Kauppakorkeaan 2014

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä kyllä kiinnostaisi kuulla lisää.


"Tulevan korkeakoulujen opiskelijavalinnan uudistuksen myötä todella moni jo kauppakorkeakoulussa opiskeleva osallistuu tulevaan pääsykokeeseen, jos ei opiskele vielä mieleisessä yliopistorakennuksessa.

On niitä toki ennenkin osallistunut, eikä se tarkoita, että he ovat jotenkin etusijalla, mutta itse sen kuitenkin koen paineena! Sillä he eivät voi enää tulevina vuosina osallistua elleivät luovu koulupaikastaan niin panostavat sitten nyt? Tämä lauma hakee varmasti Aaltoon, Tampereelle tai Turkuun :s"

Näin kommentoi joku suomi24 sivuilla kauppakorkeaan 2014 keskustelussa. Muuta tietoa ei ole. Samiraalin linkissä taitaa olla tietoa.
 
"Tulevan korkeakoulujen opiskelijavalinnan uudistuksen myötä todella moni jo kauppakorkeakoulussa opiskeleva osallistuu tulevaan pääsykokeeseen, jos ei opiskele vielä mieleisessä yliopistorakennuksessa.

On niitä toki ennenkin osallistunut, eikä se tarkoita, että he ovat jotenkin etusijalla, mutta itse sen kuitenkin koen paineena! Sillä he eivät voi enää tulevina vuosina osallistua elleivät luovu koulupaikastaan niin panostavat sitten nyt? Tämä lauma hakee varmasti Aaltoon, Tampereelle tai Turkuun :s"

Näin kommentoi joku suomi24 sivuilla kauppakorkeaan 2014 keskustelussa. Muuta tietoa ei ole. Samiraalin linkissä taitaa olla tietoa.

Miksi jo opiskelevilla olisi paljon paremmat mahdollisuudet pääsykokeessa kuin ilman korkeakoulupaikkaa pyrkivällä? Toki joku laskentatoimi ja taloustiede voi olla paremmin hallussa pääosiltaan mutta kyllähän tässäkin jo toista vuotta samoja kirjoja tavataan :D
 
Miksi jo opiskelevilla olisi paljon paremmat mahdollisuudet pääsykokeessa kuin ilman korkeakoulupaikkaa pyrkivällä? Toki joku laskentatoimi ja taloustiede voi olla paremmin hallussa pääosiltaan mutta kyllähän tässäkin jo toista vuotta samoja kirjoja tavataan :D

En tässä pelkää sitä, etten osaisi vaan sitä, että pisterajat nousee niin paljon, että on ihan oikeasti vedettävä lähes täydet pisteet ihan varmuuden vuoksi :D
 
Kuulemma kukaan ei olisi saanut kokeessa täysiä pisteitä, eli jokaisella on ollut ainakin joku tehtävä, josta ei ole ollut täysin varma ja on jättänyt tyhjäksi. Mieluummin vetäisin varman päälle vaikka sen 35, kun lähtisin vastaamaan niihin, joista en ole täysin varma ja saisin mukavasti miinusta. Kyllä ärsyttäisi, jos pisterajat nousisivatkin sitten vaikka 36:een ja olisi voinut päästä sisään vastaamalla siihen "lähes varmaan".

Itse ainakin kokeessa lasken mahdollisia pisteitä ja kuinka paljon pitäisi vielä osata, että pääsisi sisään. Ensin vastaan kaikki täysin varmat ja sitten heitän niitä lähes varmoja joukkoon. Toki kannattaisi lukea niin, että kaikki olisi varmoja, mutta kyllä ne keksii yllättävän ärsyttäviä kysymyksiä välillä.
 
Tänään juttelin henkilön kanssa, joka oli viime vuonna pyrkinyt eikä vastannut matematiikkaan ollenkaan... Muissa olikin vastannut kaikkiin ja saanut kaikki oikein. Aika fakiiri saa olla muissa osa-alueissa jos meinaa jättää yhden kokonaan pois.
 
Moro!

