Kauppakorkeaan 2014

Voisiko joku vähän avata tuota viime vuoden pääsykokeen tehtävää nro 30? Jotenkin tuntuu itselle vaikealta tuon monopolin voiton maksimoinnin yms. soveltaminen tehtävissä.

Ja jos joku on tehnyt sitä ekonomivalmennuksen ilmaista harjoituspääsykoetta, niin onko millaisia pisteitä tullut? Itsestä tuntuu kyssärit paikoin aika haastavilta, pisteet olleet muistaakseni 28 ja 30,5, kaksi kertaa siis olen tuon tehnyt.

Näin mä sen ratkaisen:

Tässä kuvassa on käänteinen kysyntäkäyrä( suomeksi sanottuna hinta on pystyakselilla).
Pitää muistaa että monopoli (ja myös täydellisen kilpailun yritys) aina maksimoi voittonsa kun rajatulo on rajakustannus. ( eli MR = MC)
ja myyntitulo = hinta * määrä eli R = p(q)*q

Mikä on p(q)? Yksinkertaisesti katso kuvaa ja huomaat että
- kun q=0 niin p = 10
- Suoran kulmakerroin on yksi

Siis kuvasta: p(q) = -q + 10 ( on kuvassa olevan kysyntäkäyrän yhtälö)

Joten myyntitulo R(q) = (-q + 10)*q

Rajatulo tarkoittaa tulon muutosta kun määrä muuttuu, eli derivoit R(q) q:n suhteen
-> MR = dR(q)/dq = -2q + 10 (tarkoittaa: myyntitulo jokaisesta lisäyksiköstä laskee kun q kasvaa, voit vaikka sijoittaa q:lle eri arvoja)

Koska kuvasta näkee että tarjontakäyrä on vaakasuora, rajakustannus (= kustannuksen muutos kun määrä muuttuu) MC on 4
aseta MR = MC -> -2q+10 =4 -> q=3

Hyvä muistisääntö: monopolin tapauksessa rajatulo on aina kysyntäkäyrän alapuolella voittoa maksimoitaessa!

Hieman aikaa kun viimeks tullut luettua Pohjolaa. En tiiä miten siellä on selitetty asiat.
Toivottavasti auttoi! Jos et ymmärtänyt, niin kysy toki :)
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Rajatulo tarkoittaa tulon muutosta kun määrä muuttuu, eli derivoit R(q) q:n suhteen
-> MR = dR(q)/dq = -2q + 10 (tarkoittaa: myyntitulo jokaisesta lisäyksiköstä laskee kun q kasvaa, voit vaikka sijoittaa q:lle eri arvoja)"

Eikun siis rajatulo laskee jokaiselta lisäyksiköltä. Myyntitulot kasvaa siihen asti et ne tapissa kun q=3 ja sit ne alkaa laskee kans.
Comprende?
 
add0, osaatko sanoa, onko tuo monopolin voiton maksimointi aina ns. keskellä, kun lähtee kysyntäkäyrän tasapainopisteestä ylöspäin korkeampaa hintaa kohti? Eli siis olisi aina keskellä ns. nollan kappaleen ja tasapainon välissä? Ei siis tarvitsisi edes laskea vaan ottaa sen keskimmäisen? Tuossahan on kolme ruutua ylös ja alas. Samoin on ollut kirjan tehtävissä. Itsekin vähän hämäännyin tuossa viime vuonna, koska osasin tuon vaan kaavasta laskea ja jätin sitten laskematta, kun en ollut varma onko se aina tuossa ns. keskellä.
 
Hmm. kattelin hieman esimerkkejä. Näköjään monesti monopolitilannetta kuvatessa on samanlainen lineaarinen kysyntäfunktio käytössä ja tulee vastaava tilanne.
Tässä MC on vakio, mutta se voidaan piirtää kasvavaksi q:n mukaan ( tarjonta kasvaa kun hinta nousee) ja sitten ei ollakkaan välttämättä puolessa välissä määrässä.
Nyt ollaan puolessa välissä, koska rajatulokäyrä (ei ole piirretty kuvaan, mutta sen voi ite piirtää helposti) on tuplasti niin jyrkkä kuin kysyntäkäyrä ja tarjonta on suora.

imgur: the simple image sharer
Vertaa tuohon kuvaan

Ainut ehto maksimille on MR = MC. Mä en yrittäs ratkaista tätä mitenkään muuten.
 
Onko mitään huhua ollut, vaihtuuko kauppakorkean pääsykoekirjat mitenkään oleelliseesti ensikevään hakua ajatellen? Vai onko asiasisältö kuitenkin lähes sama, ettei ole kovin oleellista?

