Kauppakorkeaan 2014

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kirjanpito on varmaan monimutkaisin. Eniten muistamista vaati mielestäni JoMa, taloustieteessä melkeinpä riittää kun ymmärtää asiat. Paljon vähemmän muistamista kuin tuossa masentavassa jomassa

No se on vähän henkilökohtaista, mikä on haastavinta itselle. JoMasta tuli lähes täydet, olisikohan ollut 12 p ja laskis meni melkein siinä samassa. Pohdintaa ja soveltamista viime vuonna vaatinut kansis meni ihan pieleen, samoin matikka josta olin opetellut lähinnä aikaisemmat "varmat" laskut, joista ei tainnut tulla yhtäkään. Aikaisempina vuosin kansis on kyllä ollut suht helppo, mutta viime vuonna oli aika soveltava, hentunenkin sanoi sen olevan tavallista vaativampi. Veikkaan, että tänä vuonna tulee aika samantasoinen kansis. Matikka on täysin sitten arvausten varassa, mitä sieltä on tulossa. No pakko kai lueskelle sekä teoria, että laskut. Paljon helpompaa kyllä kun tuo aikaisemman vuoden kirja, jossa ei ole mitään järkeä.

Itselläni alkaa lukeminen talousmatikalla nyt jo viimeistään tammikuussa. Sitten seuraavaksi haastavin eli kansis, kun meni niin pieleen viimeksi. Yritän ymmärtää asiat eri kulmista ja ymmärtää oikeasti koko suhdannevaihteluhommat yms. mitkä jäi viime vuonna vähän puolitiehen. Ulkoa lähinnä luin, enkä ymmärtänyt ihan kaikkea kunnolla. Laskis ja JoMa tulee kyllä olemaan aika helpot, kun on viime vuodesta vielä aika hyvin muistissa. Kai se JoMa tuntuu senkin takia helpolta, kun olen aikaisemmin lukenut johtamisen ja markkinoinnin eri kirjat 2012 kokeeseen ja vielä käynyt avoimessa nuo kurssit. Samaa asiaa vähän eri sanoin.

Pakko päästä tänä vuonna, mutta matikka vähän vaikuttaa siihen, mitkä pisterajat tulossa. Varaudun turussa jopa 35 pisteeseen, näin varmuuden vuoksi. Koskaan ei voi tietää.
 
Voisko joku aukasta Taloutieteen oppikirjasta sivulta 36. "Markkinat perustuvat kysyntään ja tarjontaan, jotka ovat toisistaan riippumattomia." Ymmärrän,että kysyntä on tarjonnasta riippumaton. Mutta että tarjonta olisi kysynnästä riippumaton?
 
Voihan sitä tarjota hyödykkeitä markkinoille, vaikka ei kysyntää olisikaan.
 
Jos jollakin tarvetta, niin olisi pari pääsykoekirjaa myytävä, kunhan hinnasta päästään jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen.

Laskentatoimi ja rahoitus
Ikäheimo, Seppo – Laitinen, Erkki K. – Laitinen, Teija – Puttonen, Vesa: Laskentatoimi ja rahoitus, Vaasan yritysinformaatio Oy, 2011 tai uudempi. ISBN: 978-951-96324-3-8.
(Ei minkäänlaisia merkintöjä, lukematon)

Kansantaloustiede
Pohjola, Matti: Taloustieteen oppikirja, 7. uudistettu painos, SanomaPro, 2012 tai uudempi. ISBN: 978-952-63-1556-0.
(Lyijykynällä tehtyjä alleviivauksia tehty)

YV:llä saa yhteyden.
 
Päätin sitten rekisteröityä pakkotoistolle kauppakorkea ketjun innoittamana :D
Oma uudenvuoden lupaukseni on pitänyt tähän mennessä hyvin ja olenkin lukenut muutamia tunteja lähes joka päivä.
Tsemppiä kaikille luku-urakkaan ja heitelläänpä hyviä lukuvinkkejä tänne mikäli tulee mieleen ;)

PS. Eka posti :nolo:
 
Päätin sitten rekisteröityä pakkotoistolle kauppakorkea ketjun innoittamana :D
Oma uudenvuoden lupaukseni on pitänyt tähän mennessä hyvin ja olenkin lukenut muutamia tunteja lähes joka päivä.
Tsemppiä kaikille luku-urakkaan ja heitelläänpä hyviä lukuvinkkejä tänne mikäli tulee mieleen ;)

PS. Eka posti :nolo:

Tähän mennessä ei haittaisi, vaikkei olisi edes avannut kirjoja ;) Voin sanoa, että se armoton kyllästyminen noihin kirjoihin tulee vastaan liian nopeasti, jos aloittaa liian aikaisin ja lukee liikaa. Itse olen lukenut vasta pelkkää matikkaa. Olen jossain puolessa välissä kirjaa tekemässä talousmatikan tehtäviä. Pitäis saada se loppuun kuun loppuun mennessä. Helmikuussa alkaa mulla noiden "oikeiden" kirjojen lukeminen". Olen tosin lukenut viime vuonna nuo samat kirjat, joten en pidä muutenkaan mitään kiirettä. Sellainen kirja/kuukausi tyylillä mennään. Ei se määrä vaan tehokkuus ;) Ei mitään hauki on kala menetelmää, vaan pohdintaa, muistikarttoja, syventymistä. Jos ei ymmärrä, niin lukee vaikka netistä lisätietoa asiasta, jotta asia avautuu. Veikkaan pisterajoista tulevan tänä vuonna tosi korkeat samojen kirjojen ja helpon matikan takia.
 