Ite aloitin lukee pääsykokeisiin noin kuukausi viikko sitten. Taloustieteen oppikirja osaan jo todella hyvin ulkoa. Tämän jälkeen aloitan lukemaan laskentatoimen kirjaa (uudestaan), mutta siinä ohella tietenkin ylläpidän taloustieteen asioita mielessä. Ei sovi päästä unohtamaan niitä! Vasta viimeiseksi rupean panostamaan JoMa -kirjaan. Oma valmennuskurssin pitäjä sanoi, että tämän kirjan lukeminen kannattaa pistää viimeiseksi, koska kyseessä on helpoin ja selkein kirjan ja se on lähes ulkoa opettelemista. Ihan vinkkinä vain teillekin. Itelläni on siis verkkovalmennuskurssi ja käyn myös toisella valmennuskurssilla, joka alkaa huhtikuussa. Paljon meni rahaa näihin kahteen valmennuskurssiin, mutta sitähän varten tein viime syksyn töitä.

Tosiaan älkää tehkö samaa mokaa, mitä olen nyt tehnyt! Olen lukenut JoMa:n kerran, laskentatoimen kaksi kertaa ja taloustieteen oppikirjaa luen kolmatta kertaa (kolmas kerta menossa). Ja nyt on päässyt käymään niin, että olen unohtanut lähes kaiken mitä olen lukenut laskentatoimesta ja JoMa:sta. Pointtina vain, että jos luette yhtä kirjaa kerrallaan niin koittakaa ylläpitää noita muiden kirjojen tietoja! Itellä pääsi unohtumaan aika helposti!

Tsemppiä kaikille opiskeluihin!

ps. Aloittakaa nyt jo viimeistään opiskelemaan, jos haluatte varmistua sisäänpääsystä!
Itse haen ensimmäistä kertaa ja tavoitteena Aalto.
 
Moro!

Ite aloitin lukee pääsykokeisiin noin kuukausi viikko sitten. Taloustieteen oppikirja osaan jo todella hyvin ulkoa. Tämän jälkeen aloitan lukemaan laskentatoimen kirjaa (uudestaan), mutta siinä ohella tietenkin ylläpidän taloustieteen asioita mielessä. Ei sovi päästä unohtamaan niitä! Vasta viimeiseksi rupean panostamaan JoMa -kirjaan. Oma valmennuskurssin pitäjä sanoi, että tämän kirjan lukeminen kannattaa pistää viimeiseksi, koska kyseessä on helpoin ja selkein kirjan ja se on lähes ulkoa opettelemista. Ihan vinkkinä vain teillekin. Itelläni on siis verkkovalmennuskurssi ja käyn myös toisella valmennuskurssilla, joka alkaa huhtikuussa. Paljon meni rahaa näihin kahteen valmennuskurssiin, mutta sitähän varten tein viime syksyn töitä.

Tosiaan älkää tehkö samaa mokaa, mitä olen nyt tehnyt! Olen lukenut JoMa:n kerran, laskentatoimen kaksi kertaa ja taloustieteen oppikirjaa luen kolmatta kertaa (kolmas kerta menossa). Ja nyt on päässyt käymään niin, että olen unohtanut lähes kaiken mitä olen lukenut laskentatoimesta ja JoMa:sta. Pointtina vain, että jos luette yhtä kirjaa kerrallaan niin koittakaa ylläpitää noita muiden kirjojen tietoja! Itellä pääsi unohtumaan aika helposti!

Tsemppiä kaikille opiskeluihin!

ps. Aloittakaa nyt jo viimeistään opiskelemaan, jos haluatte varmistua sisäänpääsystä!
Itse haen ensimmäistä kertaa ja tavoitteena Aalto.