Johtaminen vaihtuu, Aallon proffilta kuultua.
 
No, mites sujuu lukeminen? Ei tässä ole enää kauaa kokeeseen. Alle 2 kuukautta. Mikä tuntuu vaikeimmalta?

Tulee kyllä jo volatiliteetit ja klassiset teoriat korvista ulos tässä vaiheessa, välillä tuntuu että tekisi mieli vain heittää kirjat mäkeen. Vaikeinta on varmaan muistaa johtamisen puolelta kaikki nimet ja teoriat, blaah.
 
Mitä veikkaatte pisterajojen noususta tuon talousmatematiikan suhteen. Ite haen Kuopioon ja luulen, että pisterajat nousee viidellä pisteellä. Eihän tuosta matikasta saa edes kovin hankalia kysymyksia tehtyä, jos nelilaskin käytössä?
 
Pisterajat varmaan nousee muutamilla tuon matikan ansiosta ja itse katsoin lappeenrannan hakijamäärät, nousseet 71% viimevuodesta! Joten jos muuallekkin hakiajmäärät kohonneet niin ei uskalla edes lähtee veikkailemaan pisterajanousuja ... voi olla aika huimat jos kokesta ei tehdä oikeasti haastavaa..
 
Pisterajat varmaan nousee muutamilla tuon matikan ansiosta ja itse katsoin lappeenrannan hakijamäärät, nousseet 71% viimevuodesta! Joten jos muuallekkin hakiajmäärät kohonneet niin ei uskalla edes lähtee veikkailemaan pisterajanousuja ... voi olla aika huimat jos kokesta ei tehdä oikeasti haastavaa..

Lappeenrannan hakijamäärä laski viime vuodesta.
LUT houkutti jälleen hakijoita - Uutiset - www.lut.fi
 
Turussakin hakijamäärä laski 1,8%. Johtuisikohan siitä, että ei voi vaihtaa enään koulupaikkaa lopettamatta toista. Aallolle luusi olevan sitten hakijamäärät nousseet. Onneksi haen sinne Turkuun :D. Yllättävän vaikeitakin tehtäviä tuosta matikasta voi kyllä keksiä, mutta tuskin ainakaan mitään laskua tulee, koska kirjat samat mitä viime vuonna.
 
Onko valmennuskurssilla ketään? Mitä olette saaneet harjoituskokeista. Vähän masensi, kun sain tutulta yhden harjoituskokeen (itse en ole valmennuskurssilla) ja pisteillä olisin juuri siinä rajoilla meneekö sisään vai ei. Hentusen koe taisi olla. 30 pistettä olisin saanut ensisijaisuuspisteineen. Matikka oli tässä harjoituskokeessa tosi helppoa, mutta kansis. Kuvittelin osaavani paremmin. Yllättävän vaikeita tehtäviä voi kokeeseen tulla. Aikaakin meni melkein kolme tuntia. Vielä muutama viikkoa aikaa. Harjoituskoe oli ehkä vähän samaa tasoa, kun viime vuoden pääsykoe. Vähän ehkä haastavampi lukuunottamatta matikkaa. Ei oikeen osaa verrata, kun tottakai se aikaisemmin tehty tuntuu helpolta, kun sen on jo kerran tehnyt.

Tosin aikaisempia pääsykokeita, kun olen tehnyt, niin suht helppoja kansis ja laskis. Ei ole ollut tehtävää, jota en olisi osannut. Tuo kansiksen soveltaminen on mulle ehkä vähän haastavaa ja tuntuu, että siihen suuntaan ollaan menossa. Ehkä Hentunen on tarkoituksella tehnyt mahdollisimman haastavan, ettei pääsykokeen taso yllätä. Mutta mukava tietää, mitä pitää vielä kerrata. Haluaisin ostaa Hentusen nettikurssin, jossa voisi tehdä tehtäviä, mutta maksaa 250 tämä loppukausi. Jos saisi satasella voisin ostaakin.

Olisi mukava kuulla, miten teillä muilla mennyt, varsinkin Hentusen kokeet. Eli tuntuuko vaikealta vai helpolta?
 
Onko valmennuskurssilla ketään? Mitä olette saaneet harjoituskokeista. Vähän masensi, kun sain tutulta yhden harjoituskokeen (itse en ole valmennuskurssilla) ja pisteillä olisin juuri siinä rajoilla meneekö sisään vai ei. Hentusen koe taisi olla. 30 pistettä olisin saanut ensisijaisuuspisteineen. Matikka oli tässä harjoituskokeessa tosi helppoa, mutta kansis. Kuvittelin osaavani paremmin. Yllättävän vaikeita tehtäviä voi kokeeseen tulla. Aikaakin meni melkein kolme tuntia. Vielä muutama viikkoa aikaa. Harjoituskoe oli ehkä vähän samaa tasoa, kun viime vuoden pääsykoe. Vähän ehkä haastavampi lukuunottamatta matikkaa. Ei oikeen osaa verrata, kun tottakai se aikaisemmin tehty tuntuu helpolta, kun sen on jo kerran tehnyt.

