Kauppakorkeakouluun 2006

Tulipahan sellainen vääryys mieleen, että ainakin täällä Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa tiedän naispuolisen tapauksen, joka haki pääsykokeissa säteilytekniikan-taijotainsinnepäin-osastolle, jonne sisäänpääsyyn riitti nimi paperiin. No tilanne on nyt se, että kyseinen henkilö on lukenut opiskeluaikanaan ainoastaan kauppatieteiden kursseja ja olen ymmärtänyt, että vaihto katin puolelle onnistuu kivuttomasti.

Onko tietoa onnistuuko tällainen menettely myös HKKK:ssa(?) ja jos onnistuu niin :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hulkki sanoi:
SAT-koe ei vain ole paras vaihtoehto jos matikka ei ole kunnolla hallussa. Muuten tuo on totta, itsekin pääsin viime syksynä SAT-kokeella HKKK:un sisään aika reippaasti koska SAT-kiintiöitä oli nostettu reilusti.

Kerrohan lisää tuosta SAT-kokeesta jos viittit. Tai pistä vaan tuleen kaikki mitä tuosta koulusta, sisäänpääsystä, opinnoista ym. tulee mieleen. Itsekin ajattelin jos sais sitten kolmannen korkeakoulupaikan ttyn ja tkkn lisäks kun alkanut vähän kiinnostaa tuokin ala.

Tsemppiä kans niille, jotka yrittää sisään!
 
m80 sanoi:
Onko tietoa onnistuuko tällainen menettely myös HKKK:ssa(?) ja jos onnistuu niin :D

HKKK:han ei liity mitenkään Helsingin yliopistoon tai TKK:hon, ellei jotain yhteisopintoja huomioida. Esim. Valtiotieteellisen kansantaloustietelijöillä ja HKKK:lla on joku diili, kansislaiset saa ottaa joitain HKKK:n kursseja ilman mitään JOO -hommeleita.

Vaihto ei yliopiston, TKK:n ja HKKK:n välillä käsittääkseni onnistu mitenkään muuten, kuin menemällä pääsykokeisiin.
 
Laaksonen sanoi:
Luin kaikki kirjat, matikkaa lukuunottamatta, kerran läpi ajatuksen kanssa. Eipä tuossa mennyt edes hirveä kauaa. En tehnyt minkäänlaisia muistiinpanoja enkä alleviivauksia. Matikasta luin muutaman ensimmäisen sivun, mutta koska se tuntui olevan täyttä hepreaa, niin luovutin sitten suosiolla, enkä lukenut kyseistä kirjaa enää ollenkaan. Yllätyin itsekin sisäänpääsyn helppoudesta.
Jätkä vissiin joku Einstain :worship:
 
syclone sanoi:
Kerrohan lisää tuosta SAT-kokeesta jos viittit.
Soveltuu niille, joilla on matikkapää kunnossa ja englanti selkärangassa. Itse kokeisiin ei oikein voi valmistautua, paitsi ehkä opettelemalla ulkoa se joku 200 yleisimmän SAT-kokeessa kysyttävän sivistyssanan listan. Noita vanhoja SAT-kokeita tosin kannattaa pyrkiä tekemään oikean kokeen kaltaisessa tilanteessa useampikin (sekuntikellolla aikaa, jne). Itse koe on sen verran tiivistä rypistystä, että useimmat yllättyvät kuinka nopeasti siinä on työskenneltävä.

Menneinä vuosina HKKK:lle pääsi sisään reilulla 1350 pisteellä, koska SAT1-sisäänpääsykiintiö oli muistaakseni 20 opiskelijaa. Viime vuonna tuota kiintiötä nostettiin yhteensä 35 opiskelijaan, jolloin sisään pääsi niinkin alhaisilla pisteillä kuin 1280.
Tai pistä vaan tuleen kaikki mitä tuosta koulusta, sisäänpääsystä, opinnoista ym. tulee mieleen. Itsekin ajattelin jos sais sitten kolmannen korkeakoulupaikan ttyn ja tkkn lisäks kun alkanut vähän kiinnostaa tuokin ala.
Enpä ole tuolla ollut kuin puolikkaan lukuvuoden, mutta tähän asti näkemäni & kokemani perusteella TKK:lla joutuu tekemään opintoviikkojen eteen paljon enemmän työtä ja joskus oikeasti jopa oppimaan jotakin.

