Kauppakorkeaan 2013

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja chIa
  • Aloitettu Aloitettu
Moikka! Löytyisikö täältä innokkaita osallistujia pääsykokeisiin lukevien stadilaisten lukupiiriin? Ideana olis että treffattais esim. kerran viikossa ja voisi yhdessä käydä läpi vaikeita asioita ja keskustella pääsykokeeseen liittyvistä aiheista tm. :) Itse haen ekaa kertaa kauppakorkeaan, ykköshakukohteena Lappeenranta. Oon Supermasterin Winner.fi-verkkovalmennuskurssilla, ihan huiput materiaalit saanu sitä kautta mutta olisi motivoivaa ja virkistävää tavata muita hakijoita. Miltä kuulostaa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täälläpäs on porukka aikaisin liikkeellä! Itse tuossa juuri tilasin pääsykoekirjat ja niitä tarkoitus alkaa selailla ensi viikolla heti, kun ylppäreistä on toivuttu. 2.4. alkaa Helsingissä Huippuvalmennuksen päiväkurssi, josta tarkoitus hakea tiivistelmiä oman lukemisen ympärille. Lukusuunnitelmaa en ole vielä tehnyt, mutta eiköhän sellainenkin tulla vääntämään tässä lähipäivinä. Ykkösvaihtoehtona mulla Aalto, kakkosena Tre ja kolmosena Lpr. Lähtöpisteitä tullee 28-35 riippuen tämän kevään YO-arvosanoista. Valmennuskurssi mukaanlukien tulen varmaankin lukemaan karvan alle 200 tuntia. Toivottavasti ovet aukeaa jo ekalla kerralla niin pääsisi helposti eteenpäin elämässä. Tsemppiä kaikille luku-urakkaan! :)
 
Miten porukka suhtautuu ulkonakäymiseen kevään lukuprosessin aikana? Itse saatan käydä ehkä joka toinen viikko, toukokuussa en sitten varmaan käy ollenkaan... (niin varmaan). Puhuttiin kaverin kanssa juomisen haitoista tälle opiskelulle mutta enemmän me hyötyjä keksittiin. :D Itellä ainakin baareilu on parasta vastapainoa lukemiselle ja iltaisin en enää muutenkaan lue, niin eipähän kulu se lukemisaikakaan siihen. Päivemmällä jos näkee kavereita niin se on kaikki lukemisesta pois. ;) Haha no en mä ihan vielä niin hulluna näihin kirjoihin oo
 
Miten porukka suhtautuu ulkonakäymiseen kevään lukuprosessin aikana?

Teet siltä mistä susta parhaiten tuntuu. Jos ne kirjat puudututtaa nii sitten vaa radalle tyhjentämään se pää. Keskity sisäistämään ne kirjat, älä haaskaa ajatuksia siihen, miten paljo joku muu lukee. Sit tee harkkakokeita jos vaan mahdollista, niin näet oman tason ja vahvuus/heikkous alueet. Lukea ei kannata vaan sen lukemisen vuoksi, vaan keskity siihen sisäistämiseen. Tsemppiä!
 
Viime viikolla (vasta) sain käteeni Laskentatoimi ja rahoitus -pääsykoekirjan sekä Taloustieteen oppikirjan. Nyt tämänaamuisen 4 tunnin lukuputken jälkeen sain jälkimmäisenkin kirjan sulkea ja jättää odottamaan uudempia lukukertoja.

Pari asiaa kuitenkin vähän askarruttaa. Ensinnäkin, jos luen 2 kirjaa rauhallisella tahdilla kannesta kanteen 10 päivässä, onko vauhti liian raju, kun ottaa huomioon, että pääsykokeisiin on vielä 11 viikkoa ja 2 päivää, eli 79 päivää? Lopahtaako motivaatio ja lukuinto siinä vaiheessa kun kaikki kirjojen asiat alkavat petollisesti tuntua jo tutuilta? Toisaalta lyhyen elämäni aikana en usko lukeneeni mitään näin kiinnostavaa tieteellistä tekstiä, kuin nämä kirjat sisälsivät, joka varmasti on enemmän kuin positiivista.

