kauheasti vaikeuksia.
Mene töihin ja suorita mahdollisimman paljon kursseja avoimessa. Itse tekisin niin.
 
lej sanoi:
Mene töihin ja suorita mahdollisimman paljon kursseja avoimessa. Itse tekisin niin.

Tämä on ehkä järkevin vaihtoehto, jos nyt järkevää vaihtoehtoa ylipäänsä on. Mikset hae jo tänä vuonna?

Tosiaan avoimen kautta kurssien käyminen hyödyttää kahdellakin tavalla. Ensinnäkin pääsykokeissa vaadittavia asioita oppii kursseilla ja kun olet päässyt sisään niin osa perusopinnoista on jo suoritettu.
 
Avoimen hinta verrattuna valmennuskursseille on järkevämpi ja tulee melkein halvemmaksikin jopa ja samalla saa perusopintoja tehtyä.
Avoimesta ei imo välttämättä ole kyllä itse pääsykokeisiin paljoakaan hyötyä, mikäli pääsykoekysymykset jatkaa totuttua linjaa.
 
Nousuun sanoi:
Mikäs olis muuten tuota kauppista tukeva opinahjo?
Lukio. :D Ei muuta kuin pääsykirjoja lukemaan, kauppis on täynnä 3 L:n metodilla lukion käyneitä (=lukio lukematta läpi), joilla ei ole ollut juurikaan pohjia ennen pääsykoeurakkaa. Matikasta ei kannata stressata, laskuilla ei pidä päätä vaivata pariin ekaan vuoteen, ellei päädy kansiksen lukijaksi. Tsemppiä kevään urakkaan! :thumbs:
 
Back
Ylös Bottom