Ylimääräistä osaamista tuolta koulusta ei suuressa määrin tule esim. tutaan nähden saamaan; samanlaista arvotonta paskanjauhamista siellä molemmissa kouluissa opetetaan. Eli paperi käteen on kutakuinkin ainoa järkevä tavoite kun kauppatieteellisistä opinahjoista puhutaan, mitään työelämässä tärkeitä taitoja tai tietoja ei HKKK:ssa tai tutalla kuitenkaan opeteta (laskentatoimi ehkä ainoa poikkeus). :lol2:
 
Hulkki sanoi:
samanlaista arvotonta paskanjauhamista siellä molemmissa kouluissa opetetaan. Eli paperi käteen on kutakuinkin ainoa järkevä tavoite kun kauppatieteellisistä opinahjoista puhutaan, mitään työelämässä tärkeitä taitoja tai tietoja ei HKKK:ssa tai tutalla kuitenkaan opeteta (laskentatoimi ehkä ainoa poikkeus). :lol2:

Siinähän tulikin tiivistetysti koko asian ydin, kiitoksia :thumbs:
 
Hulkki sanoi:
Enpä ole tuolla ollut kuin puolikkaan lukuvuoden, mutta tähän asti näkemäni & kokemani perusteella TKK:lla joutuu tekemään opintoviikkojen eteen paljon enemmän työtä ja joskus oikeasti jopa oppimaan jotakin.

Ylimääräistä osaamista tuolta koulusta ei suuressa määrin tule esim. tutaan nähden saamaan; samanlaista arvotonta paskanjauhamista siellä molemmissa kouluissa opetetaan. Eli paperi käteen on kutakuinkin ainoa järkevä tavoite kun kauppatieteellisistä opinahjoista puhutaan, mitään työelämässä tärkeitä taitoja tai tietoja ei HKKK:ssa tai tutalla kuitenkaan opeteta (laskentatoimi ehkä ainoa poikkeus).
Puolikkaassa lukuvuodessa ehtiikin varmasti tutustumaan kaikkeen perinpohjaisesti, varsinkin kun se enimmäkseen kuluu perusopintojen kahlaamiseen, jotka irrallisina aika turhia ovatkin.

Se on totta, että raakaa työtä ei varmaan tarvita kauppakorkeassa niin paljon kuin TKK:lla. Mutta onko se työ sitten joku itseisarvo, että väännetään jotain laskuja pää savuten. Se taas on aika :anssi: , että mitään ei oppisi. Toki useista kursseista pääsee läpi oppimattakin, mutta eipä siinä muutenkaan ole sitten todennäköisesti kovin valoisaa tulevaisuutta luvassa.

Suoranaisesti niitä taitoja ei voikaan opettaa. Vaan väkisinkin monissa pääaineissa se perustuu siihen, että valmistuvalla on se teoriapohja riittävän vahva ja loppu on kiinni siitä riittääkö henkilön älyllinen kapasiteetti sen hyödyntämiseen.

Myönnät varmaan kuitenkin sen, että vaikka kauppakorkeassa ei edes voidakaan opettaa sinänsä käytännön taitoja, silti työelämässä tärkeitä taitoja tai tietoja kyllä opetetaan paljonkin, niin ei koulutuksessa kovin suurta vikaa kuitenkaan voi olla, jos ottaa huomioon ekonomien tarpeen työelämässä.
 
lej sanoi:
Puolikkaassa lukuvuodessa ehtiikin varmasti tutustumaan kaikkeen perinpohjaisesti, varsinkin kun se enimmäkseen kuluu perusopintojen kahlaamiseen, jotka irrallisina aika turhia ovatkin.
Kaikki noin viisi tuntemaani henkilöä, jotka ovat opiskelleet TKK:lla ja kauppiksessa, ovat olleet sitä mieltä, että kauppiksesta noppia tulee helpommin myös perusopintojen jälkeen.
 
lej sanoi:
Puolikkaassa lukuvuodessa ehtiikin varmasti tutustumaan kaikkeen perinpohjaisesti, varsinkin kun se enimmäkseen kuluu perusopintojen kahlaamiseen, jotka irrallisina aika turhia ovatkin.
Siksipä oma arvioni perustuukin omakohtaisen kokemuksen osalta peruskurssien vertailuun. TKK:n kansis v/s HKKK:n kansis, TKK:n markkinointi v/s HKKK:n markkinointi, jne.
lIhaa sanoi:
Kaikki noin viisi tuntemaani henkilöä, jotka ovat opiskelleet TKK:lla ja kauppiksessa, ovat olleet sitä mieltä, että kauppiksesta noppia tulee helpommin myös perusopintojen jälkeen.
Ja itse olen kuullut tätä samaa 100-prosenttisella konsistenssilla vajaalta kymmeneltä molemmissa kouluissa opiskelleelta.
 
