Kauppakorkeaan 2013

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja chIa
  • Aloitettu Aloitettu
Mistä löytyy tämän vuoden ensisijaisen hakijoiden määrät? Löysin pikaisella selailulla vain kokonaismäärän, joka oli kasvanut :banghead:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yks pieni kysymys olis, toivottavasti jollakin löytyy vastaus tähän. Mulla olis siis tarkotus laittaa ykkösvaihtoehdoksi Aalto, kakkoseksi Tampere ja kolmoseksi Turku, mutta miten tuolla pk-seudulla onnistuu asuminen opiskelijana? Asunnothan siellä ovat verrattain todella kalliita, ja opintolainaa nostan mielellään niin vähän kuin mahdollista. Jos ei käy töissä, niin joutuuko elämään täysin riisikuurilla?

Mahdollisuudet päästä Aaltoon toki ovat huonot, mutta mietin vain että olisiko se järkevää jättää kokonaan pois noista vaihtoehdoista.

Aaltoon ei oo huonot mahdollisuudet; ongelma on vaan siinä, että kaikki ajattelee näin :D en itekään uskonu pääseväni Aaltoon, mutta niin ne pisteet vaan meni heittämällä yli rajan viime keväänä :) Opintotuesta jää nykyisellä systeemillä ~200e/kk syömiseen, mikä kyllä riittää varsinkin yksinasuvalle. Tsemppiä lukuihin! ;)
 
Mitkä asiat tosta matikasta kannattaa opetella? Ammattikoulumatematiikalla on vähän tuskaista yrittää opetella kaikkea. Tavoite olisi saada 2-4 pojoa. Winnerin matskut käytössä ja akan lyhyen matikan kirjoja/muistiinpanoja, ehkä se voi jotain opettaakkin jos nätisti pyydän.
 
Mitkä asiat tosta matikasta kannattaa opetella? Ammattikoulumatematiikalla on vähän tuskaista yrittää opetella kaikkea. Tavoite olisi saada 2-4 pojoa. Winnerin matskut käytössä ja akan lyhyen matikan kirjoja/muistiinpanoja, ehkä se voi jotain opettaakkin jos nätisti pyydän.


Lineaarinen optimointi ja joustot nyt ainakin, niistä on tainnut tulla kysymys joka vuosi
 
Mitkä asiat tosta matikasta kannattaa opetella? Ammattikoulumatematiikalla on vähän tuskaista yrittää opetella kaikkea. Tavoite olisi saada 2-4 pojoa. Winnerin matskut käytössä ja akan lyhyen matikan kirjoja/muistiinpanoja, ehkä se voi jotain opettaakkin jos nätisti pyydän.


Itse tekisin näin; käy läpi winner-materiaaleista se matematiikan perusteet-kirja todella hyvin. Hentusen ohjeen mukaan jäljennät kaikki asiat vihkoon ja lasket tehtävät järjestyksessä. Auttaa huomattavasti :) Sen jälkeen sitten keskity niihin helpohkoihin matikan asioihin ja laske joka päivä jotakin. Ainakin todennäköisyydet ei omasta mielestäni ole kauhean vaikeita?
 
Itse tekisin näin; käy läpi winner-materiaaleista se matematiikan perusteet-kirja todella hyvin. Hentusen ohjeen mukaan jäljennät kaikki asiat vihkoon ja lasket tehtävät järjestyksessä. Auttaa huomattavasti :) Sen jälkeen sitten keskity niihin helpohkoihin matikan asioihin ja laske joka päivä jotakin. Ainakin todennäköisyydet ei omasta mielestäni ole kauhean vaikeita?

Voi toimia sellaiselle jolla on jotain peruskäsitystä noista hommista, ite en tajua oikein esimerkeistäkään mitään. Parempi että opettelen pari asiaa niin että voin saada niistä pojot, mielummin panostan muihin asioihin joita voi ymmärtää käymättä lukiota.
 
Se matematiikan perusteet-kirja antaa nimenomaan peruskäsityksen! Siinä on niin perusperus-asioita, että on tosi hankalaa opetella pääsykoekirjan juttuja (niitä helpoimpiakaan), jos et ymmärrä sen perusteet-kirjan asioita. Siksi suosittelen nimenomaan, että käyt matematiikan perusteet-kirjan läpi, tuskallista on varmasti jos matikka on heikolla tasolla muuten, mutta itse huomasin ainakin että kannattaa. :) Osaatko kuitenkin siitä matematiikan perusteet-kirjasta ne alkupään jutut? Siinä kuitenkin käsitellään ihan peruspolynomeja ja yhtälönratkaisua jne jne, jota tarvit varmasti myös kansantaloudessa ja laskentatoimessa, jolloin helpottaa niidenkin lukeminen?