JoMa:n muistiinpanoissa kestää itselläni ainakin eniten ja se on se, mistä pitää osata ihan kaikki pikkujututkin kuten jonkun yksittäisen tutkijan mielipiteet. Siksi luen sitä ensimmäisenä (ja teen muistiinpanoja/karttoja). Mutta se on kyllä totta, että moni asia ehtii unohtumaan kesään mennessä. Itselläni onkin siksi toukokuussa pelkästään kaiken kertaamista. Ei oikein onnistuisi ainakaan itseltäni, että kaikkia kirjoja lukisin samoihin aikoihin. Matikkaa luen kyllä aina välillä, että tulee rutiiniksi. Ja jos oikeasti ymmärtää asiat, ei ne unohdu niin helposti :)

Mutta olenkin lukenut nuo jo viime vuonna ja päässyt jo taloustieteen ytimeen eli kaikki on vähän niinkun kertaamista. Voi olla eri asia ekaa kertaa lukea rahapoliitiikasta ja BKT:sta, kun jos tietäisi jo valmiiksi mitä ne on ja miten ne toimivat. Kansiksessa kun on oikeasti pakko ymmärtää ja osata soveltaa. Ei riitä pelkkä lukeminen ja ulkomuisti.
 
JoMa:n muistiinpanoissa kestää itselläni ainakin eniten ja se on se, mistä pitää osata ihan kaikki pikkujututkin kuten jonkun yksittäisen tutkijan mielipiteet. Siksi luen sitä ensimmäisenä (ja teen muistiinpanoja/karttoja). Mutta se on kyllä totta, että moni asia ehtii unohtumaan kesään mennessä. Itselläni onkin siksi toukokuussa pelkästään kaiken kertaamista. Ei oikein onnistuisi ainakaan itseltäni, että kaikkia kirjoja lukisin samoihin aikoihin. Matikkaa luen kyllä aina välillä, että tulee rutiiniksi. Ja jos oikeasti ymmärtää asiat, ei ne unohdu niin helposti :)

Mutta olenkin lukenut nuo jo viime vuonna ja päässyt jo taloustieteen ytimeen eli kaikki on vähän niinkun kertaamista. Voi olla eri asia ekaa kertaa lukea rahapoliitiikasta ja BKT:sta, kun jos tietäisi jo valmiiksi mitä ne on ja miten ne toimivat. Kansiksessa kun on oikeasti pakko ymmärtää ja osata soveltaa. Ei riitä pelkkä lukeminen ja ulkomuisti.


Joo siis toi kansantalous on aika paljolti soveltamista.. Ja toi JoMa lukeminen myöhemmäksi oli vaan mun valmennuskurssin pitäjän antama neuvo.. Oon sen kanssa todellakin samaa mieltä. Kirja on noista helpoin ja ulkoa opettelua niin sen takia jätän sen kirjan toistaiseksi vähemmälle.

Ekonomivalmennuksen laskentatoimen tunteja on kehuttu todella paljon, niin sen takia luotan siihen, että opin suurimman osan laskentatoimen asioista siellä. Kurssilaiset olivat kuulemma saaneet lähes täydet laskentatoimen tehtävistä..

Itse en panosta sen kummemmin matematiikkaa, koska se kuulemma helpottui todella paljon ja omasta mielestäni osaan matematiikkaa ihan hyvin.. Sitä siis tulee luettua enimmäkseen valmennuskurssin tunneilla. Jos niitä luetaan tuolloin. Mites muuten sulla meni viime vuonna toi koe? Paljon tuli pisteitä ja kauanko luit jne.. Kiinnostais tietää :) Ja yks asia mitä oon miettiny, että miten kannattaisi lukea kaksi viimeistä viikkoa kokeeseen? Onko se vaan kertailua, ettei kantsi lähtee lukemaan kirjoja sanasta sanaa..? Tai mitä silloin pitäis tehdä.
Vähän jännittää, että mitenköhän koe menee ja pääsenköhän Helsinkiin opiskelemaan.. En oo ikinä ollut koulussa hyvä ja arvosanatkin on ollut surkeita..

Toivottavasti osaan vastata vähintään 33 tehtävään.. En usko, että aallon pisterajat nousisi yli 35:teen..
 