lIhaa sanoi:
Kaikki noin viisi tuntemaani henkilöä, jotka ovat opiskelleet TKK:lla ja kauppiksessa, ovat olleet sitä mieltä, että kauppiksesta noppia tulee helpommin myös perusopintojen jälkeen.
En mä väittänytkään, että niiden opintoviikkojen saaminen vaikeaa olisi myöhemminkään. Ja sain senj kuvan, että tuossa vertailtiin jotain fysiikan kursseja johonkin markkinointiin. Hiukan olen yllättynyt, jos TKK:lla onnistutaan markkinoinnissa ja kansiksessa tekemään enemmän työtä vaativia peruskursseja. Ihan sama se mulle loppujen lopuksi on.

Ja kuten jo kirjoitin. Ihan sama millaista se koulunkäynti on. Hyvät pärjää myöhemmin työelämässä ja paskat heikommin. Kikkelinkasvatus on eri asia. Mä olen ainakin tyytyväinen, että olen voinut suorittaa talousmaantiedon perusopinnot lukemalla pari kirjaa ilman sen suurempia ponnisteluja. Prisma tulee joka tapauksessa alueelle, jossa on riittävä sopivanlaatuinen väestötiheys ja kulkuyhteydet.:david:
 
Yritetäänpäs nyt johdatella keskustelua takaisin siihen varsinaiseen aiheeseen, vaikka onkin aina niin mukavaa ja ennen kaikkea hyödyllistä kiistellä siitä, mikä koulu on parempi kuin toinen jne.:david:

Eli kauppiksen pääsykokeessa olleet, kertoisitteko mitenkä on tuon ajankäytön kanssa kokeessa? Geimien kesto näyttäisi olevan neljä tuntia, mikä ei minusta tunnu kovin pitkältä varsinkin kun olen aina ollut koulussa kuin koulussa se henkilö, joka poistuu kokeesta viimeisenä. Itse voisin kuvitella jotain sellaista strategiaa, että vääntä aluksi nopeasti alta pois markkinoinnin ja johtamisen tehtävät, ja keskittyy sen jälkeen niihin, missä pitää laskea. Matikan osuuden aineiston tutkailuunkin pitäisi kai varata vähän aikaa.
 
JOJ sanoi:
Eli kauppiksen pääsykokeessa olleet, kertoisitteko mitenkä on tuon ajankäytön kanssa kokeessa? Geimien kesto näyttäisi olevan neljä tuntia, mikä ei minusta tunnu kovin pitkältä varsinkin kun olen aina ollut koulussa kuin koulussa se henkilö, joka poistuu kokeesta viimeisenä. Itse voisin kuvitella jotain sellaista strategiaa, että vääntä aluksi nopeasti alta pois markkinoinnin ja johtamisen tehtävät, ja keskittyy sen jälkeen niihin, missä pitää laskea. Matikan osuuden aineiston tutkailuunkin pitäisi kai varata vähän aikaa.
Tuo neljä tuntia kyllä kuluu nopeasti. Itse menin samalla strategialla kuin itse ajattelit mennä, eli otin markkinoinnin ja johtamisen alta pois, sen jälkeen laskis ja kansis ja viimeisenä vastasin matikkaan.
Tänä vuonnahan on aineistokoe tosiaan matikasta, joten kannattaa funtisia, miten meinaa sen ajoittaa.. Voi olla, että aineistoa ei juuri edes tarvi tutkailla, ja kannattaa panostaa siihen kirjaan enempi.
 
JOJ sanoi:
Yritetäänpäs nyt johdatella keskustelua takaisin siihen varsinaiseen aiheeseen, vaikka onkin aina niin mukavaa ja ennen kaikkea hyödyllistä kiistellä siitä, mikä koulu on parempi kuin toinen jne.:david:

Eli kauppiksen pääsykokeessa olleet, kertoisitteko mitenkä on tuon ajankäytön kanssa kokeessa? Geimien kesto näyttäisi olevan neljä tuntia, mikä ei minusta tunnu kovin pitkältä varsinkin kun olen aina ollut koulussa kuin koulussa se henkilö, joka poistuu kokeesta viimeisenä. Itse voisin kuvitella jotain sellaista strategiaa, että vääntä aluksi nopeasti alta pois markkinoinnin ja johtamisen tehtävät, ja keskittyy sen jälkeen niihin, missä pitää laskea. Matikan osuuden aineiston tutkailuunkin pitäisi kai varata vähän aikaa.
Mä en ehkä riittävästi tiedä millainen esim. tuo matematiikka on tänä vuonna, mutta itse aikoinaan tein kokeen niin, että ensin tutkin tehtävät pintapuolisesti läpi. Sen jälkeen vastasin kaikkiin helppoihin kysymyksiin. Painottui varmaan myös markkinointiin ja johtamiseen.

