SUPERCARB 1kg -40%

Kaikenmaailman ruokavaliot; Perustietoa eri dieeteistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vilu
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, kerran kävin tollasella raakaruokakurssilla. Kyllä siellä oppi jotain esimerkiksi joistain superfoodeista ja sain kuulla uusista ruoka-aineista, mutta jotku jutut meni VÄHÄN yli hilseen. Siis kyllä tolla raakaravinnolla saa elätettyä itsensä, jos syö tyyliin älyttömästi pähkinöitä. Kurssin pitäjän mukaan moni maratoonari ja muu kestävyysurheilija kuulemma elää syöden vain raakaruoka, mikä ei olekaan vaikea uskoa. En usko, että raakaravinnolla pahemmin lihasmassaa kasvatetaan - se vaatii tarpeeksi töitä ja matematiikkaa lakto-ovo-vegeruokavaliollakin.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Kaikenmaailman ruokavalioista ehkä yksi hulluimmista mielestäni on tämä raw diet, jossa siis syödään pelkästään raakoja kasviksia ja hyvin vähän pähkinöitä ja siemeniä. Ruokavaliossa 80% energiasta otetaan hiilareista, 10% rasvasta ja 10% proteiinista. Hedelmiä mätetään kilotolkulla. Olen kauhuissani katsonut youtubesta näiden tähän hurahtaneiden ihmisten höpötyksiä. Tässä esim. yksi nainen: http://www.youtube.com/watch?v=ShS2f9dyZ9Y&list=UULwUd5KtYONsRJ3UAOojZ0w&index=2&feature=plcp

Raakaruoka ei ole ihan sama asia kuin tuo hedelmädietti. Fruitaristi on raakaruokailijan alakategoria. Kaikki raakafoodistit ei ole fruitaristeja.

Raakaruokailijat taas katsoo kauhuissaan karppaajien rasvan ja etenkin tyydyttyneen rasvan mättämistä. Kolesteroliarvot raakaruokailijoilla on paljon paremmat kuin karppaajilla. Raakadietti altistaa kuitenkin erinäisille puutostiloille. Esim. B-12 vitamiini on pakollinen lisä raakavegaanille.

Kolesteroliarvot raakaruokailijoilla on paljon paremmat kuin karppaajilla. Raakadietti altistaa kuitenkin erinäisille puutostiloille. Esim. B-12 vitamiini on pakollinen lisä raakavegaanille.

Millaisetkohan on testosteroniarvot näillä raakaruokailijoilla? Noin yleisesti verrattuna raadonsyöjiin.

Millaisetkohan on testosteroniarvot näillä raakaruokailijoilla? Noin yleisesti verrattuna raadonsyöjiin.

Huomattavan alhaiset kolesterolit ainakin on. Kokonaiskolesteroli tippuu helposti alle 150 mg/dL lukemaan, joka ilmeisesti takaa jo immuniteetin ateroskleroosia vastaan.

Tämä ei koske pelkkää raakaruokadiettiä kuitenkaan. Vähärasvainen kasvispohjainen dietti madaltaa kolesterolia tehokkaasti. Jenkeissä tällaista diettiä puffaa John McDougal -niminen tohtori. Ainakin mainosvideolla ihmiset kertoo dramaattisista vaikutuksista tossa 7 minuutin kohdalla:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minkälaista diettiä suosittelisitte 17v "miehen alulle" joka on käynyt nyt 8kk salilla. Ihan vaa ylimääräistä rasvaa pois kehosta :) En oikee ymmärrä noista kaikenmaailman dieteistä... et mikä niistä ois paras.

Kokeile vaikka alkuun että jätät 1/3 hiilareista mitä syöt tavallisesti niin pois ja lisäät aerobista liikuntaa.

