Kauppakorkeaan 2013

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja chIa
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen lähtenyt aika lunkisti liikkeelle, joulukuun puolella kertailin jonkun verran laskentatoimen asioita avoimen yliopiston laskiksen tenttiä varten, mutten mitenkään äärimmäisyyksiin mennyt siinä kohtaa. Ko. kurssilla tuntui että aika iso painotus oli tilinpäätöksellä ja tunnuslukuihin liittyvillä asioilla, ja laskemista oli todella vähän, joten tehtäviä pitäisi alkaa tehdä nyt kovaa kyytiä... Laskentatoimi on kuitenkin mukavan loogista ja suht helposti tajuttavaa, niin alussa olen keskittynyt tuohon uuteen johtamis/markkinointi-kirjaan. Ekaa kertaa luen ja kuudennessa luvussa mennään. Paljon on tuttua asiaa, mutta hirveästi myös uutta tavaraa. Itse kuitenkin tykkään tuon kirjan markkinointi-asioista hurjan paljon enemmän kuin viime vuoden markkinoinnin kirjasta, ja ihan ok kirja noin kaiken kaikkiaan näin ensilukemisen perusteella.

Matikka on vielä vähän vaiheessa... Olen uhrannut paljon ajatuksia kyseiselle aineelle, mutta mitään konkreettista en ole saanut matikan laskujen suhteen aikaan :D Nyt tosin helmikuusta alkaa tavoitteellisempi lukusuunnitelma, tammikuussa on ollut niin paljon töitä että olen mennyt vähän fiilispohjalta mikä milloinkin nyt on sattunut huvittamaan.

Hakeeko kukaan muuten yhteishaun lisäksi (tai pelkästään) Jyväskylään? Jyväskylässä on aikalailla samat kirjat myös yrityksen taloustieteissä, laskentatoimen kirja taitaa olla vähän vanhempi mutta äkkiä katsottuna ei kovin paljon eroa yhteishaun kirjoihin. Jyväskylässä siis mahdollista hakea kansantaloustieteeseen tai yrityksen taloustieteiden pääaineryhmään, IMO huomattavasti helpompi pääsykoe verrattuna yhteishakuun (ei pelkkiä monivalintakysymyksiä..) mutta hakijamäärät näyttävät olleen kovassa kasvussa viime vuosina.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
VOisin vähän jakaa omia kokemuksia viimevuoden luku-urakasta. Itsehän aloitin jo tammikuussa lukemaan kunnolla ja en usko siitä olleen mitään hyötyä. Niin hullulta kuin se kuulostaa, niin jos nyt luet niitä kirjoja jo sellasen 5h päivässä tuonne toukokuuhun asti, niin ne kirjat maistuu niin puulta sitten toukokuussa, että se lukeminen on yhtä helvettiä. Pakko sanoa että oma piikkini osui jonnekkin toukokuun loppuun kaikkien muiden aineiden osalta paitsi matikan. Kummiskin kesäkuun puolessa välissä on se koe, niin jaksottaka lukemiset sill' tavalla että tykitätte sen toukokuun ja kesäkuun lujaa. Maistelkaa ja tutkiskelkaa kirjoja nyt, sitten huhti touko ja kesäkuussa pänttäätte kaavat, listat yms päähän. Se on helvetin rankkaa jos joudutte 2kk lukemaan niin, että se lukeminen on pelkkä tiedon ylläpitämistä. Joten ottakaa ihan iisist tähän alkuun. Luettavia kirjoja on 4, joten niiden pänttäykseen ei oikeasti tarvitse 5kk, 2-3lkk riittää hyvin :) Tsemppiä kaikille!
Ainiin ja itse siis pääsin lappeenrannan kauppikseen ja en voi kun suositella!
 
VOisin vähän jakaa omia kokemuksia viimevuoden luku-urakasta. Itsehän aloitin jo tammikuussa lukemaan kunnolla ja en usko siitä olleen mitään hyötyä. Niin hullulta kuin se kuulostaa, niin jos nyt luet niitä kirjoja jo sellasen 5h päivässä tuonne toukokuuhun asti, niin ne kirjat maistuu niin puulta sitten toukokuussa, että se lukeminen on yhtä helvettiä. Pakko sanoa että oma piikkini osui jonnekkin toukokuun loppuun kaikkien muiden aineiden osalta paitsi matikan. Kummiskin kesäkuun puolessa välissä on se koe, niin jaksottaka lukemiset sill' tavalla että tykitätte sen toukokuun ja kesäkuun lujaa. Maistelkaa ja tutkiskelkaa kirjoja nyt, sitten huhti touko ja kesäkuussa pänttäätte kaavat, listat yms päähän. Se on helvetin rankkaa jos joudutte 2kk lukemaan niin, että se lukeminen on pelkkä tiedon ylläpitämistä. Joten ottakaa ihan iisist tähän alkuun. Luettavia kirjoja on 4, joten niiden pänttäykseen ei oikeasti tarvitse 5kk, 2-3lkk riittää hyvin :) Tsemppiä kaikille!
Ainiin ja itse siis pääsin lappeenrannan kauppikseen ja en voi kun suositella!