N. 600 h luin. Pääosin osasin asiat. Hölmöilin vähän kokeessa ja jäin 30,5 pisteellä ulos Aallosta.
 
N. 600 h luin. Pääosin osasin asiat. Hölmöilin vähän kokeessa ja jäin 30,5 pisteellä ulos Aallosta.

No huhhuh.. Mullahan tulis kiire, jos haluaisin lukea ton 600h.. Itelläni lukusuunnitelman mukaan tulisi kasaan 400h lukemista.. 200h tulee valmennuskurssien oppitunneista. Toivottavasti valmennuskurssi avaa mulle tuon laskentatoimen..
Miten sä sit luit vikan viikon siihen kokeeseen? :)

edit.
Haitko muualle kuin Aaltoon?
 
Tai siis en suoraan istunut kirjan ääressä 600 h, vaan tuohon 600 h sisältyy kaikki työ mitä tein sen eteen, että pääsisin tuohon kouluun. 600 h siis sisältää harjoituskokeita, vanhojen kokeiden tekemistä ym. harjoittelua puhtaan lukemisen ja laskemisen lisäksi.

Viimeisen viikon ennen koetta olin kesämökillä kaikessa rauhassa lukemassa ja viimeinen päivä ennen koetta meni lepäillessä.

Kait mä kokeeseen meen huvikseen uusiksikin, mutta nyt näyttää siltä, että pääsisin avoimen väylässä sisään.
 
Joo siis toi kansantalous on aika paljolti soveltamista.. Ja toi JoMa lukeminen myöhemmäksi oli vaan mun valmennuskurssin pitäjän antama neuvo.. Oon sen kanssa todellakin samaa mieltä. Kirja on noista helpoin ja ulkoa opettelua niin sen takia jätän sen kirjan toistaiseksi vähemmälle.

Laskentatoimi ja taloustiede on paljon helpompia, niissä ei tarvi niin paljon asioiden ulkoa muistamista kuin JoMassa, ja siitä saa kuitenkin 13p. Mun mielestä se knoppitiedon opettelu on hankalinta joten JoMaa luetaan nytkin ahkerasti.
 
Te ketkä tiedätte asioista, kuinka tärkeää on muistaa henkilöiden nimiä ja tarkkoja vuosilukuja?? Tällä hetkellä menossa JoMa.

Mielestäni henkilöiden nimet ja oikeiden teorioiden yhdistäminen nimiin on erittäin tärkeää. Tarkkojen vuosilukujen muistaminen ei mielestäni ole niinkään tärkeää. Kunhan menee vuosikymmenen mukaan oikein. Tosin mistäs sitä tietää, että milloin lähtevät opiskelijoita erottelemaan tarkkojen vuosilukujen avulla...
 
Joo siis toi kansantalous on aika paljolti soveltamista.. Ja toi JoMa lukeminen myöhemmäksi oli vaan mun valmennuskurssin pitäjän antama neuvo.. Oon sen kanssa todellakin samaa mieltä. Kirja on noista helpoin ja ulkoa opettelua niin sen takia jätän sen kirjan toistaiseksi vähemmälle.

Ekonomivalmennuksen laskentatoimen tunteja on kehuttu todella paljon, niin sen takia luotan siihen, että opin suurimman osan laskentatoimen asioista siellä. Kurssilaiset olivat kuulemma saaneet lähes täydet laskentatoimen tehtävistä..

Itse en panosta sen kummemmin matematiikkaa, koska se kuulemma helpottui todella paljon ja omasta mielestäni osaan matematiikkaa ihan hyvin.. Sitä siis tulee luettua enimmäkseen valmennuskurssin tunneilla. Jos niitä luetaan tuolloin. Mites muuten sulla meni viime vuonna toi koe? Paljon tuli pisteitä ja kauanko luit jne.. Kiinnostais tietää :) Ja yks asia mitä oon miettiny, että miten kannattaisi lukea kaksi viimeistä viikkoa kokeeseen? Onko se vaan kertailua, ettei kantsi lähtee lukemaan kirjoja sanasta sanaa..? Tai mitä silloin pitäis tehdä.
Vähän jännittää, että mitenköhän koe menee ja pääsenköhän Helsinkiin opiskelemaan.. En oo ikinä ollut koulussa hyvä ja arvosanatkin on ollut surkeita..