Kannattaako palautus juomaa vaihtaa dietin ajaksi?
Juon nyt tuota Massin recoverya purnukan ohjeiden mukaan, josta tulee päivässä yhteensä 525kcal? p 43%, hh 47%, r 10%
Ja kokopäivän ruoat tarvis olla 2100kcal, jotta mentäisiin -500kcal vajeella. Vie vaan aika monta kaloria tuo palkkari :wtf:

Onko täällä kellään tietoa valkoviini-dieetistä? Mä luulen että se vois olla mun juttu, perustuu kaiketi vähäiseen hiilarimäärään, mutta haluisin tietää enemmän ton valkoviinin roolista. Onko sillä joku aineenvaihdunnallinen merkitys vai onko se vaan pitämään mielialaa yllä?

Onko täällä kellään tietoa valkoviini-dieetistä? Mä luulen että se vois olla mun juttu, perustuu kaiketi vähäiseen hiilarimäärään, mutta haluisin tietää enemmän ton valkoviinin roolista. Onko sillä joku aineenvaihdunnallinen merkitys vai onko se vaan pitämään mielialaa yllä?

Ei sitten mitään käryä, mutta voisin veikata sen "tehon" perustuvan vaan nesteiden poistoon. Kuiva valkkari, kun imee viimesetkin nesteet kropasta.

Luin jostain, että kuuluisa lentoemäntä-dieetti oli alunperin valkoviini-kananmunavoittoinen, mutta nyttemminhän niillä on aika tarkat noi promillerajat, taitaa olla ihan nollatoleranssi.

Noniin, nytten tarvisin itsekkin viisaiata neuvoja.

Elikkä harrastan kamppailulajeja ja painoni pyörii siinä 75-76kg paikkeilla ja meinasin seuraavaan matsiin pudottaa 70 kg. Treenaan vapailla kaksi kertaa päivässä ja tällä hetkellä tuntuu, että kuolen, kun olen jättänyt hiilareita pois.

Yksi henkilö neuvoi minulle sellaista, että pienennän ruoka-annoksia ja alan syömään kellon tarkkuudella. Teen vuorotyötä ja siihen kellon tarkkuuteen kuulemma kuuluisi se, että en yön aikana söisi mitään, elikkä olisin 8h syömättä. Heräisin myös aina yövuoroista syömään pienen lounaan ja sen jälkeen takaisin nukkumaan. Onko tossa järkeä vai voisiko esim yövuroissa jotain hedelmiä syödä?

Iso kiitos näistä dietti ehdotuksista! Velocity diet otti eniten silmään, ja ensiviikolla taidan laittaa koetukselle! Iso kiitos! :worship:

Noniin, nytten tarvisin itsekkin viisaiata neuvoja.

Elikkä harrastan kamppailulajeja ja painoni pyörii siinä 75-76kg paikkeilla ja meinasin seuraavaan matsiin pudottaa 70 kg. Treenaan vapailla kaksi kertaa päivässä ja tällä hetkellä tuntuu, että kuolen, kun olen jättänyt hiilareita pois.

Yksi henkilö neuvoi minulle sellaista, että pienennän ruoka-annoksia ja alan syömään kellon tarkkuudella. Teen vuorotyötä ja siihen kellon tarkkuuteen kuulemma kuuluisi se, että en yön aikana söisi mitään, elikkä olisin 8h syömättä. Heräisin myös aina yövuoroista syömään pienen lounaan ja sen jälkeen takaisin nukkumaan. Onko tossa järkeä vai voisiko esim yövuroissa jotain hedelmiä syödä?

Se kellonaika ruokailu jaksotetaan ihan sen oman vuorokausi rytmin mukaan...