Itse ajattelin viime vuonna, että opiskelen matikasta vaan ne helpot jutut, ymmärtäminen onnistui, mutta laskurutiini puuttui enkä pääsykokeessa sitten saanut vastattua matikkaan yhtään. Nyt aloittaessani lukemaan kävin läpi sen perusteet kirjan, niin johan helpottui. Tämä tietysti vain oma kokemukseni, ja siksi suosittelen vastaavaa muillekin, koska itselläni viime vuonna samankaltaisia ongelmia kuin sinulla. (Sillä erotuksella, että olen käynyt lukion pitkän matikan, joskin vuosia sitten ja taidot oli ruostuneet varmaan samalle tasolle kuin yläasteikäisellä :D ). Vielä kuitenkin on aikaa lukea ja opetella, niin kannattaa laittaa harkintaan meikäläisen ehdotus: ota se perusteet kirja, käy läpi ajatuksella (vaikka sitten joutuisit vain jäljentämään koko höskän uudestaan paperille) ja SEN JÄLKEEN keskity niihin pienempiin osa-alueisiin matikasta. Tänäänkin vielä monta tuntia hyvää lukuaikaa jäljellä, aikaa menee luultavasti pari päivää, mutta kannattaa :)
 
Mä en kyllä ole saanut matikasta kuin jotain kertaustehtäviä ja tiivistelmän pääsykoekirjasta :o

edit: Hold your horses! Löytyhän sieltä yhdestä kansiosta sellainen :face: Pitääpä katella sitä :)
 
Huhhuh pieni paniikki iski, ku kattelin tässä miten moni ihminen hakee kauppikseen. Lappeenranta oli mun ykkösvaihtoehto ja sinne on 30% noussut hakijamäärät ja ensisijasia oli aika huikee määrä, oisko ollu päälle 700. Masentavaa, mut nyt sit vaan vähän entistä enemmän panostusta. Alkaa muutenki vähän usko loppumaan ku tässä vaiheessa kolme kirjaa luettu läpi, mutta mitään kunnollista en vielä oo oppinut eikä puolistakaan oo muistiinpanoja.
Miten teillä muilla sujuu? Matikkaa en oo uskaltanut vielä alottaa, markkinointi tuntuu helpoimmalta ja kiinnostavalta, laskis tulee olemaan tuskaa opetella ulkoa ja taloustiede on kiinnostavaa, mutta teoriapuoli ja kaavat tökkii. Tästä pääsee vaan ylöspäin. :D

- - - Updated - - -

Ja löytyykö tollasta matematiikan perusteet kirjaa esim. kirjastosta vai onks tää joku winnerkurssilaisten oma juttu?
 
Miten menestys YO-kirjoituksissa vaikuttaa sisäänpääsyyn? En tarkoita pisteiden valossa vaan siinä, että nouseeko sisäänpääsyn mahdollisuus paljon, jos on vahvan E:n paperit kirjoittanut henkilö vs. C-M papereilla yrittävä henkilö. Minkälaisia kirjoitustuloksia esim. teidän tuntemat henkilöt ovat saaneet, jotka ovat päässeet sisään?
Yritän siis hieman hahmottaa 'omaa tasoani' muiden hakijoiden joukossa. Lähtöpisteitä tulossa tod.näk noin 27, eli sen 25-30p tarvitsisi vielä, mikäli lappeenrantaan tänä vuonna tahtoo. Jos ei tällä kertaa nappaa, niin luultavasti pitää käydä kirjoittamassa syksyllä vielä jokin aine + lpr 1. vaihtoehdoksi ensi vuonna, niin saa nuo lähtöpisteet ainakin 30 paremmalle puolelle.
 
Yritän siis hieman hahmottaa 'omaa tasoani' muiden hakijoiden joukossa. Lähtöpisteitä tulossa tod.näk noin 27, eli sen 25-30p tarvitsisi vielä, mikäli lappeenrantaan tänä vuonna tahtoo. Jos ei tällä kertaa nappaa, niin luultavasti pitää käydä kirjoittamassa syksyllä vielä jokin aine + lpr 1. vaihtoehdoksi ensi vuonna, niin saa nuo lähtöpisteet ainakin 30 paremmalle puolelle.

Ei ne pisterajat herran jumala nyt niin paljon nouse. Viime vuonna raja oli 45 ja korkeimmillaan ollut 47.
 
Joo taisin pelästyä liikaa tuota 30% nousua, lpr näköjään edelleen 1000 hakijaa vähemmän kuin esim. turku/tampere.
 