Näin sitten etenin jättäen aina vaikeammat odottamaan. Kyllä siihen kokeeseen sen koko ajan saa kulumaan. Itse istuin pitkään sitä koetta tekemässä, mutta vaimo teki sen kokeen varmaan puolessa tunnissa (ja sai paljon paremmat pisteet, ja luki viidesosan siitä mitä minä).

Matematiikan jätin suosiolla viimeiseksi, koska olin laskenut, että siitä voi jättää vastaamatta useampaan. Silloin ainakin vielä oli niitä kirjallisia matematiikan tehtäviä ja niihin ainakin omasta mielestä kannatti panostaa silloin, koska olivat lopulta aika helppoja.
 
Itse kanssa eka selasin kysymykset läpi ja samalla vastasin aivan varmoihin kysymyksiin. Tän jälkeen vähän tarkempi tarkastelu ja samalla vastailin taas. . Ei niitä laskutehtäviä kannata varmaan vikoiks jättää, saattaa äkkiä käydä niin, että aika loppuu kesken.
Suurin piirtein varmaan toi oli taktiikka, en kyl enää muista pääsykokeista (kolme vuotta sitten) ku sen, että oli hirmunen kusi hätä koko kokeen ajan:rock: . Ennen koetta en vessaa löytänyt, kun jouduin sen Hankkenilla tekemään, ja kesken kokeen ei vaan viittinyt mennä vessaan.
En oo muuten tänä päivänäkään Hankkenilta vessaa löytänyt, kun sielä tulee käytyä syömässä..:david:
 
Hulkki sanoi:
Enpä ole tuolla ollut kuin puolikkaan lukuvuoden, mutta tähän asti näkemäni & kokemani perusteella TKK:lla joutuu tekemään opintoviikkojen eteen paljon enemmän työtä ja joskus oikeasti jopa oppimaan jotakin.
HKKK:ssa on kohtalaisen helppoa päästä useimmista kursseista läpi, mutta hyvien arvosanojen saaminen ei ole välttämättä mikään helppo juttu. Lahjakkaimmat tuntemani kaverit tekevät kauhealla tahdilla töitä opiskelun eteen, joten ei kannata liikaa rummuttaa opiskelun helppoutta. Pääaineiden välillä on eroja paljon ja varsinkin näissä "pehmeissä" aineissa (markkinointi, johtaminen) ei ole oikeita vastauksia, jolloin saman bs:n jauhaminen kurssista toiseen saattaa riittää. Kauppatieteet eivät ole tieteenä "kovuudeltaan" samalla viivalla insinööritieteiden kanssa, ehkä lähimmäksi HKKK:n aineista pääsee tässä suhteessa kansantaloustiede.
 
JOJ sanoi:
Eli kauppiksen pääsykokeessa olleet, kertoisitteko mitenkä on tuon ajankäytön kanssa kokeessa?
Kysymyspaperit kannattaa kahlata useaan kertaan läpi, helpot tehtävät kannattaa tietysti tehdä ensin ja merkata siihen kysymyspaperiin vastaus. Epävarmoista tehtävistä kannattaa poimia varmasti väärät väittämät. Kun kahlailee kysymyksiä monta kertaa läpi, niin saa hyvän kuvan siitä, mitkä tehtävät kannattaa jättää kokonaan väliin. Kun epävarmoja kysymyksiä on ehtinyt miettiä tarkemmin, niin lopun ajan voi sitten käyttää vaikeisiin tehtäviin. Loppuun kannattaa tietysti jättää aikaa kaikkien kysymysten tarkastamiseen ja vastausten siirtämiseen vastauspaperiin. Hentusen välikokeissa tuli hyvin treenattua koeprosessia, joten pääsykoe sujui rutiinilla.
 
shape sanoi:
HKKK:ssa on kohtalaisen helppoa päästä useimmista kursseista läpi, mutta hyvien arvosanojen saaminen ei ole välttämättä mikään helppo juttu.
Niin, ja tuossa omakohtaisessa vertailussani on luonnollisesti otettu arvosanat huomioon. Aika omituista olettaa, että vertaisin esim. TKK:lla arvosanalla 5 suoritetun investointiteorian työmäärää HKKK:n vastaavaan kurssiin josta vaikka arvosana 50 (tämä siis vain esimerkki).