Katos tuttuja viime vuodelta :D

Et vissiin itse enää aio pyrkiä aaltoon tänä vuonna?
 
Katos tuttuja viime vuodelta :D

Et vissiin itse enää aio pyrkiä aaltoon tänä vuonna?
En viitsi, kun tulee olemaan lähemmäks 120 noppaa tän vuoden jälkeen, ja kandi tarkotus olla 2014 kesään mennessä (tarvii 180), niin jos hakisin aaltoon joutusin luultavasti alottamaan ihan tyhjältä pöydältä.
 
Kansiksesta näköjään yllättäen uusi painos. Pärjääköhän tuolla vanhalla? Jos joku molemmat versiot omistava osaa kertoa mitä extraa päivitetyssä on.
 
Kansiksesta näköjään yllättäen uusi painos. Pärjääköhän tuolla vanhalla? Jos joku molemmat versiot omistava osaa kertoa mitä extraa päivitetyssä on.

Sielä on yksi uusi kriisejä käsittelevä luku ja euro-alueen tarkastelua käsittelevässä luvussa on muutoksia tehty. Kyllä tuolla vanhalla saattaa pärjätä mutta itse kyllä hankin tuon uuden painoksen.
 
Taidan olla sen verran porvari ja hakea ne tosta Tampereen Yliopiston kampuskaupasta. Vähän meni tiukoille tämä, enää 4kk aikaa lukea :D Mietinnässä on vielä, ottaako winner.fi verkkokurssin. Suurin ongelma on varmaan matikka ammattikoulupohjalla.
 
Taidan olla sen verran porvari ja hakea ne tosta Tampereen Yliopiston kampuskaupasta. Vähän meni tiukoille tämä, enää 4kk aikaa lukea :D Mietinnässä on vielä, ottaako winner.fi verkkokurssin. Suurin ongelma on varmaan matikka ammattikoulupohjalla.

Eihän tässä mikään kiire vielä ole :) Vasta valmistuvat ylioppilaat aloittavat usein lukemisen vasta yo kokeiden jälkeen ja pääsevät sisälle. Oikeastaan parempi, ettei liian ajoissa ole aloittanut, koska helposti loppuu energia paljon ennen pääsykoetta. Mulla kävi viime vuonna niin. Tuntui jo toukokuussa, että olen lukenut riittävästi ja välillä oli viikkokin, kun lukemisesta ei enään tullut yhtään mitään. Nyt olen lukenut vasta tämän uuden, eli johtaminen ja markkinointi. Alleviivauksineen, tehokkaasti ja ajatuksella, eli ei mitään pelkkää läpilukemista, mutta kyllä tässä vähän silti mietityttää, että olisi ehkä voinut lukea jo vähän enemmän :D No nuo kolme muuta kirjaa on sitten jo viime vuodesta tuttuja, joten ei kai tässä pitäisi mitään stressiä ottaa. Pitäisi alkaa lukusuunnitelmaa suunnitella, ettei sitten jossain vaiheessa huomaa, että ei ehdi.
 
Eihän tässä mikään kiire vielä ole :) Vasta valmistuvat ylioppilaat aloittavat usein lukemisen vasta yo kokeiden jälkeen ja pääsevät sisälle. Oikeastaan parempi, ettei liian ajoissa ole aloittanut, koska helposti loppuu energia paljon ennen pääsykoetta. Mulla kävi viime vuonna niin. Tuntui jo toukokuussa, että olen lukenut riittävästi ja välillä oli viikkokin, kun lukemisesta ei enään tullut yhtään mitään. Nyt olen lukenut vasta tämän uuden, eli johtaminen ja markkinointi. Alleviivauksineen, tehokkaasti ja ajatuksella, eli ei mitään pelkkää läpilukemista, mutta kyllä tässä vähän silti mietityttää, että olisi ehkä voinut lukea jo vähän enemmän :D No nuo kolme muuta kirjaa on sitten jo viime vuodesta tuttuja, joten ei kai tässä pitäisi mitään stressiä ottaa. Pitäisi alkaa lukusuunnitelmaa suunnitella, ettei sitten jossain vaiheessa huomaa, että ei ehdi.