Toi Scott Abelin Cyclet Diet kuulostaa kyl aikas herkulliselta. Nyt kesää kohti kun mennään, niin olen karistellut muutamat kilot bulkin jäljiltä pois ja olis tarkotus pysyä kesän yli edes kohtuullisessa rantakunnossa. Talvella sitten taas lihotaan ;) Mutta kyllähän tässä halutaan kehittyäkin, joten jatkuvilla miinuksilla/plusmiinusnollalle ehdoton ei! Homma on muuten ihan selkee, mut mites toi mid week-tankkaus? Se oli vaan puolet päivästä, olenko väärässä jos vaikka 3-4 tunnin ikkunassa tankkaillaan maltillisesti kunnon hiilareita (esim. riisiä, leipää, puuroa)? Se toinen tankkaus vai mikä lie cheat day-onkaan, niin sillon sit vedetään ihan kaikkea ähkyyn asti? :) Onko näillä tankkauksilla päivän tarkkuus, esim. puolitankkauksesta pitää olla kolme päivää ennenkuin voi vetää sen överipäivän vai?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Homma on muuten ihan selkee, mut mites toi mid week-tankkaus? Se oli vaan puolet päivästä, olenko väärässä jos vaikka 3-4 tunnin ikkunassa tankkaillaan maltillisesti kunnon hiilareita (esim. riisiä, leipää, puuroa)? Se toinen tankkaus vai mikä lie cheat day-onkaan, niin sillon sit vedetään ihan kaikkea ähkyyn asti? :) Onko näillä tankkauksilla päivän tarkkuus, esim. puolitankkauksesta pitää olla kolme päivää ennenkuin voi vetää sen överipäivän vai?

Se "mid-week spike" pitäisi ottaa mukaan ainoastaan siinä tapauksessa, että pelkkä kokonainen tankkauspäivä ei enää riitä energiatasojen ja treenitehojen ylläpitoon. Välitankkaus voi olla tilanteesta ja yksilöstä riippuen mitä vain puolen päivän ja yhden aterian väliltä. Yleinen ohjeistus on että välitankkauksella ei syödä yksinkertaisia sokereita. Eli pizza ja kanansiivet käyvät, suklaa ja juustokakku ei.
Yleensä välitankkauksen ja varsinaisen välissä on kaksi täyttä päivää mutta yksilöllinen variaatio on aina mahdollista.

Varsinaisen refeed-päivän ainoa sääntö on, että sääntöjä ei ole. Eli syödään just sitä mitä huvittaa, niin paljon kuin huvittaa ja katsotaan mitä tapahtuu. Ähkyyn ei pitäisi päätyä jos kropalla on superkompensaatioimu päällä. Asiaan vaikuttaa kyllä myös yksilölle sopivien ruokien ja ateriarytmien opetteleminen.
Palasin itse juuri cycle dietille parin vuoden tauon jälkeen ja ensimmäinen refeed näytti eilen tältä:

aamupala:
10 siivua pekonia
3 munaa
mannapuuroa(täysmaitoon ja kermaan) omenahillolla ja maapähkinävoilla

lounas:
puolikas grillibroileri
vaaleaa leipää
majoneesia
0,5l olutta
hillomunkki

välipala:
pari croissanttia voilla ja ilmakuivatulla kinkulla
B&J -pönttö (Peanut butter hillosydämellä testissä: 8/10)

päivällinen:
500g avokadopastaa
0,5l olutta

snäksii:
sipsiä ja dippiä
3x snickers
irtokarkkia
0,5l olutta

iltapala:
mannapuuroa ja omenahilloa
snickers

n. 9500 kcal

Tämä oli se ruokamäärä, joka upposi normaalilla ateriarytmityksellä ja kohtuulliseen kylläisyyteen syömällä niin, että kaikesta pystyi myös nauttimaan. Sipsit jätän kyllä jatkossa pois, ne eivät mulle oikein toimi. Sen sijaan snickersejä pystyy näköjään syömään ketjussa ja koska vaan, joten niitä ehdottomasti mukaan myös ensi kerralle. Kuten myös broileria ja munkkia. Muuten tässä olikin mukana oikeastaan jo aiemmin omalla kohdalla toimiviksi havaittuja ruokia ja rytmityksiä. Esimerkiksi ei turhaa napostelua aterioiden välissä ja ei tuhottomasti pelkkää sokeria aamupuolella päivää. Paljon vettä.
Paino nousi 77 kilosta 83:en ja sen kokovartalokaloripumpin fiilis on vain itse koettava:)