Toinen askarruttava asia on se, että en voinut vastustaa kiusausta ilmaisen Taloustieteen oppikirjan suhteen, joka kuitenkin on vuoden 2008 painos, eli painokset 1-2. Uusihan siis on vuodelta 2012, 7. uudistettu painos. Osaako kukaan vastata onko tällä välillä kirja ja sen asiakokonaisuudet olennaisesti muuttuneet? Jos joku viitsisi laittaa yv:llä uuden painoksen sisällysluettelon ja sivumäärän, olisin oikein kiitollinen.
 
Viime viikolla (vasta) sain käteeni Laskentatoimi ja rahoitus -pääsykoekirjan sekä Taloustieteen oppikirjan. Nyt tämänaamuisen 4 tunnin lukuputken jälkeen sain jälkimmäisenkin kirjan sulkea ja jättää odottamaan uudempia lukukertoja.

Pari asiaa kuitenkin vähän askarruttaa. Ensinnäkin, jos luen 2 kirjaa rauhallisella tahdilla kannesta kanteen 10 päivässä, onko vauhti liian raju, kun ottaa huomioon, että pääsykokeisiin on vielä 11 viikkoa ja 2 päivää, eli 79 päivää? Lopahtaako motivaatio ja lukuinto siinä vaiheessa kun kaikki kirjojen asiat alkavat petollisesti tuntua jo tutuilta? Toisaalta lyhyen elämäni aikana en usko lukeneeni mitään näin kiinnostavaa tieteellistä tekstiä, kuin nämä kirjat sisälsivät, joka varmasti on enemmän kuin positiivista.

Toinen askarruttava asia on se, että en voinut vastustaa kiusausta ilmaisen Taloustieteen oppikirjan suhteen, joka kuitenkin on vuoden 2008 painos, eli painokset 1-2. Uusihan siis on vuodelta 2012, 7. uudistettu painos. Osaako kukaan vastata onko tällä välillä kirja ja sen asiakokonaisuudet olennaisesti muuttuneet? Jos joku viitsisi laittaa yv:llä uuden painoksen sisällysluettelon ja sivumäärän, olisin oikein kiitollinen.

On muuttunut, 2010 ja 2008 painosten välillä on paljon eroja. 2012 painoksen uusista asioista tulee lähes 100% varmuudella ainakin yksi kysymys, ehkä enmmänkin.
 
Selvä, koko ajan mielessä on vähän kummitellutkin että taidan säästää väärästä paikasta. 50e (vähintään) yhdestä koepisteestä on sen verran halpa hinta, että laitanpa jo huomenna sen uusimman painoksen tilaukseen.
 
2012 ja 2010 vuoden versioilla ei ole juuri lainkaan eroa. Lainasin kirjastosta tuon uusimman ja vertailin, muutama juttu lisätty. 2008 versiosta en tiedä..
 
Voisitko Culé vaivautua lähettämään minulle yksityisviestinä sisällysluettelon ja sivumäärän 2012 painoksesta? Eihän tuon uuden kirjan hankkiminen ole mikään kustannuskysymys, mutta jos sen hyöty on ihan täysi nolla, en periaatteestakaan sitä viitsisi hankkia.
 
Voisitko Culé vaivautua lähettämään minulle yksityisviestinä sisällysluettelon ja sivumäärän 2012 painoksesta? Eihän tuon uuden kirjan hankkiminen ole mikään kustannuskysymys, mutta jos sen hyöty on ihan täysi nolla, en periaatteestakaan sitä viitsisi hankkia.

305 on uusimassa kustantajan mukaan. 283 2010 painoksessa.