Toivottavasti osaan vastata vähintään 33 tehtävään.. En usko, että aallon pisterajat nousisi yli 35:teen..

No JoMa ja Laskis meni 12/13, mutta matikka ja kansis tosi surkeasti, kun kansista olin lukenut liian vähän, enkä ollut oikeasti edes ymmärtänyt. Ja siinä oikeasti pitää ymmärtää. Matikan kirja oli ihan yleisesti tiedossa, että ei siitä mitään irti saa ja opettelinkin vaan "varmat" tehtävät, joista ei sitten tullut yhtään vaan jotain teoriakysymyksiä :D. Eli niihin se jäi. Lukemisen aloitin joskus maaliskussa, mutta aikaa ei ollut kun joku 2-3 h illassa ja välillä oli viikonkin taukoja. Itselleni kävi myös niin, että loppuvaiheessa oli tosi vaikea edes avata kirjoja. Jotain parikymmentä pistettä taisi tulla. Mutta tosiaan JoMa ja Laskis oli hyvin hallussa. Kokeessakin oli vähän sellanen olo, että nämähän on helppoja. Nuo viimeiset pisteet jätin, koska en ollut täysin varma.

Eikä aikaisemmilla kouluarvosanoilla ole mitään muuta väliä, kun että onko ollut oikeasti ollut huono vai onko laiska. Jos on ollut oikeasti huono, niin onhan se vähän vaikeampi omaksua mitään yliopistotasoista. En myöskään voi ymmärtää, miten joku pystyy lukemaan jotain 8 h päivässä :D Uskon, että tehokkuudella on paljon enemmän vaikutusta kuin määrällä.
 
Viime vuonna tuli muistaakseni kysymys siitä, että mitä jotkut tutkijat olivat miettineet. Kaikki siis faktoja, mutta piti osata yhdistää näihin tutkijoihin. Eli on kyllä aika tärkeää. Kannattaa katsoa noita aikaisempia kokeita. Vuosilukuja en ole muuten opetellut kun, että mitkä paradigmat syntyneet milläkin vuosikymmenellä tms. Epäilen, että mitään erillisten tutkijoiden tutkimusten ajankohtia tarvitsisi tietää, jolloin vuosiluvut olleet jotain 1998 tyylisiä. Niitä olisi aika ärsyttävä lähteä opettelemaan. Ehkä otankin riskin, että yksi sellainen joukosta löytyy ja jätän lukematta. Tuskin enempää ainakaan tulee.
 
Oliskohan jollain sivulla tietoa, mitä oikeasti tuohon talousmatikkaan kuuluu? Tai mites esimerkiksi lukujonot. Eräällä sivulla, kun niitä on talousmatikan kurssin yhteydessä, mutta omassa talousmatikan kirjassa ei kyllä ole.
 
Kauppatieteellisen alan yhteisvalinta Valintakoekirjat eikö se tuolta lukion opetussuunnitelmasta selviä. Sittenhän voit kysästä vaikka tuolta kauppatieteet.fi kautta :o

En ollut huomannut tuota riviä, vaan olin lukenut pelkän opetussuunnitelman pdf:än. Eli siis

"KESKEISET SISÄLLÖT
• indeksi-, kustannus-, rahaliikenne-, laina-, verotus- ja muita laskelmia
• taloudellisiin tilanteisiin soveltuvia matemaattisia malleja lukujonojen ja summien avulla"

Eli lukujonot ja summat olisi siis tulossa. Pitää varmaan hankkia jokin uusi kirja, jossa noita käsitellään. Itselläni, kun kumpaakaan ei kirjasta erikseen löydy. Ostinkin ensimmäisen joka käteen sattui. Ekonomivalmennuksen sivuilla kun törmäsin myös lukujono kysymykseen (tein ilmaisia harjotuksia, kurssilla en ole, enkä ole mitään hankkimassakaan) ja ihmettelin, kun en ollut törmännyt niihin omassa talousmatikan kirjassa.
 
Back
Ylös Bottom