Mulla jää nyt lukemiset tähän ja hakemiset myöhempään. Sain vakituisen duunipaikan suoraan valmistumisen jälkeen, joten tehdään välillä töitä. Teille hyvä, yksi hakija vähemmän, ja mä olisin kuitenkin päässyt sisään ja vienyt jonkun muun paikan. ;)
 
Miten menestys YO-kirjoituksissa vaikuttaa sisäänpääsyyn? En tarkoita pisteiden valossa vaan siinä, että nouseeko sisäänpääsyn mahdollisuus paljon, jos on vahvan E:n paperit kirjoittanut henkilö vs. C-M papereilla yrittävä henkilö. Minkälaisia kirjoitustuloksia esim. teidän tuntemat henkilöt ovat saaneet, jotka ovat päässeet sisään?
Yritän siis hieman hahmottaa 'omaa tasoani' muiden hakijoiden joukossa.
Tähän haluaisin itekkin tietää vastauksen.

Tuntuu ihan mahdottomalta opiskella noi matematiikan asiat yksin, kohta alkaa vielä työtkin niin ei kerkeä sitten opiskella kuin iltaisin ja viikonloppuisin... Johtamis- ja markkinointikirjaa olen nyt lukemassa ja sellanen fiilis että tämän kirjan asiat on jäänyt päähän ihan hyvin, mutta sehän on vasta pieni osa kokonaisuudesta. Itse olen siis hakemassa Turkuun ja Tampereelle, mutta alkaahan tässä olla jo pikkuhiljaa vähän epäuskoinen olo.
 
Tähän haluaisin itekkin tietää vastauksen.

Tuntuu ihan mahdottomalta opiskella noi matematiikan asiat yksin, kohta alkaa vielä työtkin niin ei kerkeä sitten opiskella kuin iltaisin ja viikonloppuisin... Johtamis- ja markkinointikirjaa olen nyt lukemassa ja sellanen fiilis että tämän kirjan asiat on jäänyt päähän ihan hyvin, mutta sehän on vasta pieni osa kokonaisuudesta. Itse olen siis hakemassa Turkuun ja Tampereelle, mutta alkaahan tässä olla jo pikkuhiljaa vähän epäuskoinen olo.

Näin jälkikäteen itse laittaisin varmaan lappusen esim yliopiston ilmoitustaululle, ja hakisin jonkin matematiikan opiskelijan tms. näyttämään kädestä pitäen miten noi hommat lasketaan. Luultavasti saat varsin pätevää ja yksilöllistä opetusta halvalla. Noi on helvetin helppoja kun joku osaa asian vain avata.
johtamisen ja markkinoinnin kurapaska pitää vain kahlata läpi ja päntätä..
 
Mites porukan lukemiset täällä etenee? Ekonomivalmennuksen valmennuskurssilla on tässä pikkuhiljaa tullut kuukausi oltua, ja kurssi onkin avannut kirjoja aivan uudella tavalla, etenkin matematiikan osalta! Kirjat tullu luettua neljään kertaan läpi ja omat muistiinpanot on kaikista kirjoista tullut väsäiltyä ja kurssin myötä tehtäviäkin tullut ratkottua paljon. Lukutunneissa mitattuna taitaa olla kirjojen parissa kulutettu aikaa vähän alle 300 tuntia :)
 
Itsellä olo että olisi pitänyt aloittaa vasta myöhemmin, alkaa pikkuhiljaa olemaan jomankin kaikki listat päässä yhdessä tutkijanimien kanssa... Aikaa siis a' 400h mennyt...
 
Tämän hetken tilanne:

Kirjat kertaalleen luettu ajatuksella läpi ja toisen kerran vähän nopeammin. Omat muistiinpanot tehty matematiikasta sekä enimmät laskentatoimesta ja rahoituksesta.

Viikonlopun aikana testasin matematiikan osaamista yhteensä 80 harjoituskoetehtävällä 20 tehtävän seteissä ja tulokseksi tuli 69/80. Ei pahemmin yllättänyt, mutta ihan tyytyväinen olen tässä vaiheessa, koska koen että valmistautumiseni on ~puolessa välissä tällä hetkellä.

Tämän hetken lukutuntejen määrää on mahdoton arvioida kun en ole pitänyt minkäänlaista kirjaa niistä enkä noudata lukusuunnitelmaa tai aikalaskelmaa mutta karkea arvio 120-150 tuntia.

Mistähän saisin fiksun harjoituskysymyspaketin "joma"-kirjalle? Muille kolmelle osa-alueelle sain hankittua laittomin keinoin 150-200 monivalintakysymystä / aihe.
 
Back
Ylös Bottom