Tosin aikaisempia pääsykokeita, kun olen tehnyt, niin suht helppoja kansis ja laskis. Ei ole ollut tehtävää, jota en olisi osannut. Tuo kansiksen soveltaminen on mulle ehkä vähän haastavaa ja tuntuu, että siihen suuntaan ollaan menossa. Ehkä Hentunen on tarkoituksella tehnyt mahdollisimman haastavan, ettei pääsykokeen taso yllätä. Mutta mukava tietää, mitä pitää vielä kerrata. Haluaisin ostaa Hentusen nettikurssin, jossa voisi tehdä tehtäviä, mutta maksaa 250 tämä loppukausi. Jos saisi satasella voisin ostaakin.

Olisi mukava kuulla, miten teillä muilla mennyt, varsinkin Hentusen kokeet. Eli tuntuuko vaikealta vai helpolta?

Sinuna olisin ihan suosiolla tyytyväinen tuohon 28 pisteeseen olettaen, että kyseessä oli 3, 4, 5 tai 6 maksikoe. Ja vielä on kolme viikkoa aikaa :)
Itse saanut Hentusen kokeista: 26, 27, 20 ja 25.. Kokeet vaikeentuvat ja kolmas koe tuntui minusta vaikeammalta kuin itse pääsykoe (perustui pelkästään tiivistelmään ja sitä en pahemmin lukenut), jos ei lasketa matematiikan osuutta. Nyt viime viikolla luin ja tein tehtäviä tehokkaasti lähes 50h mikä näkyi tuossa neljännessä kokeessa (25p), siinä tuli pari tyhmää huolimattomuus virhettä ja jos olisin jättänyt arvaukset sikseen niin olisi kyllä helposti mennyt 30p rikki. Pitää muistaa itse pääsykokeessa, ettei lähde arvailemaan.. Jokaisessa Hentusen kokeesta tullut sen takia -3 tai -4 pojoo :D

Ja nyt näin kahden kuukauden lukemisen jälkeen olen samaa mieltä, että JoMa taitaa olla se kirjoista vaikein ja laskentatoimi itseasiassa helpoin. Hentusen matematiikan opetus on ollut tosi hyvää, mutta yhtään ei ole ollut puhetta siitä, että tulisiko muita kuin laskutehtäviä.. Harjoituskokeissa ollut pelkästään laskutehtäviä ja jokaisesta tullut 7/7. En jaksa uskoa, että itse pääsykokeessa saisin muka 7/7 matematiikan osuudesta.

Itse olen ruvennut toistaseksi lukemaan pelkästään JoMaa enkä ole oikeastaan avannut kansantalouden tai laskentatoimen kirjoja viikkoon.
 
Ei oo ainakaan Hentusen kokeissa mitään S>I? Olettaen että puhut Säästämisestä S=I+X-M tai I=S+M-X

Kyseessä tutun tuttu, joten voi olla muukin. Olen ollut siinä käsityksessä, että hentusen kurssi. Tässä muuten lukee, että 3 harjoituskoe. "Mikä seuraavista viiden kilpailuvoiman malliin liittyvistä väittämistä pitää paikkansa", on ensimmäinen kysymys.

- - - Updated - - -

Pitää kysyä kenen kurssi tuo on.
 
...valmennuskeskus :D...nyt ei masenna yhtä paljon. Hentuseen olisin luottanut enemmän. Onko joku tehnyt tuon kokeen. Eli kolmas valmennuskeskukselta?
 
Kyseessä tutun tuttu, joten voi olla muukin. Olen ollut siinä käsityksessä, että hentusen kurssi. Tässä muuten lukee, että 3 harjoituskoe. "Mikä seuraavista viiden kilpailuvoiman malliin liittyvistä väittämistä pitää paikkansa", on ensimmäinen kysymys.

- - - Updated - - -

Pitää kysyä kenen kurssi tuo on.

Ei oo Hentusen koe.

Ei kannata muutenkaan vetää hirveitä johtopäätöksiä yhden kokeen perusteella. Yksityiskohtia on tuhansia ja murto-osa tulee kokeeseen. Se 30p maaginen raja täytyy toki rikkoo mikäli haet Aaltoon.
 
Back
Ylös Bottom