Joka tapauksessa olen itse aika kyyninen kummankin koulun tarjoamasta opista. Kuten jo mainitsinkin, mielestäni sekä Tutalla että kauppakorkeassa opetetaan hyödytöntä bullshittiä suurin osa ajasta. Eipä siinä tosin mitään, kovasti tässä pusketaan että olisi jonain päivänä paperit kädessä molemmista kouluista. :lol2:
 
Kysynpä nyt täältäkin foorumilta, että olisiko kellään myydä pääsykoekirjoja?

Ne ovat siis tänä vuonna seuraavat:

Lämsä, Anna-Maija & Hautala, Taru
Organisaatiokäyttäytymisen perusteet
Edita Business, 2004, ISBN 951-37-4081-1

Tikkanen, Henrikki
Markkinoinnin johtamisen perusteet. Tehtävät, perusprosessit ja markkinointistrategia
Talentum Media Oy, Helsinki 2005, ISBN 952-14-0893-6

Kinnunen, Juha & Laitinen, Erkki K. & Laitinen, Teija & Leppiniemi, Jarmo & Puttonen, Vesa
Mitä on yrityksen taloushallinto?
KY-Palvelu Oy, Keuruu 2004, ISBN 952-99060-1-3

Pekkarinen, Jukka & Sutela, Pekka
Avain kansantaloustieteeseen
WSOY 2004, ISBN 951-0-29856-5

Kallio, Markku & Korhonen, Pekka & Salo, Seppo
Johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä
Helsinki 2003, ISBN 952-91-6722-9
3. uudistettu painos
 
shape sanoi:
HKKK:ssa on kohtalaisen helppoa päästä useimmista kursseista läpi, mutta hyvien arvosanojen saaminen ei ole välttämättä mikään helppo juttu. Lahjakkaimmat tuntemani kaverit tekevät kauhealla tahdilla töitä opiskelun eteen, joten ei kannata liikaa rummuttaa opiskelun helppoutta. Pääaineiden välillä on eroja paljon ja varsinkin näissä "pehmeissä" aineissa (markkinointi, johtaminen) ei ole oikeita vastauksia, jolloin saman bs:n jauhaminen kurssista toiseen saattaa riittää. Kauppatieteet eivät ole tieteenä "kovuudeltaan" samalla viivalla insinööritieteiden kanssa, ehkä lähimmäksi HKKK:n aineista pääsee tässä suhteessa kansantaloustiede.
Jos jatketaan off-topicia kursseista ei ole vaikea päästä läpi Turussakaan. Mutta arvosanoihin sanoisin sen verran, että ainakin Turussa tuntuu siltä, että vasta syventävissä kursseissa oikeasti sun vastauksia jopa luetaan ajatuksella ja katsotaan osaatko jotain sekä kirjoitatko oikeasti fiksua bs:ia vai typerää sellaista. Muuten järkevien asioiden oppiminen on itsestä kiinni.

Johtamisessakaan ei aina ole oikeaa vastausta sinänsä tosielämässä, mutta kyllä niissä tenteissä on yleensä oikea vastaus ja se on turhien listojen opettelu (helppo tarkastaa nopeasti vaikka 200 koetta), kuten pääsykokeessakin. Ja tämä onkin ehkä suurin syy siihen, että ekonomien arvosanoilla ei juuri väliä ole, koska ne eivät korreloi muuta kuin hyvän muistin kanssa. Itse en koskaan niitä listoja opetellut, vaan luin sen sijaan fiksuja asioita, joka luonnollisesti johti heikompiin arvosanoihin. Syventävistä kursseista sen sijaan on tullut kiitettäviä.

Kyllä kauppakorkeassa opetetaan paljon hyödytöntäkin, mutta eipä niihin kannata aikaansa tuhlata. Vaikka ei edelleen aiheeseen kuuluu niin haluaisin Hulkilta perusteluja sille, että miten esim. johtaminen on hyödytöntä bullshitiä. Jos tulkintasi perustuu peruskurssiin niin sitten ei kannata sanoa mitään. Johtamisen kursseista löytyy toki esim. organisaatiopsykologiaa, mutta onko riskienhallinta, projektijohtaminen tai strateginen johtaminen myös sitä bullshitiä. Vai kelpaako merkittäväksi vain sellainen mitä voidaan tutkia ainoastaan kvantitatiivisin menetelmin, ja josta ihminen voidaan sulkea ulkopuolelle?

Markkinoinnilla vasta huono maine onkin ja siellä löytyy ehkä eniten myös niitä turhempia kursseja taloussosiologian jälkeen, mutta markkinoinnin piiristäkin löytyy aika lailla fiksumpaa asiaa kuin 4p:tä ja mainosten analysointi.
 
Back
Ylös Bottom