No näinpä juuri, alkaa itteä vähän kuumottelemaan kun porukka stressailee ettei ole lukenut tarpeeksi, kun itellä tässä vielä pitäis mennä viidet ylppärit kirjottamaan ennen kun pääsee pääsykoekirjoihin käsiksi! :hyper:
 
No näinpä juuri, alkaa itteä vähän kuumottelemaan kun porukka stressailee ettei ole lukenut tarpeeksi, kun itellä tässä vielä pitäis mennä viidet ylppärit kirjottamaan ennen kun pääsee pääsykoekirjoihin käsiksi! :hyper:

Luen kolmivuorotyön ohessa, eli todennäköisesti pystyt lukemaan silti enemmän kuin minä :o
 
Luen kolmivuorotyön ohessa, eli todennäköisesti pystyt lukemaan silti enemmän kuin minä :o

Niin mäkin teen ja reilu 200 h kasassa. Jos sitä vielä reilu 300 h sais puristettua. Ekasta valmennuskurssin harjoituskokeesta vajaa 30 pinnaa, mut vielä on matkaa.
 
Niin mäkin teen ja reilu 200 h kasassa. Jos sitä vielä reilu 300 h sais puristettua. Ekasta valmennuskurssin harjoituskokeesta vajaa 30 pinnaa, mut vielä on matkaa.

Missä ajassa oot ton 200h lukenut? :o Vähän yli viikon ollu kirjat ja taloustiedonkirjaa luen nyt toistamiseen läpi, joma ja laskentatoimi on luettu kahdesti. Joku 10h luettu tähän asti. Matikan kirjaa selailin ja päätin tilata winnerin etäkurssin ja opiskella matikan sen kautta. Ei oikein kirjasta auennut.. :D
 
Ohhoh! Täälähän on lukemisen kanssa kiritty. Itellä takana semmonen 115 tuntia tähän mennessä ja hyvää vauhtia koitetaan tossa maaliskuun lopussa alkaa kiristämään lukutahtia jotta päästään sinne vähintään 500 tuntiin.
 
Missä ajassa oot ton 200h lukenut? :o

Vajaassa kolmessa kuukaudessa. Tasasen tappavalla tahdilla edetään ja luen silloin kun ehdin ja jaksan. Toki on jonkinlainen lukusuunnitelma ja luettujen tuntien seuranta taustalla.
 
Tuntuu jotenki käsittämättömältä nää porukoiden lukumäärät, ku ottaa huomioon ettei olla vielä edes maaliskuussa. Eikö tollaset lukumäärät käänny jo jossain kohti kevättä itseään vastaan, etenkin jos se paras kuntopiikki sattuukin ajoittumaan jo johonkin toukokuuhun? Ite tosiaan haen Ouluun, ylppäreistä tulee yhteensä 28 pistettä ja taloustiedettä on viime vuosina päässyt lukemaan jo reilulla 40 pisteellä, joten ehkä vähän turhankin itsevarmana olen lähtenyt lukemaan näin hitaalla tahdilla.
 
Tuntuu jotenki käsittämättömältä nää porukoiden lukumäärät, ku ottaa huomioon ettei olla vielä edes maaliskuussa. Eikö tollaset lukumäärät käänny jo jossain kohti kevättä itseään vastaan, etenkin jos se paras kuntopiikki sattuukin ajoittumaan jo johonkin toukokuuhun? Ite tosiaan haen Ouluun, ylppäreistä tulee yhteensä 28 pistettä ja taloustiedettä on viime vuosina päässyt lukemaan jo reilulla 40 pisteellä, joten ehkä vähän turhankin itsevarmana olen lähtenyt lukemaan näin hitaalla tahdilla.

Ei kannata stressata ja verrata omaa lukemista muihin, etenkin kun tänne tuntuu keskittyvän aika hyvät hakijat. Ehdit helposti lukea tässä ajassa 300-400h ja se riittää hyvin mihin tahansa kouluun jos ei käy huonoa tuuria. Ja jos tarvitset vain n.12 pistettä kokeesta niin se ei ole kyllä kauhea haaste.
 
Back
Ylös Bottom