"Hakijan oletetaan hallitsevan myös talousmatematiikan oppimäärän pohjana oleva matematiikan käsitteistö ja menetelmät sekä valintakoekirjallisuudessa käytetty terminologia."

Mitähän tosta pitäis ymmärtää?
 
Miten noita laskimia saa ottaa mukaan pääsykokeeseen? Jaetaanko kilpailijoille jotkut tietyt laskimet vai saako sinne ottaa mukaan oman laskimen ja jos saa, onkohan näille mitään rajoituksia?
 
Miten noita laskimia saa ottaa mukaan pääsykokeeseen? Jaetaanko kilpailijoille jotkut tietyt laskimet vai saako sinne ottaa mukaan oman laskimen ja jos saa, onkohan näille mitään rajoituksia?

Hakijoille jaetaan koepaikalla tavalliset nelilaskimet.
 
"Hakijan oletetaan hallitsevan myös talousmatematiikan oppimäärän pohjana oleva matematiikan käsitteistö ja menetelmät sekä valintakoekirjallisuudessa käytetty terminologia."

Mitähän tosta pitäis ymmärtää?

No, mitä nyt on matikkaa tullu luettua, niin ei tuohon kyllä kauheesti tarvi pohjaa, että nuo osaa laskea. Jotain postitehtäviä omassa kirjassa oli, jossa piti osata lasketa kuutioita ja ympyrän pinta-alaa. Tietää mitä tarkoittaa kuutiometri ja muita tällaisia mittoja. Muuntaa niitä pienempään ja muuta. En tiedä kuinka keskeisiä nämä on, mutta ainakin sellasia tehtäviä löytyy omasta kirjasta. Itelläni tuo lyhyt matikka 7 kirja(wsoy). Terminologiasta taas, että pitää tietää, mitä tarkoittaa korko, indeksit ja muut. Kansiksesta siis nuo löytyy, mutta mulla selitetty nuo myös ihan matikan kirjassakin. Ja tietysti kovin haastavia potenssilaskuja ei voi edes tulla, kun on vaan tuo nelilaskin.
 
Mä oon keskittynyt tuohon avoimen väylään ja keskiarvon pitämiseen nelosessa. Ei paljoa kiinnosta mennä pääsykokeisiin ellei ole pakko. Toki pääsykoeoptiokin on vielä auki ja jotain muistan viime vuodesta.
 
Muistiinpanoja väsään JoMasta. Hitto kun tuntuu olevan niin paljon asiaa, ettei oikein tiedä mitä jättää pois :/

Mulla JoMasta viime vuoden kokeessa 13/13, mutta enpä osaa sanoa mitä voisi jättää pois... Ei oikein mitään :/
 
Olen tehnyt muistiinpanoja parin kappaleen verran jomasta ja huomaan kyllä, että skippasin monia pikkujuttuja sieltä täältä ja sain 12/13 viime vuonna. Silti en luottaisi siihen vaan lukisin ihan kaiken. Ensin tärkeimmät ja sitten syvemmältä.

Suomi24 sivuilla luki, että tänä vuonna hakijamäärät saattaisi nousta huomattavasti uuden lakimuutoksen takia, koska ensi vuonna ei voi ilman opiskelupaikan lopettamista hakea uuteen. Eli ne lappeenrannassa tms. joille ei nykyinen paikka kelpaa, hakevat näihin parhaimpiin ja todennäköisesti ovat niitä sisäänpääseviä nykyisten opiskelujen takia. Voisi siis nostaa vieläkin noita pisterajoja vai mitä meinaatte? Alkaa jo vähän pelottaa :D
 
Eikö se lakimuutos anna mahdollisuuden varata osan paikoista sellaisille joilla ei ole korkeakoulututkintoa tai korkeakoulupaikkaa (kuten minä)? Osa taas on kaikille avoimia kuten tähänkin asti.

Mietin jos tekisin pääasioista muistiinpanot ja lukisin kirjaakin myös. Kirjasta sitten lueskella nippelitietoa mitä varmasti myös joissain kysymyksissä kysytään. Tosi hankala muuten saada muistiinpanoja jotka ei olisi yks yhteen kirjan kanssa.
 
Olen tehnyt muistiinpanoja parin kappaleen verran jomasta ja huomaan kyllä, että skippasin monia pikkujuttuja sieltä täältä ja sain 12/13 viime vuonna. Silti en luottaisi siihen vaan lukisin ihan kaiken. Ensin tärkeimmät ja sitten syvemmältä.

Suomi24 sivuilla luki, että tänä vuonna hakijamäärät saattaisi nousta huomattavasti uuden lakimuutoksen takia, koska ensi vuonna ei voi ilman opiskelupaikan lopettamista hakea uuteen. Eli ne lappeenrannassa tms. joille ei nykyinen paikka kelpaa, hakevat näihin parhaimpiin ja todennäköisesti ovat niitä sisäänpääseviä nykyisten opiskelujen takia. Voisi siis nostaa vieläkin noita pisterajoja vai mitä meinaatte? Alkaa jo vähän pelottaa :D

Tästä kyllä kiinnostaisi kuulla lisää.
 
Back
Ylös Bottom