"Tässä kirjan uudistetussa painoksessa teorioita ja havaintoja on päivitetty kansainvälisen talouskriisin ja sitä seuranneen euroalueen velkakriisin opetusten pohjalta. Lisäksi esitellään Suomen kansantalouden saavutuksia ja pohditaan tulevaisuutta." Aika varmasti tulee jtn tästä, yksi muutettu lause riittää kysymykseen.
 
Miten porukka suhtautuu ulkonakäymiseen kevään lukuprosessin aikana? Itse saatan käydä ehkä joka toinen viikko, toukokuussa en sitten varmaan käy ollenkaan... (niin varmaan). Puhuttiin kaverin kanssa juomisen haitoista tälle opiskelulle mutta enemmän me hyötyjä keksittiin. :D Itellä ainakin baareilu on parasta vastapainoa lukemiselle ja iltaisin en enää muutenkaan lue, niin eipähän kulu se lukemisaikakaan siihen. Päivemmällä jos näkee kavereita niin se on kaikki lukemisesta pois. ;) Haha no en mä ihan vielä niin hulluna näihin kirjoihin oo

Jos olet hyvissä ajoin aloittanut lukemisen niin enpä hirveesti näe haittaa siinä, että käyt pari/kolme kertaa kuukaudessa ryypiskelemässä. Itsekin kävin pari kertaa kuukaudessa juomassa ja Turkuun aukesi ovet. Menet vaikka perjantaina vetämään, pidät lauantaina välipäivän ja sunnuntaina taas jatkat normaalisti lukemisia.
 
Miten porukka suhtautuu ulkonakäymiseen kevään lukuprosessin aikana? Itse saatan käydä ehkä joka toinen viikko, toukokuussa en sitten varmaan käy ollenkaan... (niin varmaan). Puhuttiin kaverin kanssa juomisen haitoista tälle opiskelulle mutta enemmän me hyötyjä keksittiin. :D Itellä ainakin baareilu on parasta vastapainoa lukemiselle ja iltaisin en enää muutenkaan lue, niin eipähän kulu se lukemisaikakaan siihen. Päivemmällä jos näkee kavereita niin se on kaikki lukemisesta pois. ;) Haha no en mä ihan vielä niin hulluna näihin kirjoihin oo

Viime kevään luku-urakan aikana kävin itse juomassa lähes joka lauantai ja sisään päästiin. Se toimi minulla hyvänä nollaamisena aina lukuviikon (ma-pe) jälkeen, eikä siitä tuntunut itselleni olevan aikanaa mitään haittaa, pikemminkin päinvastoin. Muutenkin ainakin omasta mielestäni oli hyvä idea lukea viikot täysillä ja viikonloput ottaa rennosti kavereiden kanssa. Ainoastaan pääsykoetta edeltävän viikonlopun olin selvinpäin.
 
Kyllä sitä keittoa pystyy vetää. Ite kävin töissä ja dieettasin koko kevään ja pidin välipäiviä ihan fiiliksen mukaan ja sisään päästiin. En laskenut mitään tunteja vaan päätin, että opettelen jotain tiettyä aluetta niin kauan että osaan sen. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen lukemisen laatuun määrän sijaan, ainakin omalla kohdalla ois ollut ihan turhaa lukea vaan niitä kirjoja kannesta kanteen uudelleen ja uudelleen. Iso etulyöntiasema tulee siitä, että osaa laskea. Kansiksen, laskiksen ja matikan laskut haltuun. Se, että jaksaa harjoitella toukokuun ja kesäkuun kunnolla, eikä lähe terassille niin palkitsee kyllä lopulta :D
 
Yks pieni kysymys olis, toivottavasti jollakin löytyy vastaus tähän. Mulla olis siis tarkotus laittaa ykkösvaihtoehdoksi Aalto, kakkoseksi Tampere ja kolmoseksi Turku, mutta miten tuolla pk-seudulla onnistuu asuminen opiskelijana? Asunnothan siellä ovat verrattain todella kalliita, ja opintolainaa nostan mielellään niin vähän kuin mahdollista. Jos ei käy töissä, niin joutuuko elämään täysin riisikuurilla?