Carb Cycling koostuu perinteisesti kolmesta erilaisesta päivästä, jotka ovat "low carb" "medium carb" ja "high carb" -päivät. Matalan hiilihydraatin päiviä on useimmiten 3 kpl / vko, keskimääräisiä 2 kpl ja korkean hiilihydraattimäärän päiviä myös 2 kpl. Tämä sopii erittäin hyvin, jos treenaa 4 kertaa viikossa. Tällöin (salilta) lepopäivät ovat low carb ja isoimpien lihasryhmien treenipäivät high carb (esim. jalka-treeni, selkä-treeni) ja muut kaksi treenipäivää sitten medium carb.

Carb Cycling dieettiruokavaliossa proteiinin ja rasvan päiväkohtainen määrä pysyy kokolailla samoissa joka päivä ja hiilhydraattien määrä muuttuu.
Proteiinia 2 - 2½g / kehon painokg, rasvaa 0,8 - 1g / painokg ja hiilihydraatteja loput mitä kalorimäärät antaa myöten.

Esimerkiksi 90kg miehen eri päivät näyttäisivät tältä (PRO / HH / RAS)
LOW: 180g / 200g / 90g = 2330kcal
MED: 180g / 300g / 90g = 2730kcal
HIGH: 180g / 400g / 90g = 3130kcal
KA = n. 2700kcal / vrk

Carb Cycling on tehokas tapa toteuttaa dieetti, koska sitä vaaraa ei ole, että aineenvaihdunta tottuisi tiettyyn energiamäärään, koska se vaihtelee jatkuvasti. Carb Cycling on parhaimmillaan melko tasapainoisena ruokavaliona eikä rasvan tai hiilihydraattien määrää kumpaakaan yritetä pudottaa mitenkään erityisen alhaiseksi.

Samoilla periaatteilla toteutettuna, mutta suuremmalla energiamäärällä Carb Cycling sopii yhtä hyvin myös massakauden ruokavalioksi.

Voiko kyseistä dieettiä soveltaa Layne Nortonin PHAT-treeniohjelmaan? http://www.simplyshredded.com/mega-...ll-powerhypertrophy-routine-updated-2011.html tuolta näkee itse ohjelman.

...Paino nousi 77 kilosta 83:en...

Tänään, viiden dieettipäivän ja neljän reippaasti sykettä nostavan koko kropan treenin (MET) jälkeen olen tullut takaisin lähtöpainoon. Kropan tyhjyys on myös selvästi havaittavissa peilissä ja tämän aamun treenitehoissa, siinä missä alkuviikosta kondis oli asiallisen paineinen ja olo treeneissä "tuhoutumaton". Karkeasti ottaen kunto on vastaava kuin avatarissa ja profiilissa. Ei siis todellakaan mitkään 7% rasvat. Lähtökunnon pitää vain olla tarpeeksi rasvaton ja se vaihtelee tilanteen mukaan ja määritellään aivan muilla perusteilla kuin rasvamittauksilla.

Huomenna seuraava sykli käyntiin luultavasti hieman alemmasta lähtöpainosta ja syvemmistä superkompensaatioasemista. Sitä ennen kuitenkin vielä yksi normaali dieettipäivä arvioiduilla BMR-kaloreilla:

1a.ennen treeniä:
20g heraa

1b.treenin jälkeen:
kaura 55g
mustikka 100g
rahka 200g

2.
riisi 88g
kana 150g

3.
riisi 44g
kana 150g
vihannes 150g

4.
peruna 150g
kana 150g
vihannes 150g

5.
tonnikalapurkki/8 valkuaista
vihannes 300g

min. 3 litraa vettä ja reilusti natriumia

n.1600 kcal

(Tarkoituksena ei ole mitään päivyriä tähän pystyttää, vaan laittaa pari käytännön esimerkkiä Cycle dietin soveltamisesta.)

Suositut

Back
Ylös Bottom