Mahdollisuudet päästä Aaltoon toki ovat huonot, mutta mietin vain että olisiko se järkevää jättää kokonaan pois noista vaihtoehdoista.
 
Yks pieni kysymys olis, toivottavasti jollakin löytyy vastaus tähän. Mulla olis siis tarkotus laittaa ykkösvaihtoehdoksi Aalto, kakkoseksi Tampere ja kolmoseksi Turku, mutta miten tuolla pk-seudulla onnistuu asuminen opiskelijana? Asunnothan siellä ovat verrattain todella kalliita, ja opintolainaa nostan mielellään niin vähän kuin mahdollista. Jos ei käy töissä, niin joutuuko elämään täysin riisikuurilla?

Mahdollisuudet päästä Aaltoon toki ovat huonot, mutta mietin vain että olisiko se järkevää jättää kokonaan pois noista vaihtoehdoista.

Aika nihkeetä on tosiaan pelkällä opintotuella eläminen. Onnistuu kyllä, jos pystyy kesäduuneista säästämään talvea varten.

Miks et nosta opintolainaa? Käytännössä ilmasta rahaa, koska reaalikorko on negatiivinen. Summat myös verrattain pieniä, jotka sitten valmistuessa maksaa heti pois, jos vaan niin haluaa. Tietenkin myös takaisinmaksuajat älyttömän pitkiä. Ite ainakin nostan maksimiopintolainoja kokoajan vaikkei niille periaatteessa mitään tarvetta ole.
 
Yks pieni kysymys olis, toivottavasti jollakin löytyy vastaus tähän. Mulla olis siis tarkotus laittaa ykkösvaihtoehdoksi Aalto, kakkoseksi Tampere ja kolmoseksi Turku, mutta miten tuolla pk-seudulla onnistuu asuminen opiskelijana? Asunnothan siellä ovat verrattain todella kalliita, ja opintolainaa nostan mielellään niin vähän kuin mahdollista. Jos ei käy töissä, niin joutuuko elämään täysin riisikuurilla?

Mahdollisuudet päästä Aaltoon toki ovat huonot, mutta mietin vain että olisiko se järkevää jättää kokonaan pois noista vaihtoehdoista.

HOAS:lta löytyy kyllä uusille opiskelijoille asunto viimeistään 3-4kk sisällä opintojen aloittamisesta, jos ei ole sijainnin kanssa liian nirso. Jopa 200-300e vuokria löytyy, kun vapailta markkinoilta 500e on hyvin vaikea nykyään löytää huonollakaan sijainnilla. AYY:ltakin asunnon voi saada halvalla, mutta niihinkin on jonot pitkät. Tärkeää joka tapauksessa on, että kun opiskelupaikka varmistuu, niin hankkii itsensä kaikkiin mahdollisiin jonoihin heti, ja odottaa sitten asuntotarjouksia. Itse olen asunut KY:n/AYY:n kämpässä kohta neljä vuotta, vain eka opiskeluvuosi meni yksityisen sikahintaisessa yksiössä. Ei Aaltoa kannata asumishankaluuksien takia missään nimessä jättää hakuvaihtoehdoista pois!

Huh, ei siitä ole kauaa, kun lueskelin "Kauppakorkeakouluun 2008" -ketjua, ja nyt on gradu viimeistelyä vaille valmis :)
 
Huoh. Ensimmäinen välikoe ja pisteet 20/40. Eikä muuten ollut kovin haastava :face: Toivottavasti seuraavat kuukaudet palkitsevat enemmän.
 
Jumaliste kun tonne Tampereellekkin on hakijoita, yhteensä 2974 joista ensisijaisia 1513. Sisään otetaan 135. Vielä itse pitäisi pienessä koevalintakiintiössä päästä sisään.. Ei auta ku lukea, prkl.
 
Back
